تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۰۷
کد خبر : 70901

قیمت اینترنت ثابت در سکوت دوبرابر شد

قیمت اینترنت ثابت در سکوت دوبرابر شد

قیمت اینترنت ثابت در سکوت دوبرابر شدبالاخره سرویس دهندگان اینترنت ثابت در سکوت و بی سرو صدا، قیمت اینترنت ثابت را دوبرابر کردند. جزئیات افزایش تعرفه خدمات را در ادامه بخوانید.
اواخر سال ۱۴۰۰ بود که وز..

قیمت اینترنت ثابت در سکوت دوبرابر شد

بالاخره سرویس دهندگان اینترنت ثابت در سکوت و بی سرو صدا، قیمت اینترنت ثابت را دوبرابر کردند. جزئیات افزایش تعرفه خدمات را در ادامه بخوانید.

اواخر سال ۱۴۰۰ بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد از سال جدید قیمت اینترنت ثابت افزایش خواهد یافت. اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت پیرو این خبر اعلام کردند که در تمام این مدت هزینه‌های نگهداری و توسعه شبکه اینترنتی افزایش چشمگیری پیدا کرده و نرخ ارز نیز روندی صعودی داشته اما تعرفه‌‌های اینترنت در این مدت ثابت مانده است.

افزایش قیمت اینترنت ثابت بدون مجوز!

همان‌طور که وزیر ارتباطات وعده داده بود از سال جاری قیمت اینترنت ثابت افزایش یافته و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور اعمال شود. در این میان اواخر سال گذشته بود که رئیس رگولاتوری ایران اعلام کرد اگر قیمت اینترنت ثابت افزایش یابد، به یکباره و ناگهانی نخواهد بود و پس از بررسی‌های لازم و به مرور زیاد می‌شود تا به کاربران فشاری وارد نشود.

از طرفی اپراتورهای ارائه دهنده خدمت اینترنتی تأکید کرده بودند که در صورتی سال ۱۴۰۱ به کاربران خود خدمت ارائه می‌کنند که تعرفه‌های اینترنت ثابت افزایش یابد. گفتنی است که در سال جدید و صرفاً با استناد به ادعای وزارت ارتباطات، سرویس دهنده‌ها در این زمینه اطلاع رسانی نکرده و به صورت نامحسوس قیمت‌ها را دوبرابر کرده‌اند.

قیمت اینترنت ثابت

البته ماجرا تنها به افزایش قیمت‌ها ختم نشده و در برخی اپراتورها شاهد کاهش حجم ترافیک ماهیانه بوده‌ایم و در برخی دیگر هم قیمت اینترنت ثابت زیاد شده و هم حجم ترافیک ماهیانه کاهش یافته است. بر اساس گزارش برخی از کاربران شاتل، نرخ طرح یک گیگابایتی این ارائه دهنده خدمات از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان و قیمت طرح ۱۰۰ هزار تومانی به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

از دیگر سرویس دهنده‌هایی که بدون مجوز و دستور رگولاتوری اقدام به تغییر نرخ کرده، مخابرات است. آن طور که از شواهد امر پیداست قیمت طرح ۵۰۰ گیگابایتی این سرویس دهنده از ۱۶۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. دامنه این افزایش قیمت‌ها تا سرویس VDSL سارینو مخابرات نیز گسترش یافته است.

یکی دیگر از بسته‌های مخابرات که سرعت ۸ مگابیتی و حجم ۹۰ گیگابایتی داشته و با قینت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شده، هم اکنون به ۵۰ گیگابایت رسیده و قیمت آن ۴۲ هزار تومان شده است. به نظر می‌رسد تا روزهای آینده باید شاهد افزایش قیمت‌ها در دیگر سرویس دهنده‌ها نیز باشیم.

قیمت اینترنت ثابت

با افزایش قیمت اینترنت ثابت عده‌ای به این فکر افتاده‌اند که دومین مرحله از طرح صیانت استارت خورده است. آنها معتقدند که این اقدام از سوی وزارت ارتباطات دومین مرحله و کند کردن ترافیک بین الملل اولین مرحله از اجرای این طرح بوده است. گفتنی است که وزارتخانه مربوطه بارها این خبر را تکذیب کرده است.

ماجرای افزایش قیمت اینترنت ثابت امری بدیهی بود چرا که با افزایش قیمت ارز، دیر یا زود این اتفاق می‌افتاد. اما نکته مهمی که نادیده گرفته شده این است که باید روند گران شدن اینترنت پله پله و با اطلاع کاربران صورت می‌گرفت. شاید بتوان یکی از نکات مثبت این افزایش قیمت‌ها را بهبود کیفیت اینترنت دانست زیرا وزارت ارتباطات، اپراتورها و سرویس دهندگان اینترنت وعده ارتقای کیفیت داده‌اند.

پس از تمام کش و قوس‌ها پیرامون افزایش تعرفه اینترنت، رگولاتوری اطلاعیه‌ای را در خصوص گرانی اینترنت ثابت منتشر کرد. بنابر این اطلاعیه، کمیسیون تنظیم مقررات هیچ مصوبه‌ای در مورد تعرفه اینترنت نداشته است. در واقع آخرین باری که اینترنت ثابت دچار افزایش تعرفه شد، سال ۱۳۹۶ بود.

قیمت اینترنت ثابت

در سال ۹۶ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای خدمات اینترنت ثابت یک کف و سقف در نظر گرفت. آن طور که رگولاتوری می‌گوید، در سال‌های آغازین شروع خدمات دهی سرویس دهندگان اینترنت ثابت، به این دلیل که فضا رقابتی بود هزینه‌ها پایین تر می‌شد و شرکت‌ها نیز تعرفه‌های خود را پایین تر آورده بودند.

از طرفی اپراتورها می‌توانستند تعرفه خدمات خود را تا سقف اعلامی از سوی رگولاتوری بالا ببرند و این کار کاملا مجاز و قانونی بود. از همین روی اپراتورها اعلام کرده‌اند که به علت نبود سرمایه گذار و افزایش چندبرابری هزینه‌ها و بالا رفتن نرخ ارزی و تأثیر آن بر کیفیت اینترنت، ادامه این مسیر تنها با افزایش تعرفه‌ها میسر خواهد بود.

گفتنی است سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده که قیمت های اخیر را بررسی می‌کند تا مطمئن شود در چارچوب مصوب و قانونی انجام شده باشد. در هر حالت امری مسلم است که قرار نیست کسی این میان جریمه شود! بهتر این است که اپراتورها شرایط اقشار مختلف مردم را در نظر بگیرند و افزایش هزینه‌های خود را از منابع دیگری تأمین کنند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.