تاریخ انتشار : شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر : 53670

موفقیت شرکت دانش‌بنیان ایرانی در بومی‌سازی داروهای کرونایی "فاویپیراویر و رمدیسیور"

موفقیت شرکت دانش‌بنیان ایرانی در بومی‌سازی داروهای کرونایی "فاویپیراویر و رمدیسیور"

موفقیت شرکت دانش‌بنیان ایرانی در بومی‌سازی داروهای کرونایی “فاویپیراویر و رمدیسیور” – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در تولید داروهای استراتژیک و فناو..

موفقیت شرکت دانش‌بنیان ایرانی در بومی‌سازی داروهای کرونایی "فاویپیراویر و رمدیسیور" – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در تولید داروهای استراتژیک و فناورانه در غرب آسیا بی‌نظیر عمل کرده‌اند و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته‌اند. محققان یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید دارو این‌ روزها محصولات دارویی بسیار خاص و حیاتی را برای درمان بیماران در کشور تولید می‌کنند و در این زمینه از سرآمدترین شرکت‌های داروسازی کشور محسوب می‌شود.

"محمدامین رضوانفر" مدیرعامل شرکت تحقیقاتی مهندسی "توفیق دارو" گفت: کارهایی که در این شرکت انجام می‌شود، توسعه دانش فنی مولکول‌های دارویی فناورانه است که تولید آنها نیازمند دانش فنی پیچیده خاصی است که ما در دسته‌های درمانی مختلف، داروهای بسیار استراتژیکی را تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نقطه عطف فعالیت‌های تولیدی این شرکت، مربوط به تولید داروی بسیار مهم و حیاتی بیماران MS است. در طول ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته با اتفاق مبارکی که در واحد تحقیقات و توسعه شرکت دانش‌بنیان توفیق دارو انجام شد داروی "گلاتیرامر‌ استات" برای نخستین بار فرم ژنتیکش در دنیا توسط محققان همین شرکت دانش‌بنیان تولید شد. این دارو در طی سالیان گذشته در انحصار رژیم صهیونیستی بوده است اما با همت محققان این شرکت، این دارو به نحو احسنت در داخل کشور تولید و بومی‌سازی شد و نه‌ تنها کل داروی مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم بلکه امکان صادرات حداکثری را نیز به سایر کشورها داریم.

رضوانفر تصریح کرد: ما در حوزه‌های درمانِ استراتژیکِ دیگر موفق شدیم محصولات دانش‌بنیان دیگری نیز تولید کنیم که این محصولات در حوزه داروهای موثر بر سرطان‌های مختلف، درمان بیماری MS، حوزه داروهای بیهوشی و ضددرد پیشرفته، بوده است و این شرکت در کل قاره آسیا جزو معدود شرکت‌هایی است که این نوع ضددردها را تولید می‌کند و طبیعتاً از خروج ارز قابل توجهی نیز جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: رسالت صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و اگر این حمایت‌ها فارغ از سمت و سوگیری‌های دولتی و خصوصی و سوگیری‌های مدیریتی که می‌تواند در سطح کلان کشور اتفاق بی‌افتد، به درستی انجام شود، اتفاقات بسیار موثرتری هم در راستای قطع وابستگی به واردات داروهای ارزشمندتر و های‌تک در این مجموعه داروسازی دانش‌بنیان اتفاق می‌افتد.

"صدیقه‌سادات نعیمی" مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان دارویی گفت:‌ محصول دارویی از یک ماده موثره‌ و یک فرمولاسیونی که آن را به محصول دارویی تبدیل می‌کند، تشکیل شده است. در حقیقت دارویی که مصرف‌کننده استفاده می‌کند، داخلش ماده موثره‌ای وجود دارد و کار اصلی که این شرکت دانش‌بنیان انجام می‌دهد، سنتزِ ماده موثره دارویی است و محصولاتی که برای تولید انتخاب کردیم مواد موثره‌ای بودند که هم ارزبری بالایی داشتند و هم در بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده می‌شده است.

"امیرارسلان شاکری" مدیر خط تولید توفیق دارو نیز گفت:‌ این شرکت دانش‌بنیان پنج خط تولیدی دارد که ۳ محصول از آن خطوط، تولید می‌شود. یکی از فعالیت‌های مهم در واحد تولید، بحث بهینه‌سازی تولید محصولات دارویی است که به این منجر خواهد شد که مواد اولیه کمتری را مصرف کنیم یا با مواد اولیه بتوانیم محصولات بیشتری را تولید کنیم و در واقع افزایش راندمان و همچنین کاهش هزینه‌های تولید را داشته باشیم.

"یوسف اخلاقی" مسئول فنی مواد اولیه دارویی شرکت توفیق دارو گفت: در سال گذشته تعداد زیادی موافقیت اصولی برای داروهای جدیدمان دریافت کردیم و نزدیک به ۲۳ موافقیت اصولی جدید را در سازمان غذا و دارو ثبت کردیم و این پروژه‌ها همه تعریف شده و در حال کار هستند و بسیاری از آنها نیز پیشرفت خیلی خوبی داشتند. در سال گذشته ۷ پروانه محصولات دارویی جدید اخذ کردیم و به طور متوسط هر دو ماه، یک پروانه دارویی جدید ثبت کرده و وارد بازار کردیم و انشاالله در سه ماه آینده، سه داروی جدید در حوزه داروهای آنتی‌ویروس و حوزه داروهای دیابت که یکی از حوزه‌های تمرکز شرکت‌های کاری ما است، وارد بازار خواهد شد.

"دکتر اکبر دادرس" سرپرست گروه تحقیقات شیمی این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ ماموریتی به این شرکت دانش‌بنیان داده شده که بر روی آنتی‌ویروس‌های کرونا کار کنیم حدود ۶ الی ۷ آنتی ویروس مطرح برای مبارزه با کرونا طرح شد و به ماموریت داده شد که هرچه سریع‌تر آنها را سنتز و تولید کنیم. شش دارو انتخاب شد و در عرض شش ماه بر روی سنتز آنها کار کردیم و مراحل آزمایشگاهی آن را گذراندیم و بعد از آن موفقیت شدیم که داروی "فاویپیراویر" را در مقیاس پایلوت تا ۵۰۰ کیلوگرم تولید کنیم و برای داروی "رمدیسیور" هم توانستیم از مواد حد واسطی که از چین خریداری شده بود تا بیش از ۲۰ کیلوگرم برنامه تولید داشتیم که موفق نیز بودیم و امروز در حوزه داروهای "فاویپیراویر" و "رمدیسیور" خودکفا هستیم.

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در تولید "کاتالیست خودرو" با ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون قطعهبومی‌سازی دانش تولید تجهیزات پیشرفته‌ تعمیر لوله‌های انتقال نفت و گاز در اعماق دریا

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.