تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
کد خبر : 593683

مجلس بازهم وعده سر خرمن داد

مجلس بازهم وعده سر خرمن داد

مجلس بازهم وعده سر خرمن داد به گزارش منیبان، سال جدید با قراردادهای جدید پیمانکاران آغاز شده است؛ امیدها بر این بود که کار تصویب و تایید طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به سرانجام برسد تا با ابلاغ آن در اولین روز کاری ۱۴۰۲، دیگر پیمانکاران و شرکت‌های واسطه در

مجلس بازهم وعده سر خرمن داد

به گزارش منیبان، سال جدید با قراردادهای جدید پیمانکاران آغاز شده است؛ امیدها بر این بود که کار تصویب و تایید طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به سرانجام برسد تا با ابلاغ آن در اولین روز کاری ۱۴۰۲، دیگر پیمانکاران و شرکت‌های واسطه در نهادهای دولتی و عمومی، عهده‌دار کارها نباشند. اما روال طولانی کار برخلاف این انتظارات پیش رفت؛ طرح ساماندهی با ابهامات و ایراداتی از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی بازگشت؛ ابهاماتی که نمایندگان مجلس آن‌ها را «جزئی» و «غیرساختاری» می‌دانند و نسبت به رفع فوری آن‌ها ابزار امیدواری می‌کنند.

در این میان، جامعه هدف میلیونی طرح همچنان در انتظار خاتمه کار و حذف کامل بساط پیمانکاران هستند؛ اما براساس اخبار دریافتی، پیمانکاران در سال جدید قراردادهای تازه بسته‌اند؛ در نهادهایی که مهلت زمانی مناقصات سابق به پایان رسیده است، با برگزاری مناقصات جدید، پیمانکاران به روال سابق به کار خود ادامه می‌دهند، انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته!

کارگران و مشمولان طرح همچنان منتظرند که با یک ابلاغیه، مسیر قرارداد مستقیم شدن آن‌ها گشوده شود؛ اسدی یکی از شرکتی‌های صداوسیما می‌گوید: بیش از دو سال و نیم است که مدام وعده رفتن پیمانکاران را می‌دهند اما تا امروز در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده؛ پیمانکاران همچنان با قدرت یکه تازی می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: نگران این هستیم که رفت و برگشت طرح میان مجلس و شورای نگهبان برای ماه‌های طولانی ادامه داشته باشد؛ این نگرانی طبیعی است چراکه حامیان پیمانکاران نمی‌گذارند کار به همین سادگی به انجام برسد.

اما چالش اصلی همان «زمان رفت و برگشت طرح» است؛ آیا مجلس به سرعت نسبت به رفع ابهام طرح اقدام می‌کند؛ آیا کار تا پایان بهار به سرانجام می‌رسد؟

رامین اناری (نماینده کارگران شرکتی و قراردادی) از پیگیری‌های فعالان پویش طرح ساماندهی در روزهای اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: نمایندگان به ما قول داده‌اند که به سرعت ابهامات طرح برطرف می‌شود. آن‌ها تاکید می‌کنند که با جدیت پیگیر کار هستند.

اناری اضافه می‌کند: ما به عنوان نمایندگانِ مشمولان طرح در روزهای اخیر به دیدار قالیباف (ریاست مجلس شورا) رفتیم و خواستار این شدیم که طرح به سرانجام برسد؛ ایشان نیز قول دادند که کار را با جدیت دنبال خواهند کرد و رفع ابهامات در کمترین زمان ممکن محقق می‌شود.

خلیل بهروزی فر (نماینده مجلس شورا) در پاسخ به اینکه کار قرار است چقدر طولانی باشد و کارگران چه زمانی منتظر خاتمه مراحل آن باشند؛ می‌گوید: پروسه رفت و برگشت طرح بین مجلس و شورای نگهبان و در صورت بروز اختلاف احتمالی ارسال به مجمع تشخیص، در نهایت یک ماه طول می‌کشد؛ همه مراحل کار ظرف یک ماه انجام خواهد شد.

او تاکید می‌کند: مجلس به سرعت کار را جلو می‌برد؛ به امید خدا قبل از پایان اردیبهشت، رفت و برگشت‌ها تمام می‌شود و قطار طرح ساماندهی به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید.

قطار بسیار کندروی طرح ساماندهی استخدام، بهمن ماه سال ۹۸ به راه افتاده است؛ این قطار مسیری پر از سنگلاخ و ناهموار را طی کرده و در ایستگاه‌های بسیار ناخواسته متوقف شده است؛ در دی ماه سال ۱۴۰۱ قاطبه‌ی نمایندگان مجلس به این طرح رای مثبت دادند؛ در آن زمان امیدواری‌ها بالا گرفت؛ جامعه هدف امیدوار شدند که کار قبل از پایان سال تمام شود؛ اما رایزنی‌های گسترده‌ی مخالفان طرح یا همان حامیان سرسخت پیمانکاران، قطار طرح ساماندهی را در ایستگاه شورای نگهبان با یک توقف نسبتاً طولانی مواجه کرد؛ حالا دوباره طرح به مجلس بازگشته؛ و همه اینها در حالیست که نمایندگان مجلس مکرر اطمینان می‌دهند هرگز کوتاه نمی‌آیند و با قاطعیت کار را دنبال می‌کنند.

بهروزی فر به فصل سوم قانون اساسی و لزوم رفع تبعیض ناروا اشاره می‌کند و می‌گوید: برقراری «عدالت اجتماعی» یک تکلیف اساسی و گریزناپذیر در قانون اساسی است؛ متاسفانه پیمانکاران و واسطه‌ها یک سیستمِ برده‌داری نوین را در محیط‌های کار به وجود آورده‌اند. این بی‌عدالتی باید در یک نقطه‌ای ختم شود و به پایان برسد، باید عدالت جایگزین آن شود؛ مسیر رسیدن به این نقطه تا امروز با موفقیت طی شده؛ طرح ساماندهی در مجلس مصوب شده و به شورای نگهبان فرستاده شده؛ برگشت طرح برای رفع ابهام، یک امر طبیعی است و کارگران نباید به هیچ وجه نگران باشند.

به گفته وی، کمیسیون اجتماعی مجلس بر همان رای اولیه خود اصرار دارد: «اگر ببینیم ماهیت طرح در حال تغییر است، بر همان رای سابق خود پافشاری خواهیم کرد.»

با این اوصاف، آیا انتظار برای خاتمه کلی کار قبل از پایان اردیبهشت ماه، یک انتظار واقعی است؛ آیا نمایندگان مجلس اجازه قلب ماهیت طرح را نمی‌دهند و نمی‌گذارند که حامیان سرسخت پیمانکاران، متن صریح طرح ساماندهی و مهم‌ترین بند آن، حذف پیمانکاران را مخدوش سازند؛ همه چیز تا قبل از پایان بهار امسال مشخص می‌شود.

منبع: ایلنا

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.