تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر : 53927

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو

فهرست۱ قیمت جراحی تعویض مفصل زانو چقدر است؟۲ عوامل موثر بر قیمت جراحی تعویض مفصل زانو۳ شرایط جراحی تعویض مفصل زانو۴ مزایای جراحی تعویض مفصل زانو۵ معایب جراحی تعویض مفصل زانو۶ نحوه انجام جراحی تعویض مفصل زانو۶.۱ مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل زانو۶.۲  نتیجه گیری قیمت جراحی تعویض مفصل زانو چقدر است؟ قیمت …

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو چقدر است؟

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو به عوامل مختلفی وابسته است. برخی از عوامل وابسته به هزینه جراحی تحت تأثیر پارامترهای مختلف قرار دارند و سریعاً دچار نوسان می‌شوند؛ به همین سبب نمی‌توان هزینه عمل تعویض مفصل را به طور دقیق پیش‌بینی کرد. برخی از بیمه‌ها، هزینه این عمل را تقبل نمی‌کنند در نتیجه فرد باید تمامی هزینه‌ها را به‌صورت شخصی پرداخت کند؛ اما برخی از بیمه‌های تکمیلی هزینه این عمل را به طور کامل یا درصدی پرداخت می‌کنند. در ادامه مطلب عوامل مؤثر بر قیمت عمل جراحی، مزایای عمل و نحوه عمل جراحی شرح داده می‌شوند.

عوامل موثر بر قیمت جراحی تعویض مفصل زانو

عوامل و پارامترهایی که قیمت جراحی تعویض مفصل زانو را تعیین می‌کنند به چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از این عوامل به بیمار، برخی از عوامل به بیمارستان و برخی به پزشک جراح وابستگی دارند. برخی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر بر قیمت جراحی تعویض مفصل زانو عبارت‌اند از:

نوع پروتز: پروتزها انواع مختلفی دارند که باتوجه‌به شرایط بیمار (میزان تخریب زانو)، پروتز مناسب انتخاب می‌شود. در حال حاضر پروتزهای مرغوب بین‌المللی (حتی برندهای مرغوب آمریکایی) در ایران در دسترس هستند. یکی از نگرانی‌های بیماران در مورد اصل یا غیر اصل بودن پروتز است، این در حالی است که می‌توانند از جراح بخواهند که در مورد برند پروتز به بیمار توضیح بدهد. هر پروتز دارای یک شماره سریال است که از طریق کارخانه‌های سازنده جهت بررسی اصل بودن قابل‌پیگیری است.

نوع پلتفرم‌های استفاده شده: برای تعویض کامل مفصل زانو دو نوع پلتفرم ثابت و چرخان مورداستفاده قرار می‌گیرد. در پلتفرم ثابت، یک قطعه از جنس پلی‌اتیلن روی یک قطعه فلزی مربوط به ساق ثابت می‌شود و حرکتی ندارد. در پلتفرم‌های چرخان قطعه پلی‌اتیلنی متصل شده به ساق، طوری متصل می‌شود که زانو در تمامی جهات حرکت دارد و حرکت آن به مفصل زانوی طبیعی نزدیک است. این دو نوع پلتفرم با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند؛ در نتیجه از عوامل مؤثر بر قیمت جراحی تعویض مفصل زانو هستند.

تجهیزات مصرفی حین عمل: عمل تعویض مفصل زانو از چندین مرحله تشکیل می‌شود که هر مرحله به تجهیزات خاصی نیاز دارد. تعداد و نوع تجهیزات مصرفی به همراه برند تجهیزات مصرفی در قیمت نهایی عمل تأثیرگذار هستند.

نحوه تعویض مفصل زانو: گاهی اوقات نیاز است تا بخشی از مفصل زانو تعویض شود و گاهی اوقات مفصل زانو به طور کامل تعویض می‌شود. گاهی اوقات فقط نیاز است که کشکک زانو، یکی از سه قسمت مدیال یا قسمت بیرونی و داخلی زانو تعویض شود؛ باتوجه‌به ناحیه‌ای که تعویض می‌شود قیمت جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند متفاوت باشد. تعویض کامل مفصل زانو هزینه بیشتری نسبت به تعویض بخشی از مفصل زانو دارد.

تکنیک جراحی: پزشک جراح در طی عمل تعویض مفصل زانو باتوجه‌به میزان آسیب‌دیدگی، شرایط عمومی بیمار، سن بیمار، شغل بیمار و سطح فعالیت او، ساختار زانو و کیفیت استخوان تکنیک‌های مختلفی را برای متصل کردن قطعات به یکدیگر و نحوه جراحی انتخاب می‌کند. برداشتن سطوح مفصلی، جاگذاری و آرتروپلاستی با پروتز سه نوع رایج تعویض مفصل هستند که با تکنیک‌های مختلف اجرا می‌شوند. این تکنیک‌ها در قیمت جراحی تعویض مفصل زانو نقش مهمی دارند. سایر عوامل مؤثر بر قیمت نهایی عمل جراحی عبارت‌اند از:

  • تعداد خدمات جراحی
  • تعداد روزهای بستری در بیمارستان
  • خدمات و امکانات بیمارستان
  • جنس و کیفیت پروتز خریداری شده
  • قیمت خدمات پاراکلینیکی
  • مهارت پزشک جراح

 

شرایط جراحی تعویض مفصل زانو

برای بررسی شرایط جراحی تعویض مفصل زانو باید کاندیداهای مناسب این عمل و مراقبت‌های قبل از عمل مورد بررسی قرار بگیرند. کاندیدهای مناسب انجام این عمل عبارت‌اند از:

افراد مبتلا به آرتروز زانو: آرتروز زانو ممکن است در هر سنی و در انواع مختلف بروز پیدا کند. به‌عنوان‌مثال آرتروز ممکن است از نوع دژنراتیو یا زودرس باشد و در افراد بالای ۶۰ سال یا در افراد زیر ۳۰ سال مشاهده شود؛ این عمل جراحی می‌تواند برای تمامی افراد مبتلا به آرتروز زانو انجام شود.

افراد مبتلا به دردهای شدید زانو: برخی مواقع زانوی افراد به‌قدری آسیب‌دیده است که افراد در هنگام راه‌رفتن، بالا و پایین رفتن از پله‌ها، نشستن و برخاستن دچار مشکل می‌شوند. از طرفی این افراد درد زیادی را تحمل می‌کنند به‌گونه‌ای که درد شدید باعث اختلال در انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود؛ این دسته از افراد می‌توانند کاندیدای جراحی تعویض مفصل زانو باشند.

افراد مبتلا به التهاب و تورم مزمن: سابیدگی شدید زانو گاهی اوقات با التهاب و تورم شدید همراه است؛ به‌طوری‌که این التهاب حتی با داروهای ضدالتهاب نیز بهبود پیدا نمی‌کند؛ این افراد با انجام جراحی تعویض مفصل زانو می‌توانند بهبود پیدا کنند.

تغییر شکل زانو: گاهی اوقات ازبین‌رفتن مفاصل زانو به‌قدری شدید است که پاها به سمت داخل یا خارج منحرف می‌شوند و پا شکل پرانتزی پیدا می‌کند. زانوهای تغییر شکل پیدا کرده به‌صورت زانوی ضربدری یا پرانتزی، فرد را مستعد آرتروزهای زودرس در سنین بسیار پایین (در سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی) می‌کند. انجام جراحی تعویض مفصل می‌تواند این مشکل را حل کند. جراحی تعویض مفصل زانو این مشکل را در شدیدترین حالت درمان می‌کند.

پارگی رباط صلیبی زانو: یکی از آسیب‌های جدی در زانو پارگی رباط صلیبی است. در اغلب موارد برای درمان، نیاز به تعویض مفصل زانو در فرد آسیب‌دیده است.

 

مزایای جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو مزیت‌ها و معایبی را به دنبال دارد؛ البته مزیت‌های این روش درمانی بسیار بیشتر از معایب آن است و معایب آن اغلب زمانی بروز پیدا می‌کند که پزشک جراح از مهارت کافی برخوردار نباشد و از طرفی مراقبت‌های بعد از عمل جراحی به‌خوبی انجام نشود. مهم‌ترین مزیت‌های عمل تعویض مفصل زانو عبارت‌اند از:

از بین رفتن التهاب: مفصل آسیب‌دیده علاوه بر درد، در زانو التهاب و ورم زیادی را ایجاد می‌کند. این التهاب می‌تواند ناشی از فعالیت سیستم ایمنی بدن برای بازسازی مفصل باشد. زمانی که مفصل زانو تعویض می‌شود؛ درد و التهاب ناشی از آن نیز به طور کامل از بین می‌رود.

بهتر شدن عملکرد زانو: فرد مبتلا به ساییدگی زانو علاوه بر اینکه فعالیت‌های روزانه را نمی‌تواند به‌درستی انجام دهد؛ توانایی ورزش‌کردن نیز ندارد. بعد از عمل تعویض مفصل و پشت سر گذاشتن دوره نقاهت فرد به‌راحتی می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد و ورزش‌های موردعلاقه خود را نیز دنبال کند.

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو

معایب جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو در کنار تمام مزایایی که دارد، ممکن است با بعضی از معایب همراه باشد که عبارت‌اند:

  • شل شدن مفصل مصنوعی
  • محدود شدن دامنه حرکتی بیمار
  • کاهش انعطاف‌پذیری زانو
  • احتمال حمله قلبی در صورت لخته شدن خون در مفصل زانو
  • آسیب‌دیدگی عصب زانو حین عمل
  • واکنش‌های آلرژیک بدن به مفصل مصنوعی
  • عفونت مفصل زانو

معایب ذکر شده زمانی رخ می‌دهند که پزشک جراح از تسلط کافی برخوردار نباشد و متریال‌های مورداستفاده در عمل از کیفیت خوبی برخوردار نباشند به همین سبب به بیماران توصیه می‌شود که در هنگام خرید مفصل زانو کیفیت را نسبت به قیمت در ارجحیت قرار دهند؛ اگر متریال‌های مورداستفاده از جنس‌های بسیار مرغوب باشند و پزشک از مهارت بالایی برخوردار باشد هیچ‌کدام از موارد گفته شده اتفاق نخواهد افتاد؛ مگر اینکه بیمار قبل از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت فعالیت‌های سنگین را از سر بگیرد و به‌خوبی از محل عمل مراقبت نکند.

 

نحوه انجام جراحی تعویض مفصل زانو

مفصل زانو محلی است که استخوان‌های ساق و ران به یکدیگر متصل می‌شوند و امکان انجام حرکت را به وجود می‌آورند. مفصل زانو از نوع گوی و کاسه‌ای است و می‌تواند به‌تمامی جهات حرکت کند. در آرتروپلاستی زانو سطح مفصلی که در استخوان‌های ران و ساق وجود دارد برداشته می‌شود و به‌جای آن پروتزهای مصنوعی قرار می‌گیرند.

جنس پروتزهایی که در این جراحی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ می‌تواند فلزی یا پلیمری باشد. کبالت، تیتانیوم و پلی‌اتیلن پروتزهای رایج در تعویض مفصل زانو هستند. پروتزها از سه قسمت اصلی فمورال، تیبیال و قطعات بین فمور و تیبیا تشکیل شده است.

نحوه برش زدن زانو: پس از اینکه داروی بیهوشی عمومی یا موضعی به بیمار تزریق و بیمار برای عمل آماده شد؛ پزشک جراح یک شکاف پوستی در جلوی مفصل زانو ایجاد می‌کند و بافت‌های زیرپوستی را کنار می‌زند تا به استخوان کشکک زانو برسد. استخوان کشکک زانو نیز کنار زده می‌شود تا استخوان ران و درشت‌نی مشاهده شوند. با استفاده از اره‌های برقی پزشکی برش‌هایی در قسمت بالایی استخوان درشت نی و قسمت پایینی استخوان ران ایجاد می‌شود. هدف از زدن این برش‌ها، برداشتن غضروف و استخوان‌های آسیب‌دیده است. بعد از برداشتن این قسمت‌ها زانو برای جاگذاری پروتز آماده می‌شود. با استفاده از سیمان استخوانی پروتز به بستر استخوان‌های ران و ساق پا متصل می‌شود.

 

مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت‌های پس از جراحی تعویض مفصل زانو نقش بسیار مهمی در موفقیت عمل و بهبودی هرچه سریع‌تر بیمار دارد. بدون شک همکاری بیمار با پزشک در تمامی جراحی‌ها، نقش بسیار مهمی در موفقیت عمل ایفا می‌کند به همین سبب لازم است تا افراد داوطلب با مراقبت‌های پس از آرتروپلاستی زانو آشنایی داشته باشند. مهم‌ترین اقدامات پس از آرتروپلاستی زانو عبارت‌اند از:

مصرف منظم داروهای تجویز شده: پزشک جراح ارتوپد بعد از عمل جراحی برای بیمار داروهایی تجویز می‌کند؛ این داروها باهدف جلوگیری از عفونت و لخته شدن خون در مفصل زانو تجویز می‌شوند. داروها ممکن است به شکل خوراکی، موضعی یا تزریقی تجویز شوند. بیمار باید به‌صورت منظم و طبق دستور پزشک تمامی داروها را مصرف کند تا از عوارض جانبی بعد از عمل دور بماند.

استفاده از واکر: با استفاده از تکنیکی که برخی پزشکان از آن استفاده می‌کنند، نیاز به استفاده از واکر نیست اما اگر بیمار نتواند تعادل خود را حفظ کند، می‌تواند ۳ تا ۴ روز بعد از عمل از واکر استفاده کند. واکر به بیمار کمک می‌کند که تعادل خود را حفظ کند و در هنگام راه‌رفتن فشار زیادی به‌زانو وارد نشود.

حرکت دادن زانو: جراح ارتوپد از بیمار می‌خواهد که روز بعد از عمل روی زانوهای خود بایستد و به‌آرامی زانوی خود را خم و راست کند. این کار از خشک شدن عضلات و استخوان‌ها جلوگیری می‌کند و به بهبودی سریع‌تر بیمار کمک می‌کند.

رعایت رژیم غذایی متناسب و متعادل: مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، آهن و کلسیم از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف مکمل‌های آهن، ویتامین و کلسیم به بازگشت قدرت عضلانی کمک زیادی می‌کنند.

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو

 نتیجه گیری

عمل تعویض مفصل زانو که به نام آرتروپلاستی زانو نیز شهرت دارد؛ یک روش درمان قطعی برای کسانی است که در اثر بیماری‌های مانند آرتریت روماتوئید، دچار سابیدگی زانو شده‌اند و مفصل زانوی آنها به‌شدت دچار فرسایش شده است. قیمت جراحی تعویض مفصل زانو باتوجه‌به عواملی مانند جنس پروتز به‌کاررفته شده در عمل، تکنیک جراحی، خدمات بیمارستان و کیفیت پروتز به‌کاررفته شده در زانو بستگی دارد. در عمل تعویض مفصل زانو کیفیت باید همواره به قیمت ترجیح داده شود. برای انجام این جراحی می‌توانید به مطب دکتر میرزا صادقی جراح ارتوپد و فوق‌تخصص جراحی‌های تعویض مفصل مراجعه کنید. توجه داشته باشید هرگونه تأخیر در مراجعه به پزشک برای انجام جراحی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به‌زانو وارد کند. باتوجه‌به همین موضوع در مراجعه زودهنگام به پزشک، تأخیر نکنید.

کانال آپارات آقای دکتر علیرضا میرزاصادقی 
پیج اینستاگرام آقای دکتر علیرضا میرزاصادقی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.