تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۵۸
کد خبر : 38227

مریخ نورد استقامت ناسا دارای پردازنده مشابه آی مک سال ۱۹۹۸ است

مریخ نورد استقامت ناسا دارای پردازنده مشابه آی مک سال ۱۹۹۸ است

مریخ نورد استقامت ناسا دارای پردازنده مشابه آی مک سال ۱۹۹۸ استمریخ نورد جدید با نام استقامت که توسط ناسا ساخته و به فضا پرتاب شده است، پیشرفته‌ترین دستگاهی است که تاکنون در مریخ فرود آمده است. اما وقتی صحبت از مریخ نوردها می‌شود، «آخرین فناوری» یک اصطلاح نسبی و ذهنی است. پاور پی سی ۷۵۰ یک پردازنده تک‌هسته‌ای با فرکانس ۲۳۳ مگاهرتز است که فقط ۶ میلیون ترانزیستور دارد. در واقع، از این پردازنده برای تأمین قدرت آی مک قدیمی آبی‌رنگ «باندی بلو» که در سال ۱۹۹۸ ساخته شده بود، استفاده می‌شد. جالب است بدانیم که ناسا از این تراشه در مریخ نوردی با نام کنجکاوی نیز استفاده کرده است.
برای برخی از افراد، این تراشه ممکن است یک تراشه بسیار قدیمی و بدون استفاده به نظر برسد. از این گذشته، حتی اگر خرید قطعات رایانه‌ای این روزها سخت باشد، ناسا قطعاً می‌تواند بودجه‌ای برای استفاده از بهترین قطعات در نظر بگیرد. به‌عنوان مثال، پردازنده مرکزی کور آی ۹ ۱۰۹۰۰ کی ۵۰۰ دلاری اینتل با ۱۰ هسته و حداکثر سرعت کلاک ۵٫۳ گیگاهرتز، حدود ۲٫۷ میلیارد دلار آمریکا برای ساخت مریخ نورد استقامت هزینه دارد. اما همان‌طور که پایگاه خب..

مریخ نورد استقامت ناسا دارای پردازنده مشابه آی مک سال ۱۹۹۸ است

مریخ نورد جدید با نام استقامت که توسط ناسا ساخته و به فضا پرتاب شده است، پیشرفته‌ترین دستگاهی است که تاکنون در مریخ فرود آمده است. اما وقتی صحبت از مریخ نوردها می‌شود، «آخرین فناوری» یک اصطلاح نسبی و ذهنی است. پاور پی سی ۷۵۰ یک پردازنده تک‌هسته‌ای با فرکانس ۲۳۳ مگاهرتز است که فقط ۶ میلیون ترانزیستور دارد. در واقع، از این پردازنده برای تأمین قدرت آی مک قدیمی آبی‌رنگ «باندی بلو» که در سال ۱۹۹۸ ساخته شده بود، استفاده می‌شد. جالب است بدانیم که ناسا از این تراشه در مریخ نوردی با نام کنجکاوی نیز استفاده کرده است.

برای برخی از افراد، این تراشه ممکن است یک تراشه بسیار قدیمی و بدون استفاده به نظر برسد. از این گذشته، حتی اگر خرید قطعات رایانه‌ای این روزها سخت باشد، ناسا قطعاً می‌تواند بودجه‌ای برای استفاده از بهترین قطعات در نظر بگیرد. به‌عنوان مثال، پردازنده مرکزی کور آی ۹ ۱۰۹۰۰ کی ۵۰۰ دلاری اینتل با ۱۰ هسته و حداکثر سرعت کلاک ۵٫۳ گیگاهرتز، حدود ۲٫۷ میلیارد دلار آمریکا برای ساخت مریخ نورد استقامت هزینه دارد. اما همان‌طور که پایگاه خبری نیو ساینتیست توضیح داده است، این تراشه پیشرفته در واقع برای شرایط عملیاتی منحصربه‌فرد مریخ مناسب نیست.

دلیل اصلی آن این است که جو مریخ در مقایسه با جو زمین از اشعه‌های مضر و ذرات باردار محافظت نمی‌کند. انفجارهای شدید تابش خورشید می‌تواند به تجهیزات حساس الکترونیکی پردازنده‌های مدرن آسیب جدی برساند. در واقع، هرچه تراشه پیچیده‌تر باشد، احتمال خطا و بروز مشکلات نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، با توجه به فاصله بیش از ۱۳۸ میلیون مایلی، اگر وضعیت یک مریخ نورد با مشکل روبه‌رو شود، غیرممکن است که ناسا بتواند به‌راحتی تراشه پردازنده آن را تعویض کند. با توجه به این شرایط، استقامت در واقع دو ماژول محاسبه دارد: یکی به پردازش‌های لازمه می‌پردازند و دیگری به‌عنوان یک پشتیبان و فقط در صورت بروز اشتباه عمل می‌کند. (نسخه سوم این ماژول نیز مورد تجزیه و تحلیل تصویر قرار گرفته است.)

تراشه استفاده‌شده در مریخ نورد استقامت، تفاوت‌هایی با تراشه استفاده‌شده در آی مک سال ۱۹۹۸ اپل دارد

تراشه آی مک در مریخ نورد استقامت

تراشه موجود در آی مک سال ۱۹۹۸ در مریخ نورد استقامت مورد استفاده قرار گرفته است.

برای ماندگاری بیشتر سیستم، تراشه پاور پی سی ۷۵۰ در مریخ نورد استقامت با تراشه موجود در آی مک قدیمی متفاوت است. از نظر فنی، این تراشه راد ۷۵۰ است که یک نوع خاص این تراشه است که مقاومت در برابر اشعه را افزایش داده و قیمت آن تا ۲۰۰۰۰۰ دلار است. این تراشه در فضاپیماها نیز علاوه بر استقامت و کنجکاوی، بسیار محبوب است. این تراشه در تلسکوپ فضایی فرمی، مدارگرد شناسایی ماه، فضانورد هانتر دنباله‌دار دیپ ایمپکت و تلسکوپ کپلر نیز استفاده شده است.

اگرچه عملکرد این پردازنده در مقایسه با تلفن‌های هوشمند مدرن یا رایانه‌های شخصی ممکن است ضعیف باشد، اما در مشخصات فنی مریخ نورد استقامت ناسا ذکر شده است که این پردازنده بسیار قدرتمندتر از نسخه‌های اولیه مانند مریخ نورد روح یا فرصت است چراکه سرعت کلاک ۲۰۰ مگاهرتز آن ۱۰ برابر سریع‌تر از نمونه‌های قبلی است. همچنین، این مریخ نورد دارای ظرفیت حافظه فلش ۲ گیگابایتی است که هشت برابر سریع‌تر از مریخ نورد های قبلی است. البته، اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره این دستگاه بدانید، مریخ نورد استقامت نیز ۲۵۶ مگابایت رم دارد.

با این حال، اگرچه از این تراشه در مریخ استفاده شده است، هنگزین دارای فناوری رایانه‌ای جدیدی است که برای اولین بار روی زمین ظاهر شده است. این دستگاه از سیستم لینوکس بهره می‌برد که در هلی کوپتر نبوغ نیز که به‌عنوان بخشی از مأموریت هنگزین در مریخ خواهد بود، استفاده شده است.

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.