تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷

فهرست۱ از قرص بوپرنورفین چه می‌دانید؟ ۲ عوارض استفاده از قرص بوپرنورفین در دوزهای بالا۲.۱ علائم مشاهده شده در پروسه ترک بوپرنورفین۲.۱.۱ سخن پایانی ترک بوپرنورفین یا همان قرص ب ۲  یکی از چالش‌هایی است که برخی از مراجع کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد، با آن مواجه هستند. پیش از پرداختن به بحث ترک بوپرنورفین بهتر …

ترک بوپرنورفین یا همان قرص ب ۲  یکی از چالش‌هایی است که برخی از مراجع کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد، با آن مواجه هستند. پیش از پرداختن به بحث ترک بوپرنورفین بهتر است به صورت مختصری با این دارو، ساختار، کاربردها و عوارض استفاده از آن آشنا شویم.

از قرص بوپرنورفین چه می‌دانید؟ 

اثرات نئشگی و همچنین تنگی نفس پس از استفاده از قرص بوپرنورفین در فرد دیده می‌شود. عموما افراد بعد از اعتیاد به این قرص از آن در دوزهای بالا مصرف می‌کنند و همین مسئله می‌تواند فرد را در بحث ترک با مشکلات بسیاری مواجه سازد. مشکلاتی که در خیلی از موارد نیازمند صرف وقت و هزینه‌های بسیار زیاد است.

عوارض استفاده از قرص بوپرنورفین در دوزهای بالا

عمده‌ترین عوارضی که بر اثر استفاده از قرص بوپرنورفین توسط مراکز ترک اعتیاد گزارش شده است، عبارتند از :

  • ایجاد افسردگی
  • ضعف جدی حافظه
  • ایجاد نوسانات خلقی بسیار زیاد
  • کاهش جدی توانایی فرد در تمرکز کردن
  • انجام رفتارها و اعمال بسیار خطرناک پرخاشگرایانه

افراد مصرف‌کننده علاقه دارند تا این دارو را پس از هر گونه مشکل در منزل، مدرسه یا کار مصرف کنند. بعضی اوقات، بیمار بارها سعی به ترک b2 می‌کند، اما به تنهایی موفق نمی‌شود.

علائم مشاهده شده در پروسه ترک بوپرنورفین

در ادامه به شماری از رایج‌ترین عوارض در پروسه ترک قرص بوپرنورفین پرداخته شده است:

  • بروز شدید نوسانات خلقی در فرد
  • ایجاد دردهای عضلانی بسیار شدید
  • لرزش دست‌ها و پاها (و به صورت کلی بدن)
  • ایجاد اختلالات گوارشی همچون اسهال و یا استفراغ
  • بروز علائم و نشانه‌های آنفولانزا ( نشانه‌هایی همچون آبریزش بینی)

لازم به ذکر است که در بین این علائم، احساس نیاز شدید فرد برای جایگزین کردن مخدر جدید، چالش پرهزینه‌ای است که فرد در پروسه ترک قرص بوپرنورفین با آن مواجه می‌شود. احساس نیازی که تبعات روانی و سلامتی بسیار متعددی برای افراد به همراه خواهد داشت. استفاده خودسرانه و بیش از حد از قرص بوپرنورفین می‌تواند باعث اوردوز شدن فرد شود. مسئله‌ای که ممکن است تهدیدی برای زندگی فرد باشد.

سخن پایانی

متاسفانه علی‌رغم هشدارهای بسیاری که نسبت به مصرف قرص ب ۲ یا بوپرنورفین وجود دارد در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد از آن برای ترک سرپایی اعتیاد به انواع مخدر، استفاده می‌شود. استفاده خطرناکی که منجر به اعتیاد دوباره فرد می‌شود. اعتیاد دوباره‌ای که فرد را در پروسه ترک بوپرنورفین با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. از این رو لازم است در انتخاب مرکز ترک اعتیادی که جهت ترک مواد مخدر به آن مراجعه می‌کنید، بسیار آگاهانه عمل کنید چراکه در صورت بروز چنین مشکلاتی ممکن است شما مجبور به صرف هزینه‌های گزافی شوید.

افراد برای ترک موادی مانند: تریاک، هروئین، متادون و … خودسرانه از داروهای ترک مانند قرص ب ۲ استفاده میکنند در صورتیکه عوارض این داروهای شبه مخدر بسیار زیان بار خواهد بود و فرد دچار اعتیاد، تنها نوع مواد مصرفی خود را تغییر داده است. هروئین و متادون و قرص ب۲ از موادها و شبه مخدرهایی هستند که بشدت وابستگی دارند و علائم ترک همگی آنها شبیه هم هستند.

مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی با دارا بودن کادر مجرب پزشکی، فعالیت های عمده ای در زمینه روانشناسی و روانپزشکی ترک اعتیاد، درمان های دارویی، گروه درمانی و خانواده درمانی برای کمک به ترک انواع مواد اعتیادآور انجام می دهد. در پیام تندرستی از به روزترین متد درمانی یعنی کاشت کپسول نالتروکسان استفاده می شود که به عنوانی روشی کاملا تضمینی شناخته شده است و میل به مواد مخدر را در فرد از بین می برد.

ترک ب۲ یا بوپرنورفین، بسته به مقدار دوز مصرفی و علت مصرف می‌بایست تحت نظر روانپزشک متخصص ترک قرص انجام شود که می‌تواند مقدار دریافت بوپرنورفین توسط بیمار را کنترل کند و موثرترین روش درمانی را برای بیمار با توجه به شرایط فیزیکی، روحی و روانی او تشخیص دهد. تمام برنامه‌های درمانی ترک برای هر بیمار جداگانه برنامه‌ریزی می شود. فرآیند ترک ممکن است، بسته به دوز مصرف، مدت زمان مصرف قرص ب۲ و درجه اعتیاد، به صورت تدریجی یا فوق سریع انجام شود.

شما می توانید با کارشناسان ما در مرکز پیام تندرستی ۰۲۱۲۲۲۲۲۰۷۰ – ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱ تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

خروج از نسخه موبایل