تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر : 51373

متن سخنرانی دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در اولین مجمع عمومی عادی ۱۳/۰۲/۱۴۰۰

متن سخنرانی دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در اولین مجمع عمومی عادی ۱۳/۰۲/۱۴۰۰

کافه دانش: متن سخنرانی دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در اولین مجمع عمومی عادی  در ۱۳خرداد ۱۴۰۰ به قرار زیر می باشد: بسم الله الرحمان الرحیم  الحمدالله رب العالمین با سلام و صلوات به ارواح طیبه شهدا، روح ملکوتی حضرت امام رضوان اهلل تعالی علیه و آرزوی عزت و سالمت برای …

کافه دانش: متن سخنرانی دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در اولین مجمع عمومی عادی  در ۱۳خرداد ۱۴۰۰ به قرار زیر می باشد:

بسم الله الرحمان الرحیم 

الحمدالله رب العالمین

با سلام و صلوات به ارواح طیبه شهدا، روح ملکوتی حضرت امام رضوان اهلل تعالی علیه و آرزوی عزت و سالمت برای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و سلام به همه جامعه فرهیخته روانشناسی و مشاوره، خصوصا اعضاء محترم و اساتید معظم حاضر در جلسه؛ خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه حاضران، آغاز مجمع عمومی عادی سالانه سازمان نظام روانشناسی ومشاوره تبریک می گویم. افتخار بزرگی است، بعد از ۱۷ سال امروز برای اولین بار مجمع عمومی عادی سالانه با حضور اعضاء محترم در حال برگزاری است. قانون تشکیل سازمان در سال ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید؛ این سازمان که بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور را در اختیار دارد )سیصد هزار دانشجو و سی و شش هزار عضورسمی (مسئولیت ارتقاء رشته، حمایت از حقوق مراجعین و حقوق روان شناسان و مشاوران را بر عهده دارد. بر این اساس هر نوع فعالیت روان شناسی و مشاوره در کشور الزاماً با عضویت در سازمان و دریافت پروانه اشتغال امکانپذیر است. براساس مواد همین قانون نظارت بر کلیه فعالیت های روان شناسی و مشاوره بر عهده سازمان است. در ۱۷ سال گذشته با تلاش های رؤساء و مسئولین وقت جایگاه رشته ارتقاء یافته است، رشته های روان شناسی و مشاوره شخصیت جدیدی یافته اند و هر کدام از ما صاحب یک هویت تخصصی شده ایم که آن را مدیون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره می دانیم و باید قدردان این موقعیت باشیم. هستند کسانی که مترصد فرصتی اند، این موقعیت حرفه ای را از ما سلب نمایند ؛ بنابراین باید همه با هم با وحدت و یکدلی اطراف خانه خود حلقه بزنیم و از آن محافظت نماییم. اکنون نگاه مردم به روان شناسی و مشاوره تغییر کرده است؛ به تعبیر دیگر روان شناسی و مشاوره جزء سفره مردم شده است. نگاه حاکمیت عوض شده است و مرجعیت روان شناسی و مشاوره را پذیرفته اند.

پاندمی کرونا کارآمدی رشته را افزایش داده است. صد البته ما باید قدر موقعیت خود را بدانیم، نگاه مردم به رفتار ماست؛ ما مسئول آرامش جامعه هستیم و باید این آرامش را از خانه خود به جامعه انتقال دهیم. امروز دور هم جمع شده ایم تا رشد و بالندگی رشته را به جامعه نشان دهیم. در این راستا نقدهای ما باید در راستای شکوفایی و تصحیح امور قرار گیرد. تردید ندارم حضور فعال و مشارکت گسترده جامعه روان شناسان و مشاوران و حمایت و کمک این عزیزان به سازمان در عرصه های مختلف جایگاه سازمان را در نظام سالمت کشور تثبیت می نماید و برای همیشه نقش آفرینی روان شناسی و مشاوره در کشور نهادینه میگردد. همه با هم و در سایه وحدت و همدلی و با امید به فضل الهی تحقق اهداف عالیه سازمان بدون کمترین هراس از ناملایمت و سختی های راه با همه توان خواهیم کوشید.

مجمع عمومی رکن اول سازمان است که در مدت ۱۷ سال برگزار نشده است. اعضاء حق دارند، گزارشات مسئولان سازمان را از نزدیک بشنوند، اظهار نظر نمایند و تصمیم بگیرند.

از همه حضار محترم که حضوراً یا بصورت مجازی در خدمتشان هستیم، تقاضا دارم، صحبت های خادمان خود را با دقت گوش دهند و تا پایان جلسه صبر و شکیبایی داشته باشند تا حق مطلب به خوبی بیان شود.جامعه فرهیخته روانشناسی ومشاوره که همگی فوق لیسانس به بالا جزء نخبگان جامعه می باشند، هیجگاه اسیرتبلیغات کاذب وغوغا سالاری نخواهند شد وامروزهمه شاهد شخصیت متعالی روانشناسی ومشاوره خواهند بود، کسانی که در مدت دو سال گذشته همکاری و کمک نمودند، اعم از شورای مرکزی، هیأت بازرسان، انجمن های علمی و همکارانم در سازمان و شوراهای استانی در سراسر کشور ،سپاسگزاری و تشکر می نمایم.

با کسب اجازه از هیأت رئیسه محترم گزارش دو ساله خود را از عملکرد سازمان را ارائه مینمایم. ذکراین نکته ضروری است،گزارش بنده ناظربه عملکرد دوسال مسئولیت اینجانب است وپاسخ گوی فقط دوسال اخیر هستم.مسلما دوستان اگردر رابطه با گذشته سازمان نکاتی داشته باشند، مسئولان سابق سازمان پاسخ گو خواهند بود. فلذا عملکرد دوساله را تقدیم می نمایم:

همانطوریکه مستحضرید؛ آقای رئیس جمهور در تاریخ ۳۰ /۱۱ /۱۳۹۷ حکم ریاست سازمان را براساس پیشنهاد شورای مرکزی به نام اینجانب تنفیذ نمودند.

اینجانب در مراسم معارفه برنامه های کوتاه مدت و میان مدت خود را اعالم و با همکاری همه عزیزان کاررا آغازنمودم.

مستحضرید قبل از مسئولیت اینجانب نزدیک سه سال سازمان دچار رکود و حاشیه شده بود، بنده بدون کوچکترین چشم داشتی چراغ سازمان را روشن نگه داشته و در این راه هزینه های زیادی متحمل شدم.

بالاخره سازمانی را تحویل گرفتم که در بخشهای مختلف با توقف و مشکالتی روبرو شده بود.

پذیرفتن این مسئولیت در این شرایط ریسک بزرگی محسوب می شد.

ذکر این نکته ضروری است بنده با مقوله مدیریت بیگانه نیستم از ۲۰ سالگی به بعد که مدیرتلویزیون کرمان شدم، توائما مسئولیت های متعددی داشته ام وخوشبختانه در تمام کارهایی که برعهده گرفتم از جمله صداوسیما مجموعه تحت مدیریتم موفقیت آمیز بوده است به گونه ای که عملکردم مورد تقدیر مسئوالن نظام قرارگرفته است من جمله افتخار می کنم دو مرتبه از جانب رهبر معظم انقالب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفته ام.

در ساحت خدمتگزاری در طی مسئولیت اخیرم در سازمان تمامی تجربیات و داشته هایم را برای ارتقا آن به کار گرفته ام و افتخار می کنم اولین مجمع عمومی رسمی سازمان در دوره مدیریت بنده در حال برگزاری است،این جز آرزوهای بنده بوده است.

در طی دو سال اخیر که بیش از یکسال آنرا در گیر همه گیری کرونا بوده ایم با وجود مشکلاتی چون کمبود منابع مالی، قوانین غیر شفاف و نامهربانی ها درباره سازمانی صحبت می کنم توانسته ایم به اکثر اهداف وزیر ساخت های پایه ای دست یابیم یا آن ها را به جریان بیندازیم اکنون خدمت شما کارنامه قابل قبولی را ارائه می نمایم. سعی می کنم به اختصار شمه ای از آن را با وقتی که دارم به استحضار برسانم

حضار محترم؛

اولین اقدام: به منظور نیل به اهداف سازمان دربدو مسئولیتم جلسه وحدت با تمام صنوف، انجمنها و شخصیت های دانشگاهی جهت همکاری و همیاری برگزارشد. ازتمام کسانی مرا در این راه یاری کردند سپاسگزارم.

دومین اقدام به منظور ایجاد وفاق وقانونمند کردن سازمان پذیرفتم مسئولیت شورای مرکزی از مسئولیت رئیس سازمان علیرغم کند شدن کارها و ناهماهنگی ها از یکدیگر جدا شود.

سومین اقدام سالمت اداری: علیرغم هزینه های زیادی که به من تحمیل کرد .روزانه ده ساعت وقت خود را صرف امورات سازمان نمودم ومرکز خدمات روانشناسی خود را تعطیل وحتی یک کارگاه در سال ۹۸ و۹۹ بر گزار ننمودم. این تفکرورویه رابه تمام اطرافیان مسوالن،دست اندرکاران انتقال دادم وبا هیچکس به خاطر رفاقت ونزدیکی تعارف نکردم وهزینه های آنرا متحمل شدم.

اچهارمین اقدام: تصویب آییننامه مالی و معامالتی در شورای مرکزی بوده است. بر این اساس دراین دوره تمام امور مالی بر اساس آیین نامه مصوب و قانونی انجام یافته است. به همه اعضاء اطمینان می دهم سالم ترین عملکرد مالی در دو سال گذشته انجام شده است .

* گزارش مالی سال ۹۸ تهیه و در اختیار منتخبین شما شورای مرکزی و هیئت بازرسان میباشد.

جهت استحضار، در سال ۱۳۹۸ کل عملکرد مالی سازمان ۳ میلیارد وهفتصد ملیون تومان بوده است که دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان آن حقوق و دستمزد، مزایا ، بیمه و اضافه کار که تنها بقیه امور با یک ملیارد وصدمیلیون تومان که بخش بیشتر آن صرف بازسازی ساختمان یوسف آباد و گیشا شده است.

*برادران وخواهران: سازمان ما گرچه بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور را در اختیار دارد، اما ازنظرامکانات مالی بسیار ضعیف هستیم؛ درآمد ماهیانه سازمان از محل عضویت وخدمات در سال گذشته حدود سیصد میلیون تومان در ماه بوده است اما هزینه های جاری در ماه چیزی بیشتر از این است.

*اعضا محترم حق عضویت اعضاء اکنون در سازمان شما ساالنه ۱۷۰هزار تومان است، در صورتی حق عضویت سازمان نظام پزشکی ساالنه بیش از هفتصد هزار تومان می باشد. ما در این دو سال بدلیل تحریم ها و بودجه انقباظی نتوانستیم از دولت هیچ کمکی دریافت کنیم. البته در ادوار گذشته کمک هایی دریافت شده است.

*قدم بعدی که در سازمان انجام شد، شفاف سازی گذشته است با تالش فراوانی که انجام شد گذشته ۱۵ سال مالی سازمان با قرارداد با موسسه حسابرسی ارقام نگر بر اساس داده های عینی بررسی شد و یک نسخه از نتایج آن در اختیار منتخبین شما اعضاء محترم شورای مرکزی و هیأت محترم بازرسان قرار گرفته است و کمیته ای در حال رسیدگی و بررسی مطالبات احتمالی است.

*قدم بعدی: با انتصاب امین اموال کلیه اموال منقول و غیرمنقول سازمان صورت برداری، کدبندی و در اختیار سازمان است. اکنون همه چیز شفاف وروشن است.

*به کارگیری نیروهای متعهد و کاردان درتمام واحدها و نظارت دقیق بر عملکرد آنان در راستای پویایی و تحرک بخشیدن در بخشهای مختلف از جمله اموراداری، انتظامی، نظارت، آموزشی، پژوهشی، حقوقی، کمیسیون های تخصصی و صدور مجوز تالش فراوان شده است سازمان را به نهادی مسئول و پاسخگو تبدیل نماییم .

*رئیس سازمان شما در دسترس ترین فرد با ارتباطی صمیمی و نزدیک با اعضاء بوده . درهای دفتر رئیس سازمان همیشه به روی همگان باز بوده است و کسی درملاقات با رئیس سازمان مشکلی نداشته است.

*راه اندازی روابط عمومی و اطلاع رسانی شفاف به اعضاء و استفاده از تمام ظرفیت های رسانه ها از همان بدو مسئولیتم؛ سازمان شما را زنده، پویا و حاضر در همه صحنهها نموده ام. انتشار بولتن خبری، دریافت مجوز پایگاه خبری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از زمره کارها در این راستاست.

*هیأت رئیسه و اعضاء محترم: از طریق معاون اول رئیس جمهور مسأله ساختمان یوسف آباد که تخلیه نمی شدباپیگیری مستمر از وزارت صنعت ومعدن تحویل گرفته شد و در کوتاه زمان با زحمات شبانه روزی بازسازی و اکنون سازمان شما دارای ساختمانی متناسب شأن جامعه فرهیخته روان شناسی و مشاوره است و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

*حضار محترم، یکی از مشکلات اعضا خصوصا در دوره کرونا ارتباط با سازمان است.فلذا اقدامات انجام شده در حیطه فن آوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تسهیل امور اعضا به شرح زیر است: با توجه به اینکه سایت قبلی سازمان نیاز به روزآمد شدن داشت، امکانات آن پاسخگوی نیازهای اعضاء محترم نبود و ضرورت IT محور شدن فعالیت ها سازمان در این دوره در دستور کار قرار گرفت. وب سایت داینامیک و تعامل گر اختصاص ی برای سازمان برنامه نویسی شد و خوشبختانه در سال جاری و روز روان شناس و مشاور از آن رونمایی شد. این سایت دارای ۵ سرور اختصاصی سامانه های هوشمند با آخرین فن آوری ۲۰۲۱ برای سازمان برنامه نویسی شده است و در زیر مجموعه آن به دو زبان انگلیسی و فارسی، صفحات اختصاصی برای معاونت ها، شورای مرکزی، بازرسان، شوراهای استانی، و کمیسیون های تخصصی ایجاد شده است. برای کلیه روان شناسان، مشاوران و مراکز دارای پروانه معتبر نماد اعتماد الکترونیکی روان شناسی و مشاوره ایجاد شده است که بزودی در سامانه صدور پروانه و صفحه اصلی سازمان فعال خواهد شد. سایت جدید امکان الکترونیکی رتبه بندی روان شناسان و مشاوران بر اساس حیطه های تخصصی مختلف به صورت هوشمند دارد.

سامانه جدید عضویت برای سازمان ایجاد شده که تمام اطالعات اعضاء به صورت الکترونیکی ثبت شده و هر عضو می تواند از طریق پنل شخصی خویش با سازمان ارتباط داشته و تمام امور مربوط به عضویت را به صورت تمام الکترونیکی انجام دهد. سامانه هوشمند صدور و تمدید پروانه و مراکز به صورت تمام الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه به سازمان طراحی شده است. سایر امکانات سایت عبارتند از: سامانه اطالع رسانی، سامانه برگزاری مجمع عمومی، سامانه برگزاری انتخابات، سامانه جلسات مجازی، پست الکترونیک و سامانه اتوماسیون اداری و سامانه آموزش الکترونیکی هوشمند )LMS )و سامانه نظارت و بازرسی از امکانات سایت جدید است. » سایت « صورت و نماد هر سازمان است؛ تالش کردیم در حد بهترین سایت های کشورطراحی شود و تمام خدمات سازمان به اعضاء درحال IT محور شدن است.

*یکی دیگر از مشکالت سازمان نداشتن شناسه ملی یا همان شناسه حقوقی است. با اقداماتی که صورت گرفت با اخذ مصوبه هیئت دولت و مساعدت معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال گرفتن شناسه ملی هستیم و به محض دریافت شناسه ملی دفتر پلمپ شده در بخش مالی استقرار و حسابرسی سالانه و مالیات و سایر امور تسهیل می گردد.

*به اطلاع می رساند، در دو سال گذشته تمایل و انگیزه جهت عضویت در سازمان افزایش یافته است؛ تعداد اعضا در پایان سال ۹۷ ،۲۵ هزار نفر بوده اند و اکنون تعداد اعضا بیش از ۳۶ هزار نفر شده اند. متوسط عضو شدن در سالهای ماضی ۱۵۰۰ نفرو در دو سال گذشته متوسط آن ۵۵۰۰ نفر شده است.

*در شرایط کنونی از مجموع ۳۶ هزار عضو ۵۸۰۰ نفر رشته های مشاوره و ۲۹ هزار نفر رشته های روانشناس  می باشند.

*درباره صدور پروانه اشتغال، از اینکه اعتبار پروانه سازمان در مدت این دوسال با اقداماتی همچون فرهنگ سازی ،ممانعت از صدورمجورتوسط نهادها وسازمان ها وبرخورد با روانشناس نماها افزایش یافته است،احساس غرورمی کنم.

*مهمترین فعل سازمان صدور پروانه اشتغال است؛ همه مستحضرید، دغدغه اینجانب ، شورای

مرکزی، هیات بازرسان، معاونین و شوراهای استانی مسأله کاهش دوره انتظارمتقاضیان پروانه اشتغال بوده است. ما اکنون دارای ۱۶ کمیسیون تخصصی می باشیم که اخیراً کمیسیون روان شناسی در بستر فرهنگ دینی و اسالمی به آن افزوده شده است. در سال ۹۸ با دعوت از اساتید دانشگاه های مختلف خصوصاً دانشگاه آزاد و پیام نور که قبالً نمایندگانی در کمیسیون های تخصصی نداشتند یا تعداد آنها کم بود ، تعداد برگزاری کمیسیون ها افزایش یافت و بعضی کمیسیون ها مانند بالینی و عمومی دو تا سه کمیسیون در هفته برگزار شد و همچنین راه اندازی چهار کمیسیون تلفیق در استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و شیراز و همچنین استان های خوزستان، مازندران و کرمان در شرف راه اندازی است، اراده سازمان بر این بوده و هست که در تمام استان هایی که این ظرفیت را دارند کمیسیون مستقل راه اندازی شود. اما به دلیل شرایط کرونا این امر به تأخیر افتاده است . اینجانب تالش نموده ام حداکثر مساعدت را جهت ورود افراد متخصص وذیصالح به کمیسیونها بنمایم،با گزارشاتی به شورای مرکزی داده شد، به منظور تسهیل شرط ورود به کمیسیون ها ارایه مدرک ۵۰۰ ساعت کارورزی حذف شد البته به معنای نگذراندن این دوره ها نیست ،ارائه مدرک به سازمان ضروری نیست. در کمیسونها صالحیت حرفه ای باید احراز شود ونوع دانشگاه ومحل تحصیل موضوعیتی ندارد.قبال برای ورود به کمیسیون ارائه گذراندن سه کارگاه وتاییدیه سه استاد برای اعضا ضروری بود، که حذف شد.

همکاران من در دوره جدید تمام تالش خود را جهت سرعت بخشیدن مصاحبه ها به کار گرفته اند آمار مقایسه ای گویای این است.اجمالا در سال ۹۸ فعالیت کمیسیون ها به پنج برابر افزایش یافته است.

*تعداد کمیسیون های برگزار شده در سال ۱۳۹۷حدود ۱۲۹بوده است.

تعداد کمیسیون های برگزار شده در سال ۱۳۹۸ به ۳۱۰ رسید.

*در سال ۹۷ مراسم تحویل پروانه هر سه ماه یکبار برگزار می شد. در سال ۹۸ ماهیانه گاهی هم به دو مراسم افزایش یافته است.

*در سال ۹۹ به دلیل شرایط بحرانی برگزاری کمیسیون ها مجازی شده اند.

*در حال برنامه ریزی هستیم در ترمیم جدید از تمام اساتید دانشگاه های استانهای کشور در کمیسیون ها در شرایط جدید استفاده کنیم.

*به هر حال در دوره مدیریت جدید برای کاهش انتظار متقاضیان تمام تالش خود را به کار بستهایم. اما با همه این اقدامات هنوز هم دوره انتظار به روز نیست بین تقاضا و خدمات همسانی وجود ندارد؛ چون روزانه به تعداد متقاضیان اضافه میشود.

*ما در این بخش با مشکالتی مواجه هستیم؛ من جمله عدم تمایل اساتید تراز اول جهت حضور در کمیسیون ها، سختگیرها و عدم آمادگی حرفهای وتخصصی متقاضیان در مصاحبه ها؛

*سازمان را به تکاپو انداخت طرح های جایگزینی را به شورای مرکزی ارائه نماید. از جمله برگزاری »آزمون جامع تخصصی « یا طرح » توانمند سازی حرفه ای و نظارت« که در این طرح مسئله حرفهای شدن اعضا از دوران کارشناسی شروع می شود و برگزاری دوره های تخصصی توسط سازمان نظام پس از فارغ التحصیلی انجام می شود. در این طرح برای اعضاء هیأت علمی و فارغ التحصیالن دکتری امتیازاتی پیشنهاد شده است. که اینجانب به دنبال تصویب آن در شورای مرکزی وتحقق آن هستم.

*اما در رابطه با رشته های غیر مرتبط متقاضیان در سال ۹۸ با فراخوانی که شد آزمون علمی- حرفهای برگزار نمودیم. پس از آن در شورای مرکزی مصوب شد، شرط ورود افراد به کمیسیون های تخصصی داشتن دو مقطع تحصیلی مرتبط با روان شناسی و مشاوره می باشد.

*این مصوبه از جهاتی قابل دفاع است؛ اما در بین رشته های غیر مرتبط افرادی وجود دارند که در مقطع کارشناسی ارشد ودکتری از غنای علمی و تجارب حرفهای باالیی برخوردار هستند.

*با پیگیری که شد، شورای مرکزی در جلسه (۲۳۷ )مورخ ۱۱ /۱۲ /۹۹ مصوب نمود، افرادی که لیسانس علوم تربیتی، علوم اجتماعی، مطالعات خانواده، یا نزدیک به رشته روان شناسی و مشاوره دارند در صورتی ۳۵ واحد درسی تخصصی در کارنامه آنها قید شده باشد؛ مرتبط محسوب شوند.

*در این صورت می توانند با نظر سازمان در یکی از مراکز آموزش عالی واحدهای درسی مورد نظر سازمان را بگذرانند، که این اقدام خبری مسرت آمیز برای رشته های غیر مرتبط میباشد.

*درباره فارغ التحصیالن رشته های پژوهش محور مانند رشته های غیر مرتبط یکی از دغدغه های سازمان بوده است. شورای مرکزی در جلسه )۲۳۷ )مورخ ۱۱ /۱۲ /۹۹ مصوب نمود؛ درصورتی فارغ التحصیل الان تا سقف (۱۲ ) واحد در یکی از دانشگاه های معتبر گذرانده باشند. جهت دریافت پروانه تخصصی به کمیسیون تخصصی مربوط معرفی شوند. رشته های پژوهش محور معمول (۸ )واحد درسی تخصصی می کذرانند ،صرفا ۴ واحد درسی کسری دارند. البته مشکل بعدی دانشگاههای هستند که این واحدها را ارئه نمایند که در حال پیگیری هستیم.

*شورای مرکزی در جلسه (۲۳۶ )مورخ ۲۷ /۱۱/۹۹ مصوب نموده است؛ افرادی که با مدرک کارشناسی ارشد پروانه دارند بالفاصله بعد اخذ مدرک دکتری در صورتی که رشته تحصیلی ارشد و دکتری یک رشته باشند بدون حضور در کمیسیون ذیربط ارتقاء یابند.

*در خصوص افرادی که سه مقطع تحصیلی آنان مرتبط باشد بدون دوره انتظار بعد از مقطع دکتری به کمیسیون ذی ربط جهت مصاحبه معرفی می شوند.

*در مورد افرادی که یک مقطع از سه مقطع تحصیلی آنان مرتبط است بعد از اخذ دکتری حداکثر تا ۶ ماه دوره انتظار به کمیسیون ذی ربط معرفی می شوند. باالخره این مصوبات بخشی از مشکلات فارغ التحصیل و متقاضیان دریافت پروانه را تسهیل می کند.

*درباره مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره: ما اکنون مجموعا ۹۸۴ مرکز حقیقی، حقوقی و ازدواج و خانواده داریم، ۴۸۶ مرکز حقیقی، ۱۴۴ مرکز حقوقی، ۳۵۵ مرکز ازدواج و خانواده که مشترکا با وزارت ورزش و جوانان صدور مجوز شده است.

*طرح ارزشیابی و رتبه بندی مراکز درکارگروهی در حال انجام است،منتظر برنامه های آن وبار گذاری از طریق سایت هستیم تا اجرایی شود.

*طرحی مشترک با وزارت ورزش و جوانان داریم؛ بجای صدور مجوز مراکز ازدواج و خانواده پروانه تخصصی فردی ازدواج و خانواده به واجدین شرایط داده شود تا گستره مشاوره ازدواج و خانواده ناظر به تحکیم خانواده،کاهش طالق وکاهش آسیب های اجتماعی مربوط که دغدغه مقام معظم رهبری است افزایش یابد.خصوصا در شهرستانهای کوچک.

*همانطوری که مستحضرید؛ مسئله مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره سازمان بهزیستی در دوران مدیریت اینجانب با برگزاری حدود پنج اه جلسه کاری در مجلس شورای اسالمی، هیئت دولت، دفتر مقام معظم رهبری، دیوان محاسبات،دیوان عدالت اداری، قوقضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ما در تاریخ ۰۱ /۰۹ /۱۳۹۹

سازمان بهزیستی با صدور بخشنامه ای تعاملی تا حدودی تعامل وهماهنگی بوجود آمد، ما اکنون تعامل خوبی با سازمان بهزیستی داریم واراده هر دو نهاد بر این است که ظرفیت هردوسازمان در جهت ارتقاء رشته های تخصصی قرار گیرد.

*البته کار روانشناسی ومشاوره امر تخصصی است کل صدور مجوز مراکز تخصصی کشور را باید با تایید سازمان انجام دهد انشائاهلل در برنامه هفتم توسعه حضور فعال خواهیم داشت تا این ضرورت تصویب شود البته شوراهای استانی مانند گذشته که تشکر می کنم با مشاوره های تخصصی به نمایندگان استانی خیلی میتوانند به این موضوع ملی کمک کنند.

*اکنون شورای مرکزی کمیسیون ویژه ای جهت بررسی مدارک مدیران فنی که سازمان بهزیستی صدور مجوز کرده است، تصویب نموده است که این امر با مشارکت شوراهای استانی پروانه مدیران فنی بررسی می شود و مسئله نظارت را با تشکیل کمیته مشترک استانی و تعامل با تمام نهادها ذیربط بتوان نظارت را گسترش خواهیم داد. البته کوشش نموده ایم تعامل سازنده ای با نهادهای ذیربط برقرار نماییم، اکنون:

*مراکز ویژه ازدواج و خانواده با تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان بصورت مشترک انجام میشود.

*روز یکشنه هفته جاری جلسه مشترکی با مسوالن مشاوره قوه قضاییه در محل سازمان داشتیم مقررشدتفاهمنامه ای شبیه مدل وزارت ورزش جوانان داشته باشیم ونظارت سازمان برفرآیند مشاوره طلاق اعمال شود. ومساله ارجاع به مراکز سازمان نظام روانشناسی ومشاوره در دستورالعمل جدید ریاست قوه قضاییه دیده شده است.

*با تفاهمنامه ای که با کمیته امداد امام خمینی (ره )داشته ایم ، مقرر شده مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره را در این نهاد پر مخاطب ومهم با هماهنگی سازمان در تمام شهرستانها واستانها توسعه دهیم. این امر هم خدمات روانشناسی ومشاوره در تمام کشور گسترش می دهد وهم برای اعضا شغل یابی است.

*با نیروی انتظامی تعامل بسیار خوبی داریم وبا آنان تفاهمنامه همکاری بسته ایم. تمام فعالیتها تخصصی شود.

*برای وزارت آموزش و پرورش خصوصا مدارس، مشاوران، مربیان، معلمان، والدین ومراکز تخصصی استانی برنامه مفصلی در پیش داریم. یکی دوهفته پیش با ملاقاتی با وزیر داشتم دستور تفاهمنامه جدید را صادر نمودند اراده وزارت بر تعامل با سازمان است.

*در بخش بازرسی و انتظامی در این دوره توسعه کمی و کیفی بسیار خوبی داشته ایم؛ بخش فضای مجازی، بخش بازرسی، حقوقی و هیأت های بدوی در حال فعالیت می باشند. کارت نظارت برای اعضا شوراهای استانی جهت نظارت دقیق بر فعالیت ها در استانها صادر شده است. برای اولین بار در سال ۹۸ موضوع روان شناس نماها مطرح و با تعدادی از آنان برخورد شد؛ در همین راستا در بدو مسئولیت جدید اسامی کلیه افراد دارای پروانه در سایت سازمان درج شد تا مردم افراد دارای پروانه قانونی را شناسایی و به افراد فاقد پروانه مراجعه نکنند. در سال گذشته بیش از سه هزارپانصد پرونده صفحه مجازی غیر قانونی در معاونت تشکیل شده است؛ البته در بخش نظارت و انتظامی ضرورت دارد، نهادها و ارگانها ذیربط خصوصاً قوه قضائیه همکاری و هماهنگی الزم با سازمان داشته باشند. ان شاءاهلل با اجرایی شدن نظام جامع ارزشیابی، نظارت وبازرسی بر فرآینده خدماتدهی و ارتقاء کیفیت آن اهتمام بیشتری خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است، افرادی که عضو سازمان می شوند، برای فعالیت، می توانند تحت نظر استاد ناظر فعالیت نمایند وچناچه مشکل حرفه ای ایجاد شود در سازمان بررسی می شود .

*تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره در سالهای ۹۸ ،۹۹ و ۱۴۰۰ را به دولت داده ایم؛ به قرار اطلاع در دست بررسی در جلسه هیات وزیران ودر شرف تصویب است.

*در باره استانها: اولین اجالس سراسری استانها را در سال۹۸ برگزار کردیم، سیاستهای جدید اعالم گردید وسپس با دریافت نامه از معاون اول ریاست جمهوری برای استانداران سراسر کشور جهت ارتقاء جایگاه شوراهای استانی و در اختیار گذاشتن مکانی برای استقراردفاتر استانی با مسافرت به استانها و ملاقات با استانداران و روسای دانشگاهها تلاش کردم مسئولین اجرایی استان ها را متوجه جایگاه سازمان و اعتباربخشی به شوراهای استانی بنمایم که خوشبختانه تا کنون تعدادی ازشوراهای استان های ما صاحب دفتر شده اند. متاسفانه در بهمن ماه ۹۸ پس از ملاقات با اعضاء محترم استان خوزستان در برگشت از طریق آبادان با مشکل جزیی قلبی روبه رو شدم و متعاقب آن با ورود کرونا در اسفند ماه ۹۸ با توصیه مسافرت های استانی متوقف شد. اگر این مشکل نبود تاکنون به تمام استان ها مسافرت کرده و استانهای ما وضعیت بهتری داشتند.

هرچند شوراهای استانی با استفاده از نامه ارسالی معاون اول رییس جمهور خود رایزنی های لازم را نموده اند و از آنان تشکر میشود. البته جلسات شوراهای استانی به صورت مجازی داشته ایم . در تعویض اختیار به استانها در دوره جدید با نگاه تمرکز زدایی آغاز نمودم؛ همانطوری که کوشش کرده ایم دفاتر استانی را راه اندازی نماییم به گونه ای که سازمان در سطح استان به عنوان مرجع روان شناسی و مشاوره قرار گیرند. در راستای این مهم و در شورای اداری و اجتماعی استانداری بر تمام فرآیند امور روان شناسی و مشاوره نظارت نمایند. سازمان استان ها باید کیفی تر و چابک تر شود و در صورت رعایت فرآیند تصویب با توجه به ازدیاد اعضا در شهرستانهای خاص وبزرگ نمایندگی سازمان نظام در این شهرها تحت اشراف شورای استانی فعالیت نماید.

بالاخره؛

*تهران ام القرای نظام اسلامی است وفاقد شورای استانی است ،باستحضار اعضا استان تهران می رساند، در انتخابات سال جاری شورای استانی تهران برای اولین بار تشکیل خواهد شد تا امورات مربوط به شهر تهران مستقل انجام شود.

*مسأله بیمه های پایه و تکمیلی از روزهای آغازین مسئولیتم جزء دغدغه های اصلیم بوده است؛ ملاقات با ریاست محترم مجلس شورای اسالمی به همراه اعضای شورای مرکزی در خواست اجرای بند ج ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه در خصوص بهره مندی روانشناسان ومشاوران بیمه های پایه و تکمیلی شد.

ایشان کارگروهی برای اجرای این مهم تشکیل دادند و پیگیری های زیادی از طریق هیئت دولت وستاد ملی کرونا متاسفانه تا کنون نتیجه نداده تا این که چندی پیش طی مالقاتی که با دکتر نوبخت معاون محترم رئیس جمهور ورئیس سازمان برنامه و بودجه داشتم ایشان دستور اقدام عاجل صادر نمودند.

در بعد بیرونی سازمان عملکرد قابل قبولی داشته است؛ به گونه ای اکنون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره درسطح حاکمیت در جایگاه مناسبی قرار گرفته است و مرجعیت آن توسط حاکمیت پذیرفته و چنانچه با همین شیوه ادامه یابد،انشائاهلل به زودی منویات ومطالبات سازمان در بخشهای مختلف محقق می شود.

*در این دوره تالش کردم با تمام وزراء مربوط به حوزه روان شناسی و مشاوره مالقات و شرح وظایف و مطالبات سازمان بیان نمودم. بعضی وزرا منجمله وزیر محترم علوم، تحقیقات و فنآوری دستورات مهمی جهت رفع مشکالت سازمان از جمله مأموریت اعضاء هیأت علمی و در نظر گرفتن سوابق افراد در کمیسیون های تخصصی در ارتقاء آنان مبذول نمودند.

*به منظور فرهنگ سازی و توسعه اشتغال و ایفای نقش برای جامعه روانشناسی و مشاوره سازمان اقدام به انعقاد تفاهم نامه بانهادها، ارگانها، سازمانها و دانشگاه ها نموده است؛ از جمله شهرداری تهران، وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فردوسی، حوزه علمیه خواهران، ستاد علوم شناختی، نیروی انتظامی ، کمیته امداد امام خمینی (ره)وبسیاری از موسسات دانشگاهی که ثمرات خوبی هم داشته است.

*تقدیر از پیش کسوتان وبرگزاری روز روانشناس ومشاوره در راستای فرهنگ سازی وارتقاء رشته های روانشناسی ومشاوره است.

*روان شناسان شاغل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد حمایت سازمان قرار گرفته اند. با ملاقاتی که با وزیرمحترم بهداشت ودرمان داشتم وپیگیری های که انجام شد مساله همسان سازی تعرفه آنان با پزشکان حل شد.

طرح های “روان شناس خانواده ” به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح “روانشناس مدرسه” به آموزش و پرورش طرح “غربالگری سالمت روان” به آموزش و پرورش طرح روان شناس دادگاه ” به قوه قضاییه و نهایتاً طرح “سند تحول روان شناسی و مشاوره ” بر مبنای بومی سازی رشته” به شورای عالی انقلاب فرهنگی از کارهای در دست پیگیری سازمان است.

*طرح “فراکسیون سلامت روان” به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و در مجلس قبلی با ۶۸ عضویت امضاء به هیئت رئیسه ارجاع شده است.

*در انتها درباره کرونا سازمان عملکرد هوشمندانه ای را از خود نشان داده است و شرایط را جهت کارآمدی رشته تبدیل به فرصت نموده است. در این رابطه بیش از ۴۰ فعالیت روان شناسان و مشاوران را دسته بندی و به رئیس جمهور گزارش گردید و درخواست تشکیل کمیته مقابله با عوارض روانی کرونا پیشنهاد شد؛ همچنین پیگیری نمودیم مراکز و دفاتر روان شناسی جزو مشاغل طبقه اول دسته بندی شوند. همینجا الزام می دانم از تمام روانشناسان ومشاوران که در دورا کرونا در رسانه های مختلف بصورت مجازی ازجمله ۴۰۳۰ با تولید بسته های آموزشی همراه مردم بودند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم خبرمسرت بخش پایان عرایضم؛

*با پیگیری های مداوم واکسیناسیون اعضاء سازمان در اولویت قرار گرفته و اسامی اعضاء به تفکیک استان ها به خدمت دفتر وزیر محترم ارسال شد، انشاءالله واکسیناسیون اعضا بزودی آغاز می شود این پیامی است جناب آقای دکتر داوودی مشاور و مدیر کل محترم دفتر وزارتی وزارت بهداشت از طرف وزیر محترم دادند که به اطلاع شما برسانم.

سخنرانی_مهم_وراهبردی_دکتر_محمد_حاتمی_در_مجمع_عمومی

انتشار خبر: کوروش جم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.