تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
کد خبر : 14880

ماجرای رمان چشمان تاریکی که در سال ۱۹۸۱ شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد!

ماجرای رمان چشمان تاریکی که در سال ۱۹۸۱ شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد!

ماجرای رمان چشمان تاریکی که در سال ۱۹۸۱ شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد! رمان چشمان تاریکی نوشته دین کونتز در سال ۱۹۸۱ منتشر شده و بسیاری از کاربران در سراسر جهان معتقدند این کتاب توانسته در ۴ دهه پیش، شیوع ویروسی مانند کرونا در ووهان چین را پیش‌بینی کند.
با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران و مبتلا و کشته شدن تعداد زیادی از مردم جهان، بازار فیلم‌های سینمایی و کتاب‌هایی که درباره ویروس‌ها و بیماری‌های واگیردار هستند نیز داغ شده است. در سال‌های گذشته فیلم‌های هالیوودی و غیر هالیوودی زیادی به شیوع ویروس‌ها پرداخته‌اند و حتی بازی‌های کامپیوتری متعددی نیز در این باره ساخته شده است.

وقتی به ادبیات داستانی جهان نیز نگاهی می‌اندازیم، کتاب های زیادی را می‌بینیم که درباره بیماری‌ها و شیوع ویروس‌ها نوشته شده‌اند. رمان «طاعون»، نوشته آلبر کامو یکی از شاهکارهایی است که درباره شیوع طاعون در یک شهر و جولان موش‌ها در آن و مرگ و میر مردم نوشته شده است. «نقاب مرگ سرخ» نوشته ادگار آلن پو نیز از شیوع طاعون در یک کشور ناشناخته سخن گفته و رمان «کوری»، نوشته ژوزه سار..

ماجرای رمان چشمان تاریکی که در سال ۱۹۸۱ شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد!

رمان چشمان تاریکی نوشته دین کونتز در سال ۱۹۸۱ منتشر شده و بسیاری از کاربران در سراسر جهان معتقدند این کتاب توانسته در ۴ دهه پیش، شیوع ویروسی مانند کرونا در ووهان چین را پیش‌بینی کند.

با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران و مبتلا و کشته شدن تعداد زیادی از مردم جهان، بازار فیلم‌های سینمایی و کتاب‌هایی که درباره ویروس‌ها و بیماری‌های واگیردار هستند نیز داغ شده است. در سال‌های گذشته فیلم‌های هالیوودی و غیر هالیوودی زیادی به شیوع ویروس‌ها پرداخته‌اند و حتی بازی‌های کامپیوتری متعددی نیز در این باره ساخته شده است.

رمان کوری

وقتی به ادبیات داستانی جهان نیز نگاهی می‌اندازیم، کتاب های زیادی را می‌بینیم که درباره بیماری‌ها و شیوع ویروس‌ها نوشته شده‌اند. رمان «طاعون»، نوشته آلبر کامو یکی از شاهکارهایی است که درباره شیوع طاعون در یک شهر و جولان موش‌ها در آن و مرگ و میر مردم نوشته شده است. «نقاب مرگ سرخ» نوشته ادگار آلن پو نیز از شیوع طاعون در یک کشور ناشناخته سخن گفته و رمان «کوری»، نوشته ژوزه ساراماگو که جایزه نوبل را نیز دریافت کرده، به یک بیماری عجیب که مردم را کور می‌کند پرداخته است. از بین رمان‌های ایرانی نیز می‌توان به رمان «زایو» اشاره کرد که داستان آن در سال ۱۴۲۰ هجری شمسی روایت می‌شود و درباره ویروسی است که نصف جمعیت جهان را کشته است.

رمان چشمان تاریکی نوشته دین کونتز

اما یکی از عجیب‌ترین رمان‌ها در رابطه با این موضوع، رمان چشمان تاریکی (The Eyes of Darkness) نوشته دین کونتز است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شده و به نظر می‌رسد در ۴ دهه پیش توانسته شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کند. دین کونتر تاکنون ۱۰۵ رمان از جمله «دیمون سید» و «آد توماس» را منتشر کرده و آثار او در مجموع بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه فروخته است. در کتاب چشمان تاریکی، سلاحی بیولوژیکی با نام ووهان ۴۰۰ باعث شیوع یک بیماری خطرناک شبیه به ذات‌الریه در جهان می‌شود.

رمان چشمان تاریکی

داستان رمان چشمان تاریکی به این شرح است که مادری به نام کریستینا ایوانز که به تازگی از همسرش جدا شده، پسرش یعنی دنی را با یک سردسته که پیش از این چندین بار سفر بدون خطر به کوه داشته‌اند، به سفر می‌فرستد، اما در این سفر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ می‌دهد و تمام مسافران بدون دلیل مشخصی می‌میرند. مادر داستان ما که عزادار فرزندش است و سعی می‌کند با این حقیقت کنار بیاید، پیام‌هایی را درباره حملاتی دور از انتظار دریافت می‌کند که این پیام‌ها شامل نوشته‌هایی با گچ روی تخته سیاه، پیام‌های چاپ شده در پرینتر و دیگر نشانه‌ها هستند. کریستینا ایوانز به همراه دوست جدیدش، الیوت استریکر مدتی بعد از شهر ووهان چین که اتفاقا منشا شیوع ویروس کرونا نیز هست، سر در می‌آورد.

او در ووهان چین در جریان یک سلاح بیولوژیک جدید و خطرناک با نام ووهان ۴۰۰ که در آزمایشگاه ساخته شده قرار می‌گیرد. این ویروس به حدی کشنده است که وقتی وارد بدن یک فرد می‌شود، بخشی از مغز را نابود و نفس کشیدن را متوقف می‌کند و او را در عرض ۲۴ ساعت می‌کشد. در بخشی از این کتاب آمده است که یک دانشمند چینی برای صدمه زدن به آمریکا، یکی از خطرناک‌ترین سلاح بیولوژیکی را ساخته که نام این ویروس خطرناک ووهان ۴۰۰ است و در آزمایشگاهی در بیرون شهر ووهان چین ساخته شده است. شخصیت اصلی کتاب در جای دیگر می‌گوید ووهان-۴۰۰ یک سلاح فوق‌العاده است که این سلاح با این هدف تولید شده تا یک شهر یا یک کشور را به کل نابود کند.

رمان چشمان تاریکی

نیک هینتون، کسی است که برای اولین بار شباهت داستان این رمان آمریکایی با شیوع ویروس کرونا را کشف کرد و توییت منتشر شده توسط او در این رابطه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد. البته ویروس ووهان-۴۰۰ در رمان چشمان تاریکی تفاوت‌هایی هم با ویروس کرونا دارد؛‌ از جمله این که کشندگی ووهان ۴۰۰ صد در صد است، یعنی هر کسی مبتلا شود در عرض ۲۴ ساعت می‌میرد، در حالی که ویروس کرونا حداکثر ۳ درصد کشندگی دارد. از سوی دیگر گفته می‌شود که ووهان-۴۰۰ به طور عمدی و به عنوان یک سلاح بیولوژیکی در آزمایشگاه‌ها ساخته شده، اما گفته می‌شود منشا ویروس کرونا حیواناتی مانند خفاش است.

در روزهای اخیر، رسانه‌های متعددی مانند ایندیپندنت انگلیس، فاکس نیوز آمریکا و همچنین رسانه‌های چینی به ماجرای این رمان آمریکایی و پیش‌بینی آن از ویروس کرونا پرداخته‌اند، اما هنوز دین کونتز، نویسنده این رمان اظهار نظری درباره این ماجرا نکرده است. یک کتاب‌فروش هنگ کنگی نیز به روزنامه سوث چاینا مورنینگ گفته است شهر ووهان، هاب تحقیقاتی در زمینه‌های میکروبیولوژیک است و از این که در رمان چشمان تاریکی نام ووهان به عنوان شهری آمده که ویروس ووهان-۴۰۰ در آزمایشگاه‌های آن ساخته شده، تعجب نکرده است.

دیلی اگزمینر نیز در گزارشی نوشته است در نسخه اولیه رمان چشمان تاریکی که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد، نام ویروس «گورکی-۴۰۰» بود که از نام یکی از شهرهای روسیه الهام گرفته شده بود، اما پس از سال ۱۹۹۶ و پایان جنگ سرد، نویسنده نام این ویروس را به «ووهان-۴۰۰» تغییر داد. برخی از افرادی که از تئوری‌های توطئه پیروی می‌کنند نیز ادعاهای جالبی در این باره می‌کنند. به عنوان مثال گفته می‌شود جمع اعداد ۱۹۸۱ که سال انتشار این کتاب است، ۱۹ می‌شود که به سال ۲۰۱۹ که ویروس کرونا در آن شیوع پیدا کرد اشاره دارد. همچنین عدد ۴۰۰ از ضرب دو عدد ۲۰ به دست آمده که به سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کند. علاوه بر آن اولین بار نام ووهان-۴۰۰ در فصل ۳۹ کتاب آمده که جمع اعداد آن ۱۲ می‌شود و به ماه دوازدهم سال یعنی دسامبر که ویروس کرونا برای اولین بار در این ماه شیوع پیدا کرد اشاره دارد.

ویروس کرونا

یکی از نکات جالب دیگر که در این رمان آمریکایی می‌توان پیدا کرد این است که در آن از نوع تکامل‌یافته ویروس ووهان-۴۰۰ سخن گفته شده که چندین دهه بعد باعث بیماری وحشتناکی با علائم آنفولانزا می‌شود و این بیماری تنفسی به سرعت در سراسر جهان همه‌گیر شده و در برابر تمام درمان‌های شناخته شده مقاومت می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.