تاریخ انتشار : جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
کد خبر : 15507

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو ؛ تفاوت‌ دو نسل در چیست؟

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو ؛ تفاوت‌ دو نسل در چیست؟

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو ؛ تفاوت‌ دو نسل در چیست؟ به بهانه‌ی رونمایی از گوشی‌های سال ۲۰۲۰ سری P هواوی، در اینجا می‌خواهیم به مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو (Huawei P40 Pro vs P30 Pro) به عنوان دو نسل متفاوت بپردازیم.
گوشی‌های پرچمدار سری P هواوی هر سال که معرفی می‌شوند، ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. هواوی پی ۳۰ پرو یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های چند سال اخیر از نظر من است،‌ اما آیا نسل جدید آن می‌تواند ما را شیفته‌ی خودش کند؟
گفتنیست که گوشی‌های سری P هواوی امسال شامل سه مدل به نام‌های پی ۴۰، پی ۴۰ پرو و پی ۴۰ پرو پلاس هستند. بنابراین نسخه‌ی پرو معمولی، یک پله پایین‌تر از بالارده‌ترین عضو این خانواده قرار دارد. هرچند آن شامل پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به نسل گذشته‌ی خودش است. ما در این مقاله با مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو ، به این پیشرفت‌ها پی خواهیم برد.
مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو نمایشگر و طراحی پی ۴۰ پرو: ۶.۵۸ اینچ OLED با وضوح ۲۶۴۰ در ۱۲۰۰ پیکسل، نرخ رفرش ۹۰ هرتز پی ۳۰ پرو: ۶.۴۷ اینچ OLED‌ با وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، نرخ رفرش ۶۰ هرتز پی ۴..

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو ؛ تفاوت‌ دو نسل در چیست؟

به بهانه‌ی رونمایی از گوشی‌های سال ۲۰۲۰ سری P هواوی، در اینجا می‌خواهیم به مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو (Huawei P40 Pro vs P30 Pro) به عنوان دو نسل متفاوت بپردازیم.

گوشی‌های پرچمدار سری P هواوی هر سال که معرفی می‌شوند، ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. هواوی پی ۳۰ پرو یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های چند سال اخیر از نظر من است،‌ اما آیا نسل جدید آن می‌تواند ما را شیفته‌ی خودش کند؟

گفتنیست که گوشی‌های سری P هواوی امسال شامل سه مدل به نام‌های پی ۴۰، پی ۴۰ پرو و پی ۴۰ پرو پلاس هستند. بنابراین نسخه‌ی پرو معمولی، یک پله پایین‌تر از بالارده‌ترین عضو این خانواده قرار دارد. هرچند آن شامل پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به نسل گذشته‌ی خودش است. ما در این مقاله با مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو ، به این پیشرفت‌ها پی خواهیم برد.

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با پی ۳۰ پرو

نمایشگر و طراحی

  • پی ۴۰ پرو: ۶.۵۸ اینچ OLED با وضوح ۲۶۴۰ در ۱۲۰۰ پیکسل، نرخ رفرش ۹۰ هرتز
  • پی ۳۰ پرو: ۶.۴۷ اینچ OLED‌ با وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، نرخ رفرش ۶۰ هرتز
  • پی ۴۰ پرو: سفید یخی، مشکی، آبی عمق دریایی، نقره‌ای، طلایی
  • پی ۳۰ پرو: مشکی، سفید مرواریدی، شفق قطبی، کهربایی، کریستالی
  • هر دو مدل: اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر اپتیکال
  • هر دو مدل: تأییدیه IP68 مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
  • پی ۴۰ پرو: حفره‌ی دکمه‌ای روی نمایشگر برای دوربین سلفی دوگانه
  • پی ۳۰ پرو: ناچ آبشاری برای دوربین سلفی تکی

گرچه مدل جدیدتر از نمایشگر کمی بزرگ‌تر برخوردار است، ولی وقتی ما آن دو را در کنار یکدیگر گذاشتیم، متوجه تفاوت آن‌ها با هم نشدیم. اما چگونگی به کار بردن نمایشگر روی قاب جلویی، تفاوت اصلی است. هواوی نام نمایشگر پی ۴۰ پرو را “Overflow Display” گذاشته است. این نام به خاطر لبه‌های خمیده در دو طرف چپ و راست و همچنین بالا و پایین آن انتخاب شده است. این انحنا بیشتر از انحنای نمایشگر FullView در گوشی پی ۳۰ پرو است. با این حال روی نمایشگر مدل جدیدتر حفره‌ی عریضی دیده می‌شود که از دوربین دوگانه میزبانی می‌کند و بخش زیادی از نمایشگر را به خودش اختصاص داده است. ما طراحی قدیمی‌تر در مدل پی ۳۰ پرو با دوربین سلفی تکی را به آن ترجیح می‌دهیم.

وضوح نمایشگر مدل جدیدتر کمی بیشتر است و نرخ رفرش آن نیز ۵۰ درصد بیشتر شده که به تجربه‌ی روان‌تر در استفاده از گوشی می‌انجامد. اما برخلاف دیگر شرکت‌ها، هواوی از وضوح +Quad HD استفاده نکرده تا عمرم باتری بهتری را به ارمغان بیاورد.

مدل پی ۴۰ پرو در پنج نسخه‌ی سفید، مشکی، آبی، نقره‌ای و طلایی عرضه می‌شود. این رنگ‌ها به مراتب ساده‌تر از شیب رنگی در مدل پی ۳۰ پرو هستند. هرچند اثر انگشت کمتر روی این مدل جدید باقی می‌ماند،‌ اما طراحی پی ۳۰ پرو چشم‌نوازتر و زیباتر بود.

مقایسه هواوی پی 40 پرو با پی 30 پرو

سخت افزار و نرم افزار

  • پی ۴۰ پرو: پردازنده کایرین ۹۹۰، ۸ گیگ رم
  • پی ۳۰ پرو: پردازنده کایرین ۹۸۰، ۸ گیگ رم
  • پی ۴۰ پرو: باتری ۴,۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۴۰ وات
  • پی ۳۰ پرو: باتری ۴,۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۴۰ وات
  • فقط پی ۴۰ پرو: شارژ‌ بی‌سیم سریع ۲۷ وات
  • پی ۴۰ پرو: اندروید ۱۰ با EMUI 10.1
  • پی ۳۰ پرو: اندروید ۱۰ با EMUI 10.0
  • پی ۴۰ پرو: فاقد سرویس‌های گوگل و پلی استور
  • پی ۳۰ پرو: شامل سرویس‌های گوگل و پلی استور
  • فقط پی ۴۰ پرو: اتصال ۵G

در زیر قاب دو گوشی خیلی از یکدیگر متفاوت نیستند. پرچمدار سال ۲۰۲۰ هواوی از جدیدترین نسل تراشه‌ی کایرین این شرکت با ۸ گیگابایت رم بهره می‌برد که با توجه به ظرفیت رم یکسان، عملکرد آن نسبت به عملکرد پی ۳۰ پرو با پردازنده‌ی قدیمی‌تر اختلاف فاحشی ندارد. همچنین پی ۴۰ پرو با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود، از فناوری ۵G برخوردار است.

ظرفیت باتری نیز در دو گوشی یکسان است و با توان یکسان ۴۰ وات شارژ می‌شوند. همچنین کمی بیشتر از ۱ ساعت به طول می‌انجامد تا دو گوشی به شارژ‌ ۱۰۰ درصدی برسند. در اینجا مدل جدیدتر، شارژ سریع بی‌سیم ۲۷ وات را نیز ارائه می‌کند.

درحالی که هر دو گوشی سیستم عامل اندروید ۱۰ را ارائه می‌کنند، اما پی ۴۰ پرو فاقد سرویس‌های گوگل است و فروشگاه اپلیکیشن Play Store گوگل نیز در آن حضور ندارد. این به خاطر تحریم شرکت هواوی از سوی ایالات متحده و پیروی شرکت گوگل از آن است. این بدان معناست که گوشی جدید هواوی نمی‌تواند اپلیکیشن‌های توسعه یافته توسط گوگل از جمله Gmail را اجرا کند.

دوربین‌ها

  • هر دو مدل: دوربین چهارگانه لایکا
  • دوربین اصلی پی ۴۰ پرو: ۵۰ مگاپیکسلی SuperSensing RYYB، دیافراگم f/1.9، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین اصلی پی ۳۰ پرو: ۴۰ مگاپیکسلی SuperSensing RYYB،‌ دیافراگم f/1.6
  • دوربین فوق عریض پی ۴۰ پرو: ۴۰ مگاپیکسلی Cine Lens، دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق عریض پی ۳۰ پرو: ۲۰ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2
  • دوربین زوم پی ۴۰ پرو: ۱۲ مگاپیکسلی، زوم ۵ برابری اپتیکال، حسگر RYYB، دیافراگم f/3.4، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین زوم پی ۳۰ پرو: ۸ مگاپیکسلی،‌ زوم ۵ برابری اپتیکال، دیافراگم f/3.4، لرزشگیر اپتیکال
  • هر دو مدل: سلفی ۳۲ مگاپیکسلی (فقط پی ۴۰ پرو + حسگر تشخیص عمق)
  • هر دو مدل: حسگر تشخیص عمق در پشت

بخش دوربین همیشه قدرتمندترین بخش گوشی‌های سری P‌ هواوی بوده و این کمپانی در مدل پی ۳۰ پرو نشان داد که قدرت زیادی در این بخش دارد. حالا نسخه‌ی پرو سری پی ۴۰ آمده تا هواوی را یک گام جلو بی‌اندازد. فراتر از آن، مدل پرو پلاس است که حتی قدرت زوم بیشتری دارد.

اول از همه باید به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی مدل جدید اشاره کرد. این حسگر نه تنها وضوح بیشتری دارد، بلکه به لطف اندازه پیکسل‌های بزرگ‌تر، از نظر فیزیکی نیز بزرگ‌تر شده است. حسگر دوربین اصلی هر دو گوشی SuperSensing هستند و هواوی از آرایه‌ی قرمز، زرد، زرد، آبی به جای قرمز، سبز و آبی در آن استفاده کرده است که می‌تواند عملکرد بهتری را در شرایط نوری تاریک داشته باشد.

وضوح دوربین فوق عریض نیز در مدل پی ۴۰ پرو بیشتر شده و حالا به دو برابر پی ۳۰ پرو رسیده است. آن نسبتاً کمتر عریض است که شاید هواوی به خاطر حفظ کیفیت و تصویری بدون تحریف چنین تصمیمی گرفته است. از نظر زوم، هر دو زوم اپتیکال ۵ برابری را ارائه می‌کنند. در اینجا نیز از فناوری حسگر SuperSensing‌ استفاده شده،‌ اما با سنسور ۵۰ مگاپیکسلی دوربین اصلی متفاوت است (اندازه‌ی فیزیکی و وضوح یکسانی را ارائه نمی‌کند). استفاده از این حسگر باعث شده فاصله‌ی کانونی و کیفیت تصویر به طور کلی بهبود پیدا کند.

در پایان لازم به ذکر است که هر دو مدل از رابط کاربری یکسانی برای دوربین خود بهره می‌برند که به معنای حالت‌های دستیار هوشمند، حالت شب و غیره در هر دو گوشی است.

جمع‌بندی

قابلیت‌های پی ۴۰ پرو می‌تواند تأثیرگذارترین قابلیت‌های دوربین به کار رفته در یک گوشی باشد. تنوع دوربین و دسترسی تقریباً شبیه به پی ۳۰ پرو است، اما از نظر فناوری‌های داخلی پیشرفت بسیاری ایجاد شده است. فناوری ۵G، یک قاب ضد جای اثر انگشت و نمایشگری آزاد از هرگونه حاشیه بخشی از پیشرفت‌های این نسل جدید است. روی قاب جلویی نیز دو دوربین سلفی به جای یکی گنجانده شده است.

شاید بزرگ‌ترین مشکل این نسل جدیدی، فقدان سرویس‌های گوگل باشد. اما خوشبختانه هواوی یک فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی به نام AppGallery را توسعه بخشیده که خیلی زود توانست لقب سومین فروشگاه اپلیکیشن محبوب جهان را نیز از آن خودش کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.