تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
کد خبر : 70093

معرفی کامل گیربکس فنلدر و گیربکس کوپلینگ موارد مورد استفاده آنها

معرفی کامل گیربکس فنلدر و گیربکس کوپلینگ موارد مورد استفاده آنها

گیربکس‌ها به‌طور گسترده در کاربردهای مکانیکی مختلفی استفاده می‌شوند. گیربکس وظیفه دارد بااتصال حرکت از موتور به محور به چرخ ها، سرعت چرخش را افزایش یا کاهش دهد. این بهترین راه برای تولید گشتاور یا افزایش سرعت چرخش در بسیاری از ماشین‌ها در نظر گرفته می‌شود. همچنین تقریباً هیچ کارخانه یا تأسیسات صنعتی از گیربکس …

گیربکس‌ها به‌طور گسترده در کاربردهای مکانیکی مختلفی استفاده می‌شوند. گیربکس وظیفه دارد بااتصال حرکت از موتور به محور به چرخ ها، سرعت چرخش را افزایش یا کاهش دهد. این بهترین راه برای تولید گشتاور یا افزایش سرعت چرخش در بسیاری از ماشین‌ها در نظر گرفته می‌شود. همچنین تقریباً هیچ کارخانه یا تأسیسات صنعتی از گیربکس حتی در ساده‌ترین شکل آن خالی نیست. ما در زندگی عمومی روزمره خود از گیربکس استفاده می‌کنیم که با وسایل حمل‌ونقل مختلفی مانند اتومبیل، اتوبوس، کامیون، هواپیما، حتی دوچرخه و غیره نمایش داده می‌شود. ما در این مقاله به دنبال معرفی گیربکس قلندر و گیربکس کوپینگ و موارد استفاده از آن‌ها هستیم. اگر مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی گیر بکس قلندر

گیربکس‌های قلندر یکی از انواع گیربکس‌های خورشیدی می‌باشند؛ که کاربرد بسیاری در انواع صنایع دارند.

گیر بکس های قلندر به خاطر ساختار خاص خود در بسیاری از صنایع ازجمله دستگاه‌های زهکشی، صنایع شیمیایی و ریخته‌گری و همچنین کاوشگرها کاربرد بسیار زیادی دارند. گیربکس‌های سیلندر همچنین در ساختار جرثقیل‌ها، کامیون‌ها، تولیدکننده‌ای کاغذ، دستگاه‌های فشار، تله‌کابین‌ها و صنایع سیمان نیز نقش بسیار مهمی دارند.

گیربکس‌های قلندر از دو الی سه‌طبقه ساخته می‌شوند. این‌گونه از گیر بکس ها مناسب‌ترین مورد برای نصب به‌صورت افقی و عمودی می‌باشند. همچنین گیر بکس های قلندر را می‌توان به‌صورت اریب نیز نصب کرد. ساختار این‌گونه از گیر بکس ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند به‌راحتی در دو جهت حرکت کنند.

انواع اجزای گیر بکس قلندر

پوشش گیر بکس قلندر

جنس گیر بکس قلندر از معمولاً از روی و چدن هست. مهم‌ترین ویژگی‌های گیربکس قلندر شامل موارد زیر می‌باشند.

  • نقطه اتصال برای جابه‌جایی چرخ‌دنده
  • محلی است برای ورود و خروج روغن‌ها
  • محفظه‌ای است برای نشانگری روغن

محفظه گیر بکس قلندر

محفظه گیر بکس مهم‌ترین وسیله برای روغن‌کاری است که به چند روش زیر از آن استفاده می‌شود:

  •  روغن پاشی یا پاشش روغن
  •  روغن‌کاری‌های پرفشار
  • روغن‌کاری‌های دورانی یا چرخشی

 معرفی گیربکس کوپینگ

گیر بکس های کوپینگ یکی از مهم‌ترین انواع کوپینگ ها می‌باشند که دارای دو شتافت دورا می‌باشند که کار آن‌ها انتقال توان دوران و گشتاور است. این محصول صنعتی را می‌توان دوشتافت متحرک و محرک دانست که شتافت موتور را با شتافت ورودی گیربکس و شتافت خروجی گیر بکس و شتافت ماشین خروجی را هنگام نصب به‌صورت منظم تنظیم می‌کنند؛ زیرا درصورتی‌که این کار به‌صورت دقیق انجام نشود می‌تواند باعث ایجاد ناهم‌محوری به دلیل نیروهای دینامیکی شود.

کاربرد گیربکس کوپینگ

کوپینگ دنده‌ای یکی از انواع اولیه گیربکس است. ترکیب با چرخ‌دنده‌های بادامک برای تشکیل گروهی از چرخ‌دنده‌های غیریکنواخت. در این انتقال، حرکت چرخشی به حرکت خطی یا حرکت نوسانی تبدیل می‌شود. به‌عنوان‌مثال از این نوع گیربکس در موتورهای احتراق داخلی استفاده می‌شود. میل‌لنگ می‌چرخد ​​و پیستون با کمک شاتون حرکت می‌کند. همچنین مهم‌ترین کاربرد گیر بکس های کوپینگ استفاده از آن‌ها در صنعت ماشین‌سازی برای اتصال الکتروموتورها به شتافت ها است؛ که سرعت دورانی میدان مغناطیسی عمل قابل‌کنترل نیست.

تفاوت گیربکس خودکار با گیر بکس قلندر و گیر بکس کوپینگ چیست؟

عملکرد گیربکس خودکار به‌استثنای برخی ویژگی‌ها تقریباً مشابه آنالوگ مکانیکی آن است. دستگاه ربات شامل قطعات بسیاری است که نسخه مکانیکی جعبه را تشکیل می‌دهد که قبلاً برای همه آشنا بود. تفاوت اصلی بین گیر بکس خودکار با سایر گیر بکس ها در این است که توسط یک نوع ریزپردازنده کنترل می‌شود. در این گیربکس‌ها، دنده‌ها بر اساس داده‌های موتور، پدال گاز و سنسور چرخ توسط وسایل الکترونیکی جابجا می‌شوند. گیربکس خودکار می‌تواند به‌صورت خودکار یا نیمه‌خودکار دنده را به دنده بعدی تعویض کند. در حالت اول، واحد ریزپردازنده سیگنال‌هایی را از حسگرها دریافت می‌کند که بر اساس آن الگوریتم برنامه‌ریزی‌شده توسط سازنده عمل می‌کند. اکثر گیربکس‌ها مجهز به انتخاب‌گر دستی هستند. در این صورت، سرعت‌ها به‌صورت خودکار به کار خود ادامه می‌دهند. تنها نکته این است که راننده می‌تواند به‌طور مستقل لحظه تعویض دنده را به بالا یا پایین نشان دهد. برخی از گیربکس‌های خودکار تیپترونیک نیز همین اصل رادارند.

معرفی کامل گیربکس فنلدر و گیربکس کوپلینگ موارد مورد استفاده آنها

 جمعبندی

ماد این مقاله به صحبت درباره معرفی گیربکس قلندر و گیربکس کوپینگ و موارد استفاده از آن‌ها پرداختیم و هر دو مورد را به‌خوبی معرفی کردیم و کاربردهای آن‌ها را نیز بیان کردیم هم‌چنین تفاوت این دو نوع از گیر بکس را با گیر بکس خودکار نیز بیان کردیم.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.