تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۳۹
کد خبر : 68273

منتقدان درباره‌ فیلم بتمن چه می‌گویند؟

منتقدان درباره‌ فیلم بتمن چه می‌گویند؟

منتقدان درباره‌ فیلم بتمن چه می‌گویند؟فیلم بتمن – The Batman یکی از موردانتظارترین آثار ابرقهرمانی چند سال اخیر است؛ در ادامه می‌توانید خلاصه نقدها و نظرات منتقدان درباره این فیلم را مطالعه کنید.
فیلم..

منتقدان درباره‌ فیلم بتمن چه می‌گویند؟

فیلم بتمن – The Batman یکی از موردانتظارترین آثار ابرقهرمانی چند سال اخیر است؛ در ادامه می‌توانید خلاصه نقدها و نظرات منتقدان درباره این فیلم را مطالعه کنید.

فیلم بتمن، آخرین ساخته‌ی «مت ریوز» و یکی از آثار بزرگ شرکت «دی‌سی» است که به‌زودی در سینماهای جهان روی پرده می‌رود؛ نظرات منتقدان درباره‌ی این فیلم را در ادامه بخوانید.

چیزی تا بازگشت شکوهمند شوالیه‌ی تاریکی به سینماها باقی نمانده‌ است و این‌بار نقش «بروس وین» را «رابرت پتینسون» بازی می‌کند. در کنار او، چهره‌های دیگری همچون «زوئی کراویتز» در نقش «زن گربه‌ای»، «پل دینو» در نقش «ریدلر»، «اندری سرکیس» در نقش «آلفرد پنی‌ورث»، «جفری رایت» در نقش «جیم گوردون» و «کالین فارل» در نقش «پنگوئن» حضور دارند.

فیلم بتمن

پس از به نتیجه‌ نرسیدن بتمنِ «بن افلک»، دی‌سی تصمیم گرفت تا این فیلم را از دنیای سینمایی دی‌سی (DCEU) خارج کند و اثری مستقل ارائه دهد. انتخاب مت ریوز به عنوان کارگردان نیز اتفاق خوشایندی بود و او با فیلم‌هایی همچون «کلاورفیلد»، «طلوع سیاره میمون‌ها» و «جنگ برای سیاره میمون‌ها» نشان داده که گزینه‌ی ایده‌آلی برای ساخت بتمن است.

فیلم تا اینجا میانگین امتیاز ۸۷ درصد از سایت راتن‌تومیتوز (با ۱۶۳ نقد) و ۷۲ درصد از سایت متاکریتیک را دریافت کرده است (با ۴۶ نقد). امتیاز مردمی فیلم در سایت آی‌ام‌دی‌بی هنوز اعلام نشده اما می‌توان انتظار داشت از حدود ۸.۲ آغاز شود و در نهایت به زیر ۸ برسد.

برای مقایسه، فیلم «بتمن» (۱۹۸۹) به کارگردانی «تیم برتون»، میانگین امتیاز ۷۲ درصد از سایت راتن‌تومیتوز و ۶۹ درصد از متاکریتیک را دریافت کرد و امتیاز آن در سایت آی‌ام‌دی‌بی، ۷.۵ است. «بتمن آغاز می‌کند» (۲۰۰۵) به کارگردانی «کریستوفر نولان» هم با متای ۷۰ و راتن ۸۴ به کار خود پایان داد و امتیاز آن در آی‌ام‌دی‌بی، ۸.۲ است.

اما هدف مت ریوز با توجه به مصاحبه‌هایش، رقابت با «غول‌آخرِ» فیلم‌های ابرقهرمانی، یعنی «شوالیه تاریکی» (۲۰۰۸) بود که حداقل از نظر امتیازات، شانسی ندارد تا آن را کنار بزند. شوالیه تاریکی راتن ۹۴ و متای ۸۴ دارد و امتیاز آن در سایت آی‌ام‌دی‌بی، ۹ است.

فیلم بتمن

بتمنِ ریوز تا اینجا در سایت متاکریتیک، ۳۶ نقد مثبت، ۹ نقد متوسط و ۱ نقد منفی دریافت کرده‌ است. فیلم در سایت راتن‌تومیتوز هم تا اینجا ۱۴۳ نقد مثبت و ۲۱ نقد منفی دریافت کرده است. بخش‌هایی از این نقدها را در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

«پیتر دی‌برگ» از ورایتی – امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم نوآرِ مستدل، غالباً خشن و حدودا سه ساعته، یکی از بهترین‌های ژانر [ابرقهرمانی] است. چیزی که این فیلم را فوق‌العاده‌ می‌کند، تمایل آن به انفصال و موشکافی «مفهومِ ابرقهرمانان» است.

چنین فیلمی مباحث مختلفی را به وجود می‌آورد: آیا ضروری است که بتمن تا این اندازه سیاه باشد؟ آیا فیلم در مقایسه با سه‌گانه‌ی نولان حرفی برای گفتن دارد؟ همانند دراکولا یا هملت، این ضدقهرمان نمادین، مکرراً بازآفرینی می‌شود و هرگاه که از سایه‌ها بیرون می‌آید، چیز تازه‌ای به ما می‌گوید.

«رابرت دنیلز» از «پلی‌لیست» – امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

بتمن یک فیلم بلاک‌باستری اغراق‌آمیز نیست که طرفداران انتظار داشتند بلکه یک اثر هیپنوتیزم‌کننده است. نوع نگاه در آن وجود دارد، سوال در آن پرسیده می‌شود و تلاش شده تا فیلم متفاوتی عرضه شود.

آیا این فیلم نقطه‌ی تحول ژانر ابرقهرمانی است؟ برای پاسخ دادن به این سوال شاید کمی زود باشد. اما بتمنِ مت ریوز به مخاطبان می‌گوید که ساخت یک فیلم ابرقهرمانی متفاوت، امکان‌پذیر است و چنین فیلمی می‌تواند خارج از فرمول‌های رایج این ژانر تولید شود.

«کریستی لِمایر» از «راجر ایبرت» – امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

بتمنِ مت ریوز یک فیلم ابرقهرمانی نیست. همه‌ی نشانه‌ها آنجا هستند: بت‌موبیل، لباس مستحکم، تجهیزاتی که آلفرد تولید کرده و البته در مرکز، خود شوالیه تاریکی: غمگین و زجرکشیده، در تلاش برای پیاده‌سازی عدالت. اما همه چیز در دستان مطمئنِ مت ریوز، به شکل نفس‌گیری سرزنده و نوآورانه است.

این زیباترین فیلم بتمن است که تاکنون دیده‌اید، حتی با اینکه یک فیلم بتمنی نیست.

فیلم بتمن

«راجر مور» از «مووی‌نیشن» – امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

فیلم، بسیار طولانی است و سازندگان نگران جزئیات بی‌اهمیتی بوده‌اند. اما از اولین نما تا آخرین، ریوز در دو بخش مهم یادآور استاد، کریستوفر نولان است: (۱) در آخرین شوالیه‌ تاریکی نولان، بتمن آماده‌ی جنگیدن است اما تحت تاثیر نابود شدن نهادهای شهر و بهم ریختگی آن قرار گرفته و مستاصل می‌شود. (۲) این فیلمِ «هیولا»، به اندازه‌ی شوالیه‌های نولان حماسی است.

«نیکولاس باربر» از «بی‌بی‌سی» – امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

داستان فیلم کمی خوش‌بینانه به پایان می‌رسد که برای یک فیلم بتمنی، غیرعادی است. چه کسی می‌داند، شاید قسمت بعدی تا این حد افسرده و تاریک نباشد. شاید حتی رابرت پتینسون لبخند بزند اما حاضر نیستم در این رابطه شرط‌بندی کنم.

«جانی اولک‌سینسکی» از «نیویورک پست» – امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

این اولین بتمنی است که در چند مدت اخیر آمده و هیچ هدفی ندارد. فیلم‌های کریستوفر نولان، داستان‌های مصور را به شکل واقع‌گرایانه ارائه دادند و از نظر روان‌شناختی پیچیده بودند. بروس وینِ بن افلک هم طوری ساخته شده بود تا به خوبی در دنیای سینمایی دی‌سی جای بگیرد. بتمنِ ریوز اما تنها ساخته شده تا مارول در گیشه رقیب داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید: منتقدان درباره فیلم مرگ بر روی نیل چه می‌گویند؟

شرکت‌های دی‌سی و وارنر، در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند تا آثار متفاوتی تولید کنند و پس از موفقیت‌های «جوکر» در گیشه که بیش از ۱ میلیارد دلار فروخت، حالا باید دید بتمن تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد. این فیلم که با بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده، در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) به اکران سینماهای جهان در می‌آید.

منبعmetacriticمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.