تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر : 36057

فواید امگا ۳؛ از رشد مغز نوزاد تا بهبود فعالیت قلب

فواید امگا ۳؛ از رشد مغز نوزاد تا بهبود فعالیت قلب

جلوگیری از پیری با امگا ۳، تقویت حافظه با امگا ۳، سلامت جسم با امگا ۳ و حتی تنظیم روان هم با امگا ۳ ممکن است! امگا ۳ این روزها شبیه داروهای عطاری شده و بر هر درد با درمان و بی‌درمانی شفاست و اثری مثبت به جای می‌گذارد. محال است مخاطب تلویزیون یا رادیو …

جلوگیری از پیری با امگا ۳، تقویت حافظه با امگا ۳، سلامت جسم با امگا ۳ و حتی تنظیم روان هم با امگا ۳ ممکن است! امگا ۳ این روزها شبیه داروهای عطاری شده و بر هر درد با درمان و بی‌درمانی شفاست و اثری مثبت به جای می‌گذارد. محال است مخاطب تلویزیون یا رادیو باشید و از فواید امگا ۳ نشنوید.

به گزارش سلام نو، امگا ۳ جادویی این روزها تبدیل به پیک سلامتی شده است. پزشکان به شدت توصیه می‌کنند که مصرف امگا ۳ را به شکل جدی در دستور کار خود قرار دهید و برای این کار مصرف ماهی را به شدت توصیه می‌کنند. پزشکان به صورت مکرر توصیه می‌کنند که از ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین و شاه‌ماهی استفاده کنید تا به بیشترین میزان امگا ۳ برسید. اگر قادر به خوردن ماهی نیستید، می‌توانند از مکمل به عنوان منبع امگا ۳ استفاده کنید.

اما دلیل واقعی چنین اصرار به مصرف امگا ۳ چیست؟ پژوهش‌ها شواهدی محکمی دارند که اسیدهای چرب امگا ۳، EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دگزاهگزانوئیک اسید)، می‌توانند سلامت قلبی را تقویت کنند و تری‌گلیسریدها را پایین بیاورند. همچنین آن‌ها بر این باورند که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به درمان بیماری‌های دیگر نیز کمک قابل توجهی کند.

استاندارد قطعی و دقیقی برای مصرف روزانه امگا ۳ وجود ندارد، اما به طور کلی حداقل ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم ترکیبی EPA و DHA را هر روز برای بزرگسالان سالم توصیه می‌کنند.

امگا ۳ حافظه را قوی می‌کند؟

شاید کمی ناامید شوید اما یک مطالعه طولانی مدت ۵ ساله که روی ۴ ‌هزار نفر با میانگین سنی ۷۲ سال انجام شد نشان داد که امگا ۳ جادویی هیچ تأثیری بر مغز انسان ندارد. تخم مرغ‌های امگا ۳ دار یا ماهی‌های بزرگ هم نمی‌توانند حافظه شما را تقویت کنند. هر چند مسئول این پروژه تأیید کرد که شاید دوزهای بالاتر امگا ۳ بتوانند برای حافظه مفید باشند و به مغز کمک کنند، اما باید در این زمینه تحقیقی مستقل صورت پذیرد.

البته برخی از پژوهش‌ها دیگر گواه آن است که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به حفاظت در مقابل بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند. در مجموع به نظر می‌رسد حتی اگر امگا ۳ در ماجرای فراموشی و حافظ تأثیر داشته باشد، آن تأثیر قطعی و قوی نیست.

سلامت قلب و عروق

امگا ۳ به طور جدی با سلامت قلب در ارتباط است، هر چند تفاوت نظرهایی درباره این ارتباط وجود دارد. به نظر می‌رسد امگا ۳ خطر کلی مرگ ناشی از بیماری قلبی را کم می‌کند و آریتمی یا اختلال ریتم قلب را کاهش دهند. هم چنین افرادی که سابقه سکته دارند با مصرف ماهی در معرض خطر سکته کمتری قرار دارند.

محققان دانمارکی دریافتند که اسیدهای چرب نقش قابل‌توجهی در رژیم غذایی مردمان گرینلند دارند. بر همین اساس نرخ ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی بسیار پایین است. در نمونه مشابه افرادی که مصرف مستمر ماهی دارند قلب سالم‌تری دارند و کمتر به سکته قلبی دچار شده‌اند.

سلامت مغز نوزاد

هر چقدر تحقیقات درباره تأثیر امگا ۳ بر حافظه با شک و شبه همراه است، تأثیر این اسید چرب بر رشد و توسعه مغز نوزاد و باهوش‌تر شدن او قطعی به نظر می‌رسد. به باور برخی این خاصیت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خاصیت امگا ۳ است. آن چنان که از نتایج تحقیقات مشخص است زنان سازگاری بهتری با امگا ۳ دارند و این مسئله را در دوران بارداری نشان می‌دهند.

 

واقعیت این است امگا ۳ فوق‌العاده مفید است، اما درمان هر دردی نیست و شما نباید حرف‌های عمومی درباره آن را به سادگی باور کنید. ما در این جا به سه مورد از مهم‌ترین فواید امگا ۳ اشاره کردیم، اما شما باید بدانید استفاده بیش از حد آن برای بدن دردسر ساز است. مکمل‌های امگا ۳ در دوزهای بالا می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهد. در نتیجه قبل از مصرف افراطی امگا ۳ برای بهبود حافظه خود یا درمان استخوان درد، حتماً با پزشک مشورت کنید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.