تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۴:۴۹
کد خبر : 46285

قرنطینه و خانه‌نشینی ها و تاثیرش بر سلامت روان خانواده ها

قرنطینه و خانه‌نشینی ها و تاثیرش بر سلامت روان خانواده ها

قرنطینه و خانه‌نشینی ها و تاثیرش بر سلامت روان خانواده ها معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح فعالیت سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دوران کرونا بیا..

قرنطینه و خانه‌نشینی ها و تاثیرش بر سلامت روان خانواده ها

قرنطینه و خانه‌نشینی ها و تاثیرش بر سلامت روان خانواده ها

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح فعالیت سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دوران کرونا بیان کرد: در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات مهم ظرفیت‌سازی، توسعه و تقویت نقش مردم و مشارکت سازمان‌های غیردولتی است براین اساس آموزش‌هایی در سطح محلات به مردم ارائه می‌شود، به طوریکه اکنون بیش ازهزار گروه همیاران سلامت روانی اجتماعی و حدود ۱۲۰۰ پایگاه‌ همیار سلامت روانی-اجتماعی در محلات فعال هستند که مأموریت اصلی آنها آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم محلات است.

آرزو ذکایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دوران کرونا و با بیان اینکه کرونا بحرانی است که تمام دنیا با آن مواجه هستند، اظهار کرد: محدودیت‌های قرنطینه و خانه‌نشینی، تعطیل شدن سیستم آموزشی حضوری بالاخص برای خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند بویژه محدودیت در فضای آپارتمان‌ها و کاهش روابط اجتماعی از جمله عواملی است که باعث کاهش تحمل افراد خانواده شده است که همین موضوع در سلامت روان افراد خانواده و جامعه تاثیر می گذارد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات از منظر تاثیرات کرونا بر روی سلامت روان، افزایش نگرانی‌ها و استرس بویژه استرس ناشی از ابتلای خود و یا نزدیکان و یا فوت بستگان و دوستان نزدیک در افراد، شنیدن خبرهای رسمی و غیررسمی متفاوت صرف نظر از مسائل اقتصادی ناشی از کرونا، موجب افزایش میزان استرس و اضطراب ناشی از این بیماری شده است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه هرچند کرونا بر روی آسیب‌های اجتماعی تاثیر مستقیم ندارد، گفت: اگر به کرونا به شکل یک وضعیت بحرانی نگاه کنیم که زندگی معمول را از روند و فرایند عادی خارج می‌سازد، مانند هر بحران دیگر مسلما بر افزایش برخی مسائل اجتماعی موثر است؛ بنابراین بخش مهم موضوع آموزش به خانواده‌ها برای مواجهه مناسب در مواقع بحرانی، مهارت مدیریت استرس و افزایش تاب‌آوری فردی و بخش دیگر برنامه‌ریزها و مداخلات مناسب دولت‌ها برای عوارض کمتر این بحران است مانند وضعیت شغلی و درآمدی برخی مشاغل که کرونا باعث افت درآمد یا تعطیلی‌ها طولانی مدت می‌شود.

ذکایی‌فر با بیان اینکه طی یکسال اخیر سازمان بهزیستی در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش، آگاه‌سازی و افزایش تاب‌آوری مردم اقداماتی انجام داده است، افزود: از آنجایی که تقویت نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بسیار مهم است سازمان بهزیستی در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، محور را آموزش‌ در سطح محلات به مردم قرار داده است، به طوریکه در سال گذشته بیش از ۶ میلیون نفر از آموزش‌های دفتر به شکل مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند شدند.

وی یادآور شد: همچنین بیش از ۵۰۰ پروژه با موضوعات فرهنگی، آموزشی و اقتصادی با کمک مردم در محلات اجرا شده است. بیش از ۵۰۰ گروه ویژه مشارکت نوجوان در حل مشکلات محلات و ۱۸۰ گروه همیاری ویژه مادران دارای فرزند زیر ۶ سال در محلات تشکیل شده است. حدود ۱۰۰ کلیپ آموزشی و ۶۰ موشن‌گرافی با موضوعات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله، افزایش تاب‌آوری فردی و اجتماعی و… تهیه‌، توزیع و منتشر شده است و بالغ بر ۲۰۰۰ تسهیلگر محلی در راستای کار در اجتماعات محلی آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

ذکایی‌فر تاکید کرد: در بحث کرونا یکی از عوامل محافظ بسیار قوی و موثر، تاب‌آوری مردم (تاب‌آوری فردی و اجتماعی) است، به این معنی که افراد ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه‌دار و توانایی در ترمیم خویشتن را داشته باشند. این ظرفیت می‌تواند باعث شود فرد به شکل پیروزمندانه و مطلوبی از بحران‌ها و رویدادهای ناگوار بگذرد و علیرغم قرار گرفتن در معرض تنش‌های شدید، کفایت اجتماعی، تحصیلی و شغلی او ارتقا یابد.

وی بیان کرد: افراد تاب‌آور در تفکر و مهارت‌های خود مدیریتی بهتر عمل می‌کنند. همچنین تاب‌آوری با روابط حمایتی والدین و همسالان به افراد برای مقابله با بحران‌ها کمک می‌کند لذا تمرکز ما بر روی آموزش‌ها بوده که بخش‌هایی به صورت آموزش در فضای مجازی از طریق سازمان‌های مردم نهاد و در قالب کلیپ‌ها و موشن‌گرافی‌ها به مردم ارائه شده و در محلات و مناطقی که امکان برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌ها را داشتند با تعداد کم آموزش‌ها برگزار شدند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به فعالیت سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی براساس فعالیت‌های متعددی که انجام می‌دهد سعی دارد تا هم وضعیت آسیب‌های اجتماعی و هم عوامل تعیین‌کننده‌ای که بر آن تاثیر دارد را مورد رصد و شناسایی قرار دهد و بر این اساس بتواند برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مداخلات موثر و مناسب را طراحی کند.

ذکایی‌فر ادامه داد: اما به طور کلی تعداد تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۴۸۰ (مشاوره تلفنی) حاکی از آن است که تماس‌ها طی این مدت به ویژه تماس‌هایی که مربوط به کرونا و ناشی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم بوده و ممکن است خود را در قالب مشکلات اجتماعی یا مسائل روانی نشان دهد افزایش یافته و این نشان می‌دهد که نگرانی‌های مردم در این زمینه زیاد است و باید مداخلات تخصصی به موقع انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از خودکشی در دوران کرونا گفت: تمرکز سازمان بهزیستی در زمینه فعالیت‌های پیشگیری از خودکشی، متمرکز بر آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و دانش‌افزایی عموم مردم به ویژه گروه‌های پرریسک است.

به گفته معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، این سازمان از سال گذشته تاکنون آموزش‌های خود را در محلات افزایش داده و اخیرا نیز پویشی تحت عنوان تاب‌آوری اجتماعی با تاکید بر رفتار همدلانه برگزار کرده است که هدف آن اطلاع‌رسانی وسیع در خصوص مدیریت خشم و تاثیر رفتارهای همدلانه و افزایش ظرفیت تاب‌آوری در پیشگیری از انواع خشونت‌ها بویژه خودکشی است. لازم به ذکر است که بالغ بر ۵۰۰۰ نفر از طریق کلیپ‌های آموزشی و موشن‌گرافی و اطلاع‌رسانی چهره به چهره از این پویش بهره‌مند شدند.

ذکایی‌فر در ادامه گفت: امید است که در سال ۱۴۰۰ براساس سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با مشارکت بخش‌ها و ظرفیت‌های درون سازمانی و دستگاه‌ها و همچنین سازمان‌های برون سازمانی مرتبط در اتخاذ ساز و کارهای مناسب جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بیش از گذشته اثربخش باشیم.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.