تاریخ انتشار : جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر : 55133

مقایسه اپل آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس؛ کدام گوشی پرچمدار مناسب شماست؟

مقایسه اپل آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس؛ کدام گوشی پرچمدار مناسب شماست؟

مقایسه اپل آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس؛ کدام گوشی پرچمدار مناسب شماست؟امروز می‌خواهیم اپل آیفون ۱۳ پرو را با آیفون ۱۳ پرو مکس – Apple iPhone 13 vs iPhone 13 Pro Max مقایسه کنیم و به بررسی مشخصات ..

اپل آیفون 13 پرومقایسه اپل آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس؛ کدام گوشی پرچمدار مناسب شماست؟

امروز می‌خواهیم اپل آیفون ۱۳ پرو را با آیفون ۱۳ پرو مکس – Apple iPhone 13 vs iPhone 13 Pro Max مقایسه کنیم و به بررسی مشخصات فنی، ویژگی‌ها، عملکرد و قیمت آنها بپردازیم.

مشخصات فنی آیفون ۱۳ پرو مکس باعث می‌شود که عنوان قوی‌ترین آیفون تاریخ را از آن خود کند. آیفون ۱۳ پرو نیز مشخصات و ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و با فاصله کمی از برادر بزرگترش ایستاده است. به همین خاطر امروز تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای بین دو گوشی پرچمدار اپل برای سال ۲۰۲۱ داشته باشیم تا ببینیم کدام گزینه ارزش خرید بیشتری دارد.

مقایسه اپل آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس

مدل‌های پرو آیفون ۱۳ از نمایشگر پروموشن با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند و در بخش دوربین نیز تغییرات چشمگیری را به خود دیده‌اند. این‌ها را در کنار استفاده از بزرگترین باتری استفاده شده در گوشی‌های اپل قرار دهید تا متوجه شوید که چرا طرفداران اپل مشتاقانه منتظر رونمایی از آنها هستند.

تفاوت اپل آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس در مشخصات فنی

  • دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو مکس دارای حسگر بزرگتر و عریض‌تری است و لنز نیز دارای گشودگی دیافراگم f/1.5 است.
  • آیفون ۱۳ پرو مکس از باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپری بهره می‌برد؛ اما iPhone 13 Pro به باتری ۳۰۹۵ میلی‌آمپری مجهز شده است.

مقایسه iPhone 13 Pro با iPhone 13 Pro Max: اندازه صفحه نمایش و نرخ تازه‌سازی

در قدم اپل باید اندازه گوشی مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر به دنبال یک گوشی نسبتا جمع و جور هستید، بهتر است مدل پرو را انتخاب کنید؛ اما اگر مشکلی با استفاده از یک گوشی پرچمدار بزرگ با ویژگی‌ها و امکانات متعددش ندارید، پرو مکس گزینه بهتری است.

البته تفاوت تنها در اندازه نیست و ویژگی‌ها و قیمت دو گوشی نیز با هم فرق دارند. بنابراین شاید انتخاب گوشی مناسب برای برخی کاربران خیلی راحت نباشد.

آیفون ۱۳ پرو مکس همانند نسل قبلی از نمایشگر ۶.۷ اینچی با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل بهره می‌برد و آیفون ۱۳ پرو نیز همانند آیفون ۱۲ پرو به نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل مجهز شده است.

اپل آیفون 13 پرو / آیفون 12

سری آیفون ۱۲ اپل

در واقع تفاوت مدل‌های پرو پرچمداران ۲۰۲۱ اپل با سری آیفون ۱۲ به استفاده از پنل مدرن و کم مصرف LTPO OLED به جای پنل LTPS باز می‌گردد. استفاده از این پنل‌ها امکان اضافه شدن قابلیت نرخ تازه‌سازی متغیر بر اساس محتوای در حال نمایش را به لیست ویزگی‌های گوشی‌های اپل فراهم کرده است.

حداکثر نرخ تازه‌سازی iPhone 13 Pro Max و آیفون ۱۳ پرو به ۱۲۰ هرتز می‌رسد که یعنی نمایشگر در هر ثانیه ۱۲۰ بار به‌روز می‌شود تا شاهد تجربه کاربری بسیار روان‌تری در هنگام وبگردی، گشتن در منو‌ها و تماشای محتوای مختلف باشیم. با نرخ تازه‌سازی بالا بازی کردن در آیفون‌های اپل لذت دوچندانی خواهد داشت.

البته هرچقدر نرخ تازه‌سازی نمایشگر بالاتر باشد، انرژی بیشتری نیز مصرف خواهد شد؛ اما اپل با استفاده از نمایشگر‌های LTPO مصرف انرژی را تا ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش داده است.

پنل‌های LTPO آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس با استفاده از فناوری فرکانس تطبیقی نمایشگر سامسونگ ساخته شده‌اند و البته احتملا کوپرتینویی‌ها نیز تغییراتی را در آن ایجاد کرده‌اند.

پیش از این وان پلاس نیز همین کار را در در پنل گوشی وان پلاس ۹ پرو انجام داده بود. گوشی‌های سری گلکسی اس سامسونگ از نرخ تازه‌سازی متغیر ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند؛ اما وان پلاس توانست با اندکی تغییر این میزان را به ۱ تا ۱۲۰ هرتز برساند.

مقایسه iPhone 13 Pro با آیفون ۱۳ پرو مکس: رنگ‌بندی

سال گذشته گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس اپل به جای استفاده از رنگ‌های سبز نیمه شب و خاکستری فضایی آیفون ۱۱ پرو، در رنگ‌های آبی نیمه شب و یک رنگ شیک گرافیتی عرضه شدند. البته این دو گوشی در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی مشابه سال قبل نیز وارد بازار شدند.

اپل آیفون 13 پرو / اپل آیفون‌ 11 پرو

اپل آیفون ۱۱ پرو

ظاهرا اپل می‌خواهد رنگ‌ گوشی‌های ۲۰۲۱ خود را نیز کمی نسبت به سال قبل تغییر دهد. حداقل می‌توانیم بگوییم که این اتفاق در چین رخ خواهد داد. بر اساس اخبار منتشر شده اپل آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس در رنگ‌های زیر عرضه خواهند شد:

  • مشکی
  • نقره‌ای
  • رز گلد (کم رنگ)
  • سانست گلد (Sunset Gold)

همانطور که می‌بینید اپل می‌خواهد از رنگ‌های طلایی، آبی، نقره‌ای و گرافیتی آیفون ۱۲ پرو فاصله بگیرد. مشکی جای رنگ گرافیتی را خواهد گرفت و هر دو گزینه طلایی با رنگ طلایی iPhone 12 Pro متفاوت خواهند بود. البته رنگ نقره‌ای همچنان بدون تغییر می‌ماند.

منابع حاضر در زنجیره تامین اپل ادعا می‌کنند که نسخه سانست گلد آیفون ۱۳ پرو اپل بیشتر به رنگ برنزی نزدیک است و رز گلد نیز با نمونه‌هایی که پیشتر در گوشی‌های آیفون دیده بودیم، تفاوت دارد و حالا خیلی کم رنگ‌تر و ظریف‌تر شده است.

البته فراموش نکنید که منبع اطلاعات منتشر شده در چین بوده است و اپل نیز زمانی گوشی‌های خود را با رنگ‌های اختصاصی در این کشور عرضه می‌کرد. چینی‌ها علاقه زیادی به رنگ طلایی دارند و به همین خاطر ممکن است رنگ پرچمداران اپل در بازار‌های جهانی با نسخه چینی آنها کاملا تفاوت داشته باشد. بنابراین احتمالا یکی از رنگ‌های سانست گلد یا رز گلد در بارار‌های جهانی عرضه نخواهد شد.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با iPhone 13 Pro Max: مقاومت در برابر نفوذ آب

  • تا عمق ۶ متری و برای مدت ۳۰ دقیقه

اپل کمی دیر ویژگی مقاومت در برابر نفوذ آب را به گوشی‌های خود اضافه کرد؛ اما حالا می‌تواند با افتخار اعلام کند که آیفون‌های این شرکت از یکی از بالاترین استاندارد‌ها در این زمینه بهره می‌برند (البته گوش‌های جان سخت و مقاوم فرق دارند).

اپل آیفون 13 پرو / آیفون 12

سری آیفون ۱۲ اپل

به عنوان مثال سری آیفون ۱۲ همانند اکثر گوشی‌های مقاوم در برابر آب گواهی IP68 را دریافت کرده است؛ اما با این تفاوت که می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب دوام بیاورد که بسیار بیشتر از عمق اعلام شده برای تقریبا تمامی دستگاه‌های ضد آب دیگر است. البته دستگاه‌های دیگر هم احتمالا بتوانند این میزان فشار را تحمل کنند، ولی در مشخصات رسمی آنها به این موضوع اشاره‌ای نشده است.

انتظار نمی‌رود که اپل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را به آب‌های عمیق‌تر بفرستد و احتمالا شاهد حداکثر مقاومت نیم ساعته در عمق ۶ متری خواهیم بود.

مقایسه iPhone 13 Pro با iPhone 13 Pro Max: دوربین

  • مشخصات فنی دوربین آیفون ۱۳ پرو: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.6 و اندازه پیکسل ۱.۷ میکرومتر، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 به همراه فوکوس خودکار و دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با توانایی بزرگنمایی اپتیکال ۲.۵ برابری
  • مشخصات فنی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5 و اندازه پیکسل ۱.۷ میگرومتر (یا بیشتر)، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپبکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 به همراه فوکوس خودکار و دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با توانایی بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری

شاید بتوان گفت که مهمترین تفاوت آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس با مدل استاندارد و آیفون ۱۳ مینی (به جز نمایشگر پرو موشن ۱۲۰ هرتزی) به بخش دوربین مربوط می‌شود.

اپل می‌خواهد ویژگی‌های جدیدی را به بخش دوربین سری آیفون ۱۳ اضافه کند. این ویژگی‌ها شامل حالت پرتره برای فیلم برداری و ویدیو‌های ProRes هستند که امکان ویرایش حرفه‌ای را به کاربر خواهند داد؛ اما سخت افزار ارتقا یافته مدل‌های پرو جلوه بهتری به این ویژگی‌ها خواهد داد.

اپل آیفون 13 پرو / برنامه دوربین iOS

بر اساس اخبار منتشر شده ضخامت بخش دوربین آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس ۳.۶۵ میلی‌متر است و این میزان برای آیفون ۱۳ به ۲.۵۱ میلی‌‌متر می‌رسد. ضخامت قسمت دوربین آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو بین ۱.۵ تا ۱.۷ میلی‌متر بود.

همچنین ابعاد بخش دوربین نیز بزرگتر از قبل خواهد شد. ابعاد بخش دوربین مدل‌های کنونی تقریبا ۲۸ در ۳۰ میلی‌متر است؛ اما قرار است این میزان در iPhone 13 به ۲۹ در ۲۹ میلی‌متر برسد. همچنین بخش دوربین یک میلی‌متر به بالای گوشی نزدیک‌تر خواهد شد. البته دلیل این تصمیم اپل هنوز مشخص نیست.

اپل سال گذشته فقط در آیفون ۱۲ پرو مکس از لرزشگیر سنسور شیفت استفاده کرده بود؛ اما امسال هر دو مدل پرو آیفون ۱۳ به این لرزشگیر مجهز خواهد شد. حتی گفته می‌شود که دوربین فوق عریض نیز از این قابلیت بهره خواهد برد. علاوه بر اینها، آیفون ۱۳ پرو ماژول تله فوتو ارتقا یافته آیفون ۱۲ پرو مکس را نیز به ارث خواهد برد و از حسگر‌های بزرگتری برای جذب نور بیشتر بهره‌مند خواهد شد.

حسگر دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس از نمونه مورد استفاده در iPhone 12 Pro Max و آیفون ۱۳ پرو بزرگتر خواهد بود و شاید بتوان بزرگترین برگ برنده پرو مکس نسبت به ۱۳ پرو را استفاده از سخت افزار قدرتمند‌تر دانست.

اپل آیفون 13 پرو

ظاهرا اپل می‌خواهد با مجهز کردن آیفون ۱۳ پرو مکس به دوربین اصلی بهتر با حسگر بزرگتر و لنز عریض‌تر، این مدل را از سایر اعضای سری آیفون ۱۳ کاملا متفاوت جلوه دهد. گشودگی دیافراگم لنز دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو مکس از f/1.6 در سال گذشته به f/1.5 رسیده است که باعث می‌شود نور بیشتری جذب شود و در نهایت کیفیت تصویر برداری در محیط‌های داخلی یا در هنگام شب بهبود پیدا کند.

علاوه بر این، دوربین‌های فوق عریض مدل‌های پرو آیفون ۱۳ به فوکوس خودکار مجهز خواهند شد. این در حالی است که دوربین‌های فوق عریض سری آیفون ۱۲ از نوع Fixed Focus بودند. در مدل‌های فوکوس ثابت امکان انتخاب مکان دلخواه برای فوکوس را ندارید؛ اما در فوکوس خودکار این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهبود‌های ذکر شده در حسگر دوربین اصلی را در کنار گشودگی دیافراگم f/1.8 دوربین فوق عریض تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ (در مقایسه با گشودگی دیافراگم f/2.4 در آیفون ۱۲) و استفاده از لرزشگیر سنسور شیفت در تمامی اعضای سری گوشی‌های ۲۰۲۱ اپل قرار دهید تا متوجه شوید که بخش دوربین امسال از اهمیت خاصی برای اپل برخوردار بوده است.

مقایسه iPhone 13 Pro با iPhone 13 Pro Max: سخت افزار و عملکرد

  • پردازنده A15 اپل با نسل دوم لیتوگرافی ۵ نانومتری
  • استفاده از معماری N5P شرکت TSMC
  • تا ۷ درصد بهبود عملکرد در مقایسه با اپل A14 یا تا ۱۵ درصد کاهش مصرف نسبت به نسل قبل

هر دو مدل آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو به بهترین تراشه موبایلی اپل یعنی A15 مجهز شده‌اند. البته نباید انتظار تغییر چشمگیری را نسبت به نسل قبل داشته باشید؛ زیرا تراشه A14 بسیار قدرتمند بود و به خوبی از عهده اجرای روان تمامی برنامه‌ها و بازی‌های iOS برمی‌آمد.

همچنینی باید به این موضوع نیز توجه کرد که Apple A15 بر پایه معماری ۵ نانومتری (نسخه بهبود یافته نود ۵ نانومتری TSMC) ساخته شده است و اپل قصد دارد از پردازنده‌ بر پایه معماری ۳ یا ۴ نانومتری در آیفون‌ها و آیپد‌های سال آینده استفاده کند.

بر اساس گزارش دیجی تایمز شرکت TSMC از اردیبهشت ماه تولید تراشه‌های آیفون ۱۳ را آغاز کرد. این تراشه‌ها بر پایه نسل دوم معماری ۵ نانومتری که N5P نامیده می‌شوند، ساخته شده‌اند و در مقایسه با معماری تراشه‌های مورد استفاده در سری آیفون ۱۲ شاهد بهبود عملکرد، افزایش تراکم ترانزیستور‌ها و مصرف انرژی کمتر خواهیم بود.

معمولا در نسل دوم هر معماری تنها شاهد بهبود دستاور‌د‌های نسل اول هستیم و تغییر فوق‌العاده چشمگیری رخ نمی‌دهد. این موضوع مخصوصا در مورد لیتوگرافی ۷ نانومتری به خوبی حس شد. علاوه بر این، پردازنده‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و به همین خاطر ایجاد تغییرات شگرف هر سال سخت‌تر از سال قبل می‌شود.

در هنگام معرفی N5P، شرکت TSMC اعلام کرد که تولید کنندگان می‌توانند از بین ۱۵ درصد مصرف انرژی کمتر یا ۷ درصد بهبود عملکرد یکی را انتخاب کنند.

اپل احتمالا تلاش می‌کند ترکیبی از هر دو را ارائه کند. بنابراین انتظار ۱۰ درصد بهبود عملکرد و ۱۰ درصد مصرف انرژی کمتر را در مقایسه با نسل قبل در آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۳ داشته باشید. تراشه A14 به اندازه کافی قدرتمند هست و شاید اپل اینبار تمرکز خود را روی قابلیت‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، تصویربرداری و فیلم برداری بگذارد.

مقایسه iPhone 13 Pro Max با iPhone 13 Pro: عمر باتری و شارژ

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو در بخش ظرفیت باتری است. اپل امسال می‌خواهد از باتری بزرگتری نسبت به سال‌های گذشته در گوشی پرچمدار خود استفاده کند.

البته آیفون ۱۲ پرو مکس نیز در بخش عمر باتری عملکرد خوبی از خود نشان داده بود، ولی اپل نمی‌خواهد رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی تاثیر محسوسی در عمر باتری داشته باشد و به همین خاطر علاوه بر استفاده از پنل کم مصرف LTPO از باتری بزرگتری نیز استفاده کرده است.

اپل آیفون 13 پرو

نسخه رز گلد آیفون ۱۳ پرو

اگر از جمله کاربرانی هستید که عمر باتری برایتان اهمیت زیادی دارد و نگران نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بودید، باید بگوییم که هر دو مدل پرو آیفون ۱۳ بدون شک شما را خوشحال خواهند کرد. آیفون ۱۳ پرو مکس از باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپری بهره می‌برد که ۱۸ درصد بزرگتر از باتری آیفون ۱۲ پرو مکس است.

باتری آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو نیز با افزایش ۱۰ درصدی از ۲۸۱۵ میلی‌آمپر به ۳۰۹۵ میلی‌آمپر رسیده است. متاسفانه آیفون ۱۳ مینی تنها افزایش ۸ درصدی را تجربه کرده و به باتری ۲۴۰۶ میلی‌آمپری مجهز شده است. این در حالی است که آیفون ۱۲ مینی یک باتری ۲۲۲۷ میلی‌آمپری را در دل خود جای داده بود و به همین خاطر فروش خوبی را تجربه نکرد.

بر اساس اخبار منتشر شده، اپل برنامه‌ای برای ارتقا سیستم شارژ سریع خود ندارد و به همین خاطر حتی کاربران آیفون ۱۳ پرو مکس نیز زمان بسیار بیشتری را باید در مقایسه با اکثر پرچمداران اندرویدی صرف شارژ کردن گوشی خود کنند.

مقایسه اپل آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس: قیمت و زمان عرضه

  • قیمت مدل پایه آیفون ۱۳ پرو: ۹۹۹ دلار
  • قیمت مدل پایه آیفون ۱۳ پرو مکس: ۱۰۹۹ دلار
  • تاریخ عرضه آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو: ۲ مهر ماه ۱۴۰۰

تحلیل گران مختلف بر این باورند که اپل در هفته سوم سپتامبر مراسم رونمایی از آیفون ۱۳ را برگزار خواهد کرد. اپل معمولا گوشی‌های خود را بر اساس الگو سه‌شنبه، جمعه، جمعه معرفی و روانه بازار می‌کند.

با نیم نگاهی به تقویم می‌توان به سه‌شنبه ۲۳ شهریور ماه به عنوان تاریخ احتمالی معرفی آیفون ۱۳ رسید. احتمالا کاربران می‌توانند از ۲۶ شهریور ماه اقدام به ثیت سفارش کنند و از ۲ مهر نیز iPhone 13 وارد بازار خواهد شد.

یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب گوشی به قیمت دستگاه برمی‌گردد. آیفون ۱۳ پرو با قیمت ۹۹۹ دلاری راهی بازار خواهد شد و مدل پرو مکس نیز برچسب قیمتی ۱۰۹۹ دلاری را یدک خواهد کشید.

با توجه به مشخصات، ویژگی‌ها و قیمت گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۱ اپل، انتخاب شما کدام گزینه است؟ آیفون ۱۳ پرو یا آیفون ۱۳ پرو مکس؟

منبع :Phone Arenaمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.