تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر : 62383

مقایسه FMC T5 فردا موتورز با بهمن دیگنیتی ؛ دو شاسی بلند جدید بازار ایران

مقایسه FMC T5 فردا موتورز با بهمن دیگنیتی ؛ دو شاسی بلند جدید بازار ایران

مقایسه FMC T5 فردا موتورز با بهمن دیگنیتی ؛ دو شاسی بلند جدید بازار ایرانFMC T5 فردا موتورز و بهمن دیگنیتی به عنوان دو شاسی بلند جدید بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدامیک از آنها ارزش خرید بیشتری دار..

مقایسه FMC T5 فردا موتورز با بهمن دیگنیتی ؛ دو شاسی بلند جدید بازار ایران

FMC T5 فردا موتورز و بهمن دیگنیتی به عنوان دو شاسی بلند جدید بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدامیک از آنها ارزش خرید بیشتری دارند؟ در ادامه این دو کراس اوور را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

طی سال‌های اخیر شاهد حضور انواع کراس اوورها به بازار ایران بودیم که همین موضوع باعث شده تا انتخاب گزینه مناسب از میان آنها سخت شود. در همین راستا قصد داریم FMC T5 فردا موتورز و بهمن دیگنیتی را به عنوان دو شاسی بلند جدید بازار ایران مورد مقایسه قرار دهیم.

گروه بهمن دانگ فنگ ix5 را با نام دیگنیتی و شرکت فردا موتورز نیز دانگ فنگ T5 را با نام FMC T5 مونتاژ و به بازار عرضه می‌کنند. گفتنی است مدتی قبل شاهد عرضه دیگنیتی به بازار بودیم، اما شرکت فردا موتورز اعلام کرد کراس اوور جدید خود را به‌زودی روانه بازار خواهد کرد. البته از آنجایی که لیست مشخصات و امکانات این خودروها منتشر شده می‌توان آنها را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دارد.

مقایسه FMC T5 فردا موتورز با بهمن دیگنیتی

بخش طراحی

FMC T5

FMC T5

طراحان برای طراحی کراس اوور FMC T5 از شاسی بلندهای فولکس واگن الهام گرفته‌اند و در نمای جلو این خودرو شاهد چراغ‌های نسبتا بزرگ و کشیده‌ای هستیم که بین چراغ‌ها نیز جلوپنجره‌ای با رنگ زمینه مشکی و عناصر کرومی خودنمایی می‌کند. در مقام مقایسه باید گفت دیگنیتی در بخش جلو از نمایی متفاوت‌تر، اسپرت‌تر و مدرن‌تر بهره می‌برد.

FMC T5

دیگنیتی

در واقع طراحان با استفاده از طراحی ویژه و مشبک جلوپنجره و چراغ‌های باریک توانستند آن را نسبت به سایر کراس اوورهای موجود در بازار ایران متمایز سازند. به طور کلی در بخش طراحی این دو خودرو می‌توان گفت اگر به یک خودرو با ظاهری خشن‌تر و قوی‌تر علاقه دارید، FMC T5 برایتان گزینه مناسبی خواهد بود، اما اگر به دنبال یک خودرو با ظاهری ظریف‌تر و مدرن‌تر می‌گردید، دیگنیتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

FMC T5

FMC T5

FMC T5 فردا موتورز و بهمن دیگنیتی در نمای کناری نیز با یکدیگر متفاوت هستند. طراحان با استفاده از شیب سقف توانستند دیگنیتی را به یک کراس اوور کوپه تبدیل کنند، درحالی که FMC T5 دارای ظاهری معمولی است. همچنین دیگنیتی به عنوان تنها کراس اوور کوپه صفر کیلومتر بازار ایران نیز محسوب می‌شود و این نوع کراس اوورها در بازارهای اروپا و چین معمولا با استقبال زیاد مشتریان مواجه می‌شوند، اما در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتریان ایرانی خواهان ظاهر سنتی شاسی بلندها هستند. برای هر دو خودرو رینگ‌های ۱۸ اینچی در نظر گرفته شده و پنجره‌های هر دو خودرو نیز از حاشیه کرومی بهره می‌برند.

FMC T5

دیگنیتی

در نمای جانبی FMC T5 طراحان یک خط را از بالای چراغ جلو تا بالای چراغ عقب در نظر گرفتند که با خطی که در امتداد دستگیره‌ها قرار دارد موازی است. در پایین درهای فرورفتگی‌هایی به چشم می‌خورد که طراحان دیگنیتی پرایم نیز از آنها استفاده کردند. به طور کلی عمق خطوط بدنه دیگنیتی نسبت به FMC T5 کمتر بوده و توانسته در طراحی ظاهری این دو خودرو تفاوت ایجاد کند.

FMC T5

دیگنیتی

طول کراس اوور FMC T5 به ۴۴۶۰ میلی‌متر، عرض آن به ۱۸۲۰ میلی‌متر و ارتفاع آن به ۱۷۱۰ میلی‌متر می‌رسد. این در حالی است که طول بهمن دیگنیتی حدود ۴۶۸۵ میلی‌متر، عرض آن ۱۸۶۵ میلی‌متر و ارتفاع آن نیز ۱۶۴۵ میلی‌متر اعلام شده است.

FMC T5

FMC T5

همچنین فاصله محوری دیگنیتی ۲۷۹۰ میلی‌متر و فاصله محوری کراس اوور فردا نیز ۲۷۲۰ میلی‌متر اعلام شده که به دلیل بیشتر بودن فاصله محوری دیگنیتی به نظر می‌رسد این خودرو کابین راحت‌تری را ارائه خواهد داد، اما شیب سقف این شاسی بلند کوپه باعث شده تا سرنشینان عقب از فضای کمتری برخوردار باشند. همچنین فضای بار FMC T5 به دلیل مکعبی بودن بیشتر و کارآمدتر خواهد بود.

به طور کلی مقایسه طراحی این خودرو یک کار سلیقه‌ای محسوب می‌شود، اما همانطور که اشاره شد از میان این دو خودرو اگر قصد خرید یک کراس اوور با خطوط برجسته و ظاهری خشن را دارید باید کراس اوور FMC T5 فردا موتورز را انتخاب کنید و اگر به دنبال یک خودرو با سبک کوپه و ظاهر مدرن می‌گردید، دیگنیتی می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

مشخصات فنی

FMC T5

دیگنیتی

بهمن دیگنیتی به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را برعهده خواهد داشت. در طرف دیگر نیز FMC T5 از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته آیسین ژاپن نیز قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل خواهد کرد که نسبت به گیربکس CVT عملکرد بهتر و هوشمندتری خواهد داشت.

FMC T5

FMC T5

بررسی مشخصات این دو خودرو نشان می‌دهد آنها از لحاظ قدرتی در یک سطح قرار دارند، هرچند پیشرانه کراس اوور فردا موتورز قدرت بیشتری را تولید می‌کند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که موتور دیگنیتی طبق اصول مهندسی دانگ فنگ ساخته شده و از مهندسی ژاپنی بهره نمی‌برد، اما موتور FMC T5 طبق اصول مهندسی میتسوبیشی ژاپن توسعه پیدا کرده است.

همچنین در بخش سیستم انتقال قدرت نیز FMC T5 از یک گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد که نسبت به گیربکس CVT دیگنیتی در سطح بالاتری قرار داشته و با موتور هماهنگی بیشتری دارد. از این رو در بخش فنی می‌توان گفت FMC T5 می‌تواند برای مشتریان انتخاب بهتری باشد.

بر اساس کاتالوگی که فردا موتورز برای FMC T5 منتشر کرد، این کراس اوور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند که این میزان برای دیگنیتی حدود ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. هر دو خودرو در بخش جلو و عقب از یک نوع سیستم تعلیق بهره می‌برند و در هر دو در بخش سواری نیز نسبت به رقبای خود سواری نسبتا نرمی را ارائه خواهند داد.

کابین

FMC T5

FMC T5

هر دو خودرو از کابین نسبتا مدرنی بهره می‌برند و طراحان برای این بخش از قطعات کرومی متعددی استفاده کردند. فرمان D کات نیز در کابین هر دو خودرو به چشم می‌خورد. البته فردا موتورز برای FMC T5 جلوآمپر دیجیتالی در نظر گرفته و این در حالی است که دیگنیتی از جلوآمپر آنالوگ بهره می‌برد. دیگنیتی به سیستم تهویه تک کاناله اتوماتیک مجهز شده، اما فردا موتورز برای FMC T5 تهویه دوکاناله اتوماتیک در نظر گرفته است.

FMC T5

دیگنیتی

این دو کراس اوور در وسط داشبورد سیستم اطلاعات سرگرمی را ارائه می‌دهند، اما FMC T5 از یک نمایشگر عمودی همانند محصولات تسلا و دیگنیتی از یک نمایشگر افقی معمولی بهره می‌برد. از طریق صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی می‌توان تنظیمات مربوط به سیستم تهویه FMC T5 را انجام داد، اما طراحان دیگنیتی در بخش پایین یک صفحه نمایش جداگانه را برای تنظیمات این بخش در نظر گرفتند.

امکانات

FMC T5

دیگنیتی

از امکانات مشترک FMC T5 فردا موتورز و بهمن دیگنیتی می‌توان به کنترل حرکت در سربالایی و کروز کنترل، سنسور نور، کنترل پایداری، تریم داخلی چرم، سنسور باد لاستیک (TPMS)، کنترل حرکت در سراشیبی، آینه تاشو برقی، ورود و استارت بدون کلید، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، فرمان کمکی برقی، در صندوق برقی و سقف پانورامیک اشاره کرد.

FMC T5

FMC T5

علاوه بر این امکانات، فردا موتورز برای FMC T5 امکاناتی دیگری چون تهویه اتوماتیک دوکاناله، گرم کن صندلی‌های جلو، رادار خطی، شش کیسه هوا (با کیسه هوای پرده‌ای) و سیستم هشدار تصادف در نظر گرفته که این امکانات در دیگنیتی وجود ندارد. در طرف مقابل نیز دیگنیتی به امکانات نظیر دوربین ثبت وقایع و دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شده که FMC T5 از آنها برخوردار نیست.

FMC T5

دیگنیتی

به طور کلی در خصوص مقایسه FMC T5 فردا موتورز و بهمن دیگنیتی باید گفت FMC T5 نسبت به دیگنیتی بهمن خودرو در سطح بالاتری قرار دارد. البته عدم برخورداری از رادار نقطه کور و دوبین ۳۶۰ درجه جزو نقاط ضعف آن محسوب می‌شود، اما به طور کلی کراس اوور فردا موتورز آپشن‌های بیشتر و کاربردی را ارائه می‌دهد.

قیمت

FMC T5

FMC T5

با توجه به سطح امکانات و وضعیت بازار خودرو می‌توان پیش‌بینی کرد فردا موتورز برای کراس اوور FMC T5 قیمت حدود ۹۰۰ تا ۱ میلیارد تومان را در نظر بگیرد. در طرف دیگر نیز بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه کرده است. البته دلیل این اختلاف قیمت برای دیگنیتی به موضوع تقاضای بالا و عرضه محدود آن توسط گروه بهمن مربوط می‌شود که توانسته رقابت شدیدی در بازار کراس اوورهای جدید به وجود آورد. اکنون باید منتظر عرضه FMC T5 به بازار ماند تا ببینیم مشتریان چگونه از این خودرو استقبال می‌کنند و نحوه رقابت کراس اوور جدید فردا موتورز با کراس اوور دیگنیتی بهمن موتور چگونه خواهد بود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.