تاریخ انتشار : جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر : 66283

مقایسه اینترنت و WWW ، چه تفاوتی با هم دارند

مقایسه اینترنت و WWW ، چه تفاوتی با هم دارند

مقایسه اینترنت و WWW ، چه تفاوتی با هم دارند اینترنت و WWW که مخفف World Wide Web است شاید در نگاه اول تفاوتی با هم نداشته باشند اما با مقایسه این دو مفهوم، تفاوت‌های بسیار گسترده‌ای دیده م..

مقایسه اینترنت و WWW ، چه تفاوتی با هم دارند

اینترنت و WWW که مخفف World Wide Web است شاید در نگاه اول تفاوتی با هم نداشته باشند اما با مقایسه این دو مفهوم، تفاوت‌های بسیار گسترده‌ای دیده می‌شود.

دنیای تکنولوژی پر از واژه‌های مختلف و گاهی پیچیده است. این موضوع، معمولا باعث می‌شود برخی مفاهیم، یا یک دیگر اشتباه گرفته شوند و به جای هم استفاده شوند. بیش از یک دهه است که حتی در رسانه‌های بزرگ، از کلمات اینترنت و شبکه جهانی وب (WWW) به جای یک دیگر استفاده می‌شود اما با مقایسه این دو، به تفاوت‌های بسیار بزرگی می‌رسید.

حتی با وجود اشتباهات رسانه‌های بزرگ و حرفه‌ای درباره مقایسه WWW و اینترنت، همچنان دانستن تفاوت این دو مفهوم مهم ارزشمند است. در این مطلب گجت نیوز، ما سراغ مقایسه تفاوت‌های بین شبکه جهانی وب و اینترنت خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

شبکه جهانی وب (WWW) چیست؟

شبکه جهانی وب (World Wide Web)، مجموعه‌ای از صفحات وب است که با داشتن آدرس آن‌ها و یا از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. WWW در واقع برنامه‌ای است که به لطف آن، وبسایت‌هایی که هر روز آن‌ها را چک می‌کنیم در دسترس هستند.

اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده‌تری بیان کنیم، می‌توانیم این طور بگوییم که شبکه جهانی وب، یک مدل اشتراک‌گذاری اطلاعات است. در WWW، از پروتکل‌های مختلفی مانند HTTPS برای انتقال و تبادل اطلاعات و داده بین دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه استفاده می‌شود.

مقایسه WWW و اینترنت

هر زمان شما صفحه‌ای را در مرورگر خود لود می‌کنید (مانند همین حالا که در حال خواندن این مطلب از وب سایت گجت نیوز هستید)، شما با اتصال به اینترنت به وب متصل شده‌اید. تصاویر، متن‌ها، ویدئوها و تمام چیزهایی که در سایت‌های مختلف می‌بینید باعث می‌شوند به مطالبی که در آدرس‌های مختلف پیدا می‌کنیم، «صفحات وب» بگوییم.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که مفاهیم WWW و اینترنت نیاز به مقایسه ای دقیق دارند، اصطلاح غلط‌انداز «شبکه جهانی وب» باشد. این سرویس در واقع یک شبکه جهانی نیست و برای اتصال، به زیرساخت مهمی به نام اینترنت نیاز دارد.

اینترنت چیست؟

Internet در واقع شبکه‌ای متصل از کامپیوترها و سرورهای مختلف است. اینترنت زیرساختی است که امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف و در کل دیتا را بین کاربران ممکن می‌کند.

شبکه‌ها می‌توانند در اندازه و اهدافی که دارند متفاوت باشند. شبکه‌های محلی در اندازه کوچک‌تری هستند و معمولا تعداد دستگاه‌های محدودی به آن متصل هستند. شبکه‌های محلی موجود در برخی ادارات و شرکت‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها جزو این شبکه‌ها هستند. مقاله‌ای که در حال حاضر در حال خواندن آن هستید جزوی از شبکه‌ای بسیار بزرگ‌تر است که محدودیت کمتری دارد و می‌توانید حتی با هزاران کیلومتر فاصله نیز به آن دسترسی داشته باشید.

تفاوت WWW و اینترنت

هر قدر دستگاه‌های بیشتری وجود داشته باشند و فاصله میان دستگاه‌ها بیشتر باشد، اتصال میان‌ آن‌ها سخت‌تر خواهد بود. برای حل این مشکل، راه حلی شناخته شده وجود دارد؛ شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP). وظیفه این شرکت‌های بزرگ، برقراری اتصال میان سرورهای کوچک و بزرگ در یک کشور و حتی سرتاسر جهان است.

اینترنت به شدت عظیم است و به معنای واقعی کلمه، شبکه‌ای به هم پیوسته است که تمام شبکه‌های کوچک و بزرگ را به یک دیگر متصل می‌کند. Internet نهادی گسترده است که توسط شرکت‌های کوچک و بزرگ، دولت‌ها، سازمان‌ها، مشاغل، دانشگاه‌ها، ارگان‌ها و … اداره می‌شود. هیچ کس در واقع مالک اینترنت نیست اما دولت‌ها، شرکت‌های بزرگ و … می‌توانند قوانین خود را در اینترنت اعمال کنند.

مقایسه میان اینترنت و شبکه جهانی وب (WWW)

اولین نسخه اولیه و آزمایشی از اینترنت در دهه ۱۹۶۰ میلادی به وجود آمد. سازمان ARPANET که توسعه دهنده این نسخه ابتدایی از اینترنت بود به وجودآورنده یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ شد. اینترنت توسعه داده شده توسط این سازمان، امکان اتصال مستقیم چندین کامپیوتر از طریق یک شبکه را ممکن می‌کرد. با این وجود، توسعه اینترنت دهه‌ها طول کشید و اینترنت به شکلی که این روزها می‌شناسیم، اولین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی به وجود آمد.

اولین وب سایت دنیا چه بود و چند سال پیش ساخته شد؟

در مقایسه با اینترنت، WWW پدیده‌ای تازه‌تر است. اولین بار بنیاد ملی علوم شبکه ایالات متحده آمریکا، شبکه‌ای گسترده (با توجه به استانداردهای آن زمان) توسعه داد. این شبکه به لطف پنج ابررایانه که در سرتاسر ایالات متحده وجود داشتند امکان اتصال کامپیوترهای زیادی به یک دیگر را ممکن می‌کرد. پروژه این بنیاد در ابتدا عمومی نبود و تنها برای استفاده‌های دولتی و علمی توسعه داده شده بود و با WWW این روزها، محدودتر بود. این نسل از شبکه جهانی وب تا سال ۱۹۹۵ توانست دوام بیاورد.

نسخه مدرن‌تر شبکه جهانی وب چهار سال بعد از نسخه اولیه و در سال ۱۹۸۹ میلادی به وجود آمد. در آن زمان این نسل از WWW که در اینترنت وجود داشت در مقایسه با گذشته، سریع‌تر شده بود و از نظر امنیت نیز قابل اطمینان‌تر بود. این نسل از WWW امکان به اشتراک‌گذاری و دسترسی به انواع مختلف فایل وجود داشت.

تفاوت های اینترنت و WWW

حالا با دانستن این مفاهیم پایه، می‌توانیم به توضیحی ساده و قابل درک از مقایسه اینترنت و WWW برسیم. اگر اینترنت را سخت‌افزاری فرض کنیم که جهان را به هم متصل می‌کند، WWW نرم‌افزاری است که امکان استفاده از این سخت‌افزار را برای ما ممکن می‌کند.

مقایسه WWW و اینترنت

یکی دیگر از نقاطی که می‌توان تفاوت های میان اینترنت و WWW را مقایسه کرد زمانی است که شما به اینترنت دسترسی ندارید. احتمالا این مورد، برای ما ایرانی‌ها کاملا آشنا باشد؛ زمانی که شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به دلیل مشکلات مختلف امکان خدمات‌دهی به ما را ندارد و در اصطلاح «اینترنت قطع شده است». در این مواقع، مطالب وبسایت‌های مختلف در بستر شبکه وب همچنان حاضر هستند و کسانی که به اینترنت متصل هستند، می‌توانند به مطالب شبکه جهانی وب دسترسی داشته باشند.

اما زمانی که مشکل در وب وجود داشته باشد، هیچ یک از کاربران امکان دسترسی به داده و اطلاعات را ندارند. در این زمان کیفیت اتصال شبکه «اینترنتی» شما اهمیتی ندارد زیرا مشکل در «وب» مورد نظر شما وجود دارد.

اینترنت و WWW، متفاوت اما جدایی‌ناپذیر

با این که مردم همچنان از WWW و اینترنت به جای هم استفاده می‌کنند دانستن تفاوت این دو مفهوم خالی از لطف نیست. دانستن تفاوت‌ها و مقایسه ویژگی‌های اینترنت WWW، به افزایش دانش عمومی کاربران کمک می‌کند و یکی از راه‌های بهبود کیفیت اینترنت و ارتباطات و مطالبه‌گری از شرکت‌های خدمات‌دهنده، بیشتر شدن دانش مردم درباره مفاهیم و سرویس‌های مختلف است. در صورتی که اخبار و مقالات درباره اینترنت، شبکه جهانی وب و … علاقه دارید می‌توانید صفحه مخصوص اینترنت در وب سایت گجت نیوز را بررسی کنید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.