تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۴:۴۵
کد خبر : 42725

مالوجه؛ روستایی با طعم آرسنیک

مالوجه؛ روستایی با طعم آرسنیک

مالوجه؛ روستایی با طعم آرسنیک ایسنا/کردستان مسیری پر از چال و دست‌ انداز از قروه به بعد ما را به سمت روستایی کشاند که از دور به دلیل وسعت زیاد آن همانند شهری خودنمایی می‌کند و مردمان آن از آبی آلوده ب..

مالوجه؛ روستایی با طعم آرسنیک

مالوجه؛ روستایی با طعم آرسنیک

ایسنا/کردستان مسیری پر از چال و دست‌ انداز از قروه به بعد ما را به سمت روستایی کشاند که از دور به دلیل وسعت زیاد آن همانند شهری خودنمایی می‌کند و مردمان آن از آبی آلوده به آرسنیک می نالند.

روستای مالوجه از بخش دلبران شهرستان قروه و در فاصله ۳۱ کیلومتری این شهر قرار دارد این روستا در مرز استان کردستان و همدان واقع شده و مردم آن همگی‌ ترک زبان هستند.

جمعیت این روستا حدود ۵ هزار نفر بوده و یک هزار ۳۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی، دامپروری و باغداری است.

با توجه به لزوم انعکاس خبری مشکلات و مسائل روستای مالوجه که مورد توجه دفتر نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفته است، سفری برای حضور اصحاب رسانه استان به این روستای تدارک دیده شد.

کم برخورداری این روستا به ویژه در بحث خدمت گذاری‌های اصلی موجب شد تا پس از سلام و احوال پرسی گرم با خبرنگاران؛ دهیار، روحانی مسجد و اعضای شورای روستا از مشکلات خود سخن به میان بیاورند. بزرگان این روستا نبود امکانات متناسب با جمعیت چند هزار نفری این روستا را دلیل اصلی مشکلات خود می‌دانند.

هرچند که مالوجه برق، گاز، تلفن و اینترنت پرسرعت دارد اما حاج آقا احمد، روحانی روستای مالوجه می‌گوید که از هم اکنون مشکل کمبود آب شروع شده و در بهترین حالت در تابستان روزانه تنها ۱۲ ساعت آب در اختیار مردم است.

مردم روستای مالوجه به دلیل آلوده بودن آب چاه‌های این‌ منطقه با آرسنیک نمی‌توانند از آن برای آشامیدن استفاده کنند و این موضوع موجب شده بود تا آب روستا از روستای مظفر آباد تامین شود و حتی این کار نیز نتوانسته مشکل آب مالوجه را حل کند زیرا به دلیل وضعیت سفره‌های زیرزمینی این منطه با حفر چاه جدید آب، چاه قبلی یا به شدت کم آب و یا کاملا خشک می‌شود.

روحانی روستای مالوجه ادامه ‌می‌دهد که با قطع شدن یکی از فیوزهای پمپ آب، حداقل تا ۳ روز آب روستا به دلیل خالی شدن شبکه قطع می‌شود.

روستای مالوجه فاضلاب سراسری ندارد و تنها یکی دو خیابان آن به صورت نیمه و ناتمام لوله‌گذاری شده و متاسفانه فاضلاب در کوچه‌های روستا جاری است و وضعیت مالوجه را از لحاظ بهداشتی جدا تهدید می‌کند. از سوی دیگر این نابسامانی سیما و بوی زننده‌ای ایجاد کرده که عرصه زندگی را بر آن‌ها تنگ و تنگ‌تر کرده‌است.

قربان علی معظمی، دهیار مالوجه می‌گوید که برآورد هزینه احداث فاضلاب در مرحله اول بالغ بر ۳ میلیارد تومان بوده و ایجاد شبکه ۵ کیلومتری فاضلاب می‌تواند مشکل روستا را سامان بخشد.

وی ادامه می‌دهد که طرح هادی از سال ۹۳ با بودجه دهیاری مالوجه انجام شده و اقساط آن تا چند سال گذشته بر دوش دهیاری بوده و تا پیش از آن هیچ جدول‌گذاری در این روستا وجود نداشته است.

دهیار مالوجه بیان می‌کند که بودجه سالانه این روستا از ۳۵۰ میلیون تومان فراتر نمی‌رود که این مبلغ کفاف هزینه‌های این روستای ۹۷ هکتاری را نمی‌دهد.

وضعیت مسیر ارتباطی این روستا پس از عبور از شهر دلبران بسیار نامناسب بوده است. مردم روستا علت این موضوع را عبور بیش از حد کامیون‌های سنگین معادن منطقه عنوان می‌کنند و این درحالی است که احداث معادن در مناطق اطراف روستا نفع قابل لمسی برای آن‌ها نداشته است.

چشمه آب باباگرگر در فاصله نزدیکی از مالوجه بوده و از سوی دیگر روستای قطارقویی که در امتداد مسیر غار توریستی علی‌صدر قرار دارد فاصله‌ای ١۵ کیلومتری با روستای مالوجه دارد. آسفالت و بهسازی این مسیر می‌تواند دو نقطه توریستی را به هم متصل کند و مالوجه را از بن‌بست خارج کند.

امکانات تفریحی و گردشگری در این روستا مشاهده نمی‌شود و هیچ وسیله بازی برای کودکان و نوجوانان این روستای بزرگ تعبیه نشده است. مردم روستا قول بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در سفر یک سال قبل خود به مالوجه را فراموش نکرده‌اند. استاندار کردستان در سفر خود به مردم روستا قول احداث زمین چمن مصنوعی را داده بود که تاکنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

روستای مالوجه دارای خانه بهداشتی بزرگ و تقریبا نونواری است؛ دکتر بشیر فرج‌پور، پزشک خانه بهداشت روستای مالوجه می‌گوید که وجود یک پزشک و یک ماما برای رفع نیازهای درمانی روستایی ۵ هزار نفره با مراجعات زیاد کافی نیست.

طبق گفته مردم این روستا بیش از ۱۰۰ معلول در مالوجه وجود دارد. اهالی روستا معتقدند که استفاده از آب آرسنیک‌دار علت این موضوع بوده و پیگیری تعدادی از خانواده‌های مالوجه‌ای برای درمان فرزندان خود این موضوع را تصدیق کرده است.

پزشک خانه بهداشت ادامه می‌دهد که طبق تجربه کاری و در مقایسه با سایر روستاهای اطراف مردم مالوجه بیشتر دچار بیماری‌های مادرزادی نادر و خونی هستند.

مدارس در همه مقاطع برای پسران و دختران در مالوجه وجود دارد ولی به گفته مردم روستا مدیرها و معلم‌های شاغل در این روستا یا در ابتدای مسیر شغلی یا در سال آخر کاری خود قرار دارند، این موضوع موجب شده تا سالی نهایتا یک یا دو نفر فارغ‌التحصیل شوند یکی از اهالی روستا عدم ارتباط درست و سازنده معلم و دانش آموز را علت این بی اشتیاقی دانش آموزان برای ادامه تحصیل عنوان می‌کند.

شاید با کمی توجه به یاد بیاورید که اسم روستای مالوجه را تابستان سال ۹۸ بارها شنیده‌اید؛ وقتی که نوجوان ١۵ ساله مالوجه‌ای به اسم مجید معظمی با صدای گوشنوازش داوران برنامه پربیننده عصر جدید را متحیر کرد.

مجید با دیدن خبرنگاران و دوربین‌های عکاسی بار دیگر در وسط کوچه‌های خاکی با چاشنی جولان موتورسواران قطعه‌ای اجرا کرد که گوش جان را طراوت دوباره بخشید؛ او می‌گوید که حمایتی از او برای ادامه کارهایش نشده است ولی همچنان امیدوارانه به آینده می‌نگرد.

این استعداد برتر کردستانی ادامه می‌دهد که نبود امکانات فرهنگی در روستای مالوجه او را به فکر راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی کرده تا بتواند به صورت رایگان به نوجوانان و جوانان مالوجه‌ای نت‌های موسیقی بیاموزد.

به دلیل نبود امکانات آموزشی مجید در هفته سه بار مسیر ۳١ کیلومتری را تا قروه برای شرکت در کلاس‌های موسیقی طی می‌کند.

روستای مالوجه نیز همانند سایر مناطق با معضلات اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند و همیشه فقر و مشکلات مادی به این معضلات دامن می‌زند. این روستای یک هزار و ۲۰۰ خانواری بیش از ۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد دارد که شدت مشکلات اقتصادی در این روستای بزرگ را نشان می‌دهد.

مشکلات اقتصادی با چاشنی سایر معضلات اجتماعی موجب شده تا تعداد زیادی از مردم این روستا در دام اعتیاد گیر کنند. تاکنون حدود ۴۰۰ نفر معتاد این روستا توسط انجمن‌های مردم نهاد درمان شده اند و تنها ۲۰ تا ۳۰‌ نفر معتاد متجاهر در روستا وجود دارد ولی متاسفانه فروشنده‌ مواد در این روستا به نسبت جمعیت آن زیاد است.

گیرو گرفت‌های اقتصادی و اجتماعی موجب شده تا گروهی پس از ترک اعتیاد دوباره به مواد مخدر صنعتی روی ‌آورند. مردم روستا می‌گویند که پلیس فروشندگان مواد را بارها دستیگر کرده‌ اما این افراد پس از چند روز با وثیقه گذاشتن جواز مغازه‌ای که وجود خارجی ندارد آزاد می‌شوند.

هرچند که سفر یک روزه به روستای مالوجه نمی‌تواند همه مشکلات زیرساختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای یک خبرنگار نمایش دهد تا به رشته تحریر درآید اما جاده این روستا بر روی مسئولانی که قصد توسعه، آبادانی و رفع گوشه کوچکی از معضلات این روستای بزرگ دارند همیشه باز است.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.