تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
کد خبر : 584864

قهوه عربیکا یا روبوستا؟ تفاوت و برتری آن‌ها چیست؟

قهوه عربیکا یا روبوستا؟ تفاوت و برتری آن‌ها چیست؟

قهوه عربیکا و روبوستا دو نوع از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین قهوه‌ها در دنیا هستند. همیشه بین علاقه‌مندان به این دو قهوه، بحث وجود دارد که خرید قهوه روبوستا بهتر است یا خرید قهوه عربیکا و هر گروه از نوشیدنی موردعلاقه خود، طرف‌داری می‌کنند. در این مقاله قصد داریم که هرکدام از این دو قهوه را

قهوه عربیکا و روبوستا دو نوع از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین قهوه‌ها در دنیا هستند. همیشه بین علاقه‌مندان به این دو قهوه، بحث وجود دارد که خرید قهوه روبوستا بهتر است یا خرید قهوه عربیکا و هر گروه از نوشیدنی موردعلاقه خود، طرف‌داری می‌کنند. در این مقاله قصد داریم که هرکدام از این دو قهوه را به‌صورت مجزا بررسی کرده و سپس تفاوت‌های آن‌ها را بازگو کنیم.

اگر از عاشقان قهوه هستید، گندم کافی پیشنهاد می‌کند حتماً تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

آشنایی با قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب و پرطرف‌دار در جهان است و روزانه میلیون‌ها فنجان قهوه در سراسر جهان توسط افراد مصرف می‌شود.

همه ما قهوه را به‌عنوان یک نوشیدنی کافئین‌دار می‌شناسیم که می‌تواند در شب‌های امتحان یا تحویل پروژه، به بیدار ماندن ما کمک کند. اما این نوشیدنی به‌جز انرژی، فواید دیگری نیز دارد.

فوایدی مانند:

  • داشتن مواد مغذی
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان
  • کمک به کاهش یا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲
  • چربی‌سوزی و کمک به کاهش وزن
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‎ها
  • و …

بدیهی است که مصرف بیش از اندازه آن، می‌تواند مانند بسیاری از مواد غذایی برای بدن مضر باشد اما در اینجا قصد نداریم در مورد فواید و مضرات قهوه صحبت کنیم.

قهوه به مدل‌های متنوعی در بازار موجود است و می‌توان به روش‌های مختلفی آن را استفاده کرد. اما پایه اصلی همه قهوه‌ها، دو نژاد عربیکا و روبوستا هستند. بیایید با بررسی قهوه عربیکا آغاز کنیم.

قهوه عربیکا چیست؟

گفته می‌شود که عربیکا، قدیمی‌ترین دانه قهوه کشت شده است. این قهوه ۶۰ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. کشور برزیل بزرگ‌ترین تولیدکننده به‌حساب می‌آید، اما عربیکا در ارتفاعات جنوبی اتیوپی، آمریکای جنوبی، آفریقا، هند، چین و … نیز پرورش داده می‌شود.

قهوه عربیکا نخستین‌بار توسط دانشمندان عرب به‌عنوان یک نوشیدنی، مورداستفاده قرار گرفت و به آن‌ها کمک می‌کرد تا ساعات بیشتری را مشغول به کار شوند. از همین جهت، این نوشیدنی، عربیکا نام‌گذاری شد.

گیاه قهوه عربیکا، ارتفاعات و آب‌وهوای نیمه‌گرمسیری را دوست دارد. بعد از کشت آن، حدوداً ۴ سال زمان می‌برد تا باردهی کند و محصولات آن قابل برداشت شود.

دانه‌های این قهوه بیش از ۲۰ نوع مختلف دارد و شامل گونه‌های زیر است:

  • تایپیکا
  • بوربون
  • کاتیمور
  • گاتورا
  • کاتویی
  • گشا یا گیشا
  • جکسون
  • جمبر
  • موکا
  • موندونو
  • پاکامارا
  • پاکاس
  • ویلالوبوس
  • ویلاسارچی
  • ماراکاتو
  • ماراگوگیپ
  • کونا
  • کنت
  • و …

عموماً گونه‌های عربیکا ارزشمندتر و گران‌قیمت‌تر هستند.

برای مشاهده محصولات و خرید قهوه عربیکا این عبارت را در گوگل سرچ کنید : خرید قهوه عربیکا گندم کافی

قهوه روبوستا چیست؟

روبوستا بعد از عربیکا، دومین قهوه محبوب است و تقریباً ۴۰ درصد از قهوه جهان را شامل می‌شود. این گیاه بیشتر در آفریقا و اندونزی کشت می‌شود و ویتنام از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های آن است.

از روبوستا بیشتر در تولید قهوه‌های آماده بهره می‌برند. زمان برداشت محصول و شیوة دم کردن آن، اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا در صورت رعایت‌نکردن موارد گفته شده، قهوه طعم خوشایندی نخواهد داشت.

اسپرسو بهترین و محبوب‌ترین مدل مصرف آن است.

قهوه عربیکا یا روبوستا؟ تفاوت و برتری آن‌ها چیست؟

این گیاه به ارتفاعات کم علاقه‌مند است و آب‌وهوای گرمسیری و مرطوب را دوست دارد. درخت آن می‌تواند تا ارتفاع ۱۰ متر هم رشد کند، اما به دلیل برداشت راحت‌تر، معمولاً به‌صورت دائم هرس می‌شود و نهایت تا ۵ متر ارتفاع می‌گیرد.

یکی از دلایل محبوبیت روبوستا، مقدار کافئین موجود در آن است که تقریباً دو برابر عربیکا برآورد شده و همین موضوع باعث می‌شود تا گیاه آن کمتر دچار آفت شود.

کافئین بیشتر، باعث تلخی بیشتر نیز می‌شود و آفت‌ها هم دقیقاً از همین مسئله، بیزارند.

برای مشاهده محصولات و خرید قهوه روبوستا این عبارت را در گوگل سرچ کنید : خرید قهوه روبوستا گندم کافی

تفاوت قهوه عربیکا با روبوستا

تفاوت قهوه عربیکا با روبوستا

حالا که به طور خلاصه با قهوه عربیکا و روبوستا آشنا شدید، بیاید تا تفاوت‌های موجود بین این دو قهوه را از زوایای مختلف با هم بررسی کنیم.

مقایسه فراوانی قهوه عربیکا با روبوستا

گیاه روبوستا نسبت به عربیکا، در یک مقدار زمین، محصول بیشتری می‌دهد. اما با این وجود، سطح زیر کشت عربیکا در جهان بیشتر است.

ویژگی‌های گیاه و نوع کشت

کشت عربیکا سخت‌تر است و نیاز به ارتفاع بلندتر، هوای خنک و آب زیاد دارد. درعین‌حال در برابر تابش بیش از حد خورشید حساس است و به دلیل طعم خوشایند دانه‌ها، بسیار بیشتر از روبوستا دچار آفت و بیماری می‌شود.

تولید روبوستا هزینه کمتری دارد، زیرا پس از ۲ سال شروع به باردهی می‌کند، درصورتی‌که این زمان در عربیکا ۴ سال است.

قدمت

قهوه عربیکا قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال دارد و کشت آن حدودا ۱۰۰ سال زودتر از قهوه روبوستا آغاز شد.

ویژگی‌های دانه

قهوه عربیکا دارای کافئین کمتری است و مقدار آن حدوداً ۱.۵ درصد است، اما میزان کافئین در روبوستا به ۲.۷ درصد می‌رسد. افرادی که نگران تأثیرات کافئین بر روی بدن خود هستند، بهتر است میزان کمتری از آن را مصرف کنند.

از طرف دیگر، قهوه عربیکا مقدار روغن بیشتری دارد، به طوری که میزان چربی دانه، حدود ۶۰ درصد برآورد شده است. مقدار ویتامین‌های موجود در عربیکا نیز نسبت به روبوستا بیشتر است و همین مسئله، محبوبیت آن را افزایش می‌دهد.

ظاهر

به طور کل، تفاوت‌های ظاهری بین این دو نوع قهوه زیاد است اما بااین‌حال، تشخیص، همچنان کار دشواری خواهد بود. دانه‌های عربیکا دارای ظاهری بیضی‌شکل هستند و اندازه آن بزرگ‌تر است، درحالی‌که روبوستا تقریباً گرد و دارای دانه‌های ریزتری است.

درخت عربیکا از بر‌گ‌های بزرگتری نسبت به روبوستا برخوردار است. زمانی که هنوز قهوه‌ها برشته نشده‌اند، عربیکا بویی شبیه به زغال اخته و روبوستا بویی مشابه با بادام‌زمینی دارد.

طعم

مهم‌ترین تفاوت این دو قهوه طعم آن‌ها است. میزان قند موجود در دانه‌های عربیکا بیشتر و کافئین آن کمتر از روبوستا است.

روبوستا تلخ‌تر است و طعم و بویی شبیه به چوب سوخته، بادام‌زمینی و … دارد. اما قهوه عربیکا دارای عطر و طعمی نزدیک به شکلات، آجیل و … است که در کنار شیرینی ذاتی دانه و میزان چربی بیشتر، باعث خوش‌طعم شدن آن می‌شود.

قهوه عربیکا یا روبوستا؟ تفاوت و برتری آن‌ها چیست؟

گیاه قهوه

تفاوت قیمت قهوه عربیکا با روبوستا

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، قهوه عربیکا کشت سخت‌تری دارد و میزان تولید آن در یک مقیاس، کمتر از روبوستا است. شرایط تولید دشوار و حساسیت دانه در کنار تقاضای زیاد بازار، قیمت آن را افزایش داده است و باعث شده تا افراد، برای خرید قهوه عربیکا مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.

عکس این موضوع در مورد روبوستا صدق می‌کند. تولید آن با میزان تقاضا هماهنگی دارد و طرف‌داران برای خرید قهوه روبوستا مجبور به پرداخت هزینه‌ی زیادی نیستند.

در صنعت قهوه، محصولات یا برندهایی وجود دارند که به‌صورت خاص و گران‌قیمت عرضه می‌شوند و مسلماً مشتریان مخصوص به خود را دارند.

نژاد دانه، نوع فراوری و بسیاری از عوامل دیگر، باعث شده‌اند تا این قهوه‌ها طعمی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز داشته باشند. نکته جالب اینجاست که اکثر این قهوه‌های به‌اصطلاح لاکچری، عربیکا هستند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل شما را با قهوه عربیکا و روبوستا آشنا کنیم و به بررسی تفاوت‌های موجود در بین آنها بپردازیم.

بدیهی است که هرکدام از این دو نوع قهوه، مخاطبان و علاقه‌مندان خود را دارد و تصمیم را برای انتخاب بهترین قهوه، دشوار می‌کند. به طور کل، کارشناسان و عموم مردم، عربیکا را به دلایل مختلف، ترجیح می‌دهند اما ممکن است انتخاب نهایی و موردعلاقه هر فرد، متفاوت باشد.

با تمام این تفاسیر، توصیه می‌کنیم که هر دوی این قهوه‌ها را چندین بار و با روش‌های آماده‌سازی مختلف، امتحان کنید. تنها در این صورت است که توانایی شناخت قهوه موردعلاقه خود را خواهید داشت.

مطمئن باشید که این موضوع، ارزش امتحان کردن را دارد، زیرا برای همیشه می‌توانید از خوردن قهوه موردعلاقه خود و عطر و بوی فوق‌العاده آن لذت ببرید.

منابع:

https://www.homegrounds.co/what-is-robusta-coffee/

https://theroasterie.com/blogs/news/arabica-vs-robusta-the-ultimate-guide-to-types-of-coffee

https://enjoyjava.com/arabica-coffee/

https://en.wikipedia.org/wiki/Coffea_arabica

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.