تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۴:۳۹
کد خبر : 42492

لزوم تسریع واکسیناسیون معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند

لزوم تسریع واکسیناسیون معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند

لزوم تسریع واکسیناسیون معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند عکس تزئینی است. مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ضمن انتقاد از وضعیت معلولان در زمینه خرید وسایل توانبخشی، خواستار واکسیناسیون تمام ..

لزوم تسریع واکسیناسیون معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند

لزوم تسریع واکسیناسیون معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند
عکس تزئینی است.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ضمن انتقاد از وضعیت معلولان در زمینه خرید وسایل توانبخشی، خواستار واکسیناسیون تمام معلولان علیه ویروس کرونا در اسرع وقت شد و گفت: معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند از سوی سازمان بهزیستی واکسینه شده‌اند، اما برای معلولانی که در خانه و توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند هنوز هیچ دستورالعمل خاصی ارائه نشده و درخواست ما این است که آنها هم در اسرع وقت به طور رایگان واکسینه شوند.

علی‌همت محمودنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر جامعه معلولان اظهار کرد: معلولان در دوران کرونا و تحریم، شرایط بسیار سختی را سپری کردند. این دوران همزمان با گران شدن سه تا چهار برابری وسایل توانبخشی، شرایط را برای این قشر بسیار سخت کرد؛ به طوری که برخی از معلولان علاوه بر گرانی، امکان تهیه وسایل موردنیاز خود را ندارند، چراکه دیگر این وسایل توسط شرکت‌ها به طور آزادانه و راحت وارد کشور نمی‌شود و وسایلی هم که وارد کشور می‌شوند قیمت‌های بسیار زیادی دارند.

وی افزود: در دوازدهم آذرماه سال گذشته در دیدار با رییس جمهوری، از ایشان خواستیم تا دستور دهند خرید وسایل توانبخشی از محل ارزهایی که برای خرید وسایل موردنیاز جامعه است، صورت گیرد. متاسفانه به دلیل اینکه وسایل توانبخشی ذیل وسایل آرایشی و پیرایشی وارد کشور می‌شود، با ارز آزاد وارد و معلولان هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل می‌شوند؛ در این راستا با دفتر رییس جمهوری نامه‌نگاری صورت گرفت و رئیس جمهوری نیز وعده‌هایی دادند اما هنوز در این خصوص شاهد هیچ اقدامی نبوده‌ایم.

محمودنژاد تصریح کرد: همچنین رئیس جمهوری در بازدیدی که از مرکز سالمندان مریم مقدس در سال ۹۳ داشتند، قول دادند تا پایان شهریور سال ۹۴ تمام مشکلات توانبخشی افراد دارای معلولیت را برطرف کنند اما برای انجام این وعده نه تنها اقدامی صورت نگرفت، بلکه حتی کارگروهی هم برای پیگیری وعده رئیس جمهوری تشکیل نشد و اکنون مشکلات درخصوص وسایل توانبخشی افراد دارای معلولیت به شدت پابرجاست.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در ادامه به تاثیر ویروس کرونا بر زندگی معلولان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ریسک ابتلای معلولان به کرونا به خاطر پایین بودن ایمنی در برخی از افراد دارای معلولیت بیشتر است، شیوع ویروس کرونا باعث شده آنها کمتر در اجتماع حاضر شوند، در این راستا لازم بود بسته‌های مجازی و مشاوره‌ای به این افراد اختصاص می‌یافت، این درحالیست که شاهد بودیم که به جز معلولانی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، هیچ گونه بسته حمایتی به منظور حفاظت در برابر کرونا به معلولانی که در منزل نگهداری می‌شوند، داده نشد.

وی ادامه داد: در حالیکه بیش از یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی کشور برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد، اما از این وجه، حتی ریالی برای حفاظت افراد دارای معلولیت در برابر کرونا به خانواده‌ها پرداخت نشد، این درحالیست که ما ایمان داریم معلولان و سالمندان در برابر ویروس کرونا بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

محمودنژاد در ادامه به بحث واکسیناسیون افراد دارای معلولیت پرداخت و یادآور شد: در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل، درخواست کردم که انتظار ما به عنوان سازمانی مدنی در کشورمان برای تمام معلولان دنیا این است که باید به دور از تشریفات و خارج از نوبت و به صورت رایگان واکسینه شوند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با بیان اینکه معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند از سوی سازمان بهزیستی واکسینه شده‌اند، گفت: درخصوص معلولانی که در خانه و توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند هنوز هیچ دستورالعمل خاصی ارائه نشده و درخواست ما این است که معلولان در اسرع وقت در برابر ویروس کرونا به طور رایگان واکسینه شوند.

محمودنژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نامزدهای انتخاباتی شورای شهر و نامزدهای ریاست جمهوری گفت که هر کسی که برای معلولان برنامه‌ای نداشته باشد، نباید از معلولان نیز توقع داشته باشد.

وی افزود: از کاندیداهای ریاست جمهوری انتظار می‌رود که به طور مدون برنامه خود را برای افراد دارای معلولیت (مبتنی بر دیدگاه حقوق شهروندی و انسانی) بیان کنند و بگویند که چه برنامه‌هایی برای این افراد دارند؟ آیا برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برنامه‌ای دارند؟ آیا کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر یکبار این قانون را مطالعه کرده‌اند؟.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.