تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
کد خبر : 585331

قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار جهان به دست دانشمندان چینی ساخته شد

قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار جهان به دست دانشمندان چینی ساخته شد

قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار جهان به دست دانشمندان چینی ساخته شد دانشمندان چینی موفق به ساخت قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار شدند. این یکی از بزرگ‌ترین رویدادها برای فناوری مغناطیسی در سراسر دنیا است. طی آزمایش یک میدان مغناطیسی پایدار بالا در مرکز SHMFF هفئی چین، یک آهنربای هیبرید توانست یک میدان پایدار 45.22

قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار جهان به دست دانشمندان چینی ساخته شد

دانشمندان چینی موفق به ساخت قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار شدند. این یکی از بزرگ‌ترین رویدادها برای فناوری مغناطیسی در سراسر دنیا است.

طی آزمایش یک میدان مغناطیسی پایدار بالا در مرکز SHMFF هفئی چین، یک آهنربای هیبرید توانست یک میدان پایدار 45.22 تسلایی تولید کند که قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار جهان به حساب می‌آید. پیش از این یک آهنربای هیبرید در آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی بالای ایالات متحده آمریکا (MagLab) در سال 1999 رکورد جهانی 45 تسلا را ثبت کرده بود.

این آهنربای هیبرید 45.22 تسلایی دارای یک قسمت الحاقی مقاومتی داخل یک قسمت بیرونی ابررسانا با منفذ 32 میلی‌متری است. این تیم در سال 2016 یک آهنربای هیبرید را با موفقیت ساخت که با تولید میدان مغناطیسی 40 تسلایی، در آن زمان دومین آهنربای این چنینی دنیا در نظر گرفته می‌شد. با این حال، این تیم به 40 تسلا بسنده نکرد و همچنان تمام توان خود را به کار گرفت تا این مرز را حتی جلوتر ببرد.

تیم‌های تحقیقاتی SHMFF و MagLab طی سال‌های گذشته آهنرباهای هیبرید مخصوص خود را توسعه داده‌اند. این آهن‌ربا به دو روش یک میدان مغناطیسی می‌سازد: یک حلقه ابررسانای بیرونی و یک آهن‌ربای بیتر مقاومتی (با صفحات روی هم). هر کدام از این فناوری‌ها با محدودیت‌هایی مواجه‌اند. آهنرباهای ابررسانا نیازمند ورودی برق زیادی نیستند، اما قدرت میدان مغناطیسی آن‌ها محدود است و آهنرباهای بیتر هم به ورودی برق خیلی بیشتری نیاز دارند.

قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار جهان ساخته دانشمندان چینی

به گفته پرفسور «کوانگ گوانگلی» (Kuang Guangli)، مدیر آزمایشگاه میدان مغناطیسی بالا در موسسه علوم فیزیک هفئی از آکادمی علوم چین، آن‌ها با طراحی دوباره ساختار آهنربا و توسعه مواد جدید به میدان مغناطیسی بالاتر دست پیدا کرده‌اند. همچنین فرایند تولید دیسک‌های بیتر به دنبال بررسی‌های صورت‌گرفته توسط 7 نفر از اعضای آکادمی در محل، بهینه‌سازی شده است.

میدان مغناطیسی 45.22 تسلایی چین یکی از مهم‌ترین دستاوردها در توسعه فناوری مغناطیسی در سطح جهان به شمار می‌رود. این آهنربا یکی از 10 آهنربایی است که آکادمی علوم چین توسعه داده و راه‌اندازی کرده است. آهنرباهای مقاومتی ساخته آزمایشگاه هفئی در گذشته موفق به ثبت 3 رکورد جهانی شده‌اند. دانشمندان سراسر دنیا به لطف SHMFF از قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار بهره خواهند گرفت. این مرکز از زمان آغاز کار خود بیش از 500 هزار ساعت فعالیت کرده و به بیش از 170 موسسه یا دانشگاه در سرتاسر جهان شرایط آزمایشی برای پیشرفته‌ترین تحقیقات در حوزه‌های چندرشته‌ای ارائه داده است.

قوی ترین میدان مغناطیسی پایدار جهان ساخته دانشمندان چینی

محققان طی بیانیه‌ای اظهار داشته‌اند که با افزایش قدرت میدان مغناطیسی این آهنربای هیبرید، سطح دسترسی، اشتراک‌گذاری و خدمات کاربر آن بهبود زیادی پیدا خواهد کرد. یک آهنربای ابررسانا در MagLab طی اجرایی آزمایشی در سال 2019 موقتاً به قدرت 45.5 تسلا دست پیدا کرد که آن را به قوی ترین میدان مغناطیسی موجود در کل دنیا تبدیل می‌کرد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.