تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۵:۰۶
کد خبر : 59872

قدمت شترهای حجاری شده در عربستان از اهرام مصر هم بیشتر است

قدمت شترهای حجاری شده در عربستان از اهرام مصر هم بیشتر است

قدمت شترهای حجاری شده در عربستان از اهرام مصر هم بیشتر استبررسی جدید محققان نشان می‌دهد قدمت شترهای حجاری شده در عربستان از اهرام مصر و سازه استون هنج در بریتانیا بیشتر است.
نتایج بررسی جدید محققان که..

شترهای حجاری شده در عربستانقدمت شترهای حجاری شده در عربستان از اهرام مصر هم بیشتر است

بررسی جدید محققان نشان می‌دهد قدمت شترهای حجاری شده در عربستان از اهرام مصر و سازه استون هنج در بریتانیا بیشتر است.

نتایج بررسی جدید محققان که در نشریه علوم باستان‌شناسی منتشر شده نشان می‌دهد نقوشی که روی صخره‌های الجوف شمال عربستان به شکل کنده‌کاری وجود دارد به عنوان کهن‌ترین اشکال حجاری‌شده از حیوانات در جهان محسوب می‌شوند و قدمت آنها از اهرام مصر و سازه استون هنج در بریتانیا نیز بیشتر است.

قدمت شترهای حجاری شده در عربستان

شترهای حجاری شده در عربستان

طبق بررسی محققان قدمت شترهای حجاری شده در عربستان سعودی به حدود ۷ تا ۸ هزار سال می‌رسد. در واقع دانشمندان بر این باورند که طبیعت عربستان در آن زمان نسبت به شرایط فعلی کاملا متفاوت بوده و در این کشور دشت‌های سبز با دریاچه‌های پراکنده وجود داشته است. علاوه بر شتر حیوانات دیگری مانند الاغ نیز در در بین نقوش الجوف به چشم می‌خورند که البته دانشمندان نتوانستند دلیل ساخت این آثار را بیابند، اما بر این باورند چنین کنده‌کاری‌هایی در آن زمان بسیار دشوار بوده است.

گفتنی است دانشمندان این آثار را نخستین بار در سال ۲۰۱۸ کشف کردند و به دلیل این که به آثار شهر پترا در اردن شباهت داشتند، محققان قدمت آنها را حدود ۲ هزار سال تخمین زدند، اما برآورد دقیق عمر این آثار بسیار سخت خواهد بود؛ زیرا در این آثار بر خلاف دیوارنگاره‌های غار هیچ نوع عنصر ارگانیکی وجود ندارد.

اکنون محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند پیکان‌های عصر نوسنگی و همچنین تاریخ‌گذاری رادیو کربن حاکی از آن است که این آثار به ۵۲۰۰ تا ۵۶۰۰ سال قبل از میلاد تعلق دارند. ضمن این که محققان فلزاتی چون منگنز و آهن را در سطح رویی این سنگ‌ها پیدا کردند که با تاریخ برآورد شده مطابقت دارد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.