تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۰۴
کد خبر : 72757

مهم ترین اقدامات در زمان بارداری چیست؟ | بلو استور

مهم ترین اقدامات در زمان بارداری چیست؟ | بلو استور

یکی از شیرین‌ ترین و در عین‌ حال حساس‌ ترین دوران زندگی بانوان زمانی است که باردار می‌ شوند و شرایطی متفاوت‌ تر نسبت‌ به دیگر دوران زندگی متأهلی را تجربه خواهند نمود. در حال حاضر بیشتر خانم‌ ها پیش‌ از بارداری، در طول مدت‌ زمان بارداری و حتی پس‌ از بارداری هم مراقبت‌ هایی …

یکی از شیرین‌ ترین و در عین‌ حال حساس‌ ترین دوران زندگی بانوان زمانی است که باردار می‌ شوند و شرایطی متفاوت‌ تر نسبت‌ به دیگر دوران زندگی متأهلی را تجربه خواهند نمود. در حال حاضر بیشتر خانم‌ ها پیش‌ از بارداری، در طول مدت‌ زمان بارداری و حتی پس‌ از بارداری هم مراقبت‌ هایی را برای حفظ سلامتی جسمانی و روحی خود در نظر می‌ گیرند که بسیاری از این موارد با رأی‌ و مشورت پزشک معالج زنان انجام می‌ شود و برخی دیگر با توجه به تجاربی که از خانواده و دوستان نزدیک خود که سابقه‌ی این دوران و داشتن فرزند را سپری کرده‌ اند صورت‌ گرفته است. بلو استور در این مبحث قصد دارد تا به بیان مناسب‌ ترین اقدامات در زمان بارداری بپردازد ، تا آشنایی کامل با این اقدامات و مراقبت‌ ها داشته باشید.

 

مناسب‌ ترین اقدامات در زمان بارداری

 ۱_ خواب کافی: وجود اضطراب و نگرانی، ایجاد تغییر در هورمون‌ های زنانه و انتظاری ۹ ماهه تا تولد فرزند همگی عواملی است که خواب شما را دچار اختلال خواهد کرد، به‌ ویژه در سه‌ ماهه پایانی بارداری که با سختی بیشتری همراه است، بدنتان به استراحت و خواب کافی و بیشتری نیازمند است، هر زمان که احساس کردید خسته و خواب‌ آلود هستید بلافاصله بخوابید و به خود استراحت دهید.

 ۲_ مصرف مولتی‌ ویتامین: ویتامین‌ هایی که هر مادر باردار باید مصرف نماید شامل اسید فولیک، آهن و کلسیم است که محتوی مواد مغذی با دوز های بالاتر هستند. خوردن این ویتامین‌ ها از نقص مادرزادی ممانعت می‌ کند و به رشد بهتر جنین در شکم شما کمک قابل‌ توجهی می‌ نماید.

مصرف مولتی ویتامین‌ ها یک برنامه ی دارویی مناسب در دوران بارداری است که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان برای شما تجویز خواهد شد.

۳_ ورزش: اگر شما جزو آن دسته از بانوانی هستید که تا قبل‌ از بارداری ورزش می‌ کردید، باز هم به روال قبل ادامه دهید، اما اگر پیش‌ از این هیچ ورزشی را انجام نمی‌ دادید از پزشک معالج خود درخواست کنید تا تمرینات ورزشی و تمریناتی که موجب تناسب اندامتان می‌ شود را در برنامه روزانه شما قرار دهد.

بلو استور فروشگاهی است که به سلامت کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار بالایی میدهد و در تلاش است محصولاتی مرتبط با سلامتی آن ها ارائه دهد . یکی از محصولات مهم این فروشگاه چراغ خواب کودک است که با بهترین قیمت و در تنوع و رنگ بندی های زیبا در این فروشگاه قابل عرضه و مشاهده است.

برنامه‌ های ورزشی مناسب خانم‌ های باردار برای جنین در حال‌ رشد و مادر بسیار راحت و ایمن می‌ باشد. ورزش کردن از بروز مشکلات شایعی که در دوران بارداری پیشامد می‌ کند جلوگیری خواهد کرد، مانند اضافه‌ وزن غیر معمول، بی‌ خوابی، ناراحتی‌ های خلقی و درد های عضلانی.

 ۴_ عدم مصرف غذاهای آماده: گوشت‌ های بسته‌ بندی‌ شده خوراکی مانند سوسیس، کالباس، ماهی دودی، هات‌داگ و دیگر گوشت‌ های فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری‌ های توکسوپلاسموز و لیستریوز را افزایش می‌ دهد، چرا که سطح آنها مکان مناسبی جهت رشد بیشتر باکتری‌ ها است. به‌ همین خاطر باید گوشت‌ هایی را بخورید که به‌ صورت کامل پخته‌ شده باشند.

در مورد لبنیات نیز مصرف پنیر و شیر پاستوریزه به‌ جای خام توصیه می‌ شود.

 ۵_ ویزیت توسط دندانپزشک: تا سال‌ ها پیش این باور اشتباه وجود داشت که در دوران بارداری مراجعه به دندانپزشک ممنوع می‌ باشد و احتمال بروز عفونت و یا گسترش باکتری در دهان ممکن خواهد بود، ولی واقعیت این است که مادران باردار باید در حین بارداری خود توسط دندانپزشک معاینه شوند تا بهداشت دهان و دندان و دیگر مراقبت‌ های دندانی به‌ موقع انجام شود.

مهم ترین اقدامات در زمان بارداری چیست؟ | بلو استور

 ۶_ تزریق واکسن آنفولانزا: در دوران حاملگی بهتر است تا واکسن آنفولانزا را دریافت کنید، البته مشروط به اینکه بر اساس گفته‌ های سازنده آن موارد منع مصرف نداشته باشید. مبتلا شدن به آنفولانزا برای مادران باردار نسبت‌ به افراد عادی عوارض و خطر بیشتری در پی دارد که با زدن واکسن از کودک و مادر محافظت می‌ شود.

 ۷_ مصرف غذاهای دریایی: غذاهای دریایی سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ های مفید برای بدن مثل روی، آهن و اسید های چرب امگا ۳ هستند که خوردن آن برای زنان باردار بسیار توصیه می‌ شود، البته فراموش نکنید که باید از خوردن ماهی‌ هایی که نیم‌ پز یا خام هستند و نیز ماهی‌ هایی که دارای مقدار زیادی جیوه می‌ باشند مثل اره‌ ماهی، کوسه و غیره جلوگیری نمایید.

 ۸_ سونا یا آب داغ ممنوع: مراقب باشید در مکان‌ هایی که از گرمای زیاد برخوردار هستند وارد نشوید مثل سونا، جکوزی یا استخر آب گرم، زیرا این مکان‌ ها در دوران بارداری بسیار خطرناک هستند و در سه‌ ماهه اول امکان سقط‌ جنین را بسیار بالا می‌ برند. همچنین قرار گرفتن درون آب گرم منجر به افزایش درجه‌ حرارت بدن می‌ شود که خطر نواقص مادرزادی را بیش‌ از پیش خواهد کرد.

 ۹_ کاهش مصرف کافئین: اگر به نوشیدن چای و قهوه علاقمند هستید باید در طول بارداری مصرف نوشیدنی‌ های گرم را تا حدودی کاهش دهید. روزانه خوردن ۱ تا ۲ فنجان از این مایعات مناسب است، اما بیشتر از آن به دلیل وجود کافئین ممکن است از راه جفت عبور نماید و ضربان قلب کودک را بیشتر کند.

 ۱۰_ اضافه‌ وزن اصولی: خوردن هر نوع خوراکی و غذا به میزان دو نفر نباید شما را به‌ اشتباه بیندازد تا جایی‌ که اضافه وزنتان بیش‌ از منفعت برای شما و جنین مضر باشد، بلکه افزایش اصولی وزن به‌ معنای این است که باید روزانه مقدار مناسبی از کالری را دریافت نمایید، به‌ طور مثال میزان کالری اضافه در سه‌ ماهه اول تنها ۱۰۰ و در سه‌ ماهه دوم در حدود ۳۰۰ کالری می‌ باشد.

 

مراقبت های سه‌ ماهه اول بارداری

در آغازین روزهای بارداری مراجعه به پزشک زنان بسیار ضروری می‌ باشد، چون‌ که راجع‌ به مشکلات احتمالی که ممکن است برایتان پیش آید توضیحاتی را خواهد داد و نیز ارائه یک برنامه ی منظم غذایی و دارویی که شامل تغذیه ی سالم، دریافت ویتامین‌ های ضروری، افزایش وزن و در کل بایدها و نباید های این سه ماه گفتگو خواهد کرد.

مهم ترین اقدامات در زمان بارداری چیست؟ | بلو استور

 آزمایشات مورد نیاز دوران بارداری

  • آزمایش خون: به‌ طور معمول خانم‌ های باردار یک آزمایش خون کامل خواهند داد که این آزمایش در بررسی وضعیت کلی مادر کمک شایان‌ توجهی خواهد کرد. در این آزمایش خون وضعیت آنتی‌ بادی‌ های rh و میزان rh سنجیده می‌ شود. علاوه‌ بر آن بررسی قند خون در حالت ناشتا هم گزینه‌ مهم دیگری است که به وسیله آزمایش خون در دست بررسی قرار خواهد گرفت.
  • آزمایش غربالگری: انجام این آزمایشات برای نشان‌ دادن اختلالات کروموزومی و نواقص مادرزادی است مانند سونوگرافی که مایع پشت گردن جنین سنجیده می‌ شود. آزمایش مهم دیگری که با گرفتن خون انجام می‌ شود به HCG معروف است که میزان پروتئین a را در پلاسمای مادر اندازه‌ گیری خواهند کرد.
  • آزمایش ادرار: جهت اطلاع از سلامت مجاری ادرار و یا وجود عفونت‌ های احتمالی این آزمایش گرفته می‌ شود.

 سونوگرافی‌ های دوران بارداری

اولین سونوگرافی مادران باردار جهت تأیید حاملگی داخل رحمی انجام می شود.

دومین سونوگرافی، غربالگری اول نام دارد که در سه‌ ماهه اول باید انجام داد.

سونوگرافی بعدی که غربالگری دوم نام دارد، برای سه‌ ماهه دوم بارداری است.

آخرین سونوگرافی در هفته ۳۶ بارداری انجام می‌ شود که برای بررسی مایع جنین توسط پزشک لازم است.

کلیه اقداماتی که در این مبحث بیان گردید برای مادران باردار الزامی است، به‌ ویژه چکاپ ماهانه توسط پزشک متخصص زنان و زایمان که به شما کمک خواهد نمود از سلامت و رشد کودک خود در بهترین شرایط ممکن اطمینان خاطر یابید.

ممنون که تا انتهای این مطلب با بلو استور همراه بودید . در قسمت نظرات تجریبات و اطلاعات خود در مورد مهم ترین و بهترین اقدامات در دوران بارداری را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.