تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر : 71168

معاف در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم: شعار امسال نمایشگاه قرآن با عنوان «قرآن کتاب امید و آرامش» نامگذاری شد

معاف در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم: شعار امسال نمایشگاه قرآن با عنوان «قرآن کتاب امید و آرامش» نامگذاری شد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد ملی کشور امسال به ایستگاه بیست و نهم رسیده است که این نشان از اهتمام و توجه نظام اسلامی به فعالیت های قرآنی است که این رویداد قرآنی در دولت ها ادامه یافته و اکنون به …

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد ملی کشور امسال به ایستگاه بیست و نهم رسیده است که این نشان از اهتمام و توجه نظام اسلامی به فعالیت های قرآنی است که این رویداد قرآنی در دولت ها ادامه یافته و اکنون به ایستگاه بیست و نهم رسیده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، صبح امروز سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده قائم مقام نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست خبری گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد ملی کشور امسال به ایستگاه بیست و نهم رسیده است که این نشان از اهتمام و توجه نظام اسلامی به فعالیت های قرآنی است که این رویداد قرآنی در دولت ها ادامه یافته و اکنون به ایستگاه بیست و نهم رسیده است که جای تشکر و قدردانی از دست اندرکاران این رویداد بزرگ قرآنی دارد که در ادوار گذشته به بحث نمایشگاه قرآن توجه داشته اند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال نمایشگاه قرآن کریم پس از دو سال تعطیلی آسیب زا به دلیل شرایط کرونا در حوزه های مختلف فرهنگی، نمایشگاه قرآن و کتاب که این بحران به حوزه های فرهنگی، فکری، هنری، اقتصاد فرهنگ وارد کرده بود به دستور رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری در فضای نورانی مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن به عنوان اتفاق چند جانبه و جذاب در محیطی که به عنوان تفریح دینی و تفرجگاه دینی مردم محسوب می شود برگزار خواهد شد، بیان کرد: یکی از سیاست های ما در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم این بوده است که محیط نمایشگاه محیطی جذاب تر، شادتر و خانواده گراتر باشد.

وی زمان افتتاح نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را ۲۷ فروردین مصادف با ۱۴ رمضان همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) دانست و خاطرنشان کرد: بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به مدت تقریبا دو هفته برگزار خواهد شد و زمان برگزاری نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شب خواهد بود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: شعار امسال نمایشگاه قرآن با توجه به اینکه در طول دو سال گشته به شرایط کرونا از ظرفیت هایی که در جامعه قرآنی وجود داشت با عنوان قرآن کتاب امید و آرامش نامگذاری شد و پیرامون شعار نمایشگاه نیز پویش های مجازی برگزار خواهد شد چرا که جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به مفهوم امید، امیدزایی و یأس زدایی احتیاج دارد و قرآن کریم هم کتاب امید است.

معاف، با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه در بخش های محتوایی نمایشگاه نیز مورد توجه قرار گرفته است، ابراز کرد: یکی از موضوعات مورد توجه در نمایشگاه امسال اهتمام به ابعاد قرآنی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که در همین زمینه در نمایشگاه امسال بخشی با عنوان امین قرآن و رهبر قرآن پیش بینی شده است.

وی اهتمام به شعار سال را یکی دیگر از رویکردهای نمایشگاه قرآن امسال دانست و گفت: در همین راستا بخش های فرهنگ دانش بنیان و فضای سایبری در نمایشگاه دیده شده است، ضمن اینکه توجه به موضوع قرآن و نهج البلاغه در نمایشگاه امسال مورد اهتمام است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امسال در ۴۵ بخش در فضایی بالغ بر بیش از ۴۰ هزار متر مربع تدارک دیده شده است، گفت: از دو ماه قبل برنامه ریزی های گسترده ای با همکاری بسیاری از دستگاه ها از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی قرآن، وزارت علوم، دفتر مقام معظم رهبری، اتحادیه موسسات قرآنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج و قرارگاه فضای مجازی بسیج برای رونق و قوت نمایشگاه صورت گرفت.

معاف در ادامه با بیان اینکه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ۸۰ نوآوری، ابتکار و کار خلاقانه تدارک دیده ایم، بیان کرد: با اهتمام مجموعه های قرآنی و بخش مدیریتی نمایشگاه تلاش کردیم که شاهد خلاقیت و نوآوری در این دوره از نمایشگاه باشیم.

وی به همکاری با شهرداری تهران برای راه اندازی پویش امید به خدا، پویش ماه امید و تبلیغ نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه قرآن امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی ما به پروتکل های بهداشتی نیز اهتمام داشته ایم تا سلامت مردم به خطر نیفتد؛ ضمن اینکه برای کسانی که در شهرهای دیگر هستند و امکان حضور در نمایشگاه قرآن را ندارند، نمایشگاه به صورت مجازی نیز برگزار می شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری بیست و ششمین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم و همچنین خادمان نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در اختتامیه نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: برای تجلیل از خادمان قرآن دو هزار کاندیدا داریم که از سوی مجموعه ها و موسسات قرآنی معرفی شده اند که از میان این افراد خادمان قرآن ممتاز و همچنین نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انتخاب می شود.

وی یکی دیگر از بخش های نمایشگاه قرآن را بخش نوجوان نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر ۳۶ میلیون کودک، نوجوان و جوان در فضای بازی های گیم مشغول هستند. تلاش داریم که در نمایشگاه امسال حوزه قرآنی را با بازی های گیم پیوند دهیم و در همین راستا مرکز تجربه بازی راه اندازی شده است که ۲۴ نوجوان می توانند در ۱۵ نوع بازی در حوزه های مفهومی دینی و اهل بیتی شرکت کنند.

معاف یکی دیگر از بخش های نمایشگاه را تدارک بخش محتوایی برای کودکان دانست و گفت: در این بخش در حوزه های قرآنی، نماز و محبت اهل بیت برنامه های ویژه ای برای گروه سنی ۴ تا ۱۲ سال تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به راه اندازی پویش ستارگان زمین که با هدف ترویج جلسات قرآنی ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر چند هزار جلسه خانگی در کشور داریم که به دلیل شرایط کرونا دچار آسیب شده اند. رویکرد ما در این پویش ترویج و احیای این جلسات است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش مسجد جامعه ساز و تمدن ساز را یکی دیگر از بخش های نمایشگاه بین المللی قرآن کریم معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیوند مسجد و قرآن کریم و اینکه مساجد پایگاه ترویج قرآن باشند، ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا اقدامات و برنامه هایی را در دستور کار قرار داده ایم و در این بخش نمایشگاه درصددیم المان های تمدنی و فرهنگی در ارتباط با مسجد را ارایه نماییم.

وی یکی دیگر از بخش های نمایشگاه قرآن که در هر دوره با استقبال گسترده ای روبرو است را بخش مشاوره خانواده و ازدواج دانست و افزود: امسال این بخش در نمایشگاه به صورت مستقل فعالیت خواهد کرد و ده ها استاد و کارشناس در این بخش به ارایه خدمات مشاوره ای به مردم خواهند پرداخت.

معاف، از حضور وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نمایشگاه قرآن امسال در قالب بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی خبر داد و گفت: برای این بخش دو هزار متر فضا اختصاص یافته است و دارندگان و نام آوران صنایع دستی کشور در این بخش به عرضه صنایع دستی خواهند پرداخت.

وی بخش بین الملل نمایشگاه بین المللی قرآن را یکی دیگر از بخش های نمایشگاه نام برد و گفت: امسال به دلیل شرایطی که داریم ممنوعیت در دعوت از بسیاری از فرهیختگان و عالمان خارجی داشتیم و بنا داریم که در وبینارهای بین المللی از حضور آنها استفاده کنیم و در همین زمینه ۲۰ وبینار موضوعی و مفهومی در این بخش در بخش های وحدت اسلامی، تقریب مذاهب، موضوع فلسطین و یمن و جنبش های اسلامی برگزار می شود. همچنین با توجه به رویکرد دولت سیزدهم به دیپلماسی قرآنی و اهتمام ویژه به دیپلماسی سیاسی با همسایگان و با توجه به اینکه کشورهای همسایه کشورهای اسلامی هستند، بنا داریم به ظرفیت های قرآنی در نمایشگاه توجه کنیم.

معاف، بخش نشر مکتوب و دیجیتال را یکی دیگر از بخش های نمایشگاه نام برد و اضافه کرد: در این بخش ۱۰۰ ناشر در نمایشگاه حضور خواهند داشت و آثار مرتبط با حوزه دینی و قرآنی را عرضه خواهند کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش نهادها، سازمان ها و بخش حاکمیتی، را از دیگر بخش های نمایشگاه امسال نام برد و تصریح کرد: برخی از نهادها هستند که در حوزه قرآنی فعالیت های چشمگیری دارند. این مجموعه ها و سازمان ها بنا است که در نمایشگاه امسال به عرضه فعالیت ها و اقدامات شان خواهند پرداخت.

وی بخش عفاف و حجاب را یکی دیگر از بخش های نمایشگاه دانست و گفت: بنا داریم که شاهد ابتکارات و نوآوری هایی در این بخش باشیم و برنامه هایی همچون چادر اولی ها، نذر حجاب و کارهای مفهومی و جذابی در این بخش طراحی شده است؛ ضمن اینکه در این بخش علاوه بر فروش محصولات عفاف و حجاب بخش مجزایی تحت عنوان فرهنگ سازی حجاب و عفاف پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در بخش فروش غرفه عفاف و حجاب ۱۲۰ نشان های مطرح عفاف و حجاب کارهای خود را عرضه خواهند کرد، گفت: هم در بخش نشر مکتوب، صنایع دستی و هم در بخش عفاف و حجاب تاکید ما بر تخفیف های خوب برای مردم در عرضه محصولات است.

وی بخش فرهنگ دانش بنیان و فضای مجازی را یکی دیگر از بخش های نمایشگاه قران دانست و گفت: در این فضا یک فضای استارت آپ پیش بینی شده است که به مدت سه روز ایده های خلاقانه استارت آپی، ایده ها و طرح های نوآورانه مرتبط با فرهنگ دینی ارایه می شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش الگوهای فرهنگی را یکی از بخش های پیش بینی شده برای پدرها و مادرها دانست و گفت: خانواده هایی که با فرزندان شان در نمایشگاه حضور می یابند، می توانند در این بخش حضور یابند و از برنامه های پیش بینی شده در این بخش در محورهای تعلیم و تربیت بهره مند شوند و این آموزش ها و محورهای مطرح شده را به فرزندان شان آموزش دهند.

وی بخش آواها و نغمات دینی، بخش دانشگاهی، سفیران دعوت و راه یافتگان را از دیگر بخش های پیش بینی شده برای این دوره از نمایشگاه نام برد و گفت: امسال بنا داریم بخش دارالترجمه که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است را در نمایشگاه قرآن امسال رونمایی کنیم زیرا ما در کشورمان در زمینه ترجمه قرآن کریم مرکزی را نداشته ایم و این مرکز امسال با هدف حمایت از بخش ترجمه در نمایشگاه افتتاح می شود تا همان گونه که مرکزی با نام مرکز نشر و طبع قرآن فعالیت می کند، مرکزی در بخش ترجمه قرآن نیز داشته باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه مرد میدان قرآن حاج قاسم سلیمانی است، گفت: در پوسترهای نمایشگاه قرآن و همچنین نمایشگاه تلاش کردیم که حال و هوای حاج قاسم را مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم از این طریق از ایشان تقدیر و تشکری در نمایشگاه داشته باشیم و در همین راستا سه پوستر پیرامون ابعاد شخصیتی ایشان طراحی شده است.

محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 

محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه کارکرد نمایشگاه قرآن کریم حرکت در مسیر زیست مومنانه قرآنی است، گفت: تلاش ما در این راستاست که مردم در این نمایشگاه از چگونگی بهره گیری و بهره مندی از قرآن در زندگی خود آشنا شوند.

وی در پایان سخنان خود افزود: امسال در کنار بخش حضوری نمایشگاه قرآن بخش غیر حضوری نیز برگزار می شود تا تمام فعالیت ها، خدمات و برنامه های بخش ها و غرفه ها از طریق فضای مجازی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد؛ ضمن اینکه تلاش داریم نشست ها، محافل و گفت و گوهای کارشناسان از این طریق برای کسانی که امکان حضور در نمایشگاه دارند، قابل ملاحظه باشد.

بنا به این گزارش، در ادامه این نشست خبری از سه پوستر نمایشگاه قرآن کریم، با حضور فرزند شهید اصلانی رونمایی شد.

گفتنی است، امسال نمایشگاه قرآن کریم پس از دو سال تعطیلی آسیب زا به دلیل شرایط کرونا در حوزه های مختلف فرهنگی، نمایشگاه قرآن و کتاب که این بحران به حوزه های فرهنگی، فکری، هنری، اقتصاد فرهنگ وارد کرده بود، به دستور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صورت حضوری در فضای نورانی مصلی امام خمینی (ره) برگزار می گردد.

خبرنگار رسانه: کوروش جم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.