تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر : 584668

موتورولا در برابر سامسونگ و اپل؛ آیا برند چینی/آمریکایی شانسی برای بقا دارد؟

موتورولا در برابر سامسونگ و اپل؛ آیا برند چینی/آمریکایی شانسی برای بقا دارد؟

موتورولا در برابر سامسونگ و اپل؛ آیا برند چینی/آمریکایی شانسی برای بقا دارد؟ موتورولا مدت ها با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کرده و حالا با دو گوشی جدید به میدان رقابت با بزرگانی همچون اپل و سامسونگ آمده است. آیا موتورولا، این برند باسابقه و کهنه‌کار دنیای فناوری، در سال‌های اخیر از رقابت

موتورولا در برابر سامسونگ و اپل؛ آیا برند چینی/آمریکایی شانسی برای بقا دارد؟

موتورولا مدت ها با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کرده و حالا با دو گوشی جدید به میدان رقابت با بزرگانی همچون اپل و سامسونگ آمده است.

آیا موتورولا، این برند باسابقه و کهنه‌کار دنیای فناوری، در سال‌های اخیر از رقابت مستقیم با محصولات اپل و سامسونگ صرف‌نظر کرده است؟ این برند که برای رضایت طرفداران خود در حال توسعه محصولات پرچم‌دار است؛ در عمل تنها به ساخت محصولاتی بالاتر از حد میان‌رده اکتفا کرده است. لازم به ذکر است که گوشی‌های رده‌ بالای این شرکت در ایالات متحده عرضه نمی‌شوند و در بازارهای اروپا نیز موجود نیستند.

به‌ نظر می‌رسد موتورولا به نوعی استراتژی روی آورده که شامل اجتناب از رقابت با بزرگان بازار است. بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا تحت سلطه سازندگان پیشرو بوده و علاوه بر آن، مشخص نیست که موتورولا چگونه قصد دارد با برندهای محبوب‌تر در بازار گوشی‌های هوشمند، بدون رقابت به هم‌زیستی ادامه دهد. اکنون برند خوش‌نامی که زمانی از شهرت ویژه‌ای برخوردار بود، به طور کامل از ورود به بازارهای تحت سلطه شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل اجتناب می‌کند.

پرچم‌داران برند موتورولا نتوانستند محبوبیت لازم را به دست آورند

در طول مدتی که موتورولا متعلق به گوگل بود، این شرکت تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند محبوب و پرفروش را وارد بازار کرد. به علاوه، این دستگاه‌ها به رابط کاربری خالص گوگل مجهز بودند و به‌طور پیوسته آخرین به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کردند و فاقد باگ‌های عذا‌ب آور بودند. حتی گوشی گوگل نکسوس 6، با الهام از نسل دوم موتو ایکس ساخته شده بود که توانست نظر دوست‌داران اندروید را به خود جلب کند. با این‌حال، از آن دوران اوضاع برای موتورولا، به ویژه در آمریکا بدتر شد. لازم به ذکر است که این برند همواره از پایگاه طرفداران وفادار و متعصب خود برخوردار بوده است.

با وجود این، موتورولا هم‌چنان به عنوان یک شرکت خارج از رقابت در بازار کنونی فعالیت دارد. این یک استراتژی بازاریابی ناامیدکننده را نشان می‌دهد که با عرضه محصولاتی نه چندان باکیفیت همراه شده است. برای یادآوری، موتورولا حتی در برهه‌ای سعی داشت تا تلفن‌هایی ماژولار بسازد که در نهایت نتوانست اقبال عمومی کاربران را به دست آورد. این شرکت با دستگاه‌های پرچم‌دار سری Moto Z در صدد بازگشتی قدرتمند به بخش محصولات پریمیوم بازار بود. با این‌حال، ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر Moto Modes، بدنه‌های باریک و طراحی خاص، تا به اینجا باعث نشده تا موتورولا برای برندهای شاخص دیگر به رقیبی جدی تبدیل شود.

در همین حال، سامسونگ و اپل به عنوان دو برند شاخص بازار، بر بخش گوشی‌های هوشمند تسلط دارند. بنابراین، چرا گوشی‌های ساخت موتو در کسب سهمی از بازار ناموفق هستند؟ یکی از دلایل شکست این برند، بازاریابی ضعیف است. فارغ از این، موتورولا برای افزایش فروش گوشی‌های خود، مجبور شد با برخی از نام‌های بزرگ بازار رقابت کند. یک پرچم‌دار بزرگ نباید در هیچ جنبه‌ای نسبت به رقبا نقطه ضعف نشان دهد، اما گوشی‌های موتو با دوربین‌هایی متوسط و عمر باتری ضعیف عرضه شدند و در نتیجه ناکام ماندند.

موتورولا همواره وفاداری خود را نسبت به سیستم‌های دوربین خود حفظ کرده و حتی در کنار گوشی Moto Z Hasselblad، یک ماژول دوربین عرضه کرد تا تجربه عکاسی با موبایل را بهبود ببخشد. با این وجود، عملکرد دوربین گوشی‌های این برند در مقایسه با اپل و سامسونگ حرفی برای گفتن نداشتند. یکی از قابلیت‌های Moto Modes الزام کاربران به استفاده از ماژول‌های ضخیم برای ارتقای تجربه تصویربرداری است که این ایده چندان به مذاق کاربران خوش نیامد. در نتیجه، فروش ناامیدکننده سری موتو زد باعث شد تا موتورولا بازار گوشی‌های پرچم‌دار را از دست بدهد.

موتورولا ساخت گوشی‌های پرچم‌دار را برای مدتی متوقف کرد

این شرکت در دوران عرضه موتو زد، هیچ گوشی پرچم‌دار دیگری را در ایالات متحده عرضه نکرد. متاسفانه، خط تولید Moto Z از یک کمبود بزرگ رنج می‌برد. زبان طراحی این گوشی، موتورولا را برای ساخت یک نسل جدید و بهبود نقایص محدود کرده بود. اگرچه در مجموع چهار نسل از گوشی‌های سری Moto Z تولید شدند، اما تمام مدل‌ها تقریبا دستگاه‌های مشابهی بودند. این شرکت مجبور بود در هر نسل، همان طراحی تکراری را حفظ کند تا بتواند قابلیت‌های Moto Modes را در هر سری تکرار کند.

گوشی موتورولا

به عبارت دیگر، هر نسل جدیدی که از سری موتو زد ساخته می‌شد، ابعاد و ظاهر یکسانی داشت. علاوه بر این، موتورولا از متریال یکسانی برای ساخت مدل‌های جدید این سری استفاده می‌کرد. به طور کلی، طراحی گوشی‌های هوشمند پس از گذشت دو سال منسوخ خواهند شد و جای خود را به نمونه‌های جدیدتر می‌دهند. با این وجود، موتورولا به مدت چهار سال از طراحی تکراری برای برترین گوشی خود استفاده کرد. از سوی دیگر، اپل نیز طی سال‌های اخیر با عرضه گوشی‌هایی نسبتا مشابه در طراحی نظیر آیفون ایکس، ایکس اس و 11 پرو، توانست موفقیت خود در بازار را حفظ کند. بنابراین، مشکل از کجا بود؟

برند موتورولا، در حد اپل محبوب نیست

موتورولا در حد و اندازه‌های اپل محبوب نیست. گزارش ZDNet حاکی از آن است که این شرکت پس از افزایش سهم خود از بازار ایالات متحده به 11%، سعی کرد تا بیش‌تر از اپل پیروی کند. هم‌چنین، موتورولا تنها 21 امتیاز از سامسونگ فاصله داشت و 10 امتیاز نیز از گوگل، مالک سابق خود جلوتر بود. با این وجود، موتورولا برای آنکه بتواند شبیه به اپل عمل کند، باید برای سال‌ها گوشی‌هایی درجه یک را وارد بازار می‌کرد. هم‌چنین، برای رقابت در بازار گوشی‌های برتر، یک شرکت باید به عرضه پرچم‌داران ممتاز و خاص شهرت داشته باشد، فاکتوری که موتورولا از آن بی‌نصیب بود.

اپل با وجود استفاده از زبان طراحی مشابه در بسیاری از محصولاتش، اما خود را از اعمال تغییرات جدید محروم نکرده است. این شرکت کانکتورها، دوربین‌ها و سنسورهای جدیدی را در هر نسل به آیفون‌های خود اضافه می‌کند. در مقابل، موتورولا از این ویژگی‌ها در محصولات جدید خود استفاده نکرد. موتورولا نه از سیستم‌عامل اختصاصی خود برخوردار است و نه توانسته بود طی سال‌های متوالی بهترین گوشی‌های هوشمند را روانه بازار کند. علاوه بر این، ویژگی Moto Modes نیز به شرکت اجازه طراحی مجدد ماژول دوربین را نداد. تمامی این عوامل، در ایجاد وقفه و غیبت این شرکت در بازار گوشی‌های پرچم‌دار نقش داشتند.

به مفهوم ساده، این شرکت نتوانست به درستی بازار گوشی‌های هوشمند را در آن مقطع درک کند. هم‌چنین، موتورولا احتمالا در طول آن مدت، به سایر نوآوری‌های برندهای پیشرو نیز بی‌توجه بوده است.

عدم توجه به تغییر و تحول بازار گوشی‌های هوشمند

موتورولا در نهایت دریافت که سری موتو زد چیزی نیست که مردم واقعا آن‌را بخواهند. بنابراین، تصمیم گرفت که در مسیر دیگری حرکت کند. این سیاست، راه را برای عرضه گوشی‌های سری موتورولا اج هموار کرد. دو سری اج و اج پلاس در سال 2020 به طور رسمی وارد بازار شدند و از طراحی الهام‌بخش و مشخصاتی بسیار خوب برخوردار بودند. هم‌چنین هر دو محصول علاوه بر قیمت مناسب، از دوربین‌های باکیفیتی نیز برخوردار بودند. با این وجود، بازاریابی ناموفق شرکت حتی در عرضه گوشی‌های میان‌رده سری اج نیز تداوم یافت و در عرصه تبلیغات، بسیار ضعیف ظاهر شد.

گوشی هوشمند موتو

علاوه بر این، موتورولا برای گوشی‌های کوچک‌تر سری Edge از تراشه و دوربینی در سطح پایین‌تر استفاده کرد. اگرچه این گوشی مقرون به صرفه بود، اما شکاف قیمتی آن چندان زیاد نبود. بنابراین، سری کوچک‌تر اج از نظر اندازه و عملکرد تا حدی ناامیدکننده ظاهر شد. برخلاف آن، سری Edge Plus در حد و اندازه‌های یک پرچم‌دار خوش‌قیمت ظاهر شد. متاسفانه، از آنجایی که موتورولا برای سال‌ها در بازار گوشی‌های رده بالا مطرح نبوده، خریداران حاضر نبودند مبالغ بالایی را برای خرید یک پرچم‌دار از برندی که به ساخت دستگاه‌های میان و پایین‌رده شهرت دارد، خرج کنند.

چه عاملی باعث ناکامی برند موتورولا شد؟

در ادامه، این شرکت در حالی نسل جدید گوشی‌های موتو اج را عرضه کرد، که از اشتباهات گذشته درس نگرفته بود. در واقع، اشتباهات موتورولا بود که این برند را با اختلاف، پشت سر بزرگانی چون سامسونگ و اپل قرار داد. این شرکت هم‌اکنون بر روی ساخت گوشی‌های تاشو متمرکز شده است و هیاهو و امید زیادی در مورد سری منعطف ریزر 3 وجود دارد.

موتورولا اج که در ایالات متحده با نام Edge 2021 به طور رسمی معرفی شد، دستگاهی متوسط بود. در واقع این گوشی مشخصات پایین‌تری را نسبت به نسخه اروپایی خود، یعنی اج 20 ارائه می‌داد. علاوه بر این، گوشی عرضه شده قیمت گزافی داشت و از نمایشگر LCD و بدنه پلاستیکی استفاده می‌کرد. هم‌چنین، سنسور دوربین فوق‌عریض این دستگاه 699 دلاری نیز عملکرد نامطلوبی داشت. در واقع، موتو اج 2021 تنها 100 دلار از آیفون 13 گران‌تر و با آیفون 13 مینی برابری می‌کرد.

گلکسی اس 22

گلکسی اس 21 و آیفون 12 نیز در حدود 700 دلار قیمت دارند و برخلاف نماینده موتورولا، به نمایشگرها و دوربین‌های بسیار بهتری مجهز هستند. بنابراین، به نظر می‌رسد که موتورولا تا حد زیادی بازار پرچم‌داران ایالات متحده و تجارت کلی گوشی‌های هوشمند در این منطقه را نادیده گرفته است. این شرکت مجموعه‌ای از گوشی‌های نه چندان جالب توجه موتو جی را در آمریکا عرضه کرد و در روزهای کنونی نیز هم‌چنان به عرضه دستگاه‌های ناامیدکننده ادامه می‌دهد.

درس نگرفتن از اشتباهات پیشین

این شرکت، طی سال جاری از دو گوشی Edge Plus 2022 و اج 30 رونمایی کرد. با این حال، Edge 30 وارد بازار آمریکا نشد. علاوه بر این، موتورولا مجددا همان اشتباهی را مرتکب شد که برای مدتی طولانی از آن ضربه خورده است. گوشی اج پلاس در بخش دوربین کمبودهای فراوانی داشت. هم‌چنین این دستگاه با برچسب قیمت گزاف 999 دلاری همراه است. در واقع، سیستم دوربین این گوشی حتی از برخی نمونه‌های قدیمی‌ موتورولا اج نیز ضعیف‌تر ظاهر شد. برای یادآوری، نسل‌های پیشین گوشی‌های هوشمند سری اج دارای سنسورهای 108 مگاپیکسلی بودند.

در مقابل، گوشی‌های جدیدتر موتورولا با دوربین 50 مگاپیکسلی عرضه می‌شوند. بنابراین به جرات می‌توان گفت که پیکربندی دوربین اج پلاس 2022، در حد و اندازه‌های یک پرچم‌دار نیست و حتی دوربین فوق عریض نیز در مقایسه با رقبا عملکردی ناامیدکننده دارد. در واقع این حسگر در گوشی 250 دلاری این شرکت که موتو جی نام دارد نیز موجود است! بنابراین، جای تعجبی نیست که چرا استقبالی از یک گوشی 999 دلاری که از سنسور 2 مگاپیکسلی یک دستگاه ارزان قیمت استفاده کرده، به عمل نیامده است.

به طور خلاصه، دیگر گوشی موتورولا، یعنی اج 20 پرو با یک لنز پریسکوپی چشم‌گیر 8 مگاپیکسلی عرضه شد. این سنسور دارای OIS و زوم اپتیکال 5 برابری است. بنابراین، مشخص نیست که چرا موتورولا تصمیم گرفت یک دوربین مناسب را با یک سنسور 2 مگاپیکسلی ضعیف جایگزین کند. بدتر از همه، موتورولا اج 20 پرو را در ایالات متحده عرضه نکرد، در حالی‌که در سراسر اروپا در دسترس است.

آیا موتورولا عمدا از رقابت با سامسونگ و اپل اجتناب می‌کند؟

برخی شایعات حاکی از آن هستند که در پشت پرده تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده برای تحریم‌ و ممنوعیت برند هواوی، دو غول بزرگ فناوری، یعنی سامسونگ و اپل قرار داشتند. اگرچه سامسونگ یک شرکت آمریکایی نیست، اما روابط تجاری نزدیکی با این کشور دارد. با این وجود، چین فاقد رابطه ژئوپلیتیکی مشابه با آمریکا است. اکنون، مالک موتورولا، شرکت چینی لنوو است و این برند تقریبا به طور کامل از اصالت آمریکایی خود جدا شده است.

سنسور 200 مگاپیکسلی

با اینکه عرضه گوشی‌های موتورولا در ایالات متحده ممنوع نیست، اما تصمیم این شرکت برای اجتناب از رقابت با پرچم‌داران رقبا بر تجارت جهانی این صنعت نیز تاثیر خاصی ندارد. اکثر مردم به شرطی برای یک گوشی هوشمند مبالغی بالا پرداخت می‌کنند که دستگاه مورد نظر، از امکاناتی خاص و دوربین‌هایی با کیفیت بالا برخوردار باشد. بنابراین، عملکرد سخت‌افزاری دیگر تنها فاکتور کلیدی در تصمیم‌گیری برای خرید یک گوشی نیست. با این حال و بر خلاف جریان بازار، موتورولا اقدام به عرضه یک گوشی 999 دلاری با دوربین متوسط کرده است.

اکنون به نظر می‌رسد که این شرکت در تلاش است تا به وسیله عرضه دو گوشی مورد انتظار جدید خود شامل موتو X30 Pro، به عنوان اولین دستگاه مجهز به سنسور 200 مگاپیکسلی جهان و هم‌چنین گوشی تاشو جدید خود به نام ریزر 2022، بار دیگر شانس خود را در میان بزرگان بازار امتحان کند. آیا این دو محصول جدید و ظاهرا متفاوت به برند موتورولا کمک خواهند کرد تا دوباره سهم خود از بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته را پس بگیرد یا ناکامی هم‌چنان ادامه خواهد یافت؟

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.