تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر : 20307

قاضی‌زاده هاشمی در ششمین جلسه شورایعالی دوره پنجم نظام پرستاری کشور بیان کرد: جامعه پرستاری یک جامعه علمی و پر تلاش است

قاضی‌زاده هاشمی در ششمین جلسه شورایعالی دوره پنجم نظام پرستاری کشور بیان کرد: جامعه پرستاری یک جامعه علمی و پر تلاش است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید برنامه استراتژیک نظام سلامت تدوین شود و در این مسیر باید حق و حقوق افرادی که در بحران کرونا به فراخوان وزارت بهداشت عمل کردند و برای نجات بیماران کرونا فداکاری کردند ادا شود و حق هیچ کس نباید ضایع شود.   به گزارش خبرنگارسایت خبری کافه دانش٬ …

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید برنامه استراتژیک نظام سلامت تدوین شود و در این مسیر باید حق و حقوق افرادی که در بحران کرونا به فراخوان وزارت بهداشت عمل کردند و برای نجات بیماران کرونا فداکاری کردند ادا شود و حق هیچ کس نباید ضایع شود.

 

به گزارش خبرنگارسایت خبری کافه دانش٬ ششمین جلسه شورایعالی دوره پنجم نظام پرستاری کشور٬ بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه ۹۹ با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور٬ جمعی از پرستاران و اصحاب رسانه٬ در سالن قصر شیرین باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در این جلسه گفت: یکی از مشکلات مجلس این است که قانون‌های تصویب شده اجرا نمی‌شود و شاید این موضوع به آن جهت است که مجلس اسلامی قانون زیادی را  تصویب می‌کند، پرستاران باید پس از قانون گذاری به حق و حقوق خود برسند.

قاضی‌زاده هاشمی٬ افزود: البته در تمام موارد تنها مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند فعالیت کند. وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه نیز باید در این موضوعات ورود کنند.

وی با اشاره به مشکلات نظام سلامت گفت: در حوزه سلامت هم در طبابت و هم پرستاری هیچ قانون جامعی نداریم. باید قانونی برای نحوه خدمت رسانی، نحوه جذب نیرو، تربیت نیرو، مسئولیت ها و نظام کنترلی و منابع مالی حوزه سلامت تعریف شود. در مواردی هم که جسته و گریخته قانون‌هایی داریم به روال اداری سایر موضوعات با آن برخورد می‌کنیم.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید پرستاران دارای مهارت مشابه در در تمام مراکز خدماتی حقوق یکسان داشته باشند. قانون بهره‌وری کارکنان سلامت باید ارزیابی شود و به مشکلات آن رسیدگی شود. حالا که قرار است در شورای عالی نظام پرستاری یک مرکز پژوهش ایجاد شود، بهتر است به بررسی ابعاد برخی موارد این چنینی نیز پرداخته شود.

قاضی‌زاده هاشمی، پیرامون تربیت نیروی پرستار گفت: ما در این حوزه هزینه‌های متفاوتی پرداخت می‌کنیم، باید به نحوه تربیت و نوع خدمت دهی پرستار دقت بیشتری کنیم،

وی ادامه داد: کمبود نیروی پرستار به دلیل کمبود نیرو در لایه های بینابینی و کارهایی است که مسئولیت پرستار نیست، از این رو به دلیل این کمبود بار کاری بر دوش پرستاران افتاده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان داشت: باید قوانین حوزه سلامت را تنقیح کنیم و تناقض ها در قوانینی مثل قانون مشاغل سخت از بین ببریم تا همه افراد محق به حقشان برسند، نباید طوری باشد که عده ای بتوانند به حق قانونی شان برسند و عده بزرگتری نتوانند مثل قانون ارتقای بهره وری که برای بخش دولتی اجرا شد و در بخش خصوصی به اهدافش نرسید.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: یکسری امور مثل هویت شغلی نیز با قانون احیا نمی شود نیازمد کار گفتمانی و تبیینی است، هویت سازی یک فرآیند است، مثلا وقتی پرستار داریم برای خدمات پیشگیری و مراقبتی عناوین جدیدی مثل مراقب سلامت ایجاد نکنیم، خدمات پرستاری باید در حوزه های پیشگیری و توانبخشی هم تعریف شود، این امور در آموزش های پرستاری هست ولی در اذهان مردم این خدمات پرستاران نیست.

 

وی افزود: پرستاران باید در حوزه افزایش سواد سلامت مردم ورود کنند، خدمات پرستاری حرفه ای هم باید تعریف شود، با این کار بسیاری از خدمات تخصصی پزشکان عمومی یا متخصص از طرف پرستاران باید مشخص شود،تعرفه گذاری خدمات سلامت نیز باید تعریف و اصلاح شود و تعرفه گذاری بر اساس خدمت ( per case) غلط است و باید نظام پرداخت و تعرفه گذاری سلامت اصلاح شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید برنامه استراتژیک نظام سلامت تدوین شود و در این مسیر باید حق و حقوق افرادی که در بحران کرونا به فراخوان وزارت بهداشت عمل کردند و برای نجات بیماران کرونا فداکاری کردند ادا شود و حق هیچ کس نباید ضایع شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: باید افرادی که با وعده استخدام در بحران کرونا به میدان آمدند به نحوی بکارگیری و استخدام شوند. وزارت بهداشت می تواند در ظرفیت های استخدامی ۸ تا ۱۰ هزار نفری اولویت و سهمی برای این افراد اختصاص دهد. این تعداد در میان ۴۳۰ هزار پرسنل وزارت بهداشت ناچیز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پرستارانی که در بحران کرونا به فراخوان بیمارستانها جواب دادند، باید در اولویت استخدام و جذب نیروی دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جامعه پرستاری یک جامعه علمی و پر تلاش است؛ این جامعه پر تلاش در زمان بحران کرونا به خوبی در کنار مردم بودند،تا زمانی که بحرانی پیش نیاید شاید خدمات برخی گروه‌ها مشخص نشود، به عنوان مثال نقش پرستار قبل کرونا برای مردم و جامعه پررنگ نبود ولی در دوران کرونا جامعه به نیاز پرستار پی برد.

 

قاضی‌زاده هاشمی در پایان اظهارات خود گفت: من از مجاهدت‌های این قشر از خود گذشته تشکر می‌کنم پرستاری و پزشکی مشاغل روزهای مبادای مردم هستند و به همین مقدس هستند و حالا هم می بینیم که ۱۸ نفر از پرستاران برای خدمت به مردم به فیض شهادت رسیدند. آنان کسانی بودند که در مسیری مقدس جانشان را فدا کردند و امیدوارم در فرصتی بتوانیم به صورت یادمان یا تمبر یاد این عزیزان را گرامی بداریم.

 

گفتنی است، ششمین جلسه شورایعالی دوره پنجم نظام پرستاری کشور که در بازده زمانی یک روزه برگزار می شد، بعد از برپایی نشست داخلی سازمان، در محل باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس به کار خود پایان داد.

خبرنگار: مهران احمدی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.