تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر : 66094

محمودیان در نشست خبری نمایشگاههای گردشگری و صنایع ‌دستی: در طول دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا هیچگونه نمایشگاه، بازارچه و یا رویدادی برگزار نشد

محمودیان در نشست خبری نمایشگاههای گردشگری و صنایع ‌دستی: در طول دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا هیچگونه نمایشگاه، بازارچه و یا رویدادی برگزار نشد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: گفته می‌شود برای هر مترمربع بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود که این چنین نیست و این ارقام از هنرمندان برای هر مترمربع دریافت نشده است. به گزارش خبرنگار فرهنگی – گردشگری کافه دانش، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته و سی‌ وپنجمین …

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: گفته می‌شود برای هر مترمربع بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود که این چنین نیست و این ارقام از هنرمندان برای هر مترمربع دریافت نشده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی – گردشگری کافه دانش، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته و سی‌ وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، صبح امروز سه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، با حضور علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار شد.

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشورآ در ابتدای این نشست خبری گفت: پیش از این نمایشگاه صنایع دستی صرفا یک مرتبه در خردادماه برگزار ‌شد؛ اما بعدا این زمان به شهریورماه موکول شد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر با هدف توسعه این حوزه مقرر شد علاوه بر شهریورماه در بهمن ماه نیز نمایشگاه صنایع دستی برگزار شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بیان داشت: متأسفانه در طول دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا هیچگونه نمایشگاه، بازارچه و یا رویدادی برگزار نشد و همین امر باعث شد فعالان حوزه صنایع دستی از نظر اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

محمودیان، ادامه داد: پیش از این قرار بود نمایشگاه ملی صنایع دستی در مهرماه برگزار شود؛ اما با توجه به اینکه در آن برهه شیوع بیماری کرونا و گستردگی پوشش واکسیناسیون وضعیت مطلوبی نداشت با پیگیری و هماهنگی انجام شده مقرر شد برگزاری این نمایشگاه به تعویق بیفتد.

وی توضیح داد: به جهت ایجاد بروز توانمندی‌های دو حوزه گردشگری و صنایع دستی به صورت متمرکز انجام تعامل بیشتر بین این دو حوزه و فراهم شدن بستر سرمایه‌گذاری مشترک در ادامه تصویب شد سی‌و‌پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی هم زمان با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به صورت توأمان برپا شود.

محمودیان تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور نمایندگان ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد و محلی برای نمایش توانمندی استان‌های مختلف در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.

وی یکی از رسالت‌ها و اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه را آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های پنهان شهرها و استان‌های مختلف در زمینه صنایع دستی هنرهای سنتی بومی دانست و اظهار کرد: با توجه به تأکید و سیاست اصلی مهندس ضرغامی مبنی بر حمایت از حوزه صنایع دستی در استان‌ها کم برخوردار، ۱۲ استان محروم کشور با دستور مستقیم وزیر محترم میراث فرهنگی به صورت ویژه آثار و دستاوردهای هنرمندان خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تأکید کرد: فضای لازم به منظور حمایت از پیشکسوتان، صاحب‌نظران و نام‌آوران حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی که در واقع سرمایه‌های اصلی و اجتماعی این حوزه هستند، در اختیار این عزیزان قرار گرفته تا بتوانند دستاوردهای خود را به عموم عرضه کنند و  امیدواریم هم زمانی برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری موجب افزایش استقبال و تحقق نتایج مطلوب مدنظر شود.

محمودیان، درباره قیمت متراژ نمایشگاه برای هنرمندان صنایع‌دستی گفت: گفته می‌شود برای هر مترمربع بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود که این چنین نیست و این ارقام از هنرمندان برای هر مترمربع دریافت نشده است.

وی تأکید کرد: ایجاد سالن نام‌آوران و استفاده از ظرفیت‌های حضور هنرمندان برجسته و پیشکسوت می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ما باشد تا نقش حمایتی بیشتری را در این حوزه ایفا کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، درباره چرایی ادغام و برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: تسهیلگری برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دو حوزه، افزایش هم‌افزایی و دریافت نتیجه بهتر از برگزاری نمایشگاه باعث شد که این دو نمایشگاه با هم برگزار شود.

محمودیان، درباره حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در این دوره از نمایشگاه خصوصاً استان‌های کم‌برخوردار بیان کرد: استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و… استان‌های کم‌برخوردار هستند که برای هر استان هفت غرفه رایگان در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.وی با اشاره به اهمیت حمایت از هنرمندان و صنعتگران و ضرورت انجام کارهای تبلیغاتی و حمایتی از آنان تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این باره انجام شده است. یکی از ادارات کل زیرمجموعه معاونت صنایع دستی اداره کل ترویج و آموزش است به همین دلیل بحث ترویج اطلاع‌رسانی فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی از اولویت‌های اصلی معاونت صنایع دستی است هرچند در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا اندکی در تحقق اهداف مطلوب عقب افتادیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها به عنوان ویترین بازاریابی اقدامی مؤثر و مهمی در راستای حمایت و ارائه تسهیلات به هنرمندان است که حتی در دوران کرونا تلاش کرده‌ایم در عرصه داخلی و بین‌المللی محقق شود.

وی به تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با بانک‌های مختلف منعقد کردیم که به‌عنوان مثال می‌توان به تفاهم‌نامه با بانک مسکن برای اعطای تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن هنرمندان اشاره کرد، ضمن اینکه با بنیاد برکت و آستان‌ قدس رضوی تفاهم‌نامه امضا کردیم که اقدامات حمایتی این وزارتخانه به حساب می‌آید. همچنین امهال تسهیلات هنرمندان صنایع‌دستی، بخشودگی اجاره‌بهای غرفه‌های صنایع‌دستی تحت مالکیت این وزارتخانه، پیگیری بیمه ۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی، کمک بلاعوض به هنرمندان و… اقدامات حمایتی این وزارتخانه به شمار می‌رود.

معاون صنایع دستی کشور، در پایان سخنان خود گفت: در نمایشگاه گردشگری راهنمایان حضور دارند و با توجه به حضور شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در نمایشگاه این فرصت مناسبی برای آشنایی راهنمایان با شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی می باشد.

گفتنی است، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته و سی‌ وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، از ۹ تا ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰، به مدت چها روز، از ساعت نمایشگاه از ۸ صبح تا ۱۷، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

خبرنگار: کوروش جم

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.