تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر : 42415

غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری در برنامه سنجش سلامت سال ۱۴۰۰

غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری در برنامه سنجش سلامت سال ۱۴۰۰

غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری در برنامه سنجش سلامت سال ۱۴۰۰ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت که علی‌رغم اهمیت پیش‌دبستانی، در سال ۹۹ سنجش پیش‌دبستانی به‌صورت کامل انجام نشد و لذا در سال..

غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری در برنامه سنجش سلامت سال ۱۴۰۰

غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری در برنامه سنجش سلامت سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت که علی‌رغم اهمیت پیش‌دبستانی، در سال ۹۹ سنجش پیش‌دبستانی به‌صورت کامل انجام نشد و لذا در سال جاری دستکم ۴۰۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش اضافه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، با حضور حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، و نمایندگان وزارت بهداشت اولین نشست شورای راهبری برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

دکتر سید جواد حسینی در این نشست که در محل سالن جلسات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد ضمن تبریک سال نو اظهار کرد: در بحران کرونا پیشبرد اقتصاد، آموزش و سلامت با محوریت سلامت پیگیری شد و آموزش به‌هیچ‌وجه تعطیل نشد.

حسینی با بیان اینکه با وجود شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۹۹ تحت پوشش برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت پیش‌دبستانی، با رویکرد حفظ سلامت نوآموزان، در سال ۹۹ سنجش پیش‌دبستانی به‌صورت کامل انجام نشد و لذا در سال جاری دستکم ۴۰۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش اضافه خواهند شد.

وی افزود: پوشش نزدیک به ۹۹ درصدی برنامه سنجش از طریق ۲ هزار و ۱۰۰ پایگاه سنجش و بیش از ۲۰ هزار عوامل اجرای در سال ۹۹ به انجام رسید که جا دارد از تمامی عوامل دست‌اندرکار این برنامه تقدیر شود.

وی گفت: پشتوانه برنامه سنجش، پایگاه جامع آزمون‌ها با ۷۵ آزمون روا و پایا است که مدام این آزمون‌ها به‌روزآوری می‌شوند.

حسینی تصریح کرد: شورای سیاستگذاری آزمون‌ها نیز با حضور صاحب‌نظران دانشگاهی به‌عنوان بازوی علمی طرح سنجش در آموزش‌وپرورش استثنایی راه‌اندازی شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته یک پایگاه جامع دائمی سنجش با اتاق آکوستیک در استان‌ها راه‌اندازی شده است اظهار کرد: مداخلات بهنگام اولین گام غربالگری است و کاهش سن سنجش موجب مداخلات بهنگام می‌شود.

وی گفت: در سال جاری از نتایج غربالگری بدو تولد وزارت بهداشت و غربالگری ۴ سالگی سازمان بهزیستی جهت مداخلات بهنگام طلایی استفاده خواهد شد و نتایج برنامه سنجش نیز در اختیار وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی قرار داده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از چرخش‌های تحول‌آفرین در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری، شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری است اظهار کرد: در دنیا رویکردی جدید در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است و این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب‌گذاری به کودکان باشد، تلاش می‌کند به‌وسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری کند.

وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری به‌جای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری به‌جای رویکرد مربی محوری از ویژگی‌های این مدل است.

وی گفت: با طراحی آزمون‌های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می‌توان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

حسینی تصریح کرد: شریک استراتژیک شناسایی و مداخلات بهنگام مشکلات ویژه یادگیری معاونت آموزش ابتدایی است و باید از ظرفیت خانواده‌ها و مدارس عادی در رفع مشکلات یادگیری نهایت بهره را برد.

در این نشست حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری را یکی از نوآوری‌ها و ضروریات برنامه سنجش دانست و اظهار کرد: غربالگری و شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری یکی از نیازهای آموزش‌وپرورش است که با ورود سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به شناسایی این نوآموزان تحول جدی و اساسی در این حوزه صورت می‌گیرد که جای تقدیر دارد.

وی افزود: معاونت آموزش ابتدایی آمادگی کامل برای در اختیار قراردادن مدارس ابتدایی برای اجرای طرح سنجش در سال جاری را دارد.

در ادامه محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را برنامه مهم و تکاملی دانست و اظهار کرد این برنامه هرسال گام‌های موفقیت بیشتری را طی می‌کند و باید در خصوص اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه مدیران معلمان دانش‌آموزان و خصوصاً اولیا و سازمان‌های دخیل اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی افزود برای مراقبین سلامت باید محرک‌های انگیزشی بیشتری را فراهم آوریم و مبادله داده‌ها و یافته‌های سامانه‌های سلامت سنجش وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی را در دستور کار قرار دهیم وی تصریح کرد در همراه سازی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و تدوین گزارش‌های جامعه از نتایج سلامت به ذی‌نفعان موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین در ادامه نشست برکاتی مدیرکل دفتر بهداشت و سلامت وزارت بهداشت ضمن تقدیر از همکاری خوب وزارت آموزش‌وپرورش با بهداشت در طرح سنجش اظهار کرد: باید برای آگاه‌سازی خانواده‌ها و خصوصاً آموزش‌های والدین محور نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی افزود: بهتر است گزارش برنامه سنجش سال گذشته در ستاد ملی کرونا برای جلب حمایت این ستاد از برنامه سنجش سال ۱۴۰۰ ارائه شود.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان آموزش‌وپرورش می‌توانند همکاری‌های مشترک به‌ویژه در خصوص مراکز خدمات جامع تکامل کودک و مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای داشته باشند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.