تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر : 42151

مقایسه پیچ و مهره گالوانیزه و استیل

مقایسه پیچ و مهره گالوانیزه و استیل

  یکی از چالش های بزرگ نه تنها در صنایع پیچ و مهره بعنوان کاربردی ترین اتصال صنعتی بلکه در کلیه صنایع فولاد میل بالای آلیاژ های فولادی به از دست دادن الکترون و یا به بیان ساده تر اکسید شدن می باشد. پیچ و مهره های فولادی هر چند به سبب مقاومت بسیار مناسب …

 

یکی از چالش های بزرگ نه تنها در صنایع پیچ و مهره بعنوان کاربردی ترین اتصال صنعتی بلکه در کلیه صنایع فولاد میل بالای آلیاژ های فولادی به از دست دادن الکترون و یا به بیان ساده تر اکسید شدن می باشد. پیچ و مهره های فولادی هر چند به سبب مقاومت بسیار مناسب کششی که دارند همچنان انتخاب اول در صنایع هستند اما راهکارهایی برای جلوگیری از زنگ زدگی آنها بالاخص در کاربری های ساحلی و دریایی پیچ و مهره ها می بایست اتخاذ گردد. جایگزینی پیچ و مهره های فولادی با پیچ و مهره استیل و یا آبکاری های متنوع سطحی که برای آلیاژ های فولادی در نظر گرفته می شود از جمله این راهکارها می باشد.

پیچ و مهره استیل تنها در برخی از موارد که نیاز به مقاومت کششی بسیار بالایی نباشد که البته در بسیاری از صنایع هم با این شرایط روبرو هستیم بعنوان جایگزین برای پیچ و مهره فولادی استفاده می شوند چرا که اساسا تنسایل مقاومت کششی پیچ و مهره استیل برابر با ۷۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 است که در مقایسه با پایین ترین گرید پیچ و مهره های فولادی یعنی پیچ و مهره خشکه ۸.۸ نیز که دارای تنسایل ۸۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع هستند مقاومت کمتری دارند. بدیهی است با بالاتر رفتن گرید و کلاس پیچ و مهره فولادی به کلاس های ۱۰.۹ با تنسسایل ۱۰۴۰ N/mm2 و گرید ۱۲.۹ که بالاترین گرید پیچ و مهره فولادی می باشد و اغلب بصورت پیچ آلن نیز یافت می شود که دارای تنسایلی برابر با ۱۱۶۰ N/mm2 است این مقاومت محدود تر نیز می باشد.

با این وجود پیچ استیل به سبب داشتن درصد بالایی از عناصر فلزی که در رده فلزی قابلیت الکترون دهی بالاتری از عنصر فلزی آن در ترکیب آلیاژی فولاد هستند مانند کروم و نیکل مانع از زنگ زدگی آلیاژ استنلس استیل بکار رفته در پیچ و مهره استیل شده و بدون نیاز به آبکاری سطحی نیز طول عمر بالایی در برابر آب و رطوبت دارند. بدیهی است اسید ها، نمک های دریایی و مواد معدنی سرعت زنگ زدگی پیچ و مهره استیل را نیز افزایش می دهند. نکته دیگری که حائز اهمیت است توجه به این نکته است که قیمت پیچ و مهره استیل بسیار بالاتر از قیمت پیچ و مهره های فولادی می باشد.

پیچ و مهره گالوانیزه با آبکاری زینک یا روی

یکی از قدیمی ترین روش های محافظت سطحی پیچ و مهره ها استفاده از روش آبکاری سطحی بوده است. آبکاری سطحی با فلزات فعال با بکارگیری عناصر فلزی مختلفی در گذشته انجام می گرفته است که روی یا زینک Zn تنها یکی از این عناصر بوده است و عناصر دیگری مانند قلع نیز کاربری بالایی داشتند. امروزه به سبب مشکلات زیست محیطی که آبکاری قلع پدید می آورد اغلب آبکاری سطحی پیچ و مهره ها بصورت گالوانیزه به دو روش سرد و گرم و تنها با بکارگیری فلزی روی صورت می پذیرد. هر چند که آبکاری گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم و حتی داکرومات پیچ و مهره هر سه با بکارگیری زینک صورت می پذیرد اما مراحل و دمای فرایند کاملا متفاوت بوده و در نتیجه میزان و ضخامت لایه سطحی و مقاومت ایجاد شده نیز کاملا متفاوت است.

آبکاری گالوانیزه سرد پیچ و مهره ها که در دمای پایین در داخل حمام زینگ صورت می پذیرد تنها در دمای ۲۴۰ درجه صورت گرفته که لایه سطحی بدون نفوذ عمقی از زینک را برای پیچ و مهره پدید می آورد. این در حالی است که آبکاری گالوانیزه گرم در دمای بالای ۶۰۰ درجه سانتی گراد انجام می گیرد. در این دما عنصر فلزی ینک به داخل سطح آلیاژ فولاد پیچ و مهره نیز وارد می شود و نه تنها یک لایه سطحی بلکه مقاومت عمقی نیز برای پیچ و مهره گالوانیزه پدید می آورد. از این رو است که با ایجاد خراش سطحی بر روی پیچ و مهره گالوانیزه سرد فرایند اکسید شدن یا زنگ زدگی آغاز می شود حال آنکه پیچ و مهره گالوانیزه گرم بر اثر خراش سطحی نیز در آستانه زنگ زدگی قرار نمی گیرند.

مقایسه پیچ و مهره گالوانیزه و داکرومات

فرایند داکرومات پیچ و مهره ها فرایندی نوین در آبکاری می باشد که دقیقا مانند فرایند ابکاری گالوانیزه با فلز روی انجام میگیرد. دمای تقریبی فرایند داکرومات دمایی بینابینی فرایند گالوانیزه سرد و گرم یعنی حدود ۴۶۰ درجه می باشد اما با توجه به روش متفاوتی که در آبکاری سطحی بکار بسته می شود نتیجه شگفت انگیزی حاصل می شود. اولا پیچ و مهره داکرومات دارای مقاومت سطحی بسیار بالایی حدود و حتی بالاتر از آبکاری گالوانیزه گرم هستند و ثانیا میزان کمتری از فلز روی را بر روی سطح خود می پذیرند. از این رو بر خلاف پیچ و مهره گالوانیزه که با مشکلاتی مانند افزایش حجم روبرو هستند که در اتصال مشکلاتی را بوجود می آورد پیچ و مهره داکرومات با این مشکل مواجه نمی شوند.

امروزه فراین داکرومات برای انواع پیچ شش گوش، پیچ آلن، استاد بولت ها و انواع پیچ های سنگین صنعتی و سازه ای مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به اینکه دمای آبکاری داکرومات پیچ و مهره ها بسیار پایین تر از دمای آبکاری گالوانیزه گرم می باشد برای تمام گرید های فولادی نیز قابل اجراست و سبب افت تنسایل در پیچ و مهره های فولادی که در مورد اغلب پیچ و مهره های گالوانیزه گرم اتفاق می افتد نمی شود.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.