تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر : 42166

معرفی جاذبه های گردشگری گرجستان

معرفی جاذبه های گردشگری گرجستان

معرفی جاذبه های گردشگری گرجستانکشور گرجستان در قفقاز، در دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار دارد و جزو کشورهای اروپای شرقی محسوب می‌شود. مردم گرجستان به زبان رسمی کشور خود، که گرجی است، صحبت می‌کنند. گرجستان کشوری کهن با پیشینه‌ای حدود ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ سال است و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها را داراست.
فرهنگ غالب گرجستان عنصر اصلی فرهنگ قفقاز بوده و وجه مشترکی نیز با فرهنگ‌های سایر اقوام این منطقه دارد. اکثر مردم گرجستان مسیحی بوده و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند و پس از آن، اسلام به عنوان بزرگترین اقلیت دینی این کشور به‌شمار می‌رود. سفر با تور گرجستان و مشاهده مناطق دیدنی آن توجه به هزینه ارزان و مناسب اخیراً مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و با سایر کشورها مانند دبی و ترکیه در حال رقابت است.
اگر قصد بازدید از این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا شما را با ده تا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور (از جمله روستای اوشگولی، شهر تفلیس، باتومی، مستیا، کازبگی، کاختی، کوتائیسی، دریاچه ریتسا، آنانوری و اوپلیستسیخه) آشنا کنیم.

۱- روستای اوشگولیاوشگولی مجموعه‌ای از چندین دهکده و روستا است که در بخش کوهستان..

معرفی جاذبه های گردشگری گرجستان

کشور گرجستان در قفقاز، در دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار دارد و جزو کشورهای اروپای شرقی محسوب می‌شود. مردم گرجستان به زبان رسمی کشور خود، که گرجی است، صحبت می‌کنند. گرجستان کشوری کهن با پیشینه‌ای حدود ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ سال است و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها را داراست.

فرهنگ غالب گرجستان عنصر اصلی فرهنگ قفقاز بوده و وجه مشترکی نیز با فرهنگ‌های سایر اقوام این منطقه دارد. اکثر مردم گرجستان مسیحی بوده و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند و پس از آن، اسلام به عنوان بزرگترین اقلیت دینی این کشور به‌شمار می‌رود. سفر با تور گرجستان و مشاهده مناطق دیدنی آن توجه به هزینه ارزان و مناسب اخیراً مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و با سایر کشورها مانند دبی و ترکیه در حال رقابت است.

اگر قصد بازدید از این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا شما را با ده تا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور (از جمله روستای اوشگولی، شهر تفلیس، باتومی، مستیا، کازبگی، کاختی، کوتائیسی، دریاچه ریتسا، آنانوری و اوپلیستسیخه) آشنا کنیم.

روستای اوشگولی / گرجستان

۱- روستای اوشگولی

اوشگولی مجموعه‌ای از چندین دهکده و روستا است که در بخش کوهستانی سوانتی (Svaneti) در قفقاز قرار دارد. به‌جرئت می‌توان گفت این منطقه یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری، نه تنها در گرجستان، بلکه در تمام اروپا به‌شمار می‌رود.

ده‌ها برج دیده‌بانی قدیمی در بخش ورودی این دهکده‌ها قرار گرفته که در واقع جزئی از فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به‌شمار می‌رود. هنگامی که دشمنان وارد قلمرو سوان می‌شدند، شهرهایی را دیدند که محصور در برج‌های سنگی کاملاً آماده برای نبرد بودند.

خیلی از آن‌ها آن قدر محکم بودند که بعد از هزار سال هنوز پابرجا هستند. در حال حاضر ۳۰ برج مراقبت از میان آن برج‌ها، تحت نظر یونسکو حفاظت شده و کاملاً دست نخورده باقی مانده‌اند. جدا از پیش‌زمینهٔ تاریخی، شما می‌توانید با مبلغ اندکی شب را در خانهٔ یکی از خانواده‌های سوان (Svan) در این منطقه بگذرانید و در طول روز، به سیر و سفر در اطراف روستاهای جذاب این منطقه بپردازید. به‌راحتی می‌توان گفت سفر شما به گرجستان بدون بازدید از این منطقه، ناتمام خواهد بود!

شهر تفلیس / گرجستان

۲- شهر تفلیس

در صورتی که قصد بازدید از کشور گرجستان را دارید، مطمئناً شهر تفلیس یکی از مقاصد احتمالی شما خواهد بود. با قدم زدن در میان کوچه پس کوچه‌های این شهر به مردمی برمی‌خورید که آوازهٔ مهمان‌نوازی‌شان در دنیا پیچیده است.

این شهر از لحاظ جغرافیایی در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه‌های قفقاز و نزدیکی دریای سیاه قرار گرفته و جمعیت آن مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۴ انجام شده حدود یک میلیون نفر تخمین زده شده است. بهترین زمان برای سفر به این شهر گرجستانی در میانه و اواخر فصل تابستان (حدود ماه‌های مرداد و شهریور) است؛ چراکه در این صورت، می‌توانید از تفریحات ساحلی این شهر به‌طور کامل بهره ببرید.

اگر هم می‌خواهید که سفرتان به تفلیس کم‌هزینه و ارزان تمام شود، سعی کنید در فصل زمستان، که حجم مسافران تفلیس کاسته می‌شود، به این شهر سفر کنید.

باتومی / گرجستان

۳- باتومی

باتومی شهری بندری در کرانهٔ دریای سیاه در کشور گرجستان است. این شهر مرکز جمهوری خودمختار آجارا (Ajara) است که در جنوب شرقی گرجستان واقع شده و حتی از آن به عنوان پایتخت دوم گرجستان نام برده می‌شود. این شهر با معماری مدرن و زیبایی که در خود جای داده، به‌گونه‌ای ترکیبی از سنگاپور و آتلانتیک سیتی است. گردشگران متعددی در تابستان (از جمله روسی‌ها و گرجستانی‌های منطقه) از این شهر بازدید می‌کنند و جو دوستانه‌ای را به‌صورت شبانه‌روزی در سواحل و کاباره‌های آن به‌وجود می‌آورند.

مستیا / گرجستان

۴- مستیا

مستیا شهر اصلی منطقهٔ سوانتی (Svaneti) در میان کوه‌های قفقازی گرجستان به‌شمار می‌رود. شاید بازدیدکردن از این شهر به سختیِ بازدید از روستای اوشگولی نباشد، اما لازم است ذکر شود به همین آسانی‌ها هم نخواهد بود. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۵۰۰ متر است و برای افرادی که قصد سفر به ناحیه سوانتی را دارند، این شهر نقطهٔ شروع است.

از مرکز شهر مستیا می‌توانید با پای پیاده به یخچال‌های کوه اوشبا (Ushba) بروید یا در چمنزارهای بکر کوه‌های آلپ سوارکاری کنید. هم‌چنین استفاده از پیست‌های اسکی تازه‌تاسیسِ شهر، برای عاشقان ورزش‌های زمستانی خالی از لطف نیست. گردشگرانی که به زمینهٔ تاریخی-مذهبی کشور گرجستان علاقه‌مند هستند، می‌توانند نمونه‌های زیادی از نقاشی‌های دیواری و نمادهای قرون وسطی را درون کلیساهای اطراف مستیا بیابند.

کازبگی / گرجستان

۵- کازبگی

کازبگی (Kazbegi) و قلهٔ معروفش از زیباترین و بکرترین مناطق قفقاز و در مرز روسیه قرار گرفته است. هر ساله تعداد زیادی از کوهنوردان سراسر جهان به این قله صعود می‌کنند. با این حال، مهم‌تر از همه جاذبهٔ طبیعی و تاریخی این منطقه است که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

شاید بتوان گفت شناخته‌شده‌ترین تصویری که از کشور گرجستان در ذهن گردشگران شکل می‌گیرد، تصویر کلیسای ترینیتی چرچ (Gergeti Trinity Church) است که در بالای تپهٔ کازبگی قرار گرفته و چشم‌انداز بسیار دل‌نشینی را برای مخاطبین خود به ارمغان می‌آورد.

کاختی / گرجستان

۶- کاختی

آیا می‌دانستید شراب در کشور گرجستان اختراع شده؟

منطقهٔ کاختی (Kakheti) گرجستان، سرزمین تاکستان‌های انگور و شراب‌سازی‌های بزرگ است که در شرق این کشور واقع شده. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، منطقه کاختی دارای آثار باستانی زیادی نیز هست که توجه گردشگران سراسر جهان را به خود جلب نموده.

کوتائیسی / گرجستان

۷- کوتائیسی

اگرچه کوتائیسی (Kutaisi) یکی از بزرگ‌ترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود، در مقایسه با تفلیس بسیار کوچک به‌نظر می‌رسد. با این حال، کوتائیسی به‌لطف کلیساها، رستوران‌ها و صومعه‌هایش، یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری این کشور به‌شمار می‌رود و حتماً پیشنهاد می‌کنیم یک الی دو روز از سفرتان را در این شهر زیبا بگذرانید. شما می‌توانید در طول حضورتان در این شهر، از شگفتی‌های جالبی هم‌چون درهٔ مارتویلی (Martvili Canyon) دیدن کنید.

دریاچه ریتسا / گرجستان

۸- دریاچه ریتسا (ریتزا)

دریاچهٔ ریتسا (Ritsa) دریاچه‌ای ۵ کیلومتری در کوه‌های قفقاز است که در شمال غریبی گرجستان واقع شده. این دریاچه در زمان شوروی یک جاذبهٔ گردشگری پرطرفدار بوده است و همچنان نیز از جاذبه‌های پر طرفدار در میان گردشگران روسی به‌شمار می‌آید. یک اقامتگاه تفریحی نیز در قسمت شمالی دریاچه واقع شده.

این دریاچه در بخش Abkhazia، یکی از مناطقی که توسط روسیه اداره می‌شود و اعلام استقلال کرده، واقع شده؛ از این رو بازدید از این مکان گردشگری با توجه به سیاست‌های منطقه‌ای، می‌تواند خطرناک باشد.

آنانوری / گرجستان

۹- آنانوری

هفتاد کیلومتر بالاتر از شهر تفلیس، مجموعهٔ زیبا و باورنکردنی آنانوری (Ananuri) قرار دارد که برای بسیاری از گردشگران گرجستان، مقصدی پرطرفدار به حساب می‌آید. در طول سده‌های گذشته، حملات زیادی به قلعهٔ آنانوری صورت گرفته و با این حال، این ساختمان قدرتمند از قرن هفدهم تاکنون پابرجا مانده است.

مجموعه استحکامات آنانوری شامل دو قلعه متصل به یک‌دیگر می‌شود و تعدادی بنا از جمله دو کلیسای قدیمی در آن جای گرفته‌اند. هم‌چنین لازم است ذکر شود این قلعه در فهرست آزمایشی میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و بازدید از آن، حتماً پیشنهاد می‌شود.

اوپلیستسیخه / گرجستان

۱۰- شهر باستانی اوپلیستسیخه

اوپلیستسیخه (Uplistsikhe) یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرهای سنگی دنیاست. این شهر چند کیلومتر آن‌طرف‌تر از تفلیس واقع شده و تنها در کم‌تر از یک ساعت، می‌توانید از تفلیس به آن سفر کنید و از یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن دیدن کنید: حکاکی‌های انجام‌شده روی دیوارهٔ غارهای این شهر.

در صورتی که قصد سفر به نواحی غربی گرجستان را دارید، این شهر باستانی می‌تواند بهترین خاتمه برای سفرتان باشد. شما می‌توانید بازدیدتان را از تفلیس آغاز کنید، جاذبه‌های گردشگری اوپلیستسیخه را تماشا کنید و در نهایت به گوری (Gori)، محل تولد جوزف استالین، بروید.

شما می‌توانید با استفاده از این لینک به سایر مقالات گردشگری سایت دسترسی پیدا کنید.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.