تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۴:۱۳
کد خبر : 61811

محمدعلی حاجی زاده: برای اولین بار در دنیا تاییدیه ی ستاد نانو را به جهت تولید و مصرف به دست آوردیم

محمدعلی حاجی زاده: برای اولین بار در دنیا تاییدیه ی ستاد نانو را به جهت تولید و مصرف به دست آوردیم

مدیر کارخانه زگال شمال گفت: شرکت زگال شمال، بزرگ ترین آرمانش این است که هیچ کودکی به دلیل «نداشتن لوازم تحریر» از تحصیل باز نماند و خود را با شعار «حس خوب کودک» در ذهن ها ماندگار سازد. به گزارش سایت خبری – تحلیلی کافه دانش، محمدعلی حاجی زاده، مدیر کارخانه زگال شمال، در معرفی خود …

مدیر کارخانه زگال شمال گفت: شرکت زگال شمال، بزرگ ترین آرمانش این است که هیچ کودکی به دلیل «نداشتن لوازم تحریر» از تحصیل باز نماند و خود را با شعار «حس خوب کودک» در ذهن ها ماندگار سازد.

به گزارش سایت خبری – تحلیلی کافه دانش، محمدعلی حاجی زاده، مدیر کارخانه زگال شمال، در معرفی خود و فعالیتهای مجموعه اش، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت:

محمدعلی حاجی زاده، مدیر کارخانه زگال شمال هستم؛ در سال ۱۳۶۴ همزمان با ورود به دانشگاه، متوجه کمبود لوازم مهندسی، مخصوصا در حوزه ی نقشه کشی شدم.

هزینه ی بالای خرید تولیدات خارجی و کیفیت پایین تولیدات داخل، ما را بر آن داشت که دست به تولید لوازم نقشه کشی با کیفیت بالا و قیمت مناسب بزنیم.

این مسئله باعث شد که خواسته یا ناخواسته وارد حیطه های مختلف اعم از بسته بندی، قالب سازی، طراحی وغیره شویم و این محصولات را سالها با برند کیدوز در ایران تولید و پخش نمائیم.

میل به تولید برند داخلی و بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت آن، زمانی به اوج خود رسید که افتخار آشنایی با شرکت زگال شمال نصیب بنده گردید.

هفت سال پیش، این بستر در شرکت و کارخانه ی زگال شمال فراهم گردید که با همتی مضاعف و پشتوانه ی بی دریغ دوستان، مخصوصا جناب آقای حاج عباس تویسرکانی وارد عرصه ای جدید در تولید گردیم.

همانگونه که می دانید، مداد و پاک کن جزو اولیه و جدایی ناپذیر وسایل سواد آموزیست که همه ی فرزندانمان در سراسر دنیا با آن سروکار دارند.

علاقه ی بیش از حد شرکت به این قشر از جامعه، ما را بر آن داشت که هرچه بیشتر، شرکت را در راستای رسیدن به اهداف زیبایش یاری دهیم.

شرکتی که بزرگ ترین آرمانش در آن، این است که هیچ کودکی به دلیل «نداشتن لوازم تحریر» از تحصیل باز نماند و خود را با شعار «حس خوب کودک» در ذهن ماندگار می سازد.

اقلام اولیه ی سواد آموزی؛ همچون مداد و پاک کن و تراش را به عنوان سوژه هدف در نظر گرفتیم و از پنج سال پیش با همکاری شرکت، اقدام به آزمایشات متعدد جهت تولید پاک کن نانو آنتی باکتریال نمودیم.

پاک کنی که علاوه بر دست به دست شدن، احتمال قرارگرفتن آن به دلیل شکل فیزیکی خاص، در دهان ممکن بود.

این مسئله با یاری شرکت، در سال ۱۳۹۹ به سمت پیروزی و ثبت اختراع به عنوان اولین مورد پاک کن نانو آنتی باکتریال پیش می رفت که علاوه بر ثبت اختراع بین المللی آن، با همکاری ستاد نانو در ایران، نسبت به تجاری سازی و آزمایشات متعدد بهداشتی و از بین بردن باکتری های مضر اقدام شد؛ تا توانستیم علاوه بر ثبت اختراع بین المللی، برای اولین بار در دنیا تاییدیه ی ستاد نانو را هم جهت تولید و مصرف در ایران به دست بیاوریم.

اما تشنگی بیش از حد دوستان به جهت آرامش دادن به اولیای دانش آموزان، به این حد بسنده نکرد و مارا بر آن داشت که با همتی عالی، کمر به تولید دیگر نوشت افزار پر مصرف مانند مداد، تراش، خط کش، مداد شمعی و پاستل ببندیم.

وقوع این روند ممکن نبود؛ مگر آنکه لطف خداوند بر این مهم قرار می گرفت و اکنون با افتخار اعلام می نمایم که عضو کوچکی از خانواده ی بزرگ شرکت زگال شمال می باشم.

پیرامون نانو آنتی باکتریال کردن نوشت افزار در ایران

تحقیقات و مطالعات در زمینه نانو آنتی باکتریال کردن نوشت افزار به ۵ سال قبل باز می گردد که در ابتدا، این کار مطالعاتی با پاک کن آغاز شد و برای اولین بار در دنیا ادغام دانش تولید پاک کن با نانوتکنولوژی به منظور خاصیت آنتی باکتریال بخشی، سبب شد تا خلا بهداشتی موجود در این زمینه برای اولین بار پر شود و قدمی در جهت ارتقا سطح سلامت جامعه برداشته شود.

با توجه به این که شرکت زگال شمال، اهدافی مانند دانش آموختن و حس خوب کودکی را در سرلوحه کار خود قرار داده است، بهداشت جسم و روح کودکان برای این مجموعه بسیار حائز اهمیت است.

برای مسائل روحی، همواره تلاش شده است تا محصولات به لحاظ طراحی، بسته بندی، کیفیت ظاهری، تنوع رنگ و شادابی را القا کنند و تفاوتی با اجناس با کیفیت خارجی نداشته باشند و به لحاظ جسمی برای پیشبرد سطح سلامت جسمی، نانو آنتی باکتریال کردن نوشت افزار را هدف خود قرار داده است تا از نگرانی والدین کم شود.

نوشت افزار و از جمله پاک کن مداد از وسایلی هستند که تماس با آن ها در زندگی روزمره اجتناب ناپذیر است و کنترل فعالیت انواع میکروارگانیزم ها، قارچ ها و باکتری های روی پاک کن ضروری به نظر می رسد ،بخصوص اینکه کودکان که حساس تر می باشند در راس استفاده از پاک کن هستند. پاک کن می تواند عامل انتقال باکتری بین افراد باشد و یا باکتری را از محلی به محل دیگر منتقل کند و از طریق تماس با دست و سپس با دهان مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد کند.

زمانی که از واژه آنتی باکتریال صحبت می شود اولین چیزی که در ذهن انسان پررنگ می شود وجود باکتری هاست. باکتری های پاتوژن به  باکتری های بیماری زا اطلاق می شود و باکتری های غیر پاتوژن، باکتری های غیر بیماری زا هستند.

در پاک کن نانو آنتی باکتریال، دو باکتری پاتوژن به عنوان نماینده و شاخص باکتری های گرم منفی و گرم مثبت مورد آزمون قرار گرفتند:

  • باکتری ای کولای به عنوان نماینده باکتری های گرم منفی
  • باکتری استافیلو کوکوس اورئوس یا اس. اورئوس به عنوان نماینده باکتری های گرم مثبت

این دو باکتری از شایع ترین گونه های باکتری هستند که در محیط ها و مصارف عمومی بیشتر می توانند روی سطوح زنده بمانند. برای آنتی باکتریال کردن پاک کن مداد، از فناوری نانو و نانوذرات آنتی باکتریال استفاده شد. نانوپارتیکل های مورد استفاده برای اینکه پاک کن باکتریسیدال شود، نانو نقره و نانو اکسید زینک (نانو اکسید روی) هستند.

مکانیسم عملکرد به این صورت می باشد که با توجه به اینکه نانو ذرات ابعاد بسیار کمی و در حد نانو دارند، نسبت به ذرات با ابعاد بزرگ تر دارای نسبت سطح به حجم بالایی هستند. نانوذرات درصد بیشتری اتم در سطح خود دارند که این موضوع منجر به واکنش پذیری و تعامل بیشتر با باکتری ها می شود و اثر گذاری ضد باکتریایی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد و سبب افزایش خاصیت آنتی باکتریال می شود.

از مزایای آنتی باکتریال کردن با مواد نانو، می توان به مواردی نظیر بدون بو بودن، فاقد سمیت استنشاقی بودن، فاقد حساسیت پوستی بودن و تاثیر گذاری سریع را اشاره کرد.

نتایج آزمون آنتی باکتریال نشان می دهد که پاک کن آنتی باکتریال شرکت زگال شمال در مقابل دو گونه شاخص باکتری مذکور، دارای فعالیت ضد باکتریایی بیش از ۹۹ درصد است و با موفقیت ایزو بین المللی ۲۲۱۹۶ و استاندارد ملی ۱۰۹۰۰ را پاس کرده است. هم چنین این پاک کن آنتی باکتریال، تاییدیه نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو را اخذ کرده است. 

در پایان، تولید مدادهای پلیمری دوستدار محیط زیست از جمله اهدافی است که با تکیه بر تجربه و دانش فنی در شرکت زگال شمال دنبال می شود.

محمدعلی حاجی زاده

Blank

TERNATIONAL

خبرنگار: فاطمه داداشی

 

 

 

 

 

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.