تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر : 52092

مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس؛ اکنون کدام را بخریم؟

مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس؛ اکنون کدام را بخریم؟

مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس؛ اکنون کدام را بخریم؟ اکنون بیش از شش ماه از عرضه کنسول‌های نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس می‌گذرد. همان‌طور که احتمالاً تا به این‌جا متوجه شده‌اید، هر دو کنسول یاد شده به شدت در میان کاربران محبوب شده‌اند. به همین ترتیب و با توجه به مشکلاتی که همه‌گیری بیماری کرونا ایجاد کرده است، یافتن این کنسول‌ها چه در خارج و چه در داخل ایران حداقل با قیمت منطقی بسیار دشوار تلقی می‌شود. بنابراین اگر به فکر انتقال به نسل نهم هستید، از همین حالا باید تصمیم خود را بگیرید تا زمانی که شرایط فراهم شد، شاهد هیچ تعویق یا سردرگمی نباشید.
از عناوین انحصاری نظیر Demon’s Souls و Returnal روی پلی استیشن ۵ تا ویژگی‌های جدیدی مانند Quick Resume و FPS Boost روی ایکس باکس سری ایکس، همه از مواردی به شمار می‌روند که سونی و مایکروسافت به وسیله آن‌ها قصد تصاحب ذهن و قلب بازی‌بازان نسل جدید را دارند. حتی گاهی اوقات به نظر می‌رسد که این دو غول آمریکایی و ژاپنی در تقابل با یکدیگر، هر هفته یک عنوان انحصاری، قرارداد، به‌روزرسانی یا برگ برنده دیگری را برای کنسول جدیدشان معرف..

مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس؛ اکنون کدام را بخریم؟

اکنون بیش از شش ماه از عرضه کنسول‌های نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس می‌گذرد. همان‌طور که احتمالاً تا به این‌جا متوجه شده‌اید، هر دو کنسول یاد شده به شدت در میان کاربران محبوب شده‌اند. به همین ترتیب و با توجه به مشکلاتی که همه‌گیری بیماری کرونا ایجاد کرده است، یافتن این کنسول‌ها چه در خارج و چه در داخل ایران حداقل با قیمت منطقی بسیار دشوار تلقی می‌شود. بنابراین اگر به فکر انتقال به نسل نهم هستید، از همین حالا باید تصمیم خود را بگیرید تا زمانی که شرایط فراهم شد، شاهد هیچ تعویق یا سردرگمی نباشید.

از عناوین انحصاری نظیر Demon’s Souls و Returnal روی پلی استیشن ۵ تا ویژگی‌های جدیدی مانند Quick Resume و FPS Boost روی ایکس باکس سری ایکس، همه از مواردی به شمار می‌روند که سونی و مایکروسافت به وسیله آن‌ها قصد تصاحب ذهن و قلب بازی‌بازان نسل جدید را دارند. حتی گاهی اوقات به نظر می‌رسد که این دو غول آمریکایی و ژاپنی در تقابل با یکدیگر، هر هفته یک عنوان انحصاری، قرارداد، به‌روزرسانی یا برگ برنده دیگری را برای کنسول جدیدشان معرفی می‌کنند.

جدای از تکنیک‌های بازاریابی قابل توجه دو شرکت مذکور، باید به یک مورد اذعان کرد؛ هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، محصولاتی فوق‌العاده قدرتمند، قادر به اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۴K با حداکثر ۱۲۰ فریم، همراه با پشتیبانی از ری تریسینگ (Ray-Tracing) و بارگذاری‌های کاملاً سریع هستند. با این اوصاف، جزئیات بسیار کوچکی نتیجه کار را تغییر خواهند داد که همین جزئیات شما را در تصمیم‌گیری راهنمایی خواهند کرد.

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

مشاهده این جزئیات به عنوان نقاط ضعف و قوت از طریق ظاهر کنسول‌های مذکور عملاً غیرممکن است. همچنین به عنوان یک کاربر عادی که به دنبال یافتن پرسش پاسخ ساده خود است، شما راه زیادی را پیش‌رو دارید؛ راهی که نهایتاً به جمع‌آوری قطره‌ای اطلاعات از صدها منبع مختلف ختم می‌شود. در این بین موارد زیادی برای بحث و گفت‌وگو وجود دارد.

نسل بعد در یک عبارت، درون قدرت، سرعت و سطحی باورنکردنی از جزئیات خلاصه می‌شود که پیش از این به هیچ وجه قابل دست‌یابی نبودند. در حالی که مقایسه این موارد به قسمت مشخصات می‌رسد، کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس حقیقتاً تفاوت چندانی ندارند و شاید تنها به توان به برتری محصول مایکروسافت روی کاغذ اشاره کرد.

می‌توان مشاهده کرد که هر دو شرکت به دنبال ایجاد تمایز بین کنسول‌های خود مخصوصاً در بخش ظاهر هستند. پلی استیشن ۵ یک کنسول بلند بالا با شباهت بسیار به برج‌های نمادین و البته بزرگ‌ترین کنسول سونی از لحاظ ابعاد در تاریخ برند پلی استیشن است. در سوی دیگر، ایکس باکس سری ایکس به لطف قاب مکعب مستطیل خود، شبیه کیس رایانه‌های شخصی به نظر می‌رسد. مهم نیست که شما در رابطه با طراحی آن‌ها چه احساسی دارید؛ هر دو کنسول مورد نظر در تمام شرایط ساکت و خنک باقی می‌مانند.

سونی به عنوان یک جز سخت‌افزاری قابل توجه در کنسول خود، به عرضه کنترلر دوال سنس پرداخته است که مانند انحصاری‌های با کیفیت، در افزایش غوطه‌وری مخاطب نقش به‌سزایی دارد. مایکروسافت نیز به همین ترتیب روی موارد دیگر مانند ایکس باکس گیم‌پس سرمایه‌گذاری کرده است که در جذب کاربران جدید تاثیرگذار است.

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

هر دو کنسول نسل نهمی خوشبختانه با عناوین نسل پیش سازگار هستند؛ اگرچه کنسول پلی استیشن ۵ تنها از بازی‌های پلی استیشن ۴ پشتیبانی می‌کند. ایکس باکس سری ایکس به عنوان معیاری بلامانع در این زمینه، قادر به اجرای تمام بازی‌هایی است که در تاریخ این برند روی تمام کنسول‌های ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان عرضه شده‌اند.

اگر شما هنوز هم علاقه خاصی به بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ خود دارید یا کوله‌باری از آن‌ها را در کنجی درون یک قفسه نگه می‌دارید، اکنون مایکروسافت در آخرین نسل از سخت‌افزار گیمینگ خود اجرای آن‌ها را محقق کرده است. هنوز ذهنیت مناسبی از کنسول نسل بعدی خود ندارید؟ نگران نباشید. در ادامه ما تمام ابعاد مورد نیاز را بررسی خواهیم کرد.

قیمت؛ پول همه چیز نیست ولی برای خرید کنسول به آن نیاز دارید!

مدل استاندارد پلی استیشن ۵ که دارای درایو دیسک بلوری است، با قیمت ۴۹۹ دلار به بازار عرضه شده است. مدل دیجیتال این کنسول که فاقد درایو دیسک بلوری است، با قیمت ۳۹۹ دلار یعنی با قیمتی مشابه پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۳، روانه بازار شده است. موجودی این کنسول در حال حاضر بسیار اندک است و سونی مدتی پیش تایید کرد که کمبودهای موجود احتمالاً تا مدتی ادامه خواهد داشت. هر دو مدل پلی استیشن بیش از شش ماه پیش در کشورهای گوناگون عرضه شدند.

ایکس باکس سری ایکس و مدل اقتصادی‌تر آن یعنی ایکس باکس سری اس نیز در تاریخ مشابهی روانه بازار جهانی شدند. ایکس باکس سری ایکس به قیمت ۴۹۹ دلار و ایکس باکس سری اس به قیمت ۲۹۹ دلار به فروش می‌رسد. ایکس باکس سری ایکس اگرچه وضعیت بهتری نسبت به پلی استیشن ۵ دارد اما کمبودهای موجود دامن مایکروسافت را هم گرفته است.

مشخصات؛ اعداد روی کاغذ چه می‌گویند؟

زمانی که نوبت به مشخصات می‌رسد، هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از سیاست‌های مشابهی پیروی می‌کنند اما چند تفاوت کلیدی میان آن‌ها وجود دارد. پلی استیشن ۵ مبتنی بر یک پردازنده شخصی‌سازی شده نسل سومی رایزن AMD هشت هسته‌ای است. این کنسول برای پردازش بازی‌ها از کارت گرافیک Navi مبتنی بر معماری Zen 2 همین شرکت استفاده می‌کند. پردازنده با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز و گرافیک با ۳۶ هسته محاسبه، با فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز که قدرت خروجی برابر با ۱۰.۲۸ ترافلاپس دارد، کار می‌کند.

پلی استشن 5 و ایکس باکس سری X

همه این موارد در کنار ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 همراه با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه قرار گرفته‌اند. به زبان ساده می‌توان گفت که این سخت‌افزار، پلی استیشن ۵ را قادر به پشتیبانی از فناوری نظیر ری تریسینگ می‌کند که پیش از این تنها در انحصار کارت‌های گرافیک رایانه‌های شخصی بالارده قرار داشت.

پلی استیشن ۵ همچنین حداکثر از رزولوشن ۸K هم پشتیبانی می‌کند که بسیار فراتر از رزولوشن عادی ۱۰۸۰p نمایشگر اکثر کاربران است. این کنسول از حداکثر نرخ فریم ۱۲۰ هم پشتیبانی می‌کند که در کنار HDMI 2.1 می‌تواند انیمیشن‌های فوق‌العاده پرسرعتی را به نمایش بگذارد.

مشخصاتی که تا به این‌جا ذکر شد، مواردی کاملاً بالارده در نظر گرفته می‌شوند بنابراین نباید انتظار داشت که آن‌ها را در تمام بازی‌های مورد عرضه نسل نهم مشاهده کنیم. همچنین گفتنی است که برای لذت بردن از این رزولوشن و نرخ فریم بالا به تلویزیون‌های گران‌قیمتی نیاز است که از چنین فناوری‌هایی پشتیبانی می‌کنند. به هر حال پلی استیشن ۵ در حالت عادی می‌تواند اکثر بازی‌ها را به صورت ۴K و نرخ فریم ۶۰ اجرا کند.

پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵ حین استفاده از هدست، از صدای ۳ بعدی برای افزایش غوطه‌وری استفاده می‌کند. سونی این صدای ۳ بعدی را در کنسول جدید خود به وسیله Tempest Engine تولید می‌کند که قادر به کنترل روی صدها منبع صدا جهت ارائه یک تجربه واقع‌گرایانه است. اگر شما پیش از این از فناوری Dolby Atmos استفاده کرده باشید، می‌توانید ذهنیت مشابهی را تصور کنید.

مطالب مرتبط:

  • بررسی پلی استیشن ۵

احتمالاً قابل توجه‌ترین بخش سخت‌افزار کنسول پلی استیشن ۵، حافظه درایو SSD آن است. این درایو یک حافظه کاملاً شخصی‌سازی شده با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت با توان عملیاتی خام ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (۹ گیگابایت بر ثانیه در ازای داده فشرده) است. این حافظه در کاهش زمان بارگذاری یک بازی به طور قابل توجهی تاثیرگذار است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که بر گلوگاه‌های مرتبط به جریان‌ها و داده‌هایی که نسل پیش با آن‌ها مواجه بودند، غلبه کنند.

کنترلر دوال سنس بی‌شک هیجان‌انگیزترین ویژگی پلی استیشن ۵ است. این کنترلر در عوض استفاده از موتور لرزشی نسل گذشته دوال شاک ۴، از هپتیک فیدبک استفاده می‌کند. این فناوری جدید همه اشکال و حالت‌های ممکن ویبره را شبیه‌سازی می‌کند و در انتقال آن‌ها به کاربر، موفق‌تر از گذشته ظاهر می‌شود. توسعه‌دهندگان با بهره‌گیری درست از این فناوری می‌توانند تجربه کاربران را جهت‌دهی کنند؛ آن‌ها به لطف دوال سنس قادر به انتقال بارش باران یا قدم زدن روی یک ساحل شنی به بهترین شکل ممکن هستند.

پلی استیشن ۵

کنترلر دوال سنس از منظری دیگر، به تریگرهای تطبیقی نیز مجهز شده است که توسعه‌دهندگان به عنوان قسمتی دیگر از API پلی استیشن ۵، می‌توانند مقاومت موجود در برخی فرایندها را با دقت بالاتری بازسازی کنند. برای مثال شما می‌توانید قدرت مورد نیاز و مقاومت حاصل از کشیدن زه کمان یا لگد یک اسلحه را به خوبی احساس کنید.

این کنترلر دارای یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری است که در کنار مجموعه‌ای از میکروفون‌های داخلی، بخش صوتی کنترلر را تشکیل می‌دهند. اگر شما به هدفون دسترسی نداشته باشید، می‌توانید به وسیله این میکروفون‌ با دوستانتان چت کرده و یا به ارسال پیام‌های صوتی بپردازید.

با وجود این قابلیت‌های جدید، چندان عجیب نیست که سونی اجازه نمی‌دهد از کنترلر دوال شاک ۴ برای تجربه عناوین انحصاری پلی استیشن ۵ استفاده کرد. البته هنوز هم می‌توان بازی‌های پلی استیشن ۴ را به وسیله کنترلرهای نسل هشتمی سونی روی پلی استیشن ۵ تجربه کرد. این موضوع استثناهایی هم دارد؛ برای مثال، بازی Horizon Forbidden West یا سایر انحصاری‌های بین نسلی، از این قضیه مستثنی هستند.

مایکروسافت در مقابل، به طرفداران اطمینان داده که می‌توان از تمام کنترلرهای ایکس باکس جهت تجربه بازی‌های ایکس باکس سری ایکس استفاده کرد. به کنسول نسل نهمی مایکروسافت رسیدیم؛ این دستگاه در ابعاد فنی، روی کاغد قوی‌ترین کنسول حال حاضر و قوی‌ترین محصولی است که تاکنون به عنوان یک کنسول عرضه شده است.

این دستگاه نیز از یک پردازنده AMD و معماری RDNA 2 که مشابه آن را روی پلی استیشن ۵ دیدیم، استفاده می‌کند. پردازنده جدید این کنسول، آن را نزدیک به ۲ برابر از ایکس باکس وان ایکس، که پیش‌تر لقب قوی‌ترین کنسول تاریخ را داشت، قدرتمندتر جلوه می‌دهد.

ایکس باکس سری ایکس

گرافیک ایکس باکس سری ایکس قادر به ارائه خروجی ۱۲ ترافلاپس همراه با ۵۲ هسته محاسباتی است. این کارت گرافیک روی کلاک ۱.۸۲۵ گیگاهرتز عمل می‌کند و برخلاف اکثر گرافیک‌های موجود، دارای سرعت متغیر نیست. بنابراین این کارت گرافیک قابل توجه فارغ از دمای واحد و یا عنوانی که در حالی تجربه آن هستید، سرعت کلاک یکسانی را مهیا می‌کند.

پردازنده این دستگاه AMD Zen 2 همراه با هشت هسته و ۱۶ ترد است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با غیرفعال کردن SMT به حداکثر سرعت ۳.۸ گیگاهرتز دست یابند؛ در غیر این صورت سرعت روی فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز ثابت خواهد بود.

ایکس باکس سری ایکس از رزولوشن ۸K بهره‌مند است و اگر از یک کابل HDMI 2.1 استفاده کنید، دستگاه نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را حین استفاده از رزولوشن ۴K محقق می‌سازد. کنسول نسل نهمی مایکروسافت نیز همانند پلی استیشن ۵ از ری تریسینگ بهره‌مند است و از یک حافظه SSD NVMe با ظرفیت ۱ ترابایت برای ذخیره و اجرای بازی‌ها استفاده می‌کند. کاربران بعداً می‌توانند حافظه دستگاه را به وسیله کارت‌های خارجی NVMe افزایش دهند.

مطالب مرتبط:

  • بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس

رم استاندارد این کنسول از نوع GDDR6 همراه با ۱۶ گیگابایت حافظه است که از هر جهت، ارتقای محسوسی در مقایسه با رم ۱۲ گیگابایت GDDR5 ایکس باکس وان ایکس محسوب می‌شود. در ابعاد فنی این مشخصات به معنی برتری ایکس باکس وان ایکس نسبت به رقیب خود است اما شکاف موجود در دنیای واقعی کمتر از آن چیزی به شمار می‌رود که بتوان به راحتی آن را تشخیص داد.

مایکروسافت در این کنسول با استفاده از فناوری‌های ALLM، VRR و افزایش سرعت ارتباط با کنترلر، تمرکز بسیاری را روی کاهش تاخیر معطوف کرده است. همچنین کاربرانی که از مانیتور برای بازی استفاده می‌کنند، قادر به بهره‌گیری از رزولوشن ۱۴۴۰p هستند.

سری ایکس نه تنها از وجوه نرم‌افزار، بلکه در بخش سخت‌افزار هم با محصولات ایکس باکس وان سازگار است، در نتیجه نیازی نیست که پس از تهیه این کنسول نسل نهمی، به خرید کنترلر یا هدست‌های جدید بپردازید.

ایکس باکس سری ایکس

کنترلر ایکس باکس سری ایکس با وجود حفظ ویژگی‌های اصلی خود، تفاوت‌هایی هم با نسل پیشین دارد. برای مثال اکنون یک دکمه متمایز برای استفاده از فرایند «اشتراک‌گذاری» در نظر گرفته شده و برجستگی‌های کوچکی آنالوگ‌ها و تریگرها را پوشانده است.

این کنترلر در مجموع به اندازه دوال سنس خلاقانه نیست و دقیقاً همانند کنترلر ایکس باکس وان عمل می‌کند. با این وجود نباید فراموش کرد که کنترلر جدید مایکروسافت اکنون به لطف بهبودهای موجود در ابعاد و ارگونومی، کارآمدتر و خوش‌دست‌تر از هر زمان دیگری است.

بازی‌هایی مانند Gears 5 که قبل‌تر برای ایکس باکس وان عرضه شده بودند، اکنون برای استفاده از تمام قدرت سری ایکس، باری دیگر بهینه‌سازی شده‌اند. همچنین اگر هنوز هم به خرید بازی‌ها به صورت فیزیکی علاقه مضاعفی دارید، می‌توانید از درایو دیسک بلوری ۴K UHD این کنسول لذت ببرید. سری ایکس در کنار تمام این موارد از ویژگی‌های جدیدی همچون Smart Delivery هم سرشار است.

طی این قابلیت شما می‌توانید بازی نسل قبلی خود را به بهترین نسخه ممکن به‌روز کنید. به همین سیاق شما می‌توانید با خرید Cyberpunk 2077 برای ایکس باکس وان، اطمینان خاطر داشته باشید که نسخه به‌روز شده این اثر بدون پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از این ویژگی‌های جذاب، Quick Resume است. این ویژگی اجازه می‌دهد که شما چندین بازی را به صورت همزمان در حالت آماده به کار نگه دارید و در صورت تمایل، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تنها طی چند ثانیه به تجربه یک عنوان دیگر مشغول شوید.

ایکس باکس سری S

پس از ذکر همه این جزئیات، لازم به یادآوری است که سری ایکس تنها کنسول نسل نهمی مایکروسافت نیست. کنسول ایکس باکس سری اس تماماً دیجیتال مایکروسافت هم با ارائه قدرتی کمتر، گزینه خوبی برای کاربرانی تلقی می‌شود که به پرداخت هزینه سری ایکس علاقه‌ای ندارند.

مطالب مرتبط:

  • بررسی کنسول ایکس باکس سری اس

این کنسول با قیمت ۲۹۹ دلار به باراز عرضه شده است. سونی نیز کنسول دیجیتال خود را با قدرتی مشابه کنسول اصلی به بازار عرضه کرده است اما کنسول دیجیتال نسل نهمی مایکروسافت رویکرد کاملاً متفاوتی دارد؛ رویکردی که شاید بازار را طی سال‌های آینده قبضه کند و پتانسیل‌های بالایی را آشکار سازد.

بازی‌ها؛ محتوا را دست کم نگیرید

طی ماه‌های گذشته ما شاهد تصویری واضح از محتوای احتمالی ایکس باکس سری ایکس و یا پلی استیشن ۵ بوده‌ایم. مایکروسافت سال گذشته میلادی بازی Halo Infinite را به عنوان یک بازی زمان عرضه برای کنسول‌های نسل نهمی خود معرفی کرد. تاریخ عرضه این بازی پس از نمایش گیم‌پلی، به زمانی دیگر محول شد.

سری Halo یک مجموعه بسیار پرفروش برای مایکروسافت است بنابراین این تاخیر غیرمنطقی نیست. پیش‌تر تایید شده است که این بازی در همان روز عرضه روی سرویس ایکس باکس گیم‌پس عرضه خواهد شد؛ سیاستی که نشان می‌دهد این غول آمریکایی هنوز هم از سرویس اشتراکی خود پشتیبانی می‌کند.

این کنسول در زمان عرضه میزبان بازی‌هایی نظیر Dirt 5، Yakuza: Like a Dragon و Assassin’s Creed Valhalla بود. بازی‌های دیگر مانند The Medium، Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 از جمله عناوینی برجسته این کنسول به شمار می‌روند.

نسخه ریبوت مجموعه Fable در مراسم ماه جولای مایکروسافت در کنار نسخه بعدی سری Forza و همچنین بازی جدید Obsidian با نام Avowed، لاین‌آپ کنسول‌های نسل نهمی این شرکت را جذاب‌تر و قابل توجه‌تر از نسل پیشین می‌کنند.

ایکس باکس سری ایکس

از جنبه عناوین انحصاری، سونی مسلماً در حال حاضر دست بالاتر را دارد اما جذب مخاطبان جدید به کنسول‌های مایکروسافت، انکارناپذیر است. مایکروسافت مدتی پیش مجموعه ZeniMax Media، شرکت مادر بتزدا را با قیمتی سرسام‌آور تصاحب کرد.

این به آن معناست که بازی‌های این شرکت از جمله The Elder Scrolls 6 و Starfield افزون بر عرضه انحصاری برای کنسول‌های ایکس باکس، در روز عرضه روی سرویس گیم‌پس حضور خواهند داشت. در حال حاضر Doom Etenral در دسترس مشترکین این سرویس قرار گرفته و حتی تصور عرضه عناوین دیگر بتزدا روی این سرویس نیز وسوسه کننده است.

حال باید یادآور شد که سری ایکس با تمام بازی‌هایی که پیش از این روی پلتفرم‌های ایکس باکس عرضه شده‌اند، سازگار است. بازی‌های ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان، همه در کنار عناوین آینده این کنسول نسل نهمی قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از مزیت‌های این کنسول، عرضه بین‌نسلی بازی‌های انحصاری آن است؛ یعنی تا چند سال آینده برای تجربه بازی‌های انحصاری مایکروسافت، ملزم به تهیه یک کنسول سری ایکس یا اس نخواهید بود. البته بازی‌هایی که توسط استودیوهای شخص ثالث توسعه می‌یابند، از این قضیه مستثنی هستند.

مایکروسافت هیچ دخالتی در روند کار توسعه‌دهندگان برای عرضه بازی‌ها تنها برای کنسول‌های نسل نهمی این شرکت وارد نخواهد کرد و آن‌ها در تصمیم‌گیری مستقل هستند. با این حال، استودیوهای فرست پارتی این شرکت هم پس از چند سال و احتمالاً از میانه نسل، کاملاً‌ به سمت توسعه بازی‌هایی مخصوص نسل نهم حرکت خواهند کرد.

در رابطه با بازی‌های پلی استیشن ۵ در هنگام عرضه می‌توان به Astro’s Playroom اشاره کرد که به صورت پیش‌فرض روی این کنسول نصب شده است. بازی‌های جذاب انحصاری دیگر سونی برای پلی استیشن ۵ شامل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و Demon’s Souls، Ratchet & Clank و Returnal است.

پلی استیشن ۵

آثار دیگر همچون Horizon: Forbidden West و Gran Turismo 7 عناوین انحصاری دیگر این کنسول به شمار می‌روند که در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهند شد. عرضه Final Fantasy 16، God of War بعدی و برخی عناوین دیگر به صورت انحصاری نیز تایید شده‌اند.

اگر شما به دنبال تجربه آثاری که در روز عرضه این کنسول منتشر شده‌اند، نیستید، باید نگاهی به ویژگی سازگاری با عناوین نسل پیش داشته باشید. این کنسول تقریباً از تمام عناوین منتشر شده برای پلی استیشن ۴ پشتیبانی می‌کند اما این فرایند برای بازی‌های پلی استیشن ۳ و ۲ صدق نمی‌کند. از این رو کاربران اشتراک پلی استیشن پلاس می‌توانند به واسطه قسمت کالکشن این سرویس، به ۲۰ عدد از بهترین بازی‌های این کنسول مانند God of War، Uncharted 4 و Bloodborne دست یابند.

سونی پیش از عرضه کنسول نسل نهمی خود با نظری متفاوت نسبت به مایکروسافت اعلام کرد که به تغییر نسل‌ها باور دارد و عناوین نسل بعدی این شرکت از تمام قابلیت‌های پلی استیشن ۵ استفاده خواهند کرد. پس از مدتی سونی با یک تغییر رویه، انتشار برخی از انحصاری‌های نسل بعدی خود مثل Spider-Man Miles Morales و Horizon Forbidden West برای پلی استیشن ۴ را تایید کرد.

امروزه سرویس‌های استریم بازی‌های ویدیویی در مرکز توجه عموم قرار گرفته است. گوگل، آمازون و مایکروسافت هر کدام سرویس‌های استریم منحصربه‌فرد خود را دارند. مایکروسافت و سونی دو رقیب دیرینه حوزه بازی‌های ویدیویی مدتی پیش نهایتاً خبر از همکاری در زمینه بازی‌های ویدیویی دادند. این دو شرکت تصمیم گرفتند که دانش خود پیرامون این حوزه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای مشاهده نتیجه این همکاری باید منتظر ماند.

پلی استیشن ۵

اما فارغ از این همکاری، پروژه ایکس کلاود مایکروسافت هم‌اکنون در دسترس قرار دارد و نکته قابل توجه آن، عرضه رایگان برای مشترکین سرویس گیم‌پس آلتیمیت است.

این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد که بازی‌های موجود روی سرویس گیم‌پس را روی گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید تجربه کنند. عرضه EA Play روی گیم‌پس آلتیمیت از دیگر اقداماتی است که سرویس اشتراکی مایکروسافت و محبوبیت آن را به سطح جدیدی از جذابیت می‌رساند. سرویس مایکروسافت به هر نحو، پلی استیشن نو، و حتی پلی استیشن پلاس کالکشن را پشت می‌گذارد.

قیمت کدام یک منطقی‌تر است؟

قیمت پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس یکسان است. سری ایکس مجهز به درایو دیسک با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه شده است و این شرایط عیناً‌ برای پلی استیشن ۵ نیز صدق می‌کند. یکی از دلایلی که پلی استیشن ۴ را در نسل گذشته به محبوب بیشتری رساند، قیمت ۳۹۹ دلاری آن بود. این قیمت در مقایسه با برچسب قیمت ۴۹۹ دلاری ایکس باکس وان در نسل هشتم که به علت کینکت بود، سونی را در شرایط مناسبی قرار داد.

کینکت پیش از عرضه کنسول‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان غالباً به عنوان یکی از تفاوت‌های کلیدی بین دو کنسول نسل هشتمی شناخته می‌شد، اما سریعاً مشخص شد که نه بازی‌بازان و نه توسعه‌دهندگان علاقه‌ای به این محصول ندارند. مدتی پس از عرضه اولیه، سرانجام مایکروسافت با حذف کینکت، قیمت‌گذاری مجدد ایکس باکس وان را در دستور کار خود قرار داد.

سونی و مایکروسافت با در نسل نهم از تجربه‌های پیشین خود درس گرفتند و بدون انجام اشتباهی به‌خصوص، کنسول‌های نسبتاً‌ مشابه را عرضه کردند. تنها مدل‌های دیجیتال کنسول‌های نسل جدید این دو شرکت است که همه تفاوت‌ها را رقم می‌زند. ایکس باکس سری اس با قیمت ۲۹۹ دلار، حدود ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از پلی استیشن ۵ دیجیتال قیمت‌گذاری شده است. اما این مقایسه چندان صحیح و دقیق نیست.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

کنسول اقتصادی مایکروسافت ضعیف‌تر از پلی استیشن ۵ دیجیتال است. این کنسول ۲۹۹ دلاری در عوض رزولوشن ۴K، روی رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ ۶۰ الی ۱۲۰ فریم بر ثانیه متمرکز است. در سوی دیگر، تنها تفاوت پلی استیشن ۵ و مدل دیجیتال آن، درایو دیسک است. با توجه به مزیت‌ها و معایب تقریباً مشابه هر کنسول، ظاهراً این بار همه چیز به وفاداری کاربران به برندها باز می‌گردد.

سرانجام؛ پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس؟

پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس هر دو دستگاه‌هایی شدیداً جذاب و با کیفیت هستند؛ اگرچه کنترلر، رابط کاربری و لاین‌آپ قدرتمند پلی استیشن ۵، آن را در نگاه اول جذاب‌تر جلوه می‌دهند. هر دو کنسول مورد بحث شباهت‌های بسیاری دارند اما موارد متمایزی هم وجود دارند که تنها مختص به یکی از آن‌هاست.

از منظر طراحی، هر دو کنسول به مانند آن چه تاکنون گفته‌ایم، شباهت زیادی دارند. هر دو حین اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها هم ساکت باقی می‌مانند. این دو کنسول قدرت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند اما پلی استیشن ۵ برای مهیا ساختن این قدرت، ابعاد بزرگ‌تری دارد. ایکس باکس سری ایکس از هر جهت نسبت به پلی استیشن ۵ کوچک‌تر است اما همه نمی‌توانند با ظاهر مکعب‌شکل آن، مخصوصاً در حالت افقی ارتباط برقرار کنند.

پشتیبانی از دسته های PS5 و XSX

هر دوی این دستگاه‌ها از درایو SSD قابل توجهی استفاده می‌کنند که به معنای سرعت بارگذاری بیشتر، همراه با زمان کمتر برای روشن شدن هر کنسول است. به همین شکل، پشتیبانی از عناوین نسل‌‌های گذشته در این دو کنسول لحاظ شده اما مایکروسافت به‌ویژه در بخش لوازم جانبی، چندین قدم فراتر از رقیب ژاپنی خود حرکت کرده است.

محتوای انحصاری مثل همیشه ارزش والایی دارد و احتمالاً‌ اکنون به حساس‌ترین دوره خود رسیده است. سونی در این بخش نسبت به رقیب خود بهتر عمل کرده است و فقدان Halo Infinite کاملاً حس می‌شود. به هر نحو، هر کدام از کنسول‌ها را که برای خرید انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که نسل جدید به تازگی آغاز شده است. طی سال‌های آینده موارد بسیاری برای عرضه و رونمایی وجود دارد و رقابت بیش از پیش دشوار خواهد شد.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: Tech Radar

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.