تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱:۲۲
کد خبر : 20708

مدیر امور مالی بانک مسکن تشریح کرد: مشارکت بانک مسکن در عملیات بازار باز

مدیر امور مالی بانک مسکن تشریح کرد: مشارکت بانک مسکن در عملیات بازار باز

کافه دانش: مدیر امور مالی بانک مسکن، جزییات حضور این بانک در عملیات بازار باز و خرید اوراق بدهی دولت را تشریح کرد. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ، بانک مرکزی در جدیدترین اطلاعیه خود خبر داد که گام دوم حراج اوراق دولتی به مبلغ ۴.۹ هزار میلیارد تومان در تاریخ سه شنبه …

کافه دانش: مدیر امور مالی بانک مسکن، جزییات حضور این بانک در عملیات بازار باز و خرید اوراق بدهی دولت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ، بانک مرکزی در جدیدترین اطلاعیه خود خبر داد که گام دوم حراج اوراق دولتی به مبلغ ۴.۹ هزار میلیارد تومان در تاریخ سه شنبه ۲۰ خرداد سال جاری برگزار شد. بنابراین در دو مرحله عملیات حراج اوراق دولتی، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از اوراق بدهی دولت به بانک ها واگذار شد، تا بتواند مقدمه ای برای حضور این بانک ها برای عملیات بازار باز باشد.

صابر عسکرپور، مدیر امور مالی بانک مسکن درخصوص عملیات بازار باز بانک مرکزی توضیح داد: عملیات بازار باز یکی از ابزارهای سیاست های پولی بوده و به خرید و فروش اوراق بهادار دولتی از سوی بانک مرکزی با هدف تأثیر بر نرخ سود یا حجم پایه اطلاق می شود. بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق دولتی، نرخ بهره بین بانکی را تحت تأثیر قرار می دهد، بدین نحو که با خرید اوراق بهادار دولتی توسط بانک مرکزی ، میزان پایه پولی افزایش یافته و با افزایش حجم پایه پولی ، نرخ بهره بین بانکی کاهش می یابد. بنابراین خرید و فروش اوراق همچون تعیین نسبت ذخیره قانونی یکی از ابزارهای اجرای سیاست پولی است که بانک های مرکزی بمنظور کنترل تورم و حمایت از اشتغال از این ابزار استفاده می کنند.

وی درباره ویژگی اوراق دولتی در عملیات حراج اوراق بدهی دولت، توضیح داد: اوراق مورد معامله در حراج خرید می‌بایست اوراق بهادارِ دولتی منتشر شده توسط خزانه داری کل کشور و بدون کوپن بوده و حداقل از یک هفته قبل از اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر برگزاری حراج در مالکیت بانک ها بوده و دارای سررسید بالاتر از شش‌ماه از تاریخ برگزاری حراج خرید باشد.

عسکرپور با تاکید بر این که تاکنون دو مرحله حراج فروش که در راستای اجرای عملیات بازار باز برگزار شده، گفت: بانک مرکزی نسبت به فروش اوراق بهادار دولتی منتشر شده توسط خزانه داری کل کشور با کوپن و با سررسید سه ساله اقدام کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعات و جزییات این حراج ها اعلام شده است، گفت: با توجه به محرمانه بودن امور مربوط به برگزاری حراج ها، اطلاعات و مشخصات و میزان اوراق معامله شده در این حراج ها در اختیار بانک مرکزی است، اما بانکهای شرکت کننده در حراج های خرید، اکثراَ از میان بانکهای سپرده گذار بودند.

عسکرپور درخصوص مشارکت بانک مسکن در حراج اوراق دولتی گفت: بانک مسکن در سال گذشته در یکی از حراج های خرید مشارکت کرده و بخشی از اوراق در اختیار را به بانک مرکزی فروخت.

مدیر امور مالی تاکید کرد که بانک مسکن به دلیل وضعیت نقدینگی و ماهیت فعالیت توسعه ای – تخصصی برای تأمین منابع مورد نیاز بخش مسکن و تلاش برای توسعه در این بخش با توجه به نقش صنعت مسکن و ساختمان در رونق اقتصادی در اولین حراج مشارکت نکرد و بانک هایی که در اولین حراج حضور داشتند شامل ملت، ملی، صادرات، تجارت، خاورمیانه، سامان و ایران زمین است.

وی در پایان تاکید کرد که بانک مسکن به عنوان یکی از پیش رو ترین بانک های کشور، حضور فعالی در عملیات بازار باز خواهد داشت.

انتشار خبر: کوروش جم

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.