تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر : 67352

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ ؛ چه تفاوتی با هم دارند؟

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ ؛ چه تفاوتی با هم دارند؟

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ ؛ چه تفاوتی با هم دارند؟در این مطلب قصد داریم خودروهای دنا ، دنا پلاس و دنا توربوشارژ را با یکدیگر مقایسه کنیم و نگاهی به تفاوت‌های آنها بیندازیم.
خودروهای دنا در ..

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ ؛ چه تفاوتی با هم دارند؟

در این مطلب قصد داریم خودروهای دنا ، دنا پلاس و دنا توربوشارژ را با یکدیگر مقایسه کنیم و نگاهی به تفاوت‌های آنها بیندازیم.

خودروهای دنا در سه مدل روانه بازار می‌شوند و از محبوبیت خوبی در میان مشتریان برخوردار هستند؛ به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم که درباره سه خودروی دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ صحبت کنیم و به مقایسه آنها و برجسته کردن تفاوت‌هایشان بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید خودروی دنا دارید، در این مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ

اولین و بزرگترین عضو خانواده این سری از خودروها، دنا است که سدانی جذاب از گروه خودروسازی ایران خودرو به شمار می‌رود. این خودرو در سال ۱۳۹۳ به عنوان سومین خودروی ملی روانه بازار کشور شد. در آن زمان هدف ایران خودرو از عرضه این سدان، ارائه خودرویی با کیفیت و ساخت داخل بود.

پلتفرمی که دنا روی آن سوار شده برای سمند است و اگرچه تفاوت‌های ظاهری و داخلی زیادی نسبت به سمند دارد، اما در اصل فیس لیفت سمند محسوب می‌شود. موتور این خودروی داخلی EF7 سمند و از سری تولیدات داخلی است. موتور ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر دنا می‌تواند تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند.

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ

نیروی تولیدی توسط پیشرانه از طریق گیربکس ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و به تناسب وزنی که دارد (۱۲۵۸ کیلوگرم) شتاب صفر تا صد آن ۱۳.۵ ثانیه است که عملکرد چندان خوبی محسوب نمی‌شود اما خیلی بد هم نیست. سرعت در این خودرو شاخصه مثبتی محسوب نمی‌شود، اما در عوض استهلاک آن به دلیل برخورداری از موتور ای اف سون، به مراتب کمتر خواهد بود.

اگر نگاهی به سدان‌های دیگر بازار در این رده قیمتی بیندازید، متوجه خواهید شد که دنا نسبت به تمامی آنها امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتری دارد. این موضوع به قدری مهم است که در زمان عرضه آن از دنا به عنوان مجهزترین سدان ایرانی یاد می‌شد. کیفیت کابین داخلی رضایت مشتری را جلب نمی‌کند، زیرا در ساخت آن از متریال با کیفیت استفاده نشده اما سایر آپشن‌ها و مزایای آن منجر به استقبال بی‌نظیر از این محصول ایران خودرو شد.

دنا پلاس

و اما به دنا پلاس، عضو دیگر این خانواده کم جمعیت می‌رسیم. دو سال بعد از رونمایی دنا، عضو دیگری از این خانواده به نام دنا پلاس متولد شد. این محصول که ساخت آن بر اساس پروژه X409 بود، به مراتب زیباتر و مجهزتر از نسخه معمولی خود بود.

اگرچه تصمیم تولید دنا پلاس در سال ۹۵ گرفته شد، اما زمان عرضه آن سال ۹۶ بود. خودروی جدید ایران خودرو در بخش ظاهری تغییرات جدید و مهمی داشته و شاید بتوان گفت فیس لیفتی واقعا جذاب‌تر از نسخه اولیه است. البته ناگفته نماند که به لحاظ فنی تفاوتی میان این دو خودرو دیده نمی‌شود.

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ

از جمله تغییراتی که در این خودرو شاهد آن هستیم، طرح جلو پنجره و چراغ‌های جلو است که در مقایسه با دنا معمولی اسپرت‌تر و جوان پسندتر شده‌اند. اما مهم‌ترین و آشکارترین تفاوتی که در این دو مدل به چشم می‌خورد، مربوط به نمای جانبی آنها است. در قسمت جانبی دنا پلاس خطی زاویه‌دار و عمیق از چراغ عقب تا گلگیر جلو امتداد یافته و خطوط شکسته پایین درها باعث شده تا بگوییم دنا پلاس با دنای معمولی تفاوت‌های زیادی دارد.

از دیگر تغییرات و زیبایی‌های دنا پلاس در نمای جانبی می‌توان به دستگیره‌های در کرومی و طرح جدید لچکی شیشه‌های عقب اشاره کرد. در نمای ظاهری پشتی این خودرو شاهد تغییرات اندکی هستیم و ایران خودرو در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده است. تغییرات نمای پشتی به تغییر گرافیک چراغ‌ها و اضافه شدن یک آنتن کوسه‌ای محدود می‌شود.

در خصوص امکانات رفاهی باید گفت که دنا پلاس دارای آپشن‌های بیشتر و امکانات رفاهی مازاد بر دنای معمولی است. این تفاوت‌های رفاهی بیشتر شامل دی‌لایت، سانروف برقی، ۴ عدد کیسه هوا، تنظیمات برقی ۸ جهته صندلی راننده و سرنشین جلو می‌شود. همین اضافه شدن آپشن‌های بیشتر حدودا چند ده میلیون تومان روی قیمت دنا پلاس آورده است.

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ

مشخصات فنی دنا و دنا پلاس

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این دو خودرو در زمینه مشخصات فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند. موتور هر دو خودرو همان EF7 سمند است که قبلا در محصولات خودرویی بسیاری به کار رفته و حساب خود را پس داده است.

این موتور نسبتا مناسب که حجم آن ۱۶۴۶ سی سی است، قادر به تولید قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۷ نیوتن‌متر است. وزن دنا معمولی و دنا پلاس نیز همان ۱۲۵۸ کیلوگرم است و با این اوصاف می‌توان گفت که مصرف سوخت و حداکثر سرعت آنها نیز برابر خواهد بود.

دنا پلاس توربو

عضو بعدی از خانواده دنا، به لحاظ طراحی ظاهری تفاوتی با دنا پلاس ندارد، اما مشخصات فنی آن تغییراتی را متحمل شده است. این خودرو که در نیمه دوم سال ۹۶ تولید و در سال ۹۷ روانه بازار شد، دارای موتور توربوشارژ است. دنا پلاس توربوشارژ به عنوان قدرتمندترین عضو خانواده شناخته می‌شود.

ایران خودرو پس از عرضه دنا پلاس به این فکر افتاد که علاوه بر تغییرات ظاهری نسبت به نسخه معمولی، بهتر است که در زمینه قوای محرکه نیز تغییراتی در این خودرو اعمال شود. در واقع هدف این شرکت خودروسازی این بود که از طریق نصب پلتفرم توربوشارژ که تا قبل از آن فقط روی سورن توربو بود، بتواند خودروی قدرتمندتری راهی بازار کند.

مقایسه دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ

دنا پلاس توربوشارژ می‌تواند قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر را تولید کند و همان‌طور که مشخص است، این اعداد پیشرفت چشمگیری نسبت به دو مدل دیگر داشته‌اند. گفتیم که صفر تا صد و شتاب دنا و دنا پلاس در ۱۳.۵ ثانیه انجام می‌شود و اکنون در مدل توربوشارژ این عدد به ۱۰ ثانیه رسیده است. از طرف دیگر حداکثر سرعت این خودرو به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

اما آیا دنا پلاس و دنا پلاس توربورشارژ علاوه بر تغییرات فنی، تغییرات ظاهری نیز داشته‌اند یا خیر؟ کابین داخلی دنا پلاس توربو نسبت به دنا پلاس معمولی دارای تغییرات چندانی نبوده اما آپشن‌های بیشتری دارد. از جمله این امکانات رفاهی بیشتر می‌توان به طرح رینگ آلومینیومی جدید، تغییر طرح سردسته دنده، فرمان چرمی با دوخت قرمز، استفاده از رینگ و تایر بزرگتر و ۵ پیچ و زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ اشاره کرد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.