تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۵:۴۹
کد خبر : 60382

مقایسه دایمنسیتی ۲۰۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ ؛ جدال داغ پردازنده های ۴ نانومتری

مقایسه دایمنسیتی ۲۰۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ ؛ جدال داغ پردازنده های ۴ نانومتری

مقایسه دایمنسیتی ۲۰۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ ؛ جدال داغ پردازنده های ۴ نانومتریبه بهانه ورود فناوری پردازش ۴ نانومتری، به مقایسه پردازنده دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک با اسنپدراگون ۸۹۸ شرکت کوالکام می‌پردازیم.
سال..

مقایسه دایمنسیتی 2000 و اسنپدراگون 898مقایسه دایمنسیتی ۲۰۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ ؛ جدال داغ پردازنده های ۴ نانومتری

به بهانه ورود فناوری پردازش ۴ نانومتری، به مقایسه پردازنده دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک با اسنپدراگون ۸۹۸ شرکت کوالکام می‌پردازیم.

سال آینده جنگ بین فناوری پردازش ۴ نانومتری بالا خواهد گرفت. تمام شرکت‌های چیپست‌ساز مطرح، تراشه‌هایی را با استفاده از این فناوری ساخته‌اند. مدیاتک با چیپست دایمنسیتی ۲۰۰۰ خود یکی از پیشروان این بخش است و سپس اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام وارد میدان رقابت خواهد شد. سخت است بگوییم که کدام یک از این دو بهترین هستند. از آنجا که هر دو تراشه از نظر تجهیزات فنی متفاوت از یکدیگر هستند، همه چیز به بهینه‌سازی بستگی دارد.

مقایسه دایمنسیتی ۲۰۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸

افرادی از داخل کوالکام اطلاعات جالب توجهی را از چیپستی با نام داخلی SM8450 (احتمالاً همان اسنپدراگون ۸۹۸) منتشر کرده‌اند که بر پایه معماری V9 ساخته شده و سه خوشه هسته را در بر می‌گیرد: آن‌ها شامل ۱ هسته Cortex -X2 با اوج فرکانس ۳ گیگاهرتزی، ۳ هسته Cortex-A710 با فرکانس کلاک ۲.۵ گیکاهرتزی و ۴ هسته Cortex-A510 با فرکانس اورکلاک شده ۱.۷۹ گیگاهرتزی می‌شوند. این تراشه از فناوری پردازش ۴ نانومتری سامسونگ استفاده می‌کند و پردازشگر گرافیکی Adreno 730 نیز همراهش است.

دایمنسیتی ۲۰۰۰ هم از همین معماری و چینش هسته‌ها استفاده می‌کند و فقط سرعت کلاک هسته‌های میانی آن متفاوت است: فرکانس کلاک هسته‌های Cortex-A710 در آن ۲.۸۵ گیگاهرتزی و فرکانس اورکلاک شده هسته‌های Cortex-A510 آن نیز ۱.۸ گیگاهرتزی است. برای ساخت این تراشه نیز از فناوری پردازش ۴ نانومتری استفاده شده، ولی به جای سامسونگ، مولد این فناوری شرکت TSMC است. این فناوری پردازش نسبت به راهکار ۴ نانومتری سامسونگ به بلوغ رسیده‌تر و با مصرف انرژی کارآمدتر است؛ ولی از پردازشگر گرافیکی ضعیف‌تر Mali-G710-MC10 استفاده می‌کند.

مدیاتک، کوالکام را شکست داد و رهبر جدید بازار چیپست‌های موبایل شد

تحلیلگران گروه تحقیقاتی Counterpoint با بررسی فروش تراشه‌های موبایل در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، دریافته‌اند که مدیاتک تاج پادشاهی را از مدیاتک ربوده است. نتیجه به دست آمده از این تحقیق برای چیپست‌ساز تایوانی، تاریخی است. شرکت مدیاتک برای نخستین بار در طول فعالیت خودش موفق شده ۴۰ درصد از کل سهم بازار چیپست‌های موبایل را به خودش اختصاص دهد.

مقایسه دایمنسیتی 2000 و اسنپدراگون 898

به طور دقیق، آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد سهم مدیاتک از بازار تراشه‌های موبایل در دومین سه ماهه امسال ۴۳ درصد بوده است، در حالی با سهم ۳۷ درصدی از نخستین سه ماهه سال ۲۰۲۱ عبور کرده است. وقتی سهم‌خواهی این شرکت تایوانی به صورت سال به سال را بررسی کنیم نتایج جذاب‌تر هم خواهد شد؛ این بررسی‌ها از افزایش سهم ۲۶ درصدی مدیاتک نسبت به سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهند.

جایگاه دوم با سهم ۲۸ درصدی (که از قضا با کاهش سهم ۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ مواجه شده) در اختیار شرکت مطرح کوالکام است. جایگاه سوم را اپل با سهم ۱۴ درصدی تصاحب کرده است. این سهم تغییری نسبت به سال گذشته نکرده، ولی در مقایسه با سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ کاهش ۷ درصدی داشته است. البته فراموش نکنید که اپل تراشه‌هایش را فقط در گوشی‌های آیفون خودش استفاده می‌کند، در حالی که دو شرکت مدیاتک و کوالکام تراشه‌های خود را در اختیار تمام گوشی‌سازان اندرویدی در سراسر جهان قرار می‌دهند.

اما جایگاه چهارم در اختیار شرکت UNISOC با سهم ۹ درصدی از بازار است که نسبت به مدت زمان مسابه در سال گذشته ۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. سامسونگ هم توانسته خودش را در فهرست ۵ چیپست‌ساز موبایل برتر جهان جای دهد و ۷ درصد بازار را مال خود کند. البته سال گذشته در همین زمان، سامسونگ ۱۲ درصد بازار را در اختیار داشت. در نهایت نام شرکت هواوی و تراشه‌های برند های سیلیکون این شرکت به گوش می‌رسد که سهمشان از بازار تنها ۳ درصد بوده است. آن‌ها سال گذشته زمانی که تحریم‌های ایالات متحده تا این حد اوج نگرفته بودند، ۱۶ درصد سهم بازار تراشه‌های موبایل را در اختیار داشتند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.