تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر : 596031

لمینت چیست؟ – انواع لمینت دندان

لمینت چیست؟ – انواع لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟ لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. لمینت‌ ها بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن ناهمترازی و سایر عیوب دندان، ردیف دندان ها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

 

لمینت ‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندان هایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

 

انواع لمینت دندان

لمینت دندان در دو نوع ونیر کامپوزیت  و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. که نوع لمینت کامپوزیتی دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کمی که دارد (معمولا ۵/۰ میلی متر است) و همچنین عدم نیاز به تراش دندان محبوبیت بیشتری دارند. از دیگر محاسن لمینت کامپوزیتی میتوان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین شما می توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصص انجام می شود بهره بگیرید.

 

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلن ونیر که قیمت آن نسبتا بالاتر از نوع کامپوزیتی است، در اکثر موارد نیاز به تراش و گاهی فرم دهی دندان دارد و معمولا در لابراتوار ساخته می­شود اما از نظر انتخاب نوع جنس و شفافیت تنوع بیشتری دارد و البته ظاهر زیبای آن که یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب توسط افراد است. به علت کیفیت و ماندگاری بیشتر این نوع لمینت برای افراد بهتر است.

 

کاربرد لمینت دندان چیست؟

به طور کلی دندانپزشکان از لمینت ها برای زیبای سازی طرح لبخند استفاده می کنند. در واقع زمانی که دندان بنا به دلایلی از نظر ظاهری شکل یا رنگ مناسبی ندارد، می توان با کمک ونیرهایی مانند لمینت دندان عیوب را پنهان کرده و یا شکل زیباتری به دندان بخشید. اما اینکه کاربرد لمینت دندان دقیقا برطرف کردن کدام عیوب دندانی است را می توانید در لیست زیر جستجو کنید:

 

تغییر رنگ دندان ها به طوری که با هیچ روش دیگری نتوان آن را برطرف کرد

لب پر شدگی دندان. اگر تمایل نداشته باشیم با ونیر کامپوزیت یا باندینگ دندان آن را ترمیم کنیم

شکستگی های دندانی

ترک خوردگی های دندانی

کوتاه بودن یک یا چند دندان در طرح لبخند

کج بودن جزئی دندان های جلو

 

 

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی همانطور که از اسمش پیداست، از پوسته بسیار نازک سرامیکی ساخته می شود. اجرای این روش زیباسازی بسیار شبیه قرار دادن ناخن های مصنوعی است. چرا که دندانپزشک پوسته های آماده شده لمینت سرامیکی را بعد از تراش دندان با استفاده از ابزار و چسب مناسب، بر روی دندان ها می چسباند. بخاطر دوام بیشتر سرامیک، این روش گزینه مناسب تری برای رفع مشکلات گسترده دندان است و به افزایش استحکام دندان ها بسیار کمک می کند.

 

 

لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی که به آن باندینگ کامپوزیت هم می گویند ترمیمی است که مستقیماً روی دندان اعمال می‌شود و نیازی به ساخت در آزمایشگاه ندارد. برای لمینت کردن دندان ها با کامپوزیت مواد مخصوصی به نام محلول یا خمیر رزین کامپوزیت همرنگ دندان انتخاب می‌شود. رزین کامپوزیت مستقیماً روی دندان مالیده می شود و با تابش نور خاصی فعال و سخت می‌شود. بنابراین در همان جلسه درمان تمام می‌شود.

 

 

فرق کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

اولین فرق کامپوزیت و لمینت دندان در جنس آنها است، همانطور که گفته شد لمینت سرامیکی از جنس چینی و کامپوزیت از جنس پلیمر است که در ادامه برخی از تفاوت های لمینت و کامپوزیت را خواهید خواند.

لمینت در لابراتوار و کامپوزیت در مطب ساخته می‌شوند.

قیمت لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت است.

لمینیت ثبات رنگ بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

عمر لمینت دندان سرامیکی از کامپوزیت بیشتر است.

در کامپوزیت دندان تراش کمتری نسبت به لمینت نیاز دارد.

لمینیت دندان نیاز به بی حسی دارد.

طول درمان لمینت سرامیکی از کامپوزیت بیشتر است.

 

لمینت چیست؟ – انواع لمینت دندان

مراحل لمینت دندان چگونه است؟

فرآیند ساخت و اعمال لمینت دارای مراحل مختلفی است که با توجه به تعداد دندان، تشخیص دندانپزشک، نوع لمینت درخواستی می‌تواند مراحل طولانی‌تر شود، مراحل لمینت دندان به شرح زیر است.

 

مرحله اول: قالب‌گیری

بعد از انجام مشاوره، عکس برداری و حل کردن مشکلات دیگر دندان مثل پوسیدگی، اولین مرحله از مراحل لمینت دندان قالب گیری است. دندانپزشک در این جلسه روی سطح دندان را با توجه به ضخامت لمینت تراش می‌دهد تا سطح دندان صاف شود.

 

دندان را طوری تراش می‌دهند تا سطح دندان‌ها صاف شود و آسیبی به مینای دندان وارد نشود. برای اینکه بیمار دردی حس نکند، قبل از تراش دندان از بی حسی استفاده می‌شود. بعد از تراش دندان، دندانپزشک قالب گیری از دندان را انجام می‌دهد و سپس قالب مورد نظر را به لابراتوار می‌فرستد.

معمولا آماده شدن لمینیت ها 2 تا 4 هفته طول می‌کشد، تراش دندا‌ن‌ها را حساس می‌کند، به همین علت در طول این مدت دندانپزشک از پوشش‌های موقت برای محافظت از دندان‌ها استفاده می‌کند.

 

قبل از دائمی کردن لمینت‌ها، دندانپزشک لمینت‌های آماده شده را به صورت موقت روی دندان فرد قرار می‌دهد تا فرم و اندازه آن را بررسی کند. سپس دندان را مقدار بسیار کمی تراش می‌دهد تا سطح دندان زبر شود و چسبندگی دندان برای اعمال لمینت‌ها بیشتر شود.

با کمک یک رزین مخصوص و حساس به نور، لمینت را روی دندان قرار می‌دهد و با تاباندن پرتوهای لیزری لمینیت را روی دندان محکم می‌کند. چند هفته پس از نصب لمینت‌ها باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

دلیل لمینت کردن دندان ها چیست؟

از لمینت برای زیباتر کردن دندان ها یا ترمیم آنها استفاده می شود. کاربردهای لمینت کردن دندان ها معمولاً شامل موارد زیر است:

 

سفیدتر کردن دندان ها

ترمیم لپ پر شدگی و ترک های دندان

اصلاح لبه های دندان که ممکن است ناصاف یا دندان دار شده باشند.

صاف کردن سطح دندان که ممکن است لایه لایه، حفره حفره و یا زبر شده باشد.

بزرگتر کردن دندان هایی که بیش از اندازه کوچک هستند.

بلندتر کردن دندان ها

بستن فاصله بین دندان ها

یکدست کردن دندان‌ها و زیبایی لبخند.

 

 

منبع: سایت دکتر سمیه ابراهیم گل

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.