تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۵:۱۳
کد خبر : 65211

مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE ؛ خوش قیمت تازه وارد سامسونگ در برابر پرچمدار اپل

مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE ؛ خوش قیمت تازه وارد سامسونگ در برابر پرچمدار اپل

مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE ؛ خوش قیمت تازه وارد سامسونگ در برابر پرچمدار اپل به بهانه رونمایی از جدیدترین پرچمدار اقتصادی (البته گران) سامسونگ، در اینجا به مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21..

مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE ؛ خوش قیمت تازه وارد سامسونگ در برابر پرچمدار اپل

به بهانه رونمایی از جدیدترین پرچمدار اقتصادی (البته گران) سامسونگ، در اینجا به مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE با یکدیگر خواهیم پرداخت.

گوشی گلکسی S21 FE سامسونگ با تأخیری یک ساله معرفی شد، اما ارزش آن را داشت؛ زیرا اکنون فضای گوشی‌های پرچمدار اقتصادی را جذاب‌تر از همیشه کرده است. این گوشی نه تنها می‌تواند با پرچمداران اقتصادی دیگری مثل پیکسل ۶ و وان پلاس ۹ رقابت کند، بلکه حتی قیمت ۶۹۹ دلاری آن را به رقیبی جدی حتی برای برادر خودش نسخه اصلی گلکسی S21 و البته آیفون ۱۳ اپل نیز تبدیل کرده است. این دو، گوشی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها باید بیش از ۷۰۰ دلار هزینه کنند.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی S21 FE؛ عرضه دیر هنگام یک گوشی جذاب با امکانات خوب

سوال اینجاست آیا واقعاً پرچمدار اقتصادی سامسونگ شانس رقابت با آیفون ۱۳ اپل را دارد؟ در این مقاله با مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE به این سوال پاسخ خواهیم داد.

مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE

جدول مشخصات فنی

گوشیگلکسی S21 FEآیفون ۱۳
ابعاد۱۵۵.۷ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن۱۷۷ گرم۱۷۴ گرم
اندازه نمایشگر۶.۴ اینچ Dynamic AMOLED 2X، نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی۶.۱ اینچ Super Retina OLED
رزولوشن نمایشگر۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (تراکم پیکسلی ۴۴۱ppi)۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل (تراکم پیکسلی ۴۶۰ppi)
سیستم عاملاندروید ۱۲، One UI 4.0iOS 15
حافظه داخلی۱۲۸،۲۵۶ گیگ۱۲۸،۲۵۶،۵۱۲ گیگ
اسلات کارت microSDخیرخیر
سرویس پرداختGoogle PayApple Pay
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۸۸۸اپل A15 Bionic
رم۶/۸ گیگ۴ گیگ
دوربین۱۲ مگاپیکسلی واید/ ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید/ ۸ مگاپیکسلی تله فوتو/ ۳۲ مگاپیکسلی سلفیدوگانه ۱۲ مگاپیکسلی واید/ ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید/ ۱۲ مگاپیکسلی سلفی TrueDepth
فیلمبرداری۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
نسخه بلوتوثبلوتوث ۵.۰بلوتوث ۵.۰
پورتUSB-C 3.1لایتنینگ
حسگر اثر انگشتبله، زیر نمایشگرخیر، تشخیص چهره Face ID
گواهی ضد آبIP68IP68
باتری۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۵ وات
شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ وات
۳،۲۴۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۰ وات
شارژ بی‌سیم مگ سیف ۱۵ وات
شارژ بی‌سیم معمولی ۷.۵ وات
فروشگاه اپلیکیشنGoogle Play StoreApple App Store
رنگبندیسبز زیتونی، صورتی، سفید، گرافیتیمشکی، آبی، سبز، سفید، قرمز
قیمتاز ۶۹۹ دلاراز ۷۹۹ دلار

طراحی، نمایشگر و استحکام

طراحی آیفون از زمان عرضه آیفون ۱۱ تغییر زیادی نکرده است؛ فقط ناچ بالای نمایشگر آن کوچک‌تر شده و جایگیری دوربین‌های آن تغییر کرده است. البته فریم دور گوشی نیز تیز شده و از آن طراحی دارای منحنی فاصله گرفته است. البته این تغییرات کم برای کسی که قصد خرید اولین آیفون خودش را دارد اهمیتی ندارد. شاید فقط برای کسانی جذاب نباشد که صاحب آیفونی با این شکل و شمایل باشند.

مقایسه آیفون 13 با گلکسی S21 FE
مقایسه آیفون 13 با گلکسی S21 FE

در آن سو گوشی گلکسی S21 FE کمی متفاوت‌تر از نسل گذشته خودش (S20 FE) است، ولی در بسیاری از موارد شبیه دیگر گوشی‌های سری S21 است. بهترین نمونه آن می‌تواند ماژول دوربین‌های پشتی این گوشی باشد. قاب پشتی گوشی نیز از جنس پلی‌کربنات ساخته شده که واضح است سامسونگ برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی چنین تصمیمی گرفته است.

اما آیفون ۱۳ از قاب پشتی شیشه‌ای با بدنه‌ای فلزی استفاده می‌کند که باعث شده خیلی باکیفیت‌تر و گران قیمت‌تر از گوشی سامسونگ به نظر برسد. اما اصلی‌ترین تفاوت بین این دو گوشی، ابعاد و اندازه‌های آن‌ها است. از نظر اندازه، آیفون ۱۳ کوچک‌تر از S21 FE است. وزن آن‌ها هم متفاوت است؛ هرچند تفاوت زیادی در اینجا نیست و هر دو زیر ۱۸۰ گرم وزن دارند.

آیفون ۱۳ به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۰ پیکسل و پشتیبانی از محتوای HDR10 مجهز است. متأسفانه این نمایشگر نرخ رفرش بالا را ارائه نمی‌کند و اپل این ویژگی را فقط در دو مدل آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس به کار برده است.

در مقایسه با آن، گوشی سامسونگ به یک نمایشگر ۶.۴ اینچی AMOLED 2X با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلی مجهز است که یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار موبایل نیز می‌تواند لقب بگیرد. این پنل از +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند و نرخ رفرش بالای ۱۲۰ هرتزی را نیز ارائه می‌کند. سامسونگ همچنین از آخرین فناوری مقاومتی Gorilla Glass Victus روی S21 FE استفاده کرده و یک حسگر اثر انگشت را هم در داخل این پنل به کار برده است.

هر دو گوشی دارای گواهی ضد آب و گرد و غبار IP68 هستند، اما پنل پشتی گوشی سامسونگ از جنس پلاستیک است و محافظ توانمند گوریلا گلس به آن کمک می کند در استحکام امتیاز بالاتری از آیفون ۱۳ اپل بگیرد.

مقایسه آیفون 13 با گلکسی S21 FE

البته هرچند که گوشی سامسونگ در کیفیت تصویر و استحکام بدنه بهتر از نماینده اپل است، ولی نمی‌توان تجربه کاربری خوبی که آیفون ارائه می‌کند را نادیده گرفت. هیچ برنده‌ی مشخصی در اینجا وجود دارد، شما می‌توانید بسته به سلیقه خودتان یکی از این دو گوشی را انتخاب کنید. طرفداران نرخ رفرش بالا قطعاً گوشی S21 FE سامسونگ را انتخاب خواهند کرد. کاربرانی هم که کیفیت ساخت و بدنه گوشی برایشان مهم‌تر است، قطعاً به سمت خرید آیفون ۱۳ می‌روند.

عملکرد، عمر باتری و شارژ

در برخی از بازارها گوشی S21 FE با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ و در برخی دیگر با چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ عرضه می‌شود. این تراشه پرچمدار سال گذشته است و این یعنی اگر چه تراشه سال ۲۰۲۲ نیست، ولی عملکرد خوب و سرعت بالایی برای انجام امور مختلف دارد. علاوه بر این می‌توانید این گوشی را با ۶ یا ۸ گیگابایت رم سفارش دهید تا بدون نگرانی بتوانید از مالتی‌تسکینگ روی گوشی خود لذت ببرید.

در آن سمت نیز گوشی آیفون ۱۳ هیچ مشکلی ندارد و در بنچمارک‌ها از چیپست‌های گوشی S21 FE امتیاز بیشتری را به نام خودش ثبت کرده است. به این باید نرم افزار بهینه اپل را هم اضافه کنیم که ترکیب سخت افزار و نرم افزار، باعث عملکرد روان گوشی و اجرای خوب مالتی‌تسکینگ شده است.

همچنین حتی با وجود باتری بزرگ‌تر ۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گوشی سامسونگ در مقایسه با باتری ۳،۲۴۰ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۳، این گوشی اپل است که می‌تواند به راحتی در شارژدهی و عمر باتری نماینده سامسونگ را شکست دهد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه طول عمر باتری آیفون ۱۳ با پرچمداران قبلی اپل

گوشی سامسونگ از شارژ سریع ۲۵ وات و شارژ بی سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند. در آن سمت آیفون ۱۳ اپل از شارژ سریع ۲۱ وات به صورت سیمی بهره می‌برد و شارژ بی‌سیم معمولی ۷.۵ وات را ارائه می‌کند. برای شارژ سریع بی‌سیم این گوشی حتماً باید از شارژرهای MagSafe اپل استفاده کنید. همچنین متأسفانه در داخل جعبه هیچ یک از این دو گوشی شارژر قرار ندارد و باید هزینه‌ی جداگانه‌ای را برای خرید یک شارژر کنار بگذارید.

در مجموع، ما تصور می‌کنیم عملکرد آیفون بهتر از S21 FE است و در عین حال شارژدهی بیشتری را نیز ارائه می‌کند. به همین خاطر هم برنده این بخش مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE را گوشی اپل اعلام می‌کنیم.

دوربین‌ها

دوربین دوگانه آیفون ۱۳ که شامل سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و سنسور اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی می‌شود، نسبت به نسل گذشته این گوشی تغییری نداشته است. بزرگ‌ترین تغییر آن اضافه شدن لرزشگیر اپتیکال تصویر به آن است که در نسل قبلی فقط در دو مدل پرو و پرو مکس حضور داشت. این یعنی هنگام عکاسی در محیط‌های تاریک و عکاسی از سوژه‌های متحرک، عکس‌های باکیفیت‌تری ثبت می‌شود.

برای عکاسی سلفی هم یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به کار رفته که فیلمبرداری ۴K را ارائه می‌کند. در مجموع آیفون ۱۳ اپل دارای یکی از بهترین دوربین‌های موجود در بازار است.

مقایسه آیفون 13 با گلکسی S21 FE

در آن سو گوشی گلکسی S21 FE به دوربین سه‌گانه‌ای مجهز شده که دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و اولترا واید را ارائه می‌کند و یک دوربین اضافه‌تر ۸ مگاپیکسلی تله فوتو را نیز در اختیار دارد. دوربین‌های اصلی و تله فوتو نیز در این گوشی به لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند. در جلوی این گوشی هم یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قرار گرفته که باید عکس‌های بسیار با کیفیتی را ثبت کند.

اگر بخواهیم برای این بخش از مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE یک برنده اعلام کنیم، آن قطعاً آیفون است.

نرم افزار و بروزرسانی‌ها

آیفون ۱۳ از آی او اس ۱۵ برخوردار است که آخرین نسخه سیستم عامل اپل با مجموعه‌ای از امکانات تازه است. برخی از امکانات جدید آیفون ۱۳ شامل بهبود نوتیفیکیشن‌ها، قابلیت جدیدی به نام “Focus” و فیس تایم بهبود پیدا کرده می‌شود. جدا از این، iOS به سرعت، سادگی در استفاده و امنیت نیز مشهور است.

گلکسی S21 FE از آنجا که با یک سال تأخیر عرضه شده، به سیستم عامل اندروید ۱۲ با رابط کاربری سفارشی One UI 4.0 سامسونگ مجهز شده است. این آخرین نسخه اندروید است و سامسونگ وعده داده که پشتیبانی نرم افزاری از این گوشی ۳ ساله است؛ بدین معنا که تا ۳ سال دیگر هم با خیال راحت می‌توانید آپدیت‌های اندروید را روی گوشی خود دریافت کنید. سامسونگ همچنین وعده داده که یک سال اضافه‌تر هم آپدیت‌های امنیتی را برای S21 FE منتشر می‌کند. این یعنی می‌توانید از این گوشی حداقل تا سال ۲۰۲۶ استفاده کنید.

در مقایسه با سیستم عامل iOS، پشتیبانی چهار ساله نرم افزاری و امنیتی سامسونگ کافی نیست. این به خاطر کنترل سفت و سخت اپل روی سخت افزار و نرم افزار گوشی هایش است و می‌توانند مدت طولانی‌تری نسبت به گوشی‌های اندرویدی آپدیت‌ها را دریافت کنند. به طور مثال iOS 15 حتی برای گوشی آیفون ۶S که عرضه آن به نزدیک ۷ سال پیش بازمی‌گردد هم منتشر شده است. سامسونگ اگر می‌خواست با اپل در این مورد رقابت کند، باید گوشی S21 FE تا سال ۲۰۲۹ پشتیبانی می‌شد.

کاربرانی که می‌خواهند برای مدت طولانی از یک گوشی استفاده کنند، آیفون ۱۳ گزینه مناسب‌تری است، اما پشتیبانی نرم افزاری سامسونگ هم از نظر استانداردهای اندروید عالی است. به همین خاطر ما نمی‌توانیم در این بخش از مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE برنده‌ای را اعلام کنیم.

امکانات ویژه

هر دو گوشی در نوع خود امکانات ویژه‌ای را ارائه می‌کنند. بنابراین انتخاب یکی از آن‌ها کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. به طور مثال آیفون ۱۳ مناسب کسانی است که می‌خوانند وارد اکوسیستم اپل شوند و از کاربران پیام‌رسان iMessage هستند.

مقایسه آیفون 13 با گلکسی S21 FE

اما قطعاً سامسونگ در این بخش از مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE برنده است. پرچمدار اقتصادی جدید سامسونگ از قابلیتی به نام Samsung DeX استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد گوشی خود را به یک مانیتور با کیبورد و ماوس وصل کرده و با حالت دسکتاپی، گوشی خود را به یک کامپیوتر تبدیل کنند. علاوه بر این دوربین آن هم امکانات جذابی را مثل Single Take و Dual Recording در اختیار کاربران می‌گذارد.

قیمت

سامسونگ پرچمدار اقتصادی جدیدش را در دو نسخه عرضه می‌کند که یکی از آن‌ها ۶ گیگ رم + ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی دارد و ۶۹۹ دلار قیمتش است. دومی با همین میزان حافظه، ۸ گیگ رم و قیمت ۷۶۹ دلاری را ارائه می‌کند.

در آن سمت قیمت پایه آیفون ۱۳ که ۱۲۸ گیگابایتی است، ۷۹۹ دلار خواهد بود. برای خرید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آن هم باید ۸۹۹ دلار و ۵۱۲ گیگابایتی آن نیز ۱۰۹۹ دلار بپردازید.

برنده نهایی: آیفون ۱۳

هرچند Galaxy S21 FE سامسونگ گوشی خوبی است، اما تأخیر در عضه و قیمت گذار عجیب، آن را در موقعیت بدی قرار داده است. این گوشی در واقع با قیمت ۷۹۹ دلاری خودش با پرچمداران اقتصادی فاصله گرفته و تقریباً هم قیمت گلکسی اس ۲۱ معمولی و آیفون ۱۳ است. به همین خاطر قطعاً هر کسی بین یک پرچمدار اقتصادی و یک پرچمدار واقعی که اختلاف قیمت آن‌ها با هم زیاد نیست، قطعاً گزینه پرچمدار را انتخاب می کنند. به همین خاطر ما برنده نهایی مقایسه آیفون ۱۳ با گلکسی S21 FE را آیفون ۱۳ اعلام می‌کنیم.

منبع :digitaltrendsمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.