تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۴:۳۰
کد خبر : 53272

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو؛ کدامیک را بخریم؟

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو؛ کدامیک را بخریم؟

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو؛ کدامیک را بخریم؟بحث و صحبت پیرامون مقایسهٔ لپ تاپ‌های محبوب شرکت اپل یعنی مک بوک ایر (MacBook Air) و مک بوک پرو (MacBook Pro) چند وقتی می‌شود که مطرح شده و اخیراً با سرعت قابل‌توجهی در حال افزایش است. در حال حاضر، قابلیت‌ها و به‌روزرسانی‌های اخیر شرکت اپل هم‌چون صفحه کلید جدید مجیک (Magic Keyboard) – که جایگزین صفحه کلیدهای بحث‌برانگیز Butterfly شده – باعث شده تا لپ تاپ‌های ۱۳ اینچی این شرکت از لحاظ کیفیت و کارکرد، بهتر از همیشه باشند.
علاوه بر این‌ها، تصمیم اپل مبنی بر عدم استفاده از پردازنده‌های شرکت اینتل (Intel) و آغاز به‌کارگیری پردازنده‌های اختصاصی خودش، نتایج حیرت‌انگیزی را به‌همراه داشته و باعث شده تا جدیدترین لپ تاپ‌های این شرکت از جمله مک بوک ایر (۲۰۲۰، مجهز به پردازنده M1) و مک بوک پرو ۱۳ (۲۰۲۰، مجهز به پردازنده M1)، هر دو در فهرست بهترین لپ تاپ‌های کنونی بازار قرار بگیرند. با توجه به آنچه که تاکنون از لپ تاپ‌های مجهز به پردازندهٔ M1 شرکت اپل دیده‌ایم، به‌جرئت می‌توان گفت آیندهٔ لپ تاپ‌های این شرکت به‌لطف سرعت کارکرد و عمر باتری بالایشان، بسیا..

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو؛ کدامیک را بخریم؟

بحث و صحبت پیرامون مقایسهٔ لپ تاپ‌های محبوب شرکت اپل یعنی مک بوک ایر (MacBook Air) و مک بوک پرو (MacBook Pro) چند وقتی می‌شود که مطرح شده و اخیراً با سرعت قابل‌توجهی در حال افزایش است. در حال حاضر، قابلیت‌ها و به‌روزرسانی‌های اخیر شرکت اپل هم‌چون صفحه کلید جدید مجیک (Magic Keyboard) – که جایگزین صفحه کلیدهای بحث‌برانگیز Butterfly شده – باعث شده تا لپ تاپ‌های ۱۳ اینچی این شرکت از لحاظ کیفیت و کارکرد، بهتر از همیشه باشند.

علاوه بر این‌ها، تصمیم اپل مبنی بر عدم استفاده از پردازنده‌های شرکت اینتل (Intel) و آغاز به‌کارگیری پردازنده‌های اختصاصی خودش، نتایج حیرت‌انگیزی را به‌همراه داشته و باعث شده تا جدیدترین لپ تاپ‌های این شرکت از جمله مک بوک ایر (۲۰۲۰، مجهز به پردازنده M1) و مک بوک پرو ۱۳ (۲۰۲۰، مجهز به پردازنده M1)، هر دو در فهرست بهترین لپ تاپ‌های کنونی بازار قرار بگیرند. با توجه به آنچه که تاکنون از لپ تاپ‌های مجهز به پردازندهٔ M1 شرکت اپل دیده‌ایم، به‌جرئت می‌توان گفت آیندهٔ لپ تاپ‌های این شرکت به‌لطف سرعت کارکرد و عمر باتری بالایشان، بسیار درخشان خواهد بود.

مطالب مرتبط:

  • اسنپدراگون SC8280 رقیبی برای تراشه M1 خواهد بود
  • مک مینی جدید اپل با چیپست قدرتمند M1X در راه است

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو: طراحی

مک بوک پرو جدید و مک بوک ایر اپل هر دو از تراشهٔ M1 این شرکت بهره می‌برند و هر دو دارای ظاهری فوق‌العاده مشابه هستند. مک بوک ایر و پرو هر دو پوسته‌های آلومینیومی تراش‌خورده دارند، در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری موجودند و در جلو پایه‌شان، لبهٔ کوچکی دارند که کمک می‌کند صفحه‌نمایش دستگاه به‌راحتی باز شود. از این جهت، می‌توان گفت طراحی کلی دو مدل ذکرشده، بسیار مشابه است؛ اگرچه مشخصات کوچک‌تر و جزئیات ریزتر میان آن‌ها ممکن است برای شما تفاوت‌های نامحسوسی ایجاد کنند.

مک بوک پرو ۱۶ اینچی اپل در مقایسه با دو مدل دیگر نام‌برده‌شده، به‌صورت قابل‌توجهی بزرگ‌تر است؛ اما بزرگ‌بودن آن به‌منزلهٔ طراحی بیرونی ضعیف‌ترش نیست؛ چراکه اپل با کاهش‌دادن حاشیه‌های اطراف نمایشگر، صفحه‌نمایش بزرگ‌تری (به‌اندازهٔ ۱۵ اینچ) را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. از سوی دیگر، در دو مدل مک بوک ایر و پرو ۱۳ اینچی، شاهد حاشیه‌های کمی بزرگ‌تر هستیم.

وقتی هم که بحث ابعاد کلی و اندازهٔ این سه لپ تاپ مطرح می‌شود، بیشتر شاهد شباهت هستیم تا تفاوت. شاید مدل ۱۶ اینچی مک بوک پرو از صفحهٔ بزرگ‌تری برخوردار باشد اما ضخامتش درست همانند دو مدل پرو ۱۳ اینچی و ایر، ۰٫۶ اینچ (۱٫۵ سانتی‌متر) است. هم‌چنین این مدل طبیعتاً به‌خاطر اندازهٔ بزرگ‌ترش، وزن بیشتری هم دارد. سه مدل ایر و پرو ۱۳ و ۱۶ اینچی به‌ترتیب ۱٫۲، ۱٫۳ و ۱٫۹ کیلوگرم وزن دارند.

برنده: مساوی

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو: تعداد پورت‌ها

اگر تعداد پورت پایین دستگاه همیشه یکی از مشکلات دائمی‌تان بوده، بهتر است از خرید مک بوک ایر صرف نظر کنید. این لپ تاپ تنها دو پورت Thunderbolt 3 در اختیار شما قرار می‌دهد که شاید برای استفادهٔ روزمره و کوتاه، عادی باشد اما در بلندمدت به احتمال زیاد در استفاده از آن به مشکل می‌خورید. علاوه بر مک بوک ایر، مک بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به پردازندهٔ M1 شرکت اپل نیز تنها دارای دو پورت USB-C است (اگرچه مدل‌های اینتل این دستگاه – که هنوز هم توسط اپل به‌فروش می‌رسند – از ۴ پورت USB برخوردار هستند). البته لازم است ذکر شود مدل مک بوک پرویی که ۴ پورت دارد، قیمتش نیز ۵۰۰ دلار بیشتر از مدلی است که تنها مجهز به ۲ پورت است.

از سوی دیگر، مک بوک پرو ۱۶ اینچی را داریم که دارای چهار پورت USB-C Thunderbolt 3 استاندارد است که در دو طرف لپ تاپ قرار گرفته‌اند.

MacBook Pro 16 اینچی دارای چهار پورت USB-C Thunderbolt 3 استاندارد است – و در دو طرف لپ تاپ قرار دارند. MacBook Air و سطح ابتدایی MacBook Pro 13 اینچی که درگاه‌های خود را در سمت چپ نگه می‌دارند، ممکن است برای کار آزار دهنده باشد و کارهای مدیریت کابل زیادی ایجاد کند. هم‌چنین این موضوع که هر دو پورت مک بوک ایر و مک بوک پرو ۱۳ اینچی در یک طرف دستگاه قرار گرفته‌اند، کمی آزاردهنده است و باعث می‌شود کاربر در مدیریت فضای اطرافش، به مشکل بخورد.

برنده: مک بوک پرو ۱۶ اینچی (مجهز به پردازنده‌ی اینتل)

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو: صفحه‌نمایش

ما در این زمینه هم یک مسابقهٔ بسیار نزدیک دیگر داریم. نمایشگرهای رتینا* (Retina) در مک بوک ایر و مک بوک پرو هر دو بسیار رنگارنگ هستند و اگرچه شاهد شباهت‌های بسیاری در هر یک از این سه مدل هستیم، یک دلیل اصلی وجود دارد که شما را متقاعد کند مدل پرو را انتخاب کنید: روشنایی.

خوب است بدانید: صفحه نمایش رتینا (Retina) نوعی صفحه نمایش ال‌سی‌دی است که به‌طور اختصاصی توسط شرکت اپل مهندسی و توسط دیگر شرکت‌ها تولید می‌شود. سازندگان این نمایشگر اظهار می‌کنند که تراکم پیکسل این نمایشگر به اندازه‌ای بالاست که چشم انسان در فاصله دید معمول قادر به تشخیص پیکسل‌ها نیست. شرکت اپل از این نمایشگر در محصولات خود همانند آی‌پد، آی‌فون، آی‌پاد تاچ، مک بوک پرو و مک بوک ایر (از سال ۲۰۱۸ به بعد) استفاده کرده‌است.

مطالب مرتبط:

  • رندرهای جدید مک بوک ایر ۲۰۲۱ اپل را تماشا کنید
  • اپل از یک تأمین کننده جدید برای تولید نمایشگرهای مک بوک ۱۴ و ۱۶ بهره می برد
  • مشکل تامین نمایشگرهای مینی LED در مک بوک پروهای ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت

براساس نتایج حاصل‌شده از آزمایش صفحه‌نمایش این سه دستگاه، مک بوک ایر (M1) حداکثر ۳۶۵٫۸ نیت روشنایی دارد. این در حالی است که مک بوک پرو (M1) مدل ۱۳ اینچی، ۴۳۴ نیت، و مدل ۱۶ اینچی، حداکثر از ۴۲۹ نیت روشنایی برخوردار است. این در حالی است که خود شرکت اپل اعلام نموده مدل مجهز به پردازندهٔ اینتل مدل‌های پرو، ۱۰۰ نیت روشن‌تر از مک بوک ایر هستند.

برنده: مک بوک پرو ۱۳ اینچی (مجهز به پردازنده‌ی اینتل)

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو: عملکرد

ادعاهای اپل مبنی بر این‌که در مک بوک ایر و پرو (مبتنی بر M1) شاهد عملکرد بسیار بهتر و بهبودیافته‌تری بوده‌ایم، کاملاً درست و ثابت‌شده هستند. در بنچمارک‌های Geekbench 5، مک‌بوک ایر جدید (با ۱۶ گیگابایت رم و پردازندهٔ M1) امتیاز ۵۹۶۲ و مک بوک پرو جدید (با ۱۶ گیگابایت رم و پردازندهٔ M1) امتیاز تقریباً مشابه ۵۹۲۵ را کسب نمودند.

در تست تبدیل یک فیلم ۴ کی به ۱۰۸۰ با استفاده از برنامهٔ ویرایش ویدئو هندبریک (Handbrake)، مک بوک پرو M1 با ثبت زمان ۷ دقیقه و ۴۴ ثانیه، توانست دو حریف دیگر خود یعنی مک بوک ایر (۹ دقیقه و ۱۵ ثانیه) و مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۸ دقیقه) را مغلوب خود سازد.

هم‌چنین در آزمایش سرعت خواندن دیسک بلک‌مجیک (BlackMagic Disk Speed Test) نیز درایوهای اس‌اس‌دی مدل پرو M1 با سرعت خواندن ۲۸۲۴ مگابایت بر ثانیه، از دو دستگاه دیگر سریع‌تر بودند. مک بوک ایر M1 اپل و مک بوک پرو ۱۶ اینچی این شرکت به‌ترتیب سرعت‌های ۲۶۹۲ و ۲۵۴۰ مگابایت بر ثانیه را ثبت نمودند.

برنده: مک بوک پرو ۱۳ اینچی

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو: عمر باتری

عمر باتری یکی دیگر از زمینه‌هایی است که باعث شده تا تصمیم اپل مبنی بر استفاده از پردازنده‌های M1 «موفقیت‌آمیز» قلمداد شود. نتایج به‌دست‌آمده از وب‌گردی و استفاده از این سه دستگاه با روشنایی ۱۵۰ نیت بدین‌صورت بود:

  • مک بوک ایر (پردازنده M1): ۱۴ ساعت و ۴۱ دقیقه
  • مک بوک پرو (پردازنده M1): ۱۶ ساعت و ۳۲ دقیقه
  • مک بوک پرو ۱۶ اینچی: ۱۰ ساعت و ۵۵ دقیقه

همان‌طور که می‌بینید، دو مک بوک مجهز به پردازندهٔ M1 اختصاصی شرکت اپل توانسته‌اند با اختلاف نسبتاً قابل‌توجهی در این زمینه موفق واقع شوند، که نشان می‌دهد تلاش‌های اپل در طول سال‌های اخیر برای توسعهٔ پردازنده‌های M1، اصلاً بیهوده نبوده.

برنده: مک بوک پرو ۱۳ اینچی

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو: قیمت

حال که به اکثر ویژگی‌های این سه مدل پرداخته شد، لازم است ذکر شود تمام ویژگی‌های و قابلیت‌های نسبتاً بهتر مک بوک‌های M1 باعث شده تا آن‌ها از قیمت بالاتری هم برخوردار باشند.

اپل سال‌های زیادی را بدون عرضهٔ لپ تاپی جدید با قیمت کم‌تر از ۱۰۰۰ دلار سپری کرد، اما سرانجام این موضوع تغییر پیدا کرد. بله، قیمت مک بوک ایر جدید تنها یک دلار کم‌تر از آن هزار دلار است، اما تصمیم اپل برای کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت مدل ایر با دو برابر شدن فضای ذخیره‌سازی پیش‌فرض آن (۲۵۶ گیگابایت) همراه بوده؛ موضوعی که در نسخه ۱۳ اینچی مدل پرو نیز شاهدش بودیم. مک بوک پرو ۱۳ اینچی اپل علی‌رغم این‌که با همان قیمت ۱۲۹۹ به فروش می‌رسد، حداقل از حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی برخوردار است.

مسئلهٔ دیگری که در این میان باعث شده تا خرید مک بوک ایر به‌صرفه‌تر به‌نظر برسد این است که شما برای تهیهٔ مک بوک پرو ۱۳ اینچی با سی‌پی‌یوهای نسل دهمی، باید ۵۰۰ دلار اضافی‌تر هزینه کنید؛ مبلغی که با توجه به مشخصات و قابلیت‌های ارائه‌شده در سایر مدل‌ها از جمله مک بوک ایر، این لپ تاپ ۱۳ اینچی را خیلی مقرون‌به‌صرفه نمی‌سازد.

برنده: مک بوک ایر

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو

دلایل زیادی برای انتخاب مک بوک پرو در ازای مک بوک ایر وجود دارد. عملکرد بهتر (سریع‌تر) و عمر باتری بیشتر مک بوک پرو دو تا واضح‌ترین دلایلی است که یک فرد این لپ تاپ را به مدل ایر اپل ترجیح دهد. حتی وقتی بحث از تعداد پورت‌های USB هم می‌شود، دو مدل مک بوک پرو ۱۶ اینچی و مک بوک پرو ۱۳ اینچی (اینتل) نسبت به مک بوک ایر برتری دارند. موضوعی که باعث می‌شود خیلی‌ها با وجود این برتری‌ها به مک بوک ایر روی بیاورند، قیمت بسیار بالاتر مدل‌های پرو است. اگر بودجهٔ شما به‌اندازه‌ای نیست که بتوانید یکی از دو مدل پرو لپ تاپ‌های اپل را خریداری کنید، مک بوک ایر بهترین گزینهٔ پیش روی شماست.

منبع: Tom’s Guide

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.