تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر : 69196

نحوه صحیح انتخاب کیف پول های ارز دیجیتال

نحوه صحیح انتخاب کیف پول های ارز دیجیتال

نحوه صحیح انتخاب کیف پول های ارز دیجیتالبدون شک شما هم تا به حال عبارت کیف پول ارز دیجیتال به گوشتان خورده است یا حداقل یک بار هم که شده به دنبال انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران بوده‌اید…

نحوه صحیح انتخاب کیف پول های ارز دیجیتال

بدون شک شما هم تا به حال عبارت کیف پول ارز دیجیتال به گوشتان خورده است یا حداقل یک بار هم که شده به دنبال انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران بوده‌اید. با ما باشید تا نحوه صحیح انتخاب کیف پول های ارز دیجیتال را با هم مرور کنیم.

ارزهای دیجیتال هم نوعی پول هستند و باید در جایی به اسم کیف پول ذخیره شوند. با این حال، کیف پول رمزارز با کیف پول‌های چرمی که در جیبمان می‌گذاریم زمین تا آسمان فرق می‌کنند. در این مقاله تصمیم داریم تا هرچه از نحوه ذخیره سازی ارز دیجیتال باید بدانید را به شما عزیزان ارائه دهیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده، کیف پول ارز دیجیتال، نرم افزار یا سخت‌افزاری است که از ارز دیجیتال شما محافظت و آن را نگهداری می‌کند. کیف پول ارز دیجیتال در حقیقت همتای حساب بانکی شماست و به راحتی با آن می‌توانید به سایر حساب‌ها رمزارز ارسال کنید و یا از آنها دریافت نمایید.

یکی از آرمان‌های دنیای ارز دیجیتال، غیر متمرکزگرایی و حذف واسطه‌هایی چون بانک و دولت‌هاست، بنابراین، مسئولیت دارایی هر شخص در این حوزه بر عهده خودش است. در این حوزه یک اشتباه کوچک می‌تواند کل دارایی شما را از بین ببرد و به همین خاطر، شناخت کیف پول‌ها و پیدا کردن بهترین کیف پول ارز دیجیتال ضروری است.

اما کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ هدف این مقاله تخصصی کردن بحث نیست چرا که هرچه این موضوع تخصصی‌تر بشود، بدون شک مخاطبین آن هم کمتر خواهند شد. از منظر فنی، وقتی که شما با کیف پول ارز دیجیتال تراکنشی انجام می‌دهید، کیف پول درخواست شما را به عنوان یک واسطه به شبکه می‌فرستد و در نهایت مالکیت نهایی رمزارزها مشخص می‌شود.

کیف پول های ارز دیجیتال

بر خلاف کیف پول‌های جیبی که همه داریم، کیف پول‌های ارز دیجیتال به معنای واقعی کلمه در خود رمزارز ذخیره نمی‌کنند. نحوه کار آنها درست مثل کارت‌های اعتباری است و تنها مالکیت مقداری پول را در خود نگهداری می‌کنند. این کار با نگهداری کلید عمومی و کلید خصوصی شما صورت می‌گیرد.

منظور از کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

هر کیف پول دو رشته متنی طولانی با نام کلید عمومی و کلید خصوصی را ذخیره می‌کند. این دو رشته، نشان دهنده مالکیت شما بر یک رمزارز هستند و کیف پول از آنها محافظت می‌کند.

کلید خصوصی رشته‌ای طولانی از اعداد و حروف انگلیسی است و مشابه با رمز کارت بانکی شما عمل می‌کند. به عبارت دیگر، اگر کسی کلید خصوصی کیف پول شما را داشته باشد به راحتی می‌تواند به موجودی کیف پولتان دسترسی داشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود کلید خصوصی کیف پول را در جای امن و به دور از دسترسی دیگران نگه دارید.

کلید عمومی هم رشته‌ای طولانی از اعداد و حروف انگلیسی است و از لحاظ ریاضی و الگوریتم‌های رمزنگاری با کلید خصوصی مرتبط است و به نوعی مکمل آن است. کلید عمومی در حقیقت حکم یک کد رمزنگاری را دارد که به کاربران امکان می‌دهد پیام، توکن‌، یا کوین‌های مختلف را از طریق آن ارسال و دریافت کنند.

از کلید عمومی برای رمزگذاری پیام‌ها و تراکنش‌ها استفاده می‌شود و دانستن و به اشتراک گذاشتن آن ایرادی ندارد. در سمت مقابل، از کلید خصوصی برای رمزگشایی استفاده می‌شود.

در بیشتر کیف پول‌های امروزی نه کلید عمومی و نه کلید خصوصی به شما داده می‌شود. در حقیقت شما به آنها نیاز چندانی هم ندارید. در عوض در کیف پول‌های جدید شما با دو چیز سر و کار دارید:

  • عبارت بازیابی:

همانطور که گفتیم، کلید خصوصی مثل رمز کارت بانکی شماست و نباید به کسی داده شود. اما بر خلاف رمز کارت بانکی که ۴ رقم است، کلید خصوصی دنباله‌ای طولانی از حروف و اعداد است که حفظ کردن آن غیرممکن است. به همین خاطر، بیشتر کیف پول‌ها به جای این کد طولانی، عبارتی ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ای به شما می‌دهند. این عبارت، عبارت بازیابی (Mnemonic phrase یا Seed phrase) نامیده می‌شود.

عبارت بازیابی به منزله کلید خصوصی شماست و نباید در اختیار کسی قرار بگیرد.

کیف پول های ارز دیجیتال

  • آدرس:

شاید مهم‌ترین چیزی که در یک کیف پول برای شما اهمیت داشته باشد، همین آدرس است. از طریق آدرس شما می‌توانید ارز دیجیتال دریافت کنید و با همین آدرس است که شما از صرافی به کیف پول خود رمزارز منتقل می‌کنید.

آدرس کیف پول هم مثل کلید خصوصی و عمومی رشته‌ای طولانی از حروف و اعداد انگلیسی است و برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال از آن استفاده می‌شود.

اگر شما می‌خواهید از صرافی به کیف پول خود ارز دیجیتال واریز کنید، کافی است آدرس کیف پولتان (در قسمت دریافت (Receive)، آدرس کیف پول مشخص است) را کپی کرده و در فیلد مربوطه پیست کنید. پس از آن با تایید تراکنش، ارز دیجیتال به کیف پول شما واریز می‌شود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

تا اینجا فهمیدیم کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند. البته باید بگوییم توضیح چگونگی کار کردن کیف پول‌های دیجیتال به این راحتی‌ها نیست ولی همین که با انواع کلیدها و تفاوت آنها با آدرس آشنا شوید کار شما را راه می‌اندازد.

بنا به نیاز هر کاربر، کیف پول‌های دیجیتال متعددی در بازار وجود دارد. کیف پول‌های دیجیتال بر اساس نوع دسترسی و دستگاهی که در آنها کیف پول اجرا می‌شود به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • کیف پول موبایل:

به صورت یک برنامه روی تلفن همراه شما نصب می‌شوند. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به تراست ولت اشاره کرد.شایان ذکر است ما آموزش کامل تراست ولت را در داموندمگ برای شما فراهم کرده‌ایم که به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • کیف پول تحت وب

کیف پول‌های تحت وب مثل نسخه وب تلگرام یا واتسپ عمل می‌کنند و بر روی یک سایت پیاده‌سازی شده‌اند. شما می‌توانید با مرورگرها به این کیف پول‌ها دسترسی داشته باشید.

  • کیف پول دسکتاپ

همانطور که حدس می‌زنید، این کیف پول‌ها نرم‌افزارهایی هستند که روی کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس نصب می‌شوند. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به اکسودوس اشاره کرد.

  • افزونه مرورگر

این کیف پول‌ها به صورت افزونه روی مرورگر شما نصب می‌شوند. از مشهورترین کیف پول‌هایی که به صورت افزونه مرورگر عرضه شده‌اند می‌توان به متامسک اشاره کرد. البته متامسک برای موبایل نیز عرضه شده و شما می‌توانید آموزش نصب کیف پول متامسک اندروید را در صرافی رمز ارز داموند بخوانید.

کیف پول های ارز دیجیتال

  • کیف پول سخت‌افزاری

دستگاه‌های سخت‌افزاری مانند فلش مموری هستند که برای ذخیره سازی امن دارایی‌های دیجیتال به کار گرفته می‌شوند.در صورتی که می‌خواهید سرمایه هنگفتی به این بازار وارد کنید حتما از کیف پول سخت‌افزاری استفاده نمایید.

  • کیف پول کاغذی

این کیف پول با بقیه کیف پول‌ها فرق می‌کند! در حقیقت در کیف پول‌های کاغذی کلید خصوصی یا عبارت بازیابی شما روی کاغذ چاپ شده است.

کلام آخر

بدیهی است که نتوان کل مقوله کیف پول دیجیتال را در یک مقاله خلاصه کرد. با این حال، سعی کردیم بنا بر سیاست محتوایی تیم داموند، به طور خلاصه و به دور از هرگونه حاشیه‌پردازی آنچه که باید از کیف پول ارز دیجیتال و نحوه ذخیره‌سازی را بدانید به شما منتقل کنیم.

صرافی ارز دیجیتال داموند، تیمی از نخبگان حوزه کریپتو و رمزارز را گرد هم آورده تا شما را در این مسیر همراهی کنند. همکاران ما در داموند در تلاشند تا شما را از آخرین وقایع و اخبار حوزه ارز دیجیتال مطلع سازند. علاوه بر این، شما عزیزان می‌توانید در داموندمگ سیر تا پیاز کریپتو را به صورت رایگان در طریق مقالات آموزشی را یاد بگیرید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.