تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
کد خبر : 71220

مزایا و معایب استفاده از Tape در شبکه

مزایا و معایب استفاده از Tape در شبکه

فهرست۱  به‌کارگیری استوریج Tape۲ معایب Tape Backup Drive۳ مزایای Tape Backup Drive۴ انواع روش‌های ذخیره‌سازی سیستم‌ها و فناوری‌های مختلفی برای تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات در دسترس سرپرستان شبکه که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند قرار دارند. به‌طور معمول در هنگام تهیه یک سیستم بازیابی نسخه پشتیبان اطلاعات خوب …

سیستم‌ها و فناوری‌های مختلفی برای تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات در دسترس سرپرستان شبکه که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند قرار دارند. به‌طور معمول در هنگام تهیه یک سیستم بازیابی نسخه پشتیبان اطلاعات خوب باید به نکات مختلفی دقت کنید. به‌طور مثال، امکان بازیابی اطلاعات در کمترین زمان ممکن وجود داشته باشد. امکان نگهداشت نسخه‌های زمانی مختلفی از داده‌ها فراهم باشد. امکان تعیین زمان‌بندی برای تهیه نسخه‌های پشتیبان مطابق با خط‌مشی‌های امنیتی وجود داشته باشد.

 

 به‌کارگیری استوریج Tape

 

در تولید Tape Drive از استانداردهای مختلف استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها LTO سرنام Linear Tape-Open است. این استاندارد قابلیت اطمینان و عملکرد رسانه را افزایش می‌دهد. استاندارد مذکور ماحصل همکاری سه جانبهHP ، IBM و Seagate است و هدف آن ساخت و توسعه یک فناوری نواری با در نظر گرفتن نیازهای مربوط به ذخیره و نگهداری داده‌ها است. در گذشته استفاده از Tape یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات سامانه‌ها بود. البته امروزه نیز برخی سازمان‌های بزرگ برای پشتیبان‌گیری از اطلاعاتی که ارزشمند هستند از استوریج Tape استفاده می‌کنند. دستگاه‌های Tape Drive انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها مثل Autoloaderها قابلیت نوشتن و خواندن همزمان از چند Tape را دارند.

مزایا و معایب استفاده از Tape در شبکه

اساسی‌ترین مشکلی که Tapeها و Autoloaderها دارند، سرعت آن‌ها است. این مشکل به ویژه زمانی قابل لمس است که مجبور باشید روزانه از حجم زیادی از اطلاعات نسخه پشتیبانی تهیه کنید و زمان لازم برای این‌کار را نداشته باشید.

معایب Tape Backup Drive

از معایب مهم این فناوری به موارد زیر باید اشاره کرد:

تهیه پشتیبان از اطلاعات به نرم‌افزار خاصی نیاز دارد.

برای بازیابی داده‌های ذخیره شده روی Tape Drive باید ابتدا اطلاعات روی هارد دیسک Restore شوند.

فرآیند بازیابی اطلاعات از روی Tape Drive به شکل ترتیبی است. به‌طوری که امکان بازیابی آخرین فایلی که پشتیبان از آن گرفته شده، میسر نیست، مگر این‌که ابتدا اطلاعات سایر بخش‌های رسانه خوانده شوند. البته در این زمینه تلاش‌هایی انجام گرفته تا از روش دستیابی تصادفی برای بازیابی اطلاعات استفاده شود تا زمان بازیابی اطلاعات با محل استقرار اطلاعات رابطه خطی نداشته باشد، اما در حالت کلی اطلاعات به شکل ترتیبی بازیابی می‌شوند.

Tape Driveهای ارزان قیمت از فناوری QIC سرنام Quarter Inch Committee، QIC-Wide و Travan استفاده می‌کنند که ظرفیت‌های پایین‌تری نسبت به هارددیسک‌ها دارند.

فناوری‌های جدید تهیه پشتیبان مثل imaging/ghosting با اصل استفاده آسان از Tape Drive در تضاد هستند و کاربران ترجیح می‌دهند از گزینه‌های دیگری مثل دیسک‌های بلوری استفاده کنند.

مزایای Tape Backup Drive

از مهم‌ترین مزایای Tape به موارد زیر باید اشاره کرد:

ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر (به شرط استفاده از فناوری‌های پیشرفته).

طول عمر بالا به شرط نگه‌داری درست.

ایمن بودن در برابر حمله‌های بدافزاری، سرقت و سایر حوادث غیر قابل پیش‌بینی.

ذخیره‌سازی داده‌ها در مکانی متمایز از سیستم‌ها.

مهم‌ترین مزیت تهیه نسخه پشتیبان از طریق Tape قابلیت کار آن با برنامه‌های مختلف پشتیبان‌گیری است.

Tape نسبت به فناوری‌های مشابه قیمت کمتری داشته و مقرون به صرفه‌تر است.

انواع روش‌های ذخیره‌سازی

Disk Staging Backup: یکی دیگر از روش‌های تهیه نسخه پشتیبان به‌کارگیری دیسک‌های پر سرعت است. این روش شبیه به روش Tape است، با این تفاوت که به جای استفاده از Tape از دیسک‌های سخت پر سرعت استفاده می‌شود. این روش یکی از روش‌های محبوب برای تهیه نسخه پشتیبان در شبکه است، زیرا نسبت به روش Tape سرعت بیشتری دارد و امکان مدیریت آن‌ توسط سیستم‌عامل‌هایی مثل ویندوز وجود داشته و قابلیت کار با برنامه‌های کاربردی مثل Veritas Netbackup را دارد. از ویژگی‌های این روش باید به پایدار بودن و صرف زمان کمتر برای تهیه نسخه پشتیبان اشاره کرد.

دیسک‌های نوری: سی‌دی‌ها، دی‌وی‌دی‌ها و بلوری یکی دیگر از روش‌های تهیه نسخه پشتیبان هستند که این روش بنا به دلایل زیادی پاسخگوی نیازهای سازمان‌های بزرگ نیست. از ضعف‌های اساسی این روش زمانبر بودن و عدم ایجاد مدیریت مرکزی است. همچنین قابلیت اعتماد این دیسک‌ها کمتر است.

SAN/NAS Storage: از راه‌حل‌های مدرن و امروزی تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها است که یک راه‌حل مدیریتی ساخت‌یافته ارایه می‌کند. در شرایطی که NAS برای شرکت‌هایی که نیازمند تهیه نسخه پشتیبان روزانه از اطلاعات هستند مناسب است، در مقابل SAN شبکه‌ای از رسانه‌های ذخیره‌ساز ارایه می‌کند که مناسب برای سازمان‌های بزرگ است. در هر دو روش از مخازن عظیم ذخیره‌سازی که ترکیبی از هارددیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد است برای ذخیره‌سازی، سازمان‌دهی و تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات استفاده می‌شود. در SAN Storageها، شبکه به دو بخش تقسیم می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از Tape در شبکه

 

یک شبکه LAN و یک شبکه Backup LAN. شبکه LAN ارتباط بین کاربران و سرور‌ها را برقرار می‌کند که مشابه آن چیزی است که در حال حاضر در شبکه‌های بزرگ سازمانی شاهد آن هستیم، اما Backup LAN شبکه جداگانه‌ای است که بین سرورهای مجموعه و مخزن داده‌ها که همان SAN Storage است قرار می‌گیرد. به‌طور معمول، ارتباط این شبکه از طریق فیبر نوری است. در این روش سرورها، دیگر هر کدام برای خود هارد دیسک جداگانه ندارند و همگی توسط شبکه Backup LAN از مخزن SAN استفاده می‌کنند. روش NAS نیز تا حدودی شبیه به روش SAN است، با این تفاوت که دیگر شبکه جداگانه‌ای نداریم و NAS Storage به همان شبکه اصلی متصل شده و مخزن تمامی سرور‌های شبکه می‌شود. در همین ارتباط، از میان استوریج‌هایی که در بازار وجود دارند باید به استوریج hp اشاره کرد که عملکرد خوبی نسبت به رقبا دارد. استوریج hp در نوع‌های مختلفی به بازار عرضه شده است.

 

 

روش‌های ترکیبی: ‌ایده‌آل‌ترین روش تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات روی شبکه به‌کارگیری روش‌های ترکیبی است. به عبارت دقیق‌تر، می‌توان با استفاده از مخزن‌هایSAN/NAS ، نسخه‌های پشتیبان درون مجموعه‌ای آماده کرد و با استفاده از Tape Driveها به آرشیو اطلاعاتی پرداخت که دیگر تغییر پیدا نمی‌کنند. در کل اگر بخواهیم با دید بازتری به مسئله نگاه کنیم و آینده‌نگری کنیم بهترین راه‌حل ممکن برای شبکه‌های بزرگ، پیاده‌سازی SAN Storage است.

کم هزینه‌ترین روش برای پشتیبان‌گیری از شبکه استفاده از استوریج‌ و ذخیره ساز تحت شبکه دیسک در کنار Autoloaderها است. استوریج دیسک‌ها به دلیل سرعت بالا، پیاده‌سازی آسان، مدیریت متمرکز و آسان اجازه می‌دهند تا نسخه‌های پشتیبان درون سایتی آماده کرد و در کنار آن برای تهیه نسخه‌های Off-Site نیز از Autoloaderها استفاده کرد. برای اینکه بتوان از بار اضافه‌ای که ممکن است تجهیزات روی ترافیک شبکه ایجاد کنند این امکان وجود دارد که از سناریو زیر بهره برد:

در این روش ابتدا پشتیبان‌ها روی استوریج دیسک ذخیره می‌شود و در زمان‌بندی مناسبی اطلاعات به Tape انتقال داده می‌شود. برای این‌که بار اضافی توسط Autoloader روی ترافیک شبکه به وجود نیاید، این دستگاه توسط رابط  اسکازی به‌طور مستقیم به استوریج دیسک متصل می‌شود، بنابراین هیچ بار مضاعفی روی شبکه به وجود نمی‌آید و از طرفی به دلیل سرعت بالای پشتیبان‌گیری توسط استوریج دیسک، می‌توان از تمامی داده‌ها و سرور‌های سازمان، به‌طور روزانه نسخه پشتیبان تهیه کرد. امروزه شرکت‌های بزرگی بر مبنای یک چنین سناریویی کار می‌کنند.

Direct-Attached Storage: یک رسانه ذخیره‌ساز خارجی است که می‌توان آن را به‌طور مستقیم به سرور متصل کرد. اگر چه کاربرد DAS محدود است و امکان اتصال آن به یک سرور فراهم بوده و به سختی گسترش‌پذیر است، اما بیشتر کسب‌وکارهای کوچک به این دلیل که پیاده‌سازی NAS و SAN پیچیده است از راهکار فوق استفاده می‌کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.