تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر : 585233

قیمت آهن آلات در چه زمان هایی افت می کند؟

قیمت آهن آلات در چه زمان هایی افت می کند؟

از جمله دغدغه های بزرگ درزمان تنظیم بودجه پروژه های بزرگ، نوسانات قیمتی محصولات فولادی است؛ ازاین‌رو در این مقاله به شما عوامل تاثیرگذار در افت قیمت آهن آلات را مطرح خواهیم کرد تا در زمان مناسب اقدام به خرید مقاطع فولادی نمایید. رصد کردن قیمت آهن‌آلات احتمالاً مهم‌ترین دغدغه‌ای است که صاحبان پروژه‌های بزرگ

از جمله دغدغه های بزرگ درزمان تنظیم بودجه پروژه های بزرگ، نوسانات قیمتی محصولات فولادی است؛ ازاین‌رو در این مقاله به شما عوامل تاثیرگذار در افت قیمت آهن آلات را مطرح خواهیم کرد تا در زمان مناسب اقدام به خرید مقاطع فولادی نمایید.

رصد کردن قیمت آهن‌آلات احتمالاً مهم‌ترین دغدغه‌ای است که صاحبان پروژه‌های بزرگ ساختمانی تجربه می‌کنند. کاهش یا افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌تواند به‌شدت بر اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد. در این مطلب قرار است بررسی کنیم که چه زمان‌هایی باید کاهش بهای محصولات فولادی را انتظار داشته باشیم. به‌علاوه، اگر نمی‌دانید باید خرید محصولات فولادی خود را در چه زمانی انجام دهید و اینکه اصلاً باید منتظر کاهش قیمت باشید یا نه، قدم‌به‌قدم با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤال‌هایتان برسید!

قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید.”

مواردی که در افت قیمت آهن‌آلات تأثیرگذار هستند؟

افت قیمت آهن‌آلات هرگز تصادفی نیست. در بازار پرتلاطم عمرانی و ساختمانی، آهن‌آلات نقش طلا را دارند و همین موضوع باعث می‌شود که با عوامل متعددی روبرو باشیم که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر ارزش این محصولات تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال:

انحصار در بازار

انحصار در بازار یکی از مواردی است که همیشه در تحلیل قیمت آهن‌آلات موردتوجه قرار می‌گیرد. اگر انحصار بازار آهن تحت کنترل یک بخش خاص نباشد، شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود. متأسفانه در کشور ما انحصار بازار آهن در اختیار بخش دولتی است و دستوری کردن قیمت‌ها و همچنین محدودیت‌ها در واردات سنگ‌آهن، کاهش بهای آهن‌آلات را به یک رویای دور از دسترس بدل کرده‌اند.

تغییرات در صحنه سیاسی

شاید فکر کنید که تنها در کشور ما است که سیاست، شوک‌های ناگهانی به بازار آهن و فولاد وارد می‌کند! اما در سایر کشورها هم کم‌وبیش این داستان جریان دارد. دولت‌های جدید معمولاً سیاست‌های قبلی را کنار گذاشته و خط‌مشی‌های نو را جایگزین می‌کنند. معمولاً رد پای نگاه اقتصادی هر دولت را به‌سرعت می‌توان در بازارهای مهم مانند آهن مشاهده کرد. مراودات بین‌المللی و تحریم‌ها هم که تأثیرات مستقیمی بر این بازار آشفته دارند. در حال حاضر امید داریم که با به سرانجام رسیدن برجام، افت قیمت مناسبی را در بازار آهن‌آلات شاهد باشیم.

میزان عرضه

همیشه شنیده‌ایم که میزان عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد. اما این موضوع دقیقاً چطور اتفاق می‌افتد؟ ابتدا بیایید تأثیر میزان عرضه را بررسی کنیم. اگر میزان عرضه محصولات فولادی به بازار کاهش یابد، خریداران حاضرند قیمت بیشتری بپردازند تا ملزومات پروژه‌هایشان را تأمین کنند. از طرف دیگر مشخص است که اگر میزان عرضه بالا برود و به‌اصطلاح شاهد فراوانی در بازار باشیم، آن وقت است که قیمت آهن‌آلات کاهش پیدا می‌کند. این کاهش قیمت به این دلیل است که تولیدکننده‌ها قیمت‌ها را کاهش می‌دهند تا سرمایه‌گذاران را تشویق کنند که برای پروژه‌های آینده خود نیز آهن‌آلات خریداری کنند. اینجا دقیقاً نقطه عطفی است که در آن رشد اقتصادی و افزایش میزان ساخت‌وساز در کشور رخ خواهد داد.

میزان عرضه و تقاضا اهمیت زیادی در افت و خیز قیمت مقاطع فولادی مختلف دارد.

میزان تقاضا

تقاضای بازار، روی دیگر سکه است. میزان تقاضا به ما می‌گوید که از طرف بازار چقدر تمایل برای خرید یک محصول خاص وجود دارد. هرچقدر تقاضا برای محصولات فولادی کمتر باشد، قیمت آن هم افت پیدا می‌کند و برعکس. در شرایط فعلی کشور ما، سرمایه‌گذاران علاقه چندانی به پروژه‌های ساختمانی ندارند. آن هم به این دلیل که ثبات کافی در بازار وجود ندارد و دچار رکودی بی‌سابقه در این حوزه شده‌ایم. اما سؤالی که ممکن است به ذهنتان برسد این است که چرا با وجود کاهش تقاضای بازار و همین‌طور کاهش ساخت‌وساز در کشورمان در سال‌های اخیر، همچنان قیمت محصولات فولادی افزایش پیدا می‌کند و روند صعودی خود را در بلندمدت حفظ کرده است؟

پاسخ این است که هرگز تحلیل قیمت آهن‌آلات به این سادگی‌ها نبوده و نخواهد بود. قیمت آهن هیچ‌گاه تحت تأثیر یک فاکتورِ تنها، تعیین نمی‌شود. به این معنی که درست است میزان عرضه یا تقاضا می‌تواند بر بازار تأثیر بگذارد، اما این تأثیرِ تمام فاکتورهای سیاسی، میزان تولید و سایر عوامل در کنار هم است که سمت‌وسوی کلی بازار آهن را تعیین می‌کند.

تأثیر ریزش قیمت فولاد بر عرضه و تقاضای فصلی

به‌طورکلی اگر عرضه بازار ثابت باشد، ریزش قیمت منجر به افزایش تقاضا می‌شود. اما موضوع به این سادگی‌ها نیست. عرضه و تقاضای فصلی در طول سال تغییرات قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. فصل بارندگی و سرما به‌طور طبیعی باعث کاهش ساخت‌وساز و به‌تبع آن کاهش تقاضا در بازار می‌شود. اما اگر ریزش قابل‌توجهی در قیمت فولاد وجود داشته باشد، می‌تواند سرمایه‌گذاران را در خرید فولاد برای فصل‌های آینده ترغیب کند. هرچند که با توجه به رکود بی‌سابقه در این حوزه، به نظر نمی‌رسد حتی کاهش چشمگیر قیمت آهن‌آلات نیز بتواند نظر سرمایه‌گذاران را به این سمت جلب کند.

پیش‌بینی افت احتمالی قیمت فولاد در فصول مختلف سال

آمارها نشان می‌دهد در شروع سال جدید تولید محصولات فولادی نسبت به سال گذشته رشد 4 درصدی داشته است. اما با وارد شدن به فصل گرما و محدودیت‌های مصرف برق برای کارخانه‌ها، سطح تولید نیز کاهش می‌یابد و از سوی دیگر، در نیمه اول سال، به دلیل بالا بودن میزان ساخت‌وساز، تقاضا برای فولاد هم بالاتر است. بنابراین پیش‌بینی ما این است که در این زمان با افزایش اندک قیمت آهن‌آلات مواجه باشیم. این در حالی است که از ابتدای پاییز با کاهش تقاضا برای فولاد، قیمت‌ها نیز به حالت تعادلی خود نزدیک‌تر می‌شوند.

نوسانات قیمتی محصولات فولادی در فصول مختلف سال بایکدیگر متفاوت است.

مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی  قبل از ریزش احتمالی بازار چه کنند؟

ما قطعاً توصیه می‌کنیم قبل از خرید کمی دست نگه دارید. اگر پروژه‌های در حال انجام دارید، مطمئناً پر نگه داشتن انبار برایتان در اولویت است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم یا از کارخانه‌های با قیمت مناسب و نزدیک به محل پروژه‌تان خرید کنید، یا مطمئن شوید که در قرارداد کاریتان، تغییرات قیمت فولاد نیز لحاظ شود. اما باید بدانید که افزایش واردات سنگ‌آهن در دستور کار مجلس قرار گرفته است و همچنین امیدهایی برای نهایی شدن برجام وجود دارد که به این معنی است بازارها باید به‌زودی تغییر کنند.

شما می‌توانید برای کسب مشاوره تخصصی در خصوص خرید مقاطع فولادی و کسب اطلاع از به‌روزترین لیست قیمت این محصولات می‌توانید وب‌سایت گرفت (gereft.com) مراجعه کنید و با مقایسه قیمت آهن آلات فروشندگان معتبر بازار، برای خرید با حداکثر سود اقدام کنید.

سخن پایانی

بازار فولاد در سال‌های اخیر به‌خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا، هم در ایران و هم در جهان دچار تلاطم‌های متعددی شده است. در کشور ما رشد بی‌سابقه تورم و کاهش ساخت‌وساز، منجر به کاهش ظرفیت تولید شده و در سطح جهانی نیز کاهش میزان صادرات فولاد از سوی چین، لرزه‌های شدیدی به جان بازار فولاد انداخته است. اما بررسی ساده میزان عرضه و تقاضا و تحلیل شرایط فعلی کشور، به یک نقطه عطف در بازار آهن در ماه‌های آینده اشاره می‌کند. باید منتظر ماند و دید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.