تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۴:۱۱
کد خبر : 41776

فناوری جدیدی که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی می‌کند

فناوری جدیدی که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی می‌کند

فناوری جدیدی که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی می‌کند پژوهشگران روسی، فناوری جدید و کم‌هزینه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی کند.
به گزارش ای..

فناوری جدیدی که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی می‌کند

فناوری جدیدی که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی می‌کند

پژوهشگران روسی، فناوری جدید و کم‌هزینه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سیتی‌ تودی، پژوهشگران روسی، یک فناوری کم‌هزینه، ایمن و قابل اطمینان برای ضدعفونی کردن تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده ابداع کرده‌اند. این فناوری، به از بین بردن باکتری‌هایی مانند سالمونلا که روی پوسته تخم‌مرغ وجود دارند، کمک می‌کند. همچنین این فناوری، امکان پرورش جوجه‌های گوشتی با ایمنی قوی در برابر بیماری‌های ویروسی را فراهم می‌کند. تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده، با پرتو الکترون ۵۰ نانوثانیه ضدعفونی می‌شوند. ضدعفونی در ظروف پلاستیکی صورت می‌گیرد.

"سرگئی سوکووین"(Sergey Sokovnin)، "استاد آکادمی علوم روسیه"(Russian Academy of Sciences) گفت: ضدعفونی کردن تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده، آنها را در برابر آلودگی‌های بعدی محافظت می‌کند. ما دریافتیم که "پنج کیلوگری" (kGy۵) برای ضدعفونی کافی است و امکان ضدعفونی کردن ظرف و پوسته تخم‌مرغ را فراهم می‌کند، اما ویژگی‌های فیزیکی پروتئین، زرده، پوسته یا ترکیب‌بندی تخم‌مرغ را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. اندازه تخم‌مرغ در این روش اهمیتی ندارد. گری یکای SI دوز جذبی در فیزیک پزشکی است.

ضدعفونی کردن، کیفیت گوشت و حجم جوجه‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. اگر ۶۳ درصد جوجه‌ها از تخم‌مرغ‌های معمولی بیرون بیایند، تعداد جوجه‌های بیرون آمده از تخم‌مرغ‌های فرآوری شده، ۶۴ درصد است اما تفاوت اینجاست که جوجه‌های سالم از تخم مرغ‌های ضدعفونی شده بیرون می‌آیند.

سوکووین ادامه داد: ۸۶ درصد جوجه‌هایی که از تخم‌مرغ‌های ضدعفونی نشده بیرون می‌آیند، نشانه‌های التهاب مزمن را دارند؛ در حالی که این تعداد در تخم‌مرغ‌های ضدعفونی شده فقط چهار درصد بود. جوجه‌های گروه دوم، ایمنی بیشتری نسبت به بیماری نیوکاسل داشتند. بدین ترتیب، جوجه‌هایی که از تخم‌مرغ‌های ضدعفونی شده بیرون می‌آیند، کمتر بیمار خواهند شد و کاهش قابل توجه دوز آنتی بیوتیک‌ها در هنگام رشد جوجه‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

این فناوری به تولیدکنندگان نیز کمک می‌کند تا در زمان صرفه‌جویی کنند. بیرون آمدن جوجه از تخم‌مرغ‌های ضدعفونی شده، حدود شش ساعت کمتر زمان می‌برد و جوجه‌ها به جای ۲۲ تا ۲۴ ساعت، طی ۱۶ تا ۱۸ ساعت بیرون می‌آیند. این موضوع به خاطر کاهش هزینه تولید، اهمیت قابل توجهی دارد.

هیچ مشکل فنی جدی در رابطه با به کارگیری این فناوری وجود ندارد. اندازه کوچک شتاب‌دهنده، به‌کارگیری آن را برای کنترل و بسته‌بندی تخم‌مرغ‌ها در مرغداری‌ها سهولت می‌بخشد. به گفته پژوهشگران، شاید بتوان از این فناوری برای ضدعفونی کردن سطح تخم‌ پرندگان دیگر و محصولات دارای پوست مانند موز، پرتقال و برخی دانه‌ها نیز استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله "Food and Bioproducts Processing" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.