تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر : 70403

فروش نفت روسیه در ازای بیت کوین؛ راهکار آشنای دور زدن تحریم‌ها

فروش نفت روسیه در ازای بیت کوین؛ راهکار آشنای دور زدن تحریم‌ها

فروش نفت روسیه در ازای بیت کوین؛ راهکار آشنای دور زدن تحریم‌هاممکن است روسیه بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت نفت و گاز بپذیرد. این تصمیم کرملین تا حد زیادی مربوط به تحریم‌های آمریکا است.
دولت رو..

فروش نفت روسیه در ازای بیت کوین؛ راهکار آشنای دور زدن تحریم‌ها

ممکن است روسیه بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت نفت و گاز بپذیرد. این تصمیم کرملین تا حد زیادی مربوط به تحریم‌های آمریکا است.

دولت روسیه در حال بررسی امکان پذیرش بیت کوین به عنوان روش پرداخت در ازای خام‌فروشی خود در زمینه نفت و گاز است. در نتیجه تحریم‌هایی که توسط دولت‌های غربی از اواسط جنگ اوکراین بر این کشور اعمال شده است، کرملین تصمیم گرفته که دیگر ارزهای یورو و یا دلار را از کشورهای متخاصم نپذیرد.

پذیرش بیت کوین به عنوان روش پرداخت توسط روسیه

جنگ روسیه و اوکراین، تنش میان روسیه و دولت‌های غربی را به اوج خود رسانده است و غرب با هدف تنبیه مهاجمان روس در این مدت تحریم‌های متعددی وضع کرده است. برای مثال چند رسانه مهم روسی در اروپا تعطیل شده‌اند و دارایی‌های بانک‌ها‌‌، الیگارش‌ها و نمایندگان پارلمان روسیه در خارج از کشور بلوکه شده‌اند.

بیت کوین

در واکنش به این شرایط، روسیه تصمیم گرفت از پذیرش یورو و دلار در ازای گاز و دیگر مواد خامی که می‌فروشد خودداری کند. روز چهارشنبه ۲۳ مارس،‌ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه متعهد شد که از پذیرش ارزهای امانی صادر شده توسط دولت‌های متخاصم خودداری کند:

تصمیم گرفته‌ام که طی مجموعه‌ای از اقدامات، در ازای گاز ارسالی به کشورهای متخاصم تنها روبل را بپذیرم و از ارزهایی که به خطر افتاده‌اند چشم‌پوشی کنم. در حال حاضر دیگر دریافت دلار و یورو در ازای اجناس ارسالی به اتحادیه اروپا و ایالات متحده بی‌معنا است.

هدف این اقدام پوتین را شاید بتوان حتی تحریک ارزش روبل دانست که از زمان حمله روسیه به اوکراین از اواخر فوریه به شدت کاهش یافته است.

شاید روسیه بیت کوین را در ازای نفت و گاز بپذیرد

در ادامه پاول زاوالنی، رئیس کمیسیون انرژی دومای دولتی روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تاکید بر اینکه این اقدام مربوط به کشورهای متخاصم با کرملین است گفته که در مورد کشورهای دوست مانند چین یا ترکیه، دولت روسیه انعطاف بیشتری درباره ارز مورد استفاده به خرج خواهد داد. زاوالنی می‌گوید:

در مورد ترکیه هم لیر و هم روبل در دسترس است و اگر آن‌‌ها بخواهند با بیت‌کوین پرداخت کنند ما با بیت کوین معامله می‌کنیم. بنابراین روش‌های مختلفی وجود دارد.

این بدان معناست که روسیه در حال بررسی امکان پذیرش ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین در ازای گاز و دیگر مواد خام صادراتی مانند نفت است. زوالنی توضیح می‌دهد که:

در مبادله تجاری با کشورهای غربی آن‌ها باید پول سخت مانند طلا بپردازند یا در غیر این صورت باید با ارزی بپردازند که مناسب ما است و آن هم چیزی جز روبل نیست.

اصطلاح پول سخت اشاره به ارزها و دارایی‌هایی دارد که خود ارزش ذاتی دارند مانند طلا و مشتقات آن و یا دیگر فلزات ارزشمند. این موضع خاص دولت روسیه سبب افزایش قیمت بیت‌ کوین شد و پادشاه ارزهای دیجیتال برای مدت کوتاهی از مرز ۴۵ هزار دلار عبور کرد. در مدت اخیر بار دیگر ارزش ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و این سبب امیدواری ناظران شده است ولی در حال حاضر قیمت این رمزارز حدود ۴۴ هزار دلار است.

تمایل روسیه به ارزهای دیجیتال، نگرانی بانک‌های مرکزی دولت‌های غربی را برانگیخته است. پیش از سخنرانی ولادیمیر پوتین، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا به احتمال سواستفاده روسیه از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده، اشاره کرده بود.

منبع :gizchinaمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.