تاریخ انتشار : جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۳۰
کد خبر : 37893

مودم ۵G آیفون ۱۳ اپل توسط کوالکام ساخته خواهد شد

مودم ۵G آیفون ۱۳ اپل توسط کوالکام ساخته خواهد شد

مودم ۵G آیفون ۱۳ اپل توسط کوالکام ساخته خواهد شددر گذشته اختلافات زیادی بین اپل و کوالکام وجود داشت. اپل از استراتژی فروش و سیاست‌های بازاریابی شرکت کوالکام ناراضی بود. در نتیجه، این شرکت مشتاق برای یافتن شرکتی جدای از کوالکام بود که بتواند تراشه‌های مودم ۵G را در اختیار آن قرار دهد. برای مدتی، به نظر می‌رسید شرکت اینتل انتخاب اپل باشد و قرار بود این شرکت جایگزین کوالکام به‌عنوان تهیه‌کننده تراشه‌های مودم ۴G LTE برای آیفون ها شود. اما ظاهراً اکنون اختلافات بین اپل و کوالکام تمام شده است و قرار است کوالکام مودم‌های ۵G محصولات اپل را تولید کند.
طبق گزارشات جدید، اپل در سری جدید آیفون‌های امسال از تراشه مودم کوالکام ۵G که نسبت به نسل پیش بهبود یافته است، استفاده خواهد کرداین‌طور به نظر می‌رسد که اپل به مودم ۵G اینتل اعتماد نکرده است و سرانجام با کوالکام به توافق رسیده است. گزارش‌های منتشرشده ادعا می‌کنند که شرکت اپل ۴٫۵ میلیارد دلار به طراحان تراشه جدید کوالکام پرداخت کرده است. توافقنامه انجام‌شده باعث شد که هر دو شرکت، شکایت علیه یکدیگر را کنار بگذارند. اپل همچنین یک قرارداد شش‌ساله مجوز..

مودم ۵G آیفون ۱۳ اپل توسط کوالکام ساخته خواهد شد

در گذشته اختلافات زیادی بین اپل و کوالکام وجود داشت. اپل از استراتژی فروش و سیاست‌های بازاریابی شرکت کوالکام ناراضی بود. در نتیجه، این شرکت مشتاق برای یافتن شرکتی جدای از کوالکام بود که بتواند تراشه‌های مودم ۵G را در اختیار آن قرار دهد. برای مدتی، به نظر می‌رسید شرکت اینتل انتخاب اپل باشد و قرار بود این شرکت جایگزین کوالکام به‌عنوان تهیه‌کننده تراشه‌های مودم ۴G LTE برای آیفون ها شود. اما ظاهراً اکنون اختلافات بین اپل و کوالکام تمام شده است و قرار است کوالکام مودم‌های ۵G محصولات اپل را تولید کند.

طبق گزارشات جدید، اپل در سری جدید آیفون‌های امسال از تراشه مودم کوالکام ۵G که نسبت به نسل پیش بهبود یافته است، استفاده خواهد کرد

این‌طور به نظر می‌رسد که اپل به مودم ۵G اینتل اعتماد نکرده است و سرانجام با کوالکام به توافق رسیده است. گزارش‌های منتشرشده ادعا می‌کنند که شرکت اپل ۴٫۵ میلیارد دلار به طراحان تراشه جدید کوالکام پرداخت کرده است. توافقنامه انجام‌شده باعث شد که هر دو شرکت، شکایت علیه یکدیگر را کنار بگذارند. اپل همچنین یک قرارداد شش‌ساله مجوز حق ثبت اختراعات کوالکام را به دست آورد و آن را برای دو سال تمدید کرد. همچنین، قرارداد تهیه تراشه به مدت چند سال از کوالکام را امضا کرد. اما اپل سرانجام حدود ۱ میلیارد دلار برای خرید تجارت مودم گوشی‌های هوشمند اینتل هزینه کرد. در دسامبر سال گذشته، معاون ارشد فناوری سخت‌افزار اپل یعنی جانی سروجی در جلسه شورای شهر به کارمندان شرکت خود گفت که اپل قبلاً تولید تراشه‌های مودم خود را برای استفاده در دستگاه‌های آینده خود آغاز کرده است.

گفته می‌شود که اپل از تراشه مودم اسنپدراگون X60 5G کوالکام برای سری آیفون ۱۳ استفاده خواهد کرد

اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ به خودکفایی در تولید مودم‌های ۵G دستگاه‌های ساخت خود برسد

اگر تصور می‌کنید که استفاده از آیفون‌هایی که از تراشه مودم طراحی‌شده توسط اپل استفاده می‌کنند، مناسب‌تر است، باید حداقل تا سال ۲۰۲۳ صبر کنید. طبق گزارش‌های مک رومرز، آخرین شایعات در مورد سری آیفون ۱۳ ادعا کرده است که این گوشی‌ها به مودم‌های کوالکام اسنپدراگون X60 5G ساخت سامسونگ مجهز می‌شوند. برخلاف مودم اسنپدراگون X55 5G که در حال حاضر در سری آیفون ۱۲ استفاده می‌شود، تراشه مودم نسل بعدی به‌جای ۷ نانومتر از معماری ۵ نانومتری قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر استفاده می‌کند که از تمامی اپراتورهای شبکه ۵G پشتیبانی می‌کند. تراشه جدید به شرکت‌های مخابراتی این اجازه را می‌دهد تا کانال‌های جداگانه‌ای را با هم ترکیب کنند و در نتیجه پهنای باند نهایی شبکه را افزایش می‌دهند و سرعت داده‌ها را بیشتر می‌کنند. تراشه جدید همچنین به آیفون اجازه می‌دهد تا داده‌ها را هم‌زمان از سیگنال‌های زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave 5G جمع‌آوری کند. کاربران آیفون ۱۳ نه‌تنها سرعت بیشتر داده‌های مختلف منتقل‌شده را تجربه می‌کنند، بلکه تأخیر کمتری را نیز تجربه می‌کنند که تجربه کلی ۵G را بهبود می‌بخشد.

کوالکام تراشه مودم ۵G اسنپدراگون X65 را معرفی کرد که نسبت به نسل قبل پیشرفت‌های زیادی داشته است. این مودم از حداکثر سرعت داده ۱۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند، اگرچه در دنیای واقعی نمی‌توان چنین سرعتی را به دست آورد. با این اوصاف باید انتظار داشته باشیم که تراشه مودم اسنپدراگون X65 5G در آیفون قبل از سال ۲۰۲۲ با پشتیبانی بهتر از شبکه زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave 5G استفاده شود. این ویژگی می‌تواند سرعت بارگیری سریع‌تر داده‌ها را فراهم کند، اما فاصله انتقال باید بسیار کوتاه باشد. این موضوع ویژگی مذکور را برای مناطق پرجمعیت مانند شهرها بسیار مناسب می‌کند. این قابلیت همچنین بهره‌وری انرژی بهتر و بهینه‌تری را فراهم می‌کند. اولین تراشه مودم ساخته‌شده توسط خود شرکت اپل ممکن است حداکثر تا سال ۲۰۲۳ در دستگاه‌های این شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

کوالکام شرایط سخت و نامعقولی را برای اجازه استفاده شرکت‌های دیگر از مودم‌های خود قرار داده است

با تولید تراشه‌های ساخت خود شرکت اپل، این کمپانی دیگر مجبور نیست برای تولید اجزای اصلی آیفون به شرکت‌های شخص ثالث اعتماد کند. دو سال پیش، اپل هرگز تصور نمی‌کرد که روزی دوباره مجبور باشد به شرکت کوالکام اعتماد کند. اپل مجبور شد تا با کوالکام توافق کند و اختلافات گذشته را کنار بگذارد تا بتواند از تراشه مودم ۵G این شرکت در دستگاه‌های خود استفاده کند. رسیدن به خودکفایی در تولید مودم‌های ۵G برای اپل درست مانند تولید تراشه‌های سری A و M1 جدید است. البته اپل این اجزا را طراحی کرده است و چون کارخانه‌ای برای ساخت آن‌ها وجود ندارد، طرح‌های انجام‌شده برای تولید به بزرگ‌ترین ریخته‌گری جهان یعنی TSMC ارسال شده است. حذف کوالکام برای تولید اجزای محصولات آینده اپل همچنین به این معنی است که این شرکت مجبور به تحمل سیاست‌های فروش بحث‌برانگیز شرکت کوالکام نخواهد بود. کوالکام اصرار دارد که تمامی کمپانی‌های مختلف باید حق ثبت اختراع این شرکت را پرداخت کنند وگرنه اجازه استفاده از مودم‌های ۵G این شرکت را ندارند. کوالکام همچنین حق امتیاز دریافتی خود را به‌جای محاسبه بخشی از هزینه تمام‌شده تلفن همراه که قطعه کوالکام در آن قرار گرفته، بر اساس قیمت کلی تلفن محاسبه می‌کند. حق امتیاز ثبت اختراع کوالکام ۴۰۰ دلار است اما هنوز هم بالاتر از قیمت تراشه اسنپدراگون است. این شرکت همچنین از روش‌های غیر استاندارد برای ثبت حق اختراع خود استفاده می‌کند. حق ثبت استاندارد، حق ثبت اختراعاتی است که شرکت‌ها باید کنترل کیفی لازم را داشته باشند تا محصولاتی که تولید می‌کنند دارای استانداردهای فنی باشند. این حق ثبت اختراع باید مطابق با اصطلاحات FRAND (منصفانه، منطقی و بدون تبعیض) باشد تا بتوان آن را یک محصول یا حق ثبت اختراع استاندارد نامید.

اپل برای رهایی از مشکلات متعدد شرکت کوالکام باید تا سال ۲۰۲۳ صبر کند تا بتواند به خودکفایی برسد و از قطعات ساخت خود در محصولات شرکتش استفاده کند.

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.