تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر : 583716

لاکهید مارتین توپ لیزری LANCE را تحویل نیروی هوایی آمریکا داد

لاکهید مارتین توپ لیزری LANCE را تحویل نیروی هوایی آمریکا داد

لاکهید مارتین توپ لیزری LANCE را تحویل نیروی هوایی آمریکا داد نیروی هوایی آمریکا به تازگی یک سلاح لیزری جدیدی به نام لنس – LANCE دریافت کرد که انتظار می‌رود تا چند سال آینده روی جنگنده‌ها نصب شود. کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که بزرگ‌ترین سازنده جنگ افزار در دنیا

لاکهید مارتین توپ لیزری LANCE را تحویل نیروی هوایی آمریکا داد

نیروی هوایی آمریکا به تازگی یک سلاح لیزری جدیدی به نام لنس – LANCE دریافت کرد که انتظار می‌رود تا چند سال آینده روی جنگنده‌ها نصب شود.

کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که بزرگ‌ترین سازنده جنگ افزار در دنیا محسوب می‌شود، به تازگی اعلام کرد که سلاح لیزری جدید خود موسوم به لنس – LANCE (به معنی نیزه) را در ماه فوریه 2022 تحویل آزمایشگاه نیروی هوایی آمریکا داده تا توسط آن‌ها به طور عملی آزمایش، ارزیابی و کارآزمایی شود. این دستاورد در راستای تجهیز جنگنده‌های نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (USAF) به سلاح لیزری تا سال 2025 است.

هدف از ساخت LANCE مقابله با موشک‌های پدافند هوایی و هوا به هوا است. بدین صورت که پس از کشف موشک مهاجم توسط سامانه‌های هشدار دهنده، جنگنده با توپ لیزری خود آن را هدف گرفته و مانع رسیدنش به جنگنده شود. این سلاح کوچک‌ترین و سبک‌ترین توپ لیزری پر انرژی ساخته شده در کلاس خود است،‌ زیرا جنگنده بایستی آن را حمل کرده و بدین راستا بایستی سبک باشد تا از توان مانور، سرعت، برد و توان حمل بار،‌ سوخت و مهمات جنگنده کاسته نشود.

در بین چندین مورد پروژه سلاح لیزری که نیروی هوایی، دریایی و زمینی آمریکا در دست توسعه دارند، لنس از نظر ابعادی یک ششم نمونه ساخته شده با توان مشابه برای نیروی زمینی در سال 2017 است. این سلاح جدید بخشی از پروژه شیلد – SHiELD (به معنی سپر) متعلق به نیروی هوایی آمریکا است که طی آن قصد دارند یک سامانه دفاع لیزری برای جنگنده بسازند. البته این سلاح علاوه بر نابودی موشک‌های مهاجم، می‌تواند به هواگردهای دشمن نیز آسیب وارد کند.

LANCE

تیم بوئینگ و اعضای نیروی هوایی آمریکا در کنار غلاف ساخته شده برای حمل سامانه

توپ لیزری LANCE حاصل همکاری لاکهید مارتین با دو کمپانی آمریکایی مشابه خود به نام‌های نورثراپ گرومن (Northrop Grumman) و بوئینگ (Boeing) است. سیستم کنترل تابش که وظیفه هدایت پرتوی لیزری به سمت هدف را دارد، توسط نورثراپ گرومن ساخته شده‌ است. بوئینگ نیز غلاف در برگیرنده سیستم به منظور نصب زیر هواپیما و سیستم‌های جانبی آن را ساخت که البته یک سال پیش از خود سلاح، یعنی در فوریه 2021 آن را تحویل نیروی هوایی آمریکا داد.

به گفته آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا (AFRL) سیستم‌های جانبی ساخته شده برای این سلاح نیز کوچک‌ترین‌ و فشرده‌ترین نمونه‌ها در نوع خود تا به امروز هستند. آن‌ها قصد دارند با بررسی و مطالعه سلاح دریافت شده، موارد دقیق کاربری عملی و بالقوه آن را در سناریوهای واقعی محک زده و در آینده آن را علیه اهداف مختلف آزمایش نمایند. گام بعدی آن‌ها نیز یکپارچه سازی لنس با سیستم حرارتی به منظور مدیریت گرمای تولیدی و خنک کردن توپ لیزری است.

لنس

از توان توپ لیزری LANCE اطلاعاتی در دست نیست، اما نخمین زده می‌شود تا 100 هزار وات باشد. این سلاح نه تنها برای مقابله با موشک‌های ضد هواپیما که از سطح و هوا شلیک شده و سرعت فراصوت دارند کاربرد داشته، بلکه می‌توان با آن جنگنده‌ها و اهداف دیگر نظیر موشک کروز و پهپاد را نیز هدف قرار داد؛ البته دست کم در نسل نخست برد این سامانه در حد میدان دید خواهد بود. برخی کارشناسان حتی حمله به اهداف زمینی با این سلاح نوین را نیز محتمل می‌دانند.

سلاح‌های لیزری برای نبردهای آینده هستند و ارتش آمریکا سرمایه گذاری سنگینی روی آن‌ها انجام داده است. این کشور در سال 2017 هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی (Apache) را به یک توپ لیزری مسلح و مورد آزمایش قرار داد. در آزمایشی دیگر در سال 2019 با یک توپ لیزری زمین پایه موفق شدند چندین موشک هواپرتاب را هدف قرار داده و منهدم کنند. طی 2 ماه گذشته 2 سلاح لیزری دیگر که یکی زمین پایه و دیگری دریا پایه بود را با موفقیت علیه اهداف تست کردند.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.