تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲:۱۶
کد خبر : 16566

قصص قرآن| خدمات اجباری اجنه و شیاطین در حکومت سلیمان نبی

قصص قرآن| خدمات اجباری اجنه و شیاطین در حکومت سلیمان نبی

قصص قرآن| خدمات اجباری اجنه و شیاطین در حکومت سلیمان نبی خداوند اجنه و شیاطین را به تسخیر سلیمان نبی در آورد و سلیمان آنها را در اموری به کار گرفت. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از داستان‌های شگرف‌انگیز و در عین حال عبرت‌آموز قرآنی، مربوط به سلیمان نبی و یا ملک سلیمانی است. این پیامبر الهی فرزند داود نبی و وارث ایشان است که بر اساس آیات قرآن از خداوند حکومتی درخواست کرد که پس از او تا پایان نشئه دنیا یعنی قبل از نشئه ظهور سزاوار هیچ کس نباشد. خداوند دعای ایشان را اجابت کرد و علاوه بر انسانها، جنیان، شیاطین و باد و پرندگان را در محدوده حکومتشان، به تسخیر ایشان در آورد.
این نوع از حکومت‌داری یعنی تسخیر موجودات و به غل و زنجیر بستن اجنه و شیاطین تا پیش از آن و حتی بعد از سلیمان نبی نمونه‌ای در تاریخ نداشت، از این رو مقطع ملک سلیمانی را نسبت به سایر دوران پیامبران تمایزی جدی بخشید و به گفته محققان “حضور مادی شیاطین پس از هبوط آدم علیه‌السلام تنها در مقطع سلیمانی واقع شده است” (ماهنامه موعود شماره ۱۲۳)
مسئله تسخیر، برای ابلیس و سربازان او که همواره از ز..

قصص قرآن| خدمات اجباری اجنه و شیاطین در حکومت سلیمان نبی

خداوند اجنه و شیاطین را به تسخیر سلیمان نبی در آورد و سلیمان آنها را در اموری به کار گرفت.

قصص قرآن| خدمات اجباری اجنه و شیاطین در حکومت سلیمان نبی – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از داستان‌های شگرف‌انگیز و در عین حال عبرت‌آموز قرآنی، مربوط به سلیمان نبی و یا ملک سلیمانی است. این پیامبر الهی فرزند داود نبی و وارث ایشان است که بر اساس آیات قرآن از خداوند حکومتی درخواست کرد که پس از او تا پایان نشئه دنیا یعنی قبل از نشئه ظهور سزاوار هیچ کس نباشد. خداوند دعای ایشان را اجابت کرد و علاوه بر انسانها، جنیان، شیاطین و باد و پرندگان را در محدوده حکومتشان، به تسخیر ایشان در آورد.

این نوع از حکومت‌داری یعنی تسخیر موجودات و به غل و زنجیر بستن اجنه و شیاطین تا پیش از آن و حتی بعد از سلیمان نبی نمونه‌ای در تاریخ نداشت، از این رو مقطع ملک سلیمانی را نسبت به سایر دوران پیامبران تمایزی جدی بخشید و به گفته محققان "حضور مادی شیاطین پس از هبوط آدم علیه‌السلام تنها در مقطع سلیمانی واقع شده است" (ماهنامه موعود شماره ۱۲۳)

مسئله تسخیر، برای ابلیس و سربازان او که همواره از زمان هبوط به این سو به صورت آشکار و نهان سعی در ضربه زدن به جریان کاروان انبیای الهی یا همان حزب خداوند داشتند، گران تمام شد. همان موجوداتی که سوگند یاد کرده بودند بشریت را از خط اصلی‌اش یعنی صراط‌ مستقیم الهی خارج کنند و به عبودیت خود بکشانند، بنابراین کمر همت به دشمنی با سلیمان نبی بستند. در این راستا به مرور زمان با نفوذ خبیثانِ از اجنه در بین مردم، فسادی گسترده در جامعه شکل گرفت که یکی از انواع این فسادها بر اساس قرآن، آموزش سحر به مردم بود که این مسئله را در قسمتی از آیه۱۰۲ سوره بقره اینطور می‌خوانیم "وَ لکِنَّ الشَّیاطینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ…؛ اما شیاطین کفر ورزیدند و (در ملک سلیمان) به مردم سحر آموختند"

اما آنچه که در این آموزه قرآنی اهمیت دارد، ناچیز بودن توان اجنه و شیاطین در برابر توان یک رسول الهی است؛ چه اینکه سلیمان نبی از توان آنها در راستای تقویت ملک خود استفاده بهینه‌ای صورت داد. در آیات سورۀ صاد، خداوند از بنّایی و غوّاصی شیاطین سخن می‌گوید و از غلّ و زنجیر بودن برخی از ایشان در زمان سلیمان(ع).

در آیات سورۀ‌ انبیاء، خداوند از غوّاصی و برخی افعال دیگر توسط شیاطین برای سلیمان(ع) سخن می‌گوید. در آیات سورۀ سبأ، خداوند از ساختن عمارات و ابزارهای متعدّد توسط اجنّه سخن می‌گوید و از عذابی که بر نافرمانی‌شان واقع کرده است.

به صورت کلی خدمات اجباری که اجنه در حکومت سلیمان نبی برای ایشان انجام دادند شامل این موارد است:

*بنایی و غواصی وَ الشَّیاطینَ کُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاص‏ (سوره صاد آیه۳۷)
*جریان چشمه‌های مس و به کارگیری اجنّه در این راستا (سوره سبأ آیه۱۲)
*ساخت محاریب (محراب‌ها) (سوره سبأ آیه۱۳)
*ساخت تماثیل(سوره سبأ آیه۱۳)
*ساخت ظرف‌هایی همچون حوض (سوره سبأ آیه۱۳)
*ساخت دیگ‌های ثابت و بزرگ غیرقابل انتقال (سوره سبأ آیه۱۳)

پاورقی:

سبأ / ۱۲ : وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أَسَلْنا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعیر؛ و باد را براى سلیمان [رام کردیم:] که رفتن آن بامداد، یک ماه و آمدنش شبانگاه، یک ماه [راه‏] بود، و معدن مس را براى او ذوب [و روان‏] کردیم و برخى از جنّ به فرمان پروردگارشان پیش او کار مى‌‏کردند، و هر کس از آنها از دستور ما سر برمى‏‌تافت، از عذاب سوزان به او مى‌‏چشانیدیم.

سبأ / ۱۳: یَعْمَلُونَ لَهُ ما یَشاءُ مِنْ مَحاریبَ وَ تَماثیلَ وَ جِفانٍ کَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِیاتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً وَ قَلیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُور؛ [آنها‏] براى او هر چه مى‏‌خواست: از نمازخانه‌‏ها و مجسّمه‏‌ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه‏‌ها و دیگهاى چسبیده به زمین مى‌‏ساختند. اى خاندان داوود، شکرگزار باشید و از بندگان من اندکى سپاسگزارند.

قصص قرآن | پیامبری که ۵۰ سال از فرزندش جوان‌تر بود!

انتهای‌پیام/

– تسنیم نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.