تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۱۸
کد خبر : 49785

مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد

مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد

ظرفیت معماری ایرانی برای انطباق با شرایط امروز مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه زندگی آپارتمان نشینی در ایران نه به عنو..

ظرفیت معماری ایرانی برای انطباق با شرایط امروز

مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد

مفهوم «چهاردیواری اختیاری» مصداقی در زندگی آپارتمانی ندارد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه زندگی آپارتمان نشینی در ایران نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام و اجبار محقق شده است، نسبت به لزوم آموزش در راستای ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی در این باره گفت: معمولا در نقد فرهنگ شهروندان می‌گویند "ایرانیان فرهنگ آپارتمان نشینی ندارند"؛ مسئله این است که "آپارتمان" منطبق بر فرهنگ سکونت در ایران نیست. برای نمونه موضوع چهاردیواری اختیاری یک موضوع کاملا فرهنگی و درست است، شاید تصور شود تنها در مورد خانه های شخصی شامل حیاط، ایوان و بنا مصداق دارد و نمی شود در آپارتمان که به یک حیاط و راه پله مشاع تقلیل پیدا می کند، آن را محقق کرد.

وی افزود: این که می گویند ایرانی‌ها فرهنگ آپارتمان نشینی ندارند، درست نیست؛ بلکه آپارتمان نشینی مناسب فرهنگ ایرانی نیست. برخی از آپارتمان ها طراحی های مناسبی نسبت به فرهنگ ایرانی دارند، و در سال های گذشته تلاش شده است که بخشی از معیارهای فرهنگ ایرانی در طراحی آپارتمان ها بازتاب یابد. برای نمونه گروه معماری که نخستین مجموعه آپارتمانی را روبروی پارک ساعی طراحی کرده اند مدعی هستند که از فرهنگ ایرانی در آپارتمان های خود استفاده کرده اند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: زندگی آپارتمان نشینی در ایران نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام و اجبار است و در فرایند شهرنشینی صد سال گذشته تغییر و تحولاتی در نوع زندگی ایرانی اتفاق افتاده است، اما می توان ادعا کرد که اندیشه منسجم و برنامه ریزی دقیقی پشت پرده این تغییرات وجود نداشته است، به نظر می‌رسد این یک موضوع جدی فرهنگی است. شاید مسئله اصلی خودباختگی همگانی در سالیان گذشته و چگونگی رودررویی با فرهنگ غالب غرب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این فرآیندی که در حوزه آپارتمان نشینی شکل گرفته است، قابلیت اصلاح دارد، اما بسیار دشوار و زمانبر است؛ راه حل موضوع نیز در گام نخست رسیدن به این باور است که تعریف ما از زیست و سهم هر ایرانی از خاکی که در آن زندگی می کند و نوع زیست مان را مشخص کند و واکنش های منفی و فضای پیرامونی به تناسب آن باز تعریف شود.

گلپایگانی با اشاره به اینکه برنامه‌های شهری در نهادهای بالادستی مانند شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای شهر رقم می‌خورد، گفت: ما پا را از این موضوع فراتر گذاشتیم و بنابر ضرورت هایی که در ضوابط و مقررات احساس کردیم، کمک کردیم تا در برخی مناطق و محلات شهر مانند ایران، شیخ هادی، نارمک و نفرآباد، و برخی از روستاشهرهایی که داخل شهر هستند حس و حال زندگی ایرانی که در آنها جاری است، حفظ گردد.
وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ظرفیتی که در معماری ایران است می تواند خودش را با شرایط امروز منطبق کند و نیازی نیست که آن را کلا کنار بگذاریم و سراغ یک چیز درهم برهم وارداتی برویم که اصلا ریشه آن معلوم نیست کجاست؛ به همت همکارانم و با استفاده از خدمات مشاوران معمار و شهرساز طرح هایی در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده و برای ساخت نمونه‌هایی از معماری ایرانی و نمود زندگی ایرانی در شرایط موجود گام های موثری برداشته شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: حداقل کاری که می‌توانیم در فرهنگ ایرانی انجام دهیم این است که علاوه بر حفظ فضای کالبدی، فرهنگ، نوع زندگی و قصه هایی که در خانه ایرانی است، آن را به نسل های بعدی انتقال دهیم.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.