تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۵۹
کد خبر : 60221

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو ؛ جدال دو برادر

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو ؛ جدال دو برادر

مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو ؛ جدال دو برادردر این مطلب می‌خواهیم به مقایسه امکانات،‌ مشخصات فنی و ویژگی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو – iPhone 13 vs iPhone 13 Pro بپردازیم تا بتوانید مناسب‌ترین آیفو..

آیفون 13 پرومقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو ؛ جدال دو برادر

در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه امکانات،‌ مشخصات فنی و ویژگی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو – iPhone 13 vs iPhone 13 Pro بپردازیم تا بتوانید مناسب‌ترین آیفون را انتخاب کنید.

سری آیفون ۱۳ اپل از چهار مدل مختلف تشکیل شده است و شاید به همین خاطر انتخاب بهترین گوشی از میان آنها برای برخی از کاربران کار راحتی نباشد. مدل استاندارد آیفون ۱۳ نیاز‌های شما را برطرف می‌کند؛ اما اگر یک کاربر نسبتا حرفه‌ای هستید، شاید بهتر باشد به سراغ آیفون ۱۳ پرو بروید.

هر دو گوشی دارای ابعاد یکسانی هستند؛ اما مدل پرو در زمینه‌های مهمی همچون کیفیت تصویر، کیفیت دوربین، عملکرد و … با بهبود‌ها و تغییرات قابل توجهی همراه شده است. سوال اصلی اینجاست که آیا شما به این بهبود‌ها و تغییرات نیاز دارید؟ در مقایسه آیفون ۱۳ و برادر گرانترش iPhone 13 Pro سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

مقایسه اپل آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو

گوشیاپل آیفون ۱۳اپل آیفون ۱۳ پرو
ابعاد و وزن۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر، ۱۷۴ گرم۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر، ۲۰۴ گرم
صفحه نمایش۶.۱ اینچ، ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (+Full HD)، سوپر رتینا XDR اولد۶.۱ اینچ، ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (+Full HD)، سوپر رتینا XDR اولد
پردازندهاپل A15 Bionic، شش هسته‌ای، فرکانس ۳.۲۲ گیگاهرتزاپل A15 Bionic، شش هسته‌ای، فرکانس ۳.۲۲ گیگاهرتز
حافظه۴ گیگ رم با ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی۶ گیگ رم با ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی، ۶ گیگ رم با ۱ ترابایت حافظه ذخیره سازی
نرم افزارiOS 15iOS 15
ارتباطاتوای‌ فای ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac/ax، بلوتوث ۵،‌ GPSوای‌ فای ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac/ax، بلوتوث ۵،‌ GPS
دوربیندوگانه ۱۲+۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 + f/2.4، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 در کنار SL 3Dچهارگانه ۱۲+۱۲+۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.5، f/2.8، f/1.8 در کنار اسکنر لایدار؛ دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 در کنار SL 3D
باتری۳۲۴۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۲۳ وات، شارژ بی سیم استاندارد (Qi) ۷.۵ وات۳۱۲۵ میلی‌آمپر ساعت،‌شارژ سریع ۲۰ وات، شارژ‌ بی سیم استاندارد (Qi) ۷.۵ وات
سایر ویژگی‌هاقابلیت اتصال به شبکه ۵G، پشتیبانی از دو سیم کارت، پشتیبانی از eSIM، شارژ بی سیم مگ سیف با توان ۱۵ وات، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبارقابلیت اتصال به شبکه ۵G، پشتیبانی از دو سیم کارت، پشتیبانی از eSIM، شارژ بی سیم مگ سیف با توان ۱۵ وات، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

طراحی

از آنجایی که هر دو گوشی iPhone 13 و iPhone 13 Pro توسط یک شرکت تولید شده‌اند،َ از لحاظ طراحی تفاوت زیادی با هم ندارند. ابعاد هر دو گوشی نیز با هم یکسان است؛ اما آیفون ۱۳ وزن کمتری دارد.

آیفون 13 پرو / آیفون 13

از طرفی آیفون ۱۳ پرو به علت مجهز شدن به فریم ساخته شده از فولاد ضد زنگ بدنه مستحکم‌تری دارد، ولی مدل استاندارد آیفون ۲۰۲۱ از یک فریم آلومینیومی بهره می‌برد که در مقابل ضربه و خراش مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.

هر دو گوشی به لایه محافظ سرامیک شیلد مجهز شده‌اند و توانسته‌اند گواهی IP68 را به علت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار دریافت کنند. همچنین ناچ هر دو گوشی نسبت به آیفون ۱۲ تا ۲۰ درصد کوچکتر شده است.

صفحه نمایش

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو به نمایشگر ۶.۱ اینچی سوپر رتینا XDR اولد با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل مجهز شده‌اند. همچنین هر دو نمایشگر از استاندارد HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند؛ اما مدل پرو کمی پیشرفته‌تر است و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این در حالی است که نرخ تازه‌سازی مدل استاندارد روی ۶۰ هرتز قرار دارد.

آیفون 13 پرو

علاوه بر این، میزان روشنایی مدل پرو نیز بیشتر است و به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. در ناچ نمایشگر هر دو گوشی سخت ‌افزار مورد نیاز برای شناسایی چهره سه‌بعدی قرار گرفته است. درست است که هر دو گوشی به پنل اولد مجهز شده‌اند؛ اما اپل از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده نکرده است و کماکان فیس آیدی را بهترین روش احراز هویت می‌داند.

نرم افزار و سخت افزار

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو هر دو به جدیدترین پردازنده موبایلی اپل مجهز شده‌اند. تراشه اپل A15 Bionic که بر اساس معماری ۵ نانومتری ساخته شده است یکی از پیشرفته‌ترین پردازنده‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند است.

آیفون 13 پرو / آیفون 13

تفاوت این دو گوشی در بخش سخت افزاری به میزان رم در دسترس بر می‌گردد. مدل استاندارد دارای ۴ گیگ رم است، ولی مدل پرو از ۶ گیگ رم بهره می‌برد. علاوه بر این، مدل پرو در گران‌ترین پیکربندی دارای ۱ ترابایت حافظه ذخیره سازی است، ولی این میزان در مدل استاندارد به ۵۱۲ گیگابایت می‌رسد.

هر دو گوشی از سیستم عامل iOS 15 استفاده می‌کنند و تا هفت سال آپدیت‌های مهم سیستمی را دریافت خواهند کرد.

دوربین

آیفون ۱۳ پرو از ترکیب دوربین بهتری بهره می‌برد و تعداد دوربین‌ بیشتری نیز در بدنه پشتی خود دارد. در کنار حسگر اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5 (که نسبت به دوربین آیفون ۱۳ با گشودگی دیافراگم f/1.6 روشن‌تر است)، سه حسگر دیگر نیز قرار دارند: دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری، حسگر فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و اسکنر TOF 3D LiDAR برای واقعیت افزوده.

آیفون 13 پرو

مدل استاندارد فقط به دو دوربین مجهز شده‌ است. دوربین دوم این گوشی یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض مشابه با نمونه استفاده شده در مدل پرو است؛ اما گشودگی دیافراگم آن f/2.4 است که در مقایسه با گشودگی دیافراگم f/1.8 مدل پرو نور کمتری را از خود عبور می‌دهد.

باتری

در کنار قیمت، تنها مزیت مدل استاندارد آیفون ۱۳ در مقایسه با مدل پرو عمر باتری آن است. آیفون ۱۳ نسبت به مدل پرو باتری بزرگتری دارد و با توجه به رفرش ریت پایین‌تر مصرف انرژی کمتری نیز دارد. فناوری شارژ هر دو گوشی یکسان است.

قیمت

مدل پایه آیفون ۱۳ با برچسب قیمتی ۷۹۹ دلاری همراه شده است و قیمت مدل پایه آیفون ۱۳ پرو نیز از ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود. اگر باتری را نادیده بگیریم، مدل پرو از هر نظر برتر است؛ اما با توجه به امکانات و ویژگی‌های خوب آیفون ۱۳، لزوما خرید مدل پرو ضروری نیست. انتخاب شما کدام گوشی است؟

اپل آیفون ۱۳ پرو

مزایا

  • چیپست بهتر
  • دوربین‌های پیشرفته‌تر
  • نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز
  • کیفیت ساخت بهتر

معایب

  • قیمت بیشتر

آیفون ۱۳

مزایا

  • باتری بزرگتر
  • قیمت مناسب‌تر
  • طراحی بهتر
  • وزن کمتر

معایب

  • دوربین‌های ضعیف‌تر

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.