تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر : 5881

محصولات غذایی ایران سالم و دارای استاندارد سخت‌گیرانه است

محصولات غذایی ایران سالم و دارای  استاندارد سخت‌گیرانه است

محصولات غذایی ایران سالم و دارای استاندارد سخت‌گیرانه است سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با گلایه از کسانی که محصولات غذایی داخل را ناسالم می‌خوانند، گفت: بررسی‌های مختلفی انجام دادیم و محصولات کشاورزی در ایران از سلامت بسیار خوبی برخوردار هستند و سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها در داخل کشور برای اطمینان از سلامت محصولات انجام می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با گلایه از کسانی که محصولات غذایی داخل کشور را ناسالم می‌خوانند، گفت: ما بررسی‌های مختلفی انجام دادیم و محصولات کشاورزی در ایران از سلامت بسیار خوبی برخوردار هستند. حتی سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها در داخل کشور برای اطمینان از سلامت محصولات انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت هم انصافا به موضوع سلامت محصولات کشاورزی توجه کافی دارد. البته گاها اختلافاتی و بحث‌هایی بین ما به وجود می‌آید که آنها را بررسی می‌کنیم. مثلا آنها قبلا به وجود فلزات سنگین در برنج اشاره کرده بودند و ما پس از بررسی ۴۶۰ منطقه برنج به این نتیجه رسی..

محصولات غذایی ایران سالم و دارای استاندارد سخت‌گیرانه است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با گلایه از کسانی که محصولات غذایی داخل را ناسالم می‌خوانند، گفت: بررسی‌های مختلفی انجام دادیم و محصولات کشاورزی در ایران از سلامت بسیار خوبی برخوردار هستند و سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها در داخل کشور برای اطمینان از سلامت محصولات انجام می‌شود.

محصولات غذایی ایران سالم و دارای  استاندارد سخت‌گیرانه است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با گلایه از کسانی که محصولات غذایی داخل کشور را ناسالم می‌خوانند، گفت: ما بررسی‌های مختلفی انجام دادیم و محصولات کشاورزی در ایران از سلامت بسیار خوبی برخوردار هستند. حتی سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها در داخل کشور برای اطمینان از سلامت محصولات انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت هم انصافا به موضوع سلامت محصولات کشاورزی توجه کافی دارد. البته گاها اختلافاتی و بحث‌هایی بین ما به وجود می‌آید که آنها را بررسی می‌کنیم. مثلا آنها قبلا به وجود فلزات سنگین در برنج اشاره کرده بودند و ما پس از بررسی ۴۶۰ منطقه برنج به این نتیجه رسیدیم که در دو نقطه از منطقه صنعتی پساب آنها به شالیزارها رها می‌شود که این باعث بالا رفتن فلز سنگین بوده و این میزان برنج تقریبا نیم در هزار هم نبود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا می‌خواهند بی‌دلیل جامعه را نگران کنند، ‌گفت: مثلا دو سال پیش برخی می‌گفتند رگه‌های سفید در داخل گوجه فرهنگی نشانه نیترات است، اما ما دو ماه در استان‌ها بیش از ۱۲۰۰ نمونه را بررسی کردیم و خدا شاهد است که حتی یک مورد نیترات بالا پیدا نکردیم و بررسی‌هایی که کارشناسان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ژنتیک این گوجه‌ها متفاوت است.

کشاورز گفت: متاسفانه اخیرا عده‌ای با گذاشتن قرص در داخل کیک کودکان نگرانی را در جامعه ایجاد کرده‌اند و این صنعت را تضعیف کردند.

وی با بیان اینکه برخی دانسته یا ندانسته اطلاعات غلط به مردم می‌دهند، گفت: استانداردهایی که در کشور ما تدوین می‌شود بعضا سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای اروپا است. مثلا استاندارد میزان سرب گند. در کشور ما ۷ برابر و در مورد جیوه ۹ برابر سخت‌گیرانه‌تر از اروپا است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در شرایطی که جامعه نیاز به آرامش دارد یکسری واقعا بحث‌های غیرواقعی و غیرکارشناسی را در جامعه مطرح می‌کنند. مثلا اصلا آن ذرت‌های آلوده که می‌گویند یک کیلوگرم از آن وارد کشور نشده است. چرا برخی مردم را دچار نگرانی می‌کنند؟

کشاورز ادامه داد: من به مردم قول می‌دهم که محصولات ما بسیار کیفی است و اجازه ندهند تلاش تولیدکنندگان را برخی با اظهارات نادرست خود خدشه‌دار کنند.

وی در ادامه این صحبت‌های خود ۵ توصیه به تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی بخش آفت‌کش داشت و گفت:‌ بر اساس برآورد موسسه گیاه‌پزشکی و سازمان خواربار جهانی ضایعات ناشی از ضعف مدیریت خسارت‌زا در کشور بالا است، بنابراین ما باید در مورد آفت‌کش‌های کشاورزی بیشتر کار کنیم. نخست اینکه تولید آفت‌کش‌ها را متنوع کنیم و حداقل برای هر عامل خسارت‌زا ۸ آفت‌کش داشته باشیم. دوم اینکه تولید را به داخل کشور منتقل کنیم و وابستگی به واردات را کمتر کنیم. سوم برای مصرف خوب نهاده‌ها در کشور سرمایه گذاری کنیم. مثلا آفت‌کش‌هایی تولید کنیم که آب کمتری استفاده کنند. چهارم آفت‌کش‌های دوستدار طبیعت تولید کنیم. حشرات مانند زنبور برای تولید محصولات کشاورزی بسیار باارزش است. پنجم، آفت‌کش‌های بیولوژیک و زیستی تولید کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به اهمیت تغذیه مناسب محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: کیفیت کود بسیار باارزش است. اگر کود ترکیب مناسبی داشته باشد، محصولات کشاورزی و مواد غذایی هم کیفی خواهند بود، ضمن اینکه کود در افزایش تولید نقش موثری دارد. مصرف هر یک کیلوگرم کود، ۱۴ تا ۲۸ کیلوگرم تولید محصول را افزایش می‌دهد.

کشاورز با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ کود کیفی تولید نمی‌شد، گفت: بعضی موقع تنم می‌لرزید و می‌دیدم به نام کود چه چیزهایی به مردم می‌دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولیدات داخلی کود بسیار کیفی شده است، اضافه کرد: اکنون ما یا همتراز شرکت‌های اروپایی هستیم و یا حداقل بدتر از آنها نیستیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در عین حال تاکید کرد: با استفاده از ترکیبات کودی می‌توان گیاهان را از سرمازدگی، خشکی و گرما محافظت کرد.

به گفته کشاورز طبق نظر کارشناسان سالانه در کشور نیاز به ۴ میلیون تن کود است که اکنون ۲.۵ میلیون تن مصرف می‌شود که کشور در تامین ۱۵ درصد آنها وابسته است.

وی در ادامه به غنی‌سازی محصولات اشاره کرد و گفت: هر چقدر کودها کیفی‌تر باشد ارزش غذایی آنها هم بالاتر خواهد رفت. اخیرا بذر گندم را با فلز روی آغشته کردیم و متوجه شدیم که ارزش گندم از نظر فلز روی بسیار غنی‌تر شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین بذر در محصولات کشاورزی را بسیار بااهمیت خواند و گفت: در دنیا مشکل غذا را ژنتیک حل کرده‌اند و ما نیازمند اصلاح ژنتیک و تولید با عملکرد بالا و مقاوم هستیم. ما سالانه ۲۹ میلیون تن سبزی و صیفی تولید می‌کنیم که تقریبا در زمینه بذر آنها کاملا وابسته‌ایم. مدتی است که به کمک فناوری ریاست جمهوری تولید این بذرها را در داخل آغاز کرده‌ایم.

کشاورز خطاب به تولیدکنندگان بذر داخل گفت: باید دانش اصلاح این بذرها را به داخل کشور بیاورید و در داخل تولید کنید. البته تا زمانی که به این دانش برسیم نسل اول بذرها را وارد کنید و در داخل تکثیر کنید که این برای شما به‌صرفه خواهد شد و به تولید ملی هم کمک خواهد کرد.

هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از امروز در سالن بوستان گفتگو آغاز به کار کرد که تا ۴ روز دیگر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.