تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۴:۰۲
کد خبر : 69876

موتور جستجو یاندکس روسیه از فایرفاکس حذف می‌شود

موتور جستجو یاندکس روسیه از فایرفاکس حذف می‌شود

موتور جستجو یاندکس روسیه از فایرفاکس حذف می‌شودموزیلا جهت جلوگیری از ترویج پروپاگاندای روسیه در زمینه حمله به اوکراین، موتورهای جستجوی روسی نظیر یاندکس را از مرورگر فایرفاکس حذف می‌کند.
موزیلا اخیراً ..

موتور جستجو یاندکس روسیه از فایرفاکس حذف می‌شود

موزیلا جهت جلوگیری از ترویج پروپاگاندای روسیه در زمینه حمله به اوکراین، موتورهای جستجوی روسی نظیر یاندکس را از مرورگر فایرفاکس حذف می‌کند.

موزیلا اخیراً به دنبال ادعاهایی مبنی بر ترویج محتوای مورد حمایت دولت روسیه توسط موتورهای جستجوی روسی، اقدام به حذف این موتورها از مرورگر فایرفاکس کرده است. در جزئیات پچ فایرفاکس ۹۸.۰.۱ آمده که یاندکس و Mail.ru که پیش‌تر موتورهای جستجوی اختیاری در منوی کشویی این مرورگر بودند، حالا رسماً حذف شده‌اند.

علاوه بر این، شخصی‌سازی‌ها، افزونه‌ها، بوکمارک‌ها و سایر موارد مربوط به این موتورهای جستجو از مرورگر فایرفاکس حذف شده است. از این پس گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض کاربران فایرفاکس در روسیه خواهد بود.

لوگوی موزیلا فایرفاکس

با توجه به توضیحات موزیلا بر پایه گزارشات دریافتی معتبر، این موتورهای جستجو به‌جای محتوای عینی و واقعی، پروپاگاندای روسیه را ترویج می‌کنند و هنگام نمایش نتایج جستجو، محتوای مورد حمایت دولت ولادیمیر پوتین را در اولویت قرار می‌دهند که این کاملاً مخالف قواعد موزیلا است. از این رو، یاندکس دیگر موتور جستجوی پیش‌فرض کاربران فایرفاکس در روسیه، بلاروس، قزاقستان و ترکیه نخواهد بود و در عوض، کاربران به موتور جستجوی گوگل ارجاع داده می‌شوند.

البته موزیلا طی بیانیه‌ خود هیچ اشاره‌ای به حمله نظامی روسیه به اوکراین نکرده، اما رسانه‌ها سریعاً گمانه‌زنی کرده‌اند که این شرکت به دلیل انتشار اطلاعات کذب درباره جنگ توسط رسانه‌های دولتی روس‌ها، این تغییر را روی فایرفاکس اعمال کرده است.

طرح آزادی اینترنت روسیه

به گفته وب‌سایت BleepingCompute، یاندکس، Mail.ru و OK.ru سه وب‌سایت محبوب روسیه به شمار می‌روند که روی هم رفته به‌صورت ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر منحصر به فرد دارند. یاندکس در سال ۲۰۱۴ موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس برای روس‌ها شد و یک سال بعد از آن نیز به‌عنوان موتور سرچ پیش‌فرض کاربران ترکیه در نظر گرفته شد.

تفاوت فاحش نحوه انتشار اخبار درباره جنگ روسیه و اوکراین در روسیه و کشورهای غربی بر همه آشکار است. درحالی که رسانه‌های غربی این را تجاوز نظامی روس‌ها به اوکراین می‌دانند، رسانه‌های روسی در پیروی از ایدئولوژی دولت پوتین، این درگیری را به‌عنوان «عملیات نظامی ویژه» دولت او در راستای «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌سازیِ» اوکراین معرفی می‌کنند. حالا شاهد سانسور گسترده اینترنت و پلتفرم‌های غربی توسط دولت پوتین و در طرف دیگر، وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه از سوی شرکت‌های غربی هستیم.

منبع :TechRadarمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.