تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
کد خبر : 67714

مانیتور QD-OLED دل تنها ۱۲۹۹ دلار قیمت دارد

مانیتور QD-OLED دل تنها ۱۲۹۹ دلار قیمت دارد

مانیتور QD-OLED دل تنها ۱۲۹۹ دلار قیمت داردمانیتور QD-OLED دل با وجود اینکه نخستین محصول در نوع خود است، با برچسب قیمتی تنها ۱۲۹۹ دلار راهی بازار خواهد شد!
پنل‌های QD-OLED محصولی جدید با یک فناوری نوی..

مانیتور QD-OLED دل تنها ۱۲۹۹ دلار قیمت دارد

مانیتور QD-OLED دل با وجود اینکه نخستین محصول در نوع خود است، با برچسب قیمتی تنها ۱۲۹۹ دلار راهی بازار خواهد شد!

پنل‌های QD-OLED محصولی جدید با یک فناوری نوین از سوی سامسونگ است که به تازگی تولید و راهی بازار شده‌اند. سونی با معرفی تلویزیون Bravia XR A95K در نمایشگاه CES 2022، نخستین نمایشگر دنیا که به پنل QD-OLED ساخت سامسونگ مجهز بود را به نمایش گذاشت. حال نوبت کمپانی آمریکایی دل است که با زیرشاخه گیمینگ خود موسوم به الین ور (Alienware) نخستین مانیتور QD-OLED را راهی بازار کند.

مانیتور ۳۴ اینچی QD-OLED دل که Alienware AW3423DW نام دارد همزمان با تلویزیون سونی در نمایشگاه CES 2022 رونمایی شده بود. اما به تازگی مشخص شد که قرار است با قیمیت ۱۲۹۹ دلار به دست مشتری برسد که هزینه‌ای مناسب و معقول برای یک مانیتور گیمینگ با چنین مشخصاتی محسوب می‌شود.

مانیتور QD-OLED دل

گرچه قیمت آن پایین نیست، اما در مقایسه با نمایشگرهای OLED کمتر است. برای مقایسه مانیتور اولد Ultrafine UHD ساخت LG با وجود اینکه مخصوص بازی نیست، ۳۹۹۹ دلار از حساب بانکی خریدار کم می‌کند. و یا مانیتور گیمینگ ۵۵ اینچی اولد Alienware که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد، در حال حاضر با قیمت ۲۷۱۹ دلار به فروش می‌رسد؛ زمان عرضه نیز ۳۹۹۹ دلار قیمت داشت. گرچه سایز در قیمت گذاری مهم است، اما داشتن یک نمایشگر که از فناوری QD-OLED سامسونگ بهره می‌برد جای شکایتی باقی نمی‌گذارد.

در پنل‌های QD-OLED ویژگی‌های پنل‌های OLED شامل نمایش بهتر رنگ سیاه، کنتراست بی‌نهایت، زاویه دید بالاتر و… با ویژگی‌های پنل‌های نقطه کوانتومی (QD) شامل روشنایی خیره کننده، حجم و دقت رنگ کامل و… ترکیب شده‌اند. بر خلاف پنل‌های میکرو LED که یک روش جدید محسوب می‌شوند، QD-OLED یک پیشرفت و تلفیق نوآورانه از فناوری‌هایی است که طی چند سال اخیر وجود داشتند.

مانیتور QD-OLED دل

مانیتور QD-OLED دل ۹۹.۳ درصد از رنگ‌ها را در فضای RGB استاندارد DCI-P3 نمایش می‌دهد و وضوح ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل با نرخ تازه سازی تصویر ۱۷۵ هرتز دارد. روشنایی آن نیز از ۲۵۰ نیت تا ۱۰۰۰ نیت است. زمان واکنش این مانیتور ۰.۱ ثانیه است که برای گیمرها بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود. همچنین از فناوری G-Sync Ultimate کمپانی انویدیا نیز پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر LG تنها سازنده نمایشگرهای OLED برای تلویزیون و مانیتور است و پنل‌هایش WRGB محسوب می‌شوند، زیرا از ترکیب رنگ آبی و زرد، پیکسل‌های نوری که به رنگ سفید میزند را تولید می‌کنند و با عبور دادن این نور از یک فیلتر، ریزپیکسل‌های سبز، آبی و قرمز را تشکیل می‌دهد. پنل‌های اولد جدید مانند نوع evo، ریزپیکسل‌های سفید غیرفیلتری دارند که سبب افزایش روشنایی تصویر به خصوص هنگام پخش محتوای HDR می‌شود.

مانیتور QD-OLED دل

QD-OLED

در یک نمایشگر QD-OLED که سامسونگ تنها سازنده آن‌هاست روش کار فرق کرده و یک صفحه نور آبی را ساخته و از بین نقاط کوانتومی عبور می‌دهد تا بدون نیاز به فیلتر، برخی از آن‌ نورهای آبی به سبز و قرمز تبدیل شوند. دلیل استفاده از نور آبی این است که انرژی بالاتری نسبت به دو رنگ دیگر دارد. این روش سبب افزایش کارایی انرژی نوری می‌شود و با توجه به این که نیاز به عبور نور از یک فیلتر و هدر رفت انرژی در آن بخش نیست، پنل‌های QD-OLED درخشندگی بسیار بالاتری نسبت به پنل‌های OLED دارند.

علاوه بر این حتی در حالت حداکثر روشنایی نیز روشنایی و زنده بودن نقاط رنگی کوانتومی حفظ می‌شود، در حالی که پنل‌های OLED WRGB در حالت حداکثر روشنایی دچار مشکل عدم اشباع رنگ می‌شوند. به گفته سونی تلویزیون‌های جدیدش که از پنل QD-OLED بهره می‌برند ۲۰۰ درصد بیشتر از تلوزیون‌های عادی روشنایی دارند. یک حسن دیگر این نمایشگرها در این است که زاویه دید فوق العاده بالایی که در پنل‌های OLED شاهد آن بودیم را دارند؛ چرا که به دلیل عدم وجود فیلتر، از شدت زاویه انتشار کاسته نمی‌شود.

مانیتور QD-OLED دل

یک مشکل دیگر پنل‌های OLED پیکسل سوختگی است که هنگام نمایش طولانی مدت یک تصویر ثابت (برای مثال آرم شبکه) رخ می‌دهد و در آن زمانی که نمایشگر تصویر سفید نشان دهد، می‌توان سایه‌ای از تصویر قبلی را مشاهده کرد. در حالی که در QD-OLED خبری از این مشکل نیست،‌ زیرا به پیکسل‌ها فشار زیادی وارد نمی‌شود. در این نمایشگرها سامسونگ جهت ساخت هر پیکسل از پنل OLED سه لایه برای تولید نور آبی استفاده می‌کند که سبب افزایش عمر آن‌ها می‌شود.

در پایان باید گفت قیمت مناسب مانیتور QD-OLED دل می‌تواند نوید بخش این موضوع باشد که دیگر محصولاتی که با پنل‌های QD-OLED سامسونگ عرضه می‌شود نیز قیمت‌های معقولی داشته باشند. البته ناگفته نماند سامسونگ قصد دارد این پنل‌ها را با قیمت رقابتی نسبت به پنل‌های OLED ال جی عرضه کند تا بتواند در این رقابت پیروز شود.

مانیتور QD-OLED دل

این موضوع سبب شده تا بین سامسونگ و زیرشاخه سازنده نمایشگر کمپانی موسوم به Samsung Display اختلاف نظر در قیمت گذاری پیش آید. ضمن اینکه سامسونگ در حال حاضر به دلیل عدم داشتن اطلاعات لازم از واکنش خریداران به تلویزیون و مانیتورهای QD-OLED،‌ هنوز تصمیم نگرفته تا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ چه مقدار سرمایه گذاری روی تولید این پنل‌ها انجام دهد. باید منتظر بود و دید بازار چه استقبالی از تلویزیون جدید سونی و نمایشگر گیمینگ الین ور خواهند داشت؛‌ زیرا میزان فروش این دو دستگاه در تصمیم گیری سامسونگ بسیار موثر است.

منبع :the vergeمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.